abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 april 2009 @ 11:30:45 #226
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67999973
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:14 schreef TallMan het volgende:
Whoohoo, ik zit in mijn nieuwe huis.
Tillykke og rigtig god fornøjelse

Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?

Voor de niet-Denen dan maar verder.
Politie hoor en zie ik genoeg in Kopenhagen en omgeving. Soms te weinig als ik de gekken op de weg weleens zie... maar die vind je overal vrees ik. Ze rijden hier vooral rond in witte Ford Mondeo's, met blauwe letters. Niet super-opvallend vind ik.

Afgelopen zaterdag was er een tuinbrandje bij één van onze achterburen. We zagen rook boven het huis uitkomen e.d., en Falck was toch mooi snel ter plaatse met 1 auto en 2 brandweerwagens. Rødovre brandweerkazerne ligt natuurlijk niet zo ver weg, maar het was toch binnen zo'n 5minuten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Draz op 14-04-2009 11:49:10 ]
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:03:32 #227
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68003037
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:30 schreef Draz het volgende:
Tillykke og rigtig god fornøjelse

Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.

En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:34:33 #228
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68003953
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef TallMan het volgende:

[..]

Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.

En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.

Beetje schriftelijk Deens oefenen hier ik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
pi_68008713
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Dat laatste ligt er aan hoe assertief je zelf bent. Mijn ervaring leert me dat het met name vrouwen zijn die eerst goed de taal willen beheersen voor het echt te gebruiken... en dat levert nogal eens wat spanningen op Maar goed, Deens is goed te doen als je je vanaf dag 1 er aan went om het te gebruiken. Alles wat je kan zeggen, moet je proberen te zeggen. Kijk evt voor iets als flygtningenhjælp.

Met 10.000 EUR kom je niet bijzonder ver hier. 6 maanden met z'n 2'en zal te doen zijn, maar het wordt geen vetpot. In Aarhus e.o. zijn er een aantal vertaalbureaus die Nederlanders gebruiken, dat is een aardige inkomst. Voor de rest is het zeer gewenst als je Deens kan verstaan, aangezien de drempel om Engels te spreken hoger is dan in Nederland.
Danmark: more usefull every day!
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:25:28 #230
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68013938
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Draz het volgende:

[..]

Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.

Beetje schriftelijk Deens oefenen hier ik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.

Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.

Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
pi_68022357
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
  woensdag 15 april 2009 @ 09:49:12 #232
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68031450
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:25 schreef TallMan het volgende:

[..]

Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.

Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.

Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
Det går da rigtig godt, ikke?

Tak for info. Det er næsten umuligt at sige hvor priserne skal ligges om 5 år, men det hvad vi gør nu, er bare en orientering for os. Roskilde området er måske for dyrt, så er det bedre at flytte ned til syd-nord-Sjælland
Vi har dog set flere huse, der er moderniseret. Så er køkkenet nyt, gulvet flot og ser det bare moderne ud. Det kan vi også godt tænke os, men chancen er ikke så stort at vi finder det for en god pris. Jeg er enig, at de fleste huse er skide og ser gammelt ud og vi kan heller ikke lige få det opdateret / moderniseret efter vi er flyttet ind.
Nu skal vi bare se, hvad det bliver om 5 år. Først skal min kærestes datter i børneskole, så er det bedst at flytte, når hun skifter til gymnasium f.e.

Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol. Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk Tror nok at de er det også om dit

Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
  woensdag 15 april 2009 @ 09:50:03 #233
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68031466
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef kloas_wokkel het volgende:
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
  woensdag 15 april 2009 @ 10:19:12 #234
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68032193
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:49 schreef Draz het volgende:

[..]

Det går da rigtig godt, ikke?
Det går rimeligt, men uden at blive korrigeret går det ikke helt hurtigt synes jeg.
quote:
Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol. Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk Tror nok at de er det også om dit ¨
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
quote:
Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
  woensdag 15 april 2009 @ 13:04:56 #235
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68037275
quote:
Op woensdag 15 april 2009 10:19 schreef TallMan het volgende:

Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
Ja, det er lidt længere end mig Jeg har været sammen med min danske kæreste i 2 år nu. Jeg startede at lære lidt Dansk før jeg flyttede til Danmark, fordi hendes datter taler åbenbart kun Dansk (hun bliver 8 år til Juli) men det var ikke så meget. Ellers har jeg kun fået Dansk timer i 3 måneder i sidste år.
quote:
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
Haha ja dat ken ik. Na m'n privé cursus hier op het werk, moest ik het zonder echte corrigerende factor redden. Dat mis ik best wel, omdat je anders dingen misschien verkeerd leerd. Ik spoor ze (familie, collega's) soms aan om me te verbeteren waar nodig, maar daar zijn ze inderdaad niet zo happig op. Hoffelijkheid inderdaad, vriendelijk, maar het helpt niet zoveel
  woensdag 15 april 2009 @ 13:11:46 #236
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68037444
Ach, de klanten waarbij ik kom kan ik me goed verstaanbaar bij maken zonder dat er onduidelijkheid is. Die zijn tevreden als er goed technisch werk wordt geleverd.
Komt nog bij dat ik in Sønderjylland woon waarbij je bij alles dat je hoort moet afvragen 'is dit deens of is dit sønderjysk'. Toevallig van de Directeur (hoofdkantoor in Odense) gehoord dat ik meer deens praat dan sommige anderen hier. Maareh, we beginnen hier meer op een MSN sessie te lijken.

Blij dat ik verhuisd ben maar ik heb wel 5x over mijn gehele lengte nieuwe huis over de zolder mogen kruipen om wat kabels te trekken. Dat is dan een ruimte waarin ik echt moet tijgeren overde planken die ervoor liggen en de rest ligt vol met vlokken rockwool. Blij dat die kabels op hun plek liggen.
pi_68040457
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:50 schreef Draz het volgende:

[..]

Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
I
pi_68094161
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.

Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
 FR
pi_68095840
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 01:13 schreef Bora-Bora het volgende:
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.

Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
Det er godt (dat is goed)
nothing will change without a rebel
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:48:39 #240
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68096555
Der er sikkert mange som vil lære Dansk via denne forum. (Er zijn er zeker vele die Deens willen leren via dit forum)
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:33:47 #241
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68097521
Det skal vi nok Bora

Dat zullen we doen Bora (soort van belofte).

Zullen we ook even de voorgaande posts vertalen?
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:35:31 #242
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68097567
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
pi_68100277
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:35 schreef Draz het volgende:

[..]

Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten

[ Bericht 3% gewijzigd door kloas_wokkel op 17-04-2009 11:14:19 ]
  maandag 20 april 2009 @ 13:30:42 #244
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68200763
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.

Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
pi_68202803
De zeevissers vanaf zeeland en dan naar het noorden toe, duitsland, denemarken en noorwegen hebben hun eigen taal die die andere vissers verstaan, is een heel oude taal.
nothing will change without a rebel
pi_68204350
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:30 schreef Draz het volgende:

[..]

Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.

Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
Ik kom uit Groningen maar mijn familie is fries. Het verbaast mij dat ik de krant daar nog wel redelijk kan lezen en tv ook nog wel een beetje kan volgen. Maar als ze dan in het echt beginnen te praten dan kan ik dr geen woord meer van verstaan.
  donderdag 23 april 2009 @ 08:41:09 #247
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68293623
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
  donderdag 23 april 2009 @ 09:39:43 #248
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68294969
quote:
Op donderdag 23 april 2009 08:41 schreef TallMan het volgende:
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
Ach dat luistert niet zo nauw joh
Toen wij in ons 'nieuwe' huurhuis introkken, hadden de oude bewoners ook maar heeeeeel weinig gedaan, en het werd toch goedgekeurd, tot onze frustratie.
  donderdag 23 april 2009 @ 10:31:55 #249
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68296528
Ik huur van een privepersoon, die zou ik er nog zo voor aanzien om te roepen dat het niet goed is en we de borg niet terugkrijgen. Dan mag hij me toch echt de facturen gaan laten zien waarop alle 3 maanden huur verantwoord zijn.
  woensdag 29 april 2009 @ 18:30:05 #250
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68506688
Direct mijn oude woning opleveren. Gezien alle schrikverhalen die ik heb gehoord beschouw ik de borg als verloren, dan kan het erna alleen maar meevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')