Biografie:
Geboren : 1938 in Antwerpen
Echte naam: Jean Steveniers
Clubs : Zaziko, Racing Mechelen, Standard Luik, Eural Goldfingers (Wilrijk), Aalst, Antwerpse en Royal Fresh Air
Willy Steveniers 'De Keizer', de meest begaafde en fantasierijke basketbalspeler die Vlaanderen ooit voortbracht, werd geboren in de Seefhoek en leerde basketten op het Sint-Jansplein. Hij was een straatkat, een drinker, een vrouwenloper, een vechter en vooral een straffe basketter. Zijn faam is legendarisch. Tijdens een interview noemde sportjournalist Bob Geuens ooit dat Willy Steveniers de Maradonna van het bastketbal was.
Zijn eerste club was de legendarische Antwerpse club Zaziko, genoemd naar de beginletters van Zakstraat, Zirkstraat en Koepoortstraat. Onder de schaduw van de Sint-Pauluskerk werd deze club in de jaren '50-'60 wereldberoemd. Op de linkervleugel schitterde Willy Steveniers: techniek, kracht en snelheid verenigd in één lichaam. Volgens kenners mag hij ook vergeleken worden met Michael Jordan, want net zoals de beste basketballer alle tijden beschikte Steveniers over de gave van de 'hangtime'. Willy Steveniers kon bij het nemen van zijn een-twee even in de lucht blijven hangen en scoorde daarom schijnbaar gemakkelijk korven.
Nadien maakte hij vooral bij Racing Mechelen, het huidige Sanex Antwerp Giants, furore en speelde later ook nog o.a. voor Standard Luik. Hij scoorde meer dan 10.000 punten in eerste klasse en is daarmee recordhouder. Met Mechelen behaalde hij vanaf '65 drie opeenvolgende titels. In '70 deed hij er nog een bij met Standard. Een jaar eerder won hij met die ploeg de Beker van België en bereikte hij de halve finales van de Europabeker der landskampioenen. Het 'enfant terrible' van het basketbal speelde 54 maal voor de nationale ploeg.
Hij heeft heel lang op hoog niveau gespeeld en in oktober 1966 speelde hij bv. in Lubljana ook twee wedstrijden in een Europese selectie.
Hij is ook de man die de 2m13 grote center Didier Ilunga Mbenga ontdekt heeft, de Belgische Congolees die nu sinds 2004 in de NBA speelt bij Dallas Mavericks en tevens Belgisch international geworden is. "Willy Steveniers leerde me om van mijn eigen kracht uit te gaan. Dat heeft me ongetwijfeld geholpen"' verklaarde een dankbare 'DJ' Mbenga, nadat hij een paar maanden bij de Mavericks was.
Temperament heeft Steveniers altijd gehad. "Ik kon me dat ook permitteren, ik speelde op mijn eentje iedereen naar huis", zegt hij zonder valse bescheidenheid. "Op mijn 21ste kon ik naar Amerika. De grootste stommiteit van mijn leven: ik heb geweigerd."
Willy trainde in 2004 tweede klasser NBC Willebroek en zijn zoon Sebastian is daar spelverdeler.
De stad Antwerpen richt jaarlijks de 'Basketbalbeker Willy Steveniers' in.
Hij is al sinds 1984 jaar gelukkig getrouwd. Hij is één brok emotie en spontaniteit, zijn vrouw is beheerst, gedistingeerd, een zakenvrouw. Ze was ooit nog journaliste bij het persagentschap Belga.
Het gezin van Willy Steveniers, de beste Belgische basketter ooit, telt drie zonen: Nathan (1989), Joeri (1970) en de zachtmoedige Sebastian (1984). Ze wonen in Hove, maar hun uitvalsbasis is restaurant De Nachtegaal te Antwerpen. Het is de honingpot van de familie.
Ondertussen is hij 67, heeft geen één grijs haar en is een look-a-like van Keith Richards.
Begin 2006 deed de kranige sinjoor, op 67-jarige leeftijd dus, zelf mee aan de danscompetitie van VT4 'Let's Dance', waar hij optrad met Isolde Van Daele.
Prestaties
* 54 selecties voor de nationale ploeg
* Diverse malen Basketbalkampioen van België (o.a. 1970 met Standard)
* Was 4x speler van het jaar (1965, 1966 en 1967 bij Racing Mechelen en 1969 bij Standard)
* Bij de verkiezing van de sportman van de 20ste eeuw in België was hij 22ste en eerste basketbalspeler
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !