tenzij dat je de notaris hebt meegefinancierd dan mag je deze niet aftrekkenquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:57 schreef Patrick244 het volgende:
[..]
Dit kan zeker! Vergeet niet om, buiten de rente voor je hypotheek, ook je kosten voor de notaris af te trekken.
Weet iemand trouwens hoe het eigen woning forfait werkt bij een nieuwbouwwoning?
Probleem is namelijk dat mijn woning ook nog niet voltooid is, dus wat is dan de WOZ-waarde?
Waarom denk je dat je die 600 euro terug zou moeten krijgen?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 21:06 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Vandaag eens aan 't rekenen geweest met mijn laatste loonstrookje en het tj-biljet van vorig jaar (wel even de nieuwe getallen voor arbeidskorting en algemene heffingskorting dr bij gezocht). Was benieuwd wat ik terug kon krijgen, maar dat viel effe keihard tegen.
Heb van januari t/m augustus extra gewerkt bij gebrek aan studie. Heb daarom extra verdiend, over 2007 in totaal een goeie 9000 Euro. Aan loonheffing ingehouden 600 Euro. Maar als ik ga zitten rekenen, kom ik uit op - 90. Geen geld terug dus. Als ik 't invoer in het gewone aangifteprogramma krijg ik nog 120 Euro terug.
Kan ik nou fluiten naar mijn 600 Euro? Of zit ik iets fouts te doen?
I'm afaid soquote:Op dinsdag 8 januari 2008 21:28 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Omdat ik in 2007 jonger was dan 29 jaar, een bijbaantje had, geen ziektekosten of andere buitengewone utitgaven had, meer dan 13 Euro aan loonheffing is ingehouden, ik voor zover ik weet niet getrouwd was, geen kinderen heb als het goed is, geen andere inkomsten had en ook geen recht heb gehad op een Wajong-uitkering.
Maar was niet op de hoogte van die grens van 6.000. Dacht dat ie hoger lag, maar ben kennelijk in de war met iets anders
he niet te lang wachten hoor!quote:Op zondag 6 januari 2008 22:23 schreef emileuitapeldoorn het volgende:
[..]
ja klopt
dat heb ik ook gedaan, wacht nu op digitale handtekening
Hoe zit dat nou precies met studiegeld dan? Kan ik ook het geld wat ik aan boeken heb besteed aftrekken bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:21 schreef GForceT1 het volgende:
dude vul gewoon je ziektekostenpremie en je studiegelden in als aftrekpost en je hebt je geld terug
Lees de eerste pagina eens door, daar staat het meeste wel uitgelegd.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 22:00 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Hoe zit dat nou precies met studiegeld dan? Kan ik ook het geld wat ik aan boeken heb besteed aftrekken bijvoorbeeld?
Dan kun je kosten voor je PC ook niet aftrekken.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:42 schreef dyna18 het volgende:
Kan iemand mij het volgende duidelijk uitleggen? Wanneer mag je de kosten voor de aanschaf van een PC aftrekken?
(ik studeer niet meer).
Je vult loon voor loonheffing in. Staat ook op je jaaropgave.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:46 schreef wolferl het volgende:
Moet je nou bij loon, je bruto jaar loon of je netto jaar loon invullen.
En bij reiskosten, moet je alleen de de reis van je huis naar het werk of mag je ook van werk weer naar huis. Want van mijn huis naar mijn werk is 17 km, heen en terug is dus 34 km.
Ook niet als het voor werk is?quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kun je kosten voor je PC ook niet aftrekken.
Een huis kopen is toch niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:52 schreef Bullebak het volgende:
tvp, vorig jaar huis gekocht en snap er geen reet van![]()
Volgende week alles regelen.
Nee, beroepskosten zijn allang niet meer aftrekbaar.quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ook niet als het voor werk is?
Wat nou als je gedeeltelijk free-lancer bent? Is dan niet een gedeelte van je pc als beroepskosten op te voeren?quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, beroepskosten zijn allang niet meer aftrekbaar.
Je kunt dan beter zorgen dat je werkgever je een PC beschikbaar stelt.
Dan moet je de PC activeren en kan je het zakelijke deel van de afschrijving ten laste van je resultaat brengen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:55 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Wat nou als je gedeeltelijk free-lancer bent? Is dan niet een gedeelte van je pc als beroepskosten op te voeren?
Heb je ergens meer informatie over het 'activeren van de PC'? Ik heb namelijk nog niets daarover kunnen vinden.quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan moet je de PC activeren en kan je het zakelijke deel van de afschrijving ten laste van je resultaat brengen.
Elk basis hoe-leer-ik-boekhouden-boek kan je daar meer over vertellen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:39 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Heb je ergens meer informatie over het 'activeren van de PC'? Ik heb namelijk nog niets daarover kunnen vinden.
dat wil toch zeggen dat je van je werkgeven géén of weinig vergoeding krijgt van je reiskosten?quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je vult loon voor loonheffing in. Staat ook op je jaaropgave.
En reiskosten mag je invullen als je gebruik maakt van het OV en een OV-verklaring. Je vult dan de enkele reis in.
steek de stekker in het stopcontact en druk op de 'aan' knop (grote knop aan de voorkant van je systeemkast). Je PC is dan geactiveerd.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:39 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Heb je ergens meer informatie over het 'activeren van de PC'? Ik heb namelijk nog niets daarover kunnen vinden.
Op je balans zetten (van je onderneming) voor dat deel waarvoor de computer gebruikt wordt voor de onderneming. Als je PC voor 40% van de tijd voor je onderneming gebruikt wordt mag je (als ik het goed interpreteer) 40% van 90% van de aanschafwaarde over 3 jaren aftrekken.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Elk basis hoe-leer-ik-boekhouden-boek kan je daar meer over vertellen.
Afschrijvingstermijn is sinds 2007 minimaal 5 jaar voor ondernemingen.quote:[b]Op donderdag 17 januari 2008 09:57 Op je balans zetten (van je onderneming) voor dat deel waarvoor de computer gebruikt wordt voor de onderneming. Als je PC voor 40% van de tijd voor je onderneming gebruikt wordt mag je (als ik het goed interpreteer) 40% van 90% van de aanschafwaarde over 3 jaren aftrekken.
Dat is juist.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:57 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
dat wil toch zeggen dat je van je werkgeven géén of weinig vergoeding krijgt van je reiskosten?
[..]
5 jaar is het tegenwoordig.quote:...
Op je balans zetten (van je onderneming) voor dat deel waarvoor de computer gebruikt wordt voor de onderneming. Als je PC voor 40% van de tijd voor je onderneming gebruikt wordt mag je (als ik het goed interpreteer) 40% van 90% van de aanschafwaarde over 3 jaren aftrekken.
Als free-lancer hou ik ook geen boekhouding bij met journaalposten. Dat is ook niet nodig.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:07 schreef DonJames het volgende:
@Dyna: Als je niet weet wat activeren is is je boekhoudkundige kennis waarschijnlijk niet voldoende om de jaarcijfers kloppend in een balans en w&v-rekening te krijgen, en kan het geen kwaad om je daar eens flink in te verdiepen niet lullig bedoeld. Van een paar ongetwijfeld goedbedoelde adviezen hier op Fok! leer je geen boekhouden.
Journaalposten heb je niet nodig, enige kennis van hoe een balans en een winst&verliesrekening met elkaar te maken hebben raad ik je met klem aan.quote:Op donderdag 17 januari 2008 13:49 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Als free-lancer hou ik ook geen boekhouding bij met journaalposten. Dat is ook niet nodig.
Wel hou ik natuurlijk een overzicht bij van uitgaven en inkomsten, al is dat niet hetzelfde. Voor mij is dat echter voldoende, ik heb namelijk geen bedrijf. (Het is prima mogelijk om free-lance werkzaamheden te verrichten zonder officieel een bedrijf te hebben).
Vraag blijft echter of dat dan betekend dat ik niet de kosten voor de aanschaf van de PC kan aftrekken?
Tijd voor een topic 'boekhouden' dus.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:18 schreef DonJames het volgende:
Ik vind trouwens dat dit niet echt thuis hoort in een belastingaangifte-topic, omdat dit niet te maken heeft met fiscale wet-en regelgeving maar met bedrijfseconomie/boekhouden.
Dat laat ik graag over aan mensen die er ongetijfeld veel meer verstand van hebbenquote:Op donderdag 17 januari 2008 15:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tijd voor een topic 'boekhouden' dus.
In dit geval ging mijn vraag vooral over de aftrekbaarheid van een computer. Vandaar dat het in belasting staatquote:Op donderdag 17 januari 2008 14:18 schreef DonJames het volgende:
Ik vind trouwens dat dit niet echt thuis hoort in een belastingaangifte-topic, omdat dit niet te maken heeft met fiscale wet-en regelgeving maar met bedrijfseconomie/boekhouden.
Dat klopt, geniet er nog maar van zolang het nog kanquote:Op donderdag 17 januari 2008 22:28 schreef patendo het volgende:
is het dan trouwens zo dat A dus de heffingskorting van B krijgt? (Ik snap het geloof ik niet heemaal, maar even voor de duidelijkheid) (Ben wel helemaal blij haha)
Als de cursussen zijn geboeld voor het verbeteren van je positie op de arbeidsmarkt kun je de computer opvoeren als studiekosten. Kijk hiervoor in het begin van dit topic of de site van de belastingdienst voor een nadere toelichting en verdere uitwerking.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 08:31 schreef RealMadMan het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met aangifte van een computer die voor een aantal cursussen is gekocht en hoeveel je daar van terug zal krijgen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |