quote:http://www.ravnskov.nu/ducholesterol.htm
1. Cholesterol is geen dodelijk gif, maar van vitaal belang voor de constructie en het functioneren van alle lichaamscellen. Cholesterol is ‘goed’ noch ‘slecht’. Het cholesterolgehalte van het bloed wordt bepaald door talrijke factoren, zoals stress, lichamelijke activiteit, gewichtsverandering en roken.
2. Een hoog cholesterol veroorzaakt atherosclerose (‘aderverkalking’) en hartinfarcten, zo wordt algemeen beweerd. Talrijke studies hebben echter laten zien dat mensen met een laag cholesterol net zo veel aderverkalking ontwikkelen als mensen met een hoog cholesterol.
3. Ons lichaam produceert 3 a 4 keer zoveel cholesterol als we met de voeding binnen krijgen. De productie stijgt wanneer we te weinig cholesterol eten en neemt af zodra onze voeding meer cholesterol bevat. Dit verklaart waarom het zo moeilijk is het cholesterolgehalte met de voeding te beinvloeden.
4. Cholesterol en verzadigd vet in de voeding hebben niets te maken met de ontwikkeling van atherosclerose of het risico op een hartinfarct. Meer dan 30 wetenschappelijke studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat infarctpatiënten in de periode voorafgaand aan hun infarct niet meer vet hebben gegeten dan gezonde mensen.
5. Cholesterolverlaging met de medicijnen die werden gebruikt vóór de introductie van de statines, kan het risico te overlijden aan een hartinfarct niet verlagen; bovendien zijn deze medicijnen schadelijk voor de gezondheid en kunnen ze het leven verkorten
6. De nieuwe klasse cholesterolverlagers, de statines, verlagen het risico op een hartinfarct, maar het effect is erg zwak en heeft niets met cholesterolverlaging te maken. Helaas zijn statines ook kankerverwekkend, tenminste in proefdieren. Of ze ook voor mensen kankerverwekkend zijn, weten we nog niet zeker, omdat de statines pas tien jaar worden gebruikt. Roken leidt ook niet binnen tien jaar tot longkanker.
7. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor minder dan 10 % van degenen die overlijden aan een hartinfarct. Daarentegen beschermt een hoog cholesterol tegen infecties en leven oudere mensen met een hoog cholesterol langer dan oudere mensen met een laag cholesterol.
8. Veel van deze feiten zijn gedurende de laatste decennia gepresenteerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken, maar slechts weinigen zijn ervan op de hoogte.
9. De reden dat het publiek, artsen en de meeste onderzoekers hier nog nooit van hebben gehoord, is dat studies die de cholesterolhypothese tegenspreken, worden genegeerd of verkeerd worden geciteerd in de wetenschappelijke literatuur.
En ja wel hoor weer een leugen van farmaceutische industrie. Het lijkt er op dat we chronisch ziek moeten blijven en dat we een levenlang rotzooi moeten slikken.quote:http://www.fonteine.com/cholesterol.html
Gevaren van cholesterolverlagende statines en margarines.
Het hele cholesterolverhaal wordt gecreëerd door angst, aangepraat door de farmaceutische industrie. Door met statines het cholesterol te verlagen heeft een significant hoger sterftecijfer opgeleverd dan in controlegroepen, en een beduidend hogere kankerincidentie. Ook is uit een ander onderzoek naar voren gekomen dat mensen met een van nature laag cholesterol (<5.2) slechter presteren op alle fysieke en psychische gebieden. Een laag cholesterol veroorzaakt orgaanzwakte, spierzwakte, impotentie, osteoporose door verstoorde mineralenhuishouding, ontregelt het stressmanagement en verstoort het herstellend vermogen na een operatie. Statines bevatten HMG-CoA-reductaseremmer, een stof die in de lever de cyclus onderbreekt waaruit cholesterol gevormd wordt. In deze cyclus wordt ook het Co-enzym Q10 gevormd, de belangrijkste ATP (=energie) leverancier voor alle (spier-)cellen. Het ontstane tekort kan dramatische gevolgen hebben, van ernstige vermoeidheid tot hartfalen. Het hart is immers ook een spier!
Precies maar er zijn zat mensen die dus margarine-light eten. Dat is dus slopend voor je lichaam. Wat ik dus nooit begrepen heb en nu wel.quote:Op zondag 30 december 2007 11:47 schreef Razztwizzle het volgende:
Dit is ook wel een interessant satirisch boek over al die "geen zout, geen vet, geen cholesterol want dan ga je dood"-roepers. Ik geloof er ook niet in. Natuurlijk, téveel van iets is altijd slecht. Teveel vet, en teveel cholesterol, en teveel zout - slecht idee. Maar als je gewoon gezond eet, zonder suikervervangers en light-troep en cholesterolverlagende zooi dan komt het ook wel goed met je, heb ik het gevoel.
Dat je die fonteine-crap citeert vind ik dan weer een beetje jammer
D'r is een verschil tussen mis(ver)standen bespreken en suggereren dat er een mondiale samenzwering bestaat die ons allen aan de, natuurlijk veel te dure, medicijnen wil hebben.quote:Op maandag 31 december 2007 09:21 schreef Lambiekje het volgende:
Kennelijk is niemand echt geinteresseerd in het voedsel wat we tot ons nemen. Dat we erover voorgelogen worden. Dat we dus doelbewust zieker gemaakt worden zodat we chronisch aan de medijcijnen moeten.
Inderdaad. Lambiekje ageert tegen de farma-industrie, terwijl het hier vooral gaat om de voedingsindustrie die, vooral in Nederland, veel vetrijke producten produceert en door de cholesterolhypothese deze gezonder kan doen lijken.quote:Op maandag 31 december 2007 09:28 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
D'r is een verschil tussen mis(ver)standen bespreken en suggereren dat er een mondiale samenzwering bestaat die ons allen aan de, natuurlijk veel te dure, medicijnen wil hebben.
==> TRU
Dus: diegenen die keihard claimen dat "ze" je ziek willen houden hebben geen vaste aarde onder hun voeten en nemen slechts datgene wat in hun straatje past en trekken dit te ver door. Over de kwestie schadelijkheid kunnen nog geen conclusies worden getrokken op basis van wetenschappelijk onderzoek.quote:Over de cholesteroloorlogen staan nu hele boekenkasten vol, veronderstel ik. Samen te vatten als
- Er is overweldigend veel evidence dat statines als cholesterolverlagers goed werken op middelbare leeftijd. Op oudere leeftijd zijn werkingen en bijwerkingen meer controversieel.
- Er is minder evidence dat statines werken door het cholesterol te verlagen. Het zijn multipele effecten, terug te brengen tot vaatwandstabilisatie, die mogelijk mede wordt veroorzaakt door verlaagde cholesterolspiegels.
- Er is geen evidence dat cholesterol verlagen anders dan door statines de gezondheid verbetert. Er ontstaan balansen tussen voor- en nadelen, waarbij de voordelen beperkt blijven en de nadelen niet onaanzienlijk zijn.
- Er is geen evidence dat cholesterolverlagende margarines de gezondheid klinisch verbeteren of verslechteren. De wetgeving op nutriceuticals en health claims zou wel verbeterd mogen. Klinische trials kosten geld, maar gezien de winsten van de voedingsindustrie is dat goed gespendeerd. De kans is niet gering dat cholesterolverlagende margarines meer kwaad doen dan goed, maar we weten het niet.
- Lagere cholesterolspiegels gaan net zo goed gepaard met hogere sterfte als hogere.
- Uit biologisch perspectief vermoed ik dat langdurige statine therapie de incidentie van kanker verhoogt. Er is daar langzamerhand evidence voor. Het goede nieuws is wel dat je op middelbare leeftijd gespaard wordt van hartziekte, en de kanker krijgt op je oude dag, waar hij minder aggressief is en je sowieso oud en versleten bent. Maar ik zou dus "zo laat mogelijk" instappen met therapie, zo rond de 55 a 60. Met een incubatieduur van meer dan 20 jaar valt je excess kanker dan bij de 80+.
Door de aard van onze sterfelijkheid gaat verlaagde sterfte aan hartziekte gepaard met verhoogde sterfte aan kanker en dementie (op latere leeftijd). Mensen verkiezen een plots overlijden boven een traag creperen of uitdoven. Dit soort afwegingen is niet waardenvrij, en wordt te weinig gemaakt.
Luc Bonneux
Nee, niemand is geïnteresseerd in ongenuanceerd geschreeuw, wat onderhand jouw handelskenmerk is geworden. Als jij je conclusies es ietsje intelligenter zou trekken, dan zou dat al heel wat meer indruk maken.quote:Op maandag 31 december 2007 09:21 schreef Lambiekje het volgende:
Kennelijk is niemand echt geinteresseerd in het voedsel wat we tot ons nemen. Dat we erover voorgelogen worden. Dat we dus doelbewust zieker gemaakt worden zodat we chronisch aan de medijcijnen moeten.
Het gaat niet om mijn mening. Het gaat er om dat de voedsel en farma industrie ons ziek maken. En straks met Codex nog verder zwak maken.quote:Op maandag 31 december 2007 12:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, niemand is geïnteresseerd in ongenuanceerd geschreeuw, wat onderhand jouw handelskenmerk is geworden. Als jij je conclusies es ietsje intelligenter zou trekken, dan zou dat al heel wat meer indruk maken.
quote:Op maandag 31 december 2007 13:32 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het gaat niet om mijn mening. Het gaat er om dat de voedsel en farma industrie ons ziek maken. En straks met Codex nog verder zwak maken.
Ben jij familie van Baajguardian ?quote:Op maandag 31 december 2007 13:32 schreef Lambiekje het volgende:
Alles wat kranten/media/wetenschap verkondigd wordt voor zoete koek aangenomen. Terwijl nog geen fractie van wat ze verkondigen waar is.
Zou je een percentage kunnen noemen? Bijvoorbeeld van de FOK-frontpage, hoeveel van de berichtgeving is niet waar? Misschien wat voorbeelden van de huidige frontpage van niet kloppende berichten?quote:Op maandag 31 december 2007 13:32 schreef Lambiekje het volgende:
Alles wat kranten/media/wetenschap verkondigd wordt voor zoetekoek aangenomen. Terwijl nog geen fractie van wat ze verkondigen waar is.
Een vraag zoals "Welke berichten zijn dan wel waar" lijkt me handig als vervolgvraag daarop.quote:Op maandag 31 december 2007 14:27 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Zou je een percentage kunnen noemen? Bijvoorbeeld van de FOK-frontpage, hoeveel van de berichtgeving is niet waar? Misschien wat voorbeelden van de huidige frontpage van niet kloppende berichten?
In welke mate heb jij je in de Codex Alimentarius verdiept? Kan je voorbeelden van de daadwerkelijke wettekst geven waarvoor jij zo bang bent? Volgens wikipedia (ook zo'n speelbal van de NWO) gaat het 'nieuwe' gedeelte vooral om het vaststellen van samenstelling, maximum hoeveelheid en etikettering; lijkt me niets mis mee.
100 jaar geleden werd de gemiddelde man 50 jaar.quote:Op maandag 31 december 2007 13:32 schreef Lambiekje het volgende:
Ik ben van mening dat we 100 tot 80 jaar geleden gezonder waren. Beter resisiten tegen van alles en nog wat. Het lijkt er op dat ieder nieuwe generatie zwakker en zwakker en zwakker is. Overal alergisch voor. Maar "gelukkig" laat de statistiek zien dat levensverwachting achteruit gaat. Door ons geweldige farmaceutische industrie.
Waarom?quote:Ik ben van mening dat we 100 tot 80 jaar geleden gezonder waren. Beter resistent tegen van alles en nog wat.
toen aten ze echt voer.quote:
Hier. Wie zijn ''ze''?quote:Op maandag 31 december 2007 18:29 schreef Manke het volgende:
[..]
toen aten ze echt voer.
correct me waar ik fout zit
denk dat ze toen eerder dood gingen door simpele ziektes en door slechte hygiene. Hartziekten waren toen zeldzaam.quote:Op maandag 31 december 2007 15:10 schreef wormwood het volgende:
[..]
100 jaar geleden werd de gemiddelde man 50 jaar.
Ondertussen is dat ongeveer 75 jaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting
Waar basseer jij op dat de levensverwachting achteruit gaat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |