abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55649446
Oké, @ gelovigen

Is het zo dat jullie ook echt elke zondag in de kerk zitten dan?
Of denk je dat geloven ook kan zonder de kerk te bezoeken??
pi_55649456
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:01 schreef Viking84 het volgende:

[..]

.

Jij zegt dat je vertrouwen mist in iets wat je nooit hebt gezien en Stormseeker wijst je erop dat je volgens Johannes zalig wordt als je niet ziet, maar toch gelooft .
Geloof is toch per definitie 'niet zeker weten' ? De uitdaging in het geloof ligt toch in het feit dat je niet zeker kunt weten en toch bereid bent te geloven ?
Mu!
  zondag 30 december 2007 @ 13:06:45 #78
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55649507
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:59 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik denk dat dat gevoel wel eens zou kunnen kloppen, maar ik denk ook dat je dan niet echt met wetenschappers te maken hebt. Zoals eerder gezegd, wetenschap en religie zijn twee verschillende dimensies van eenzelfde belevingswereld. Het doen van wetenschappelijke uitspraken over religieuze onderwerpen is vrijwel per definitie tot falen gedoemd vanwege de onwetenschappelijke basis van religieuze stellingen. Of, anders gezegd, als je bereid bent God als axioma aan te nemen kan alles wel waar zijn. En daar eindigd dan de wetenschap en begint geloof.

Iedereen mag van mij geloven wat 'ie wil, maar leg mij niet uit dat het iets met wetenschap te maken heeft.
Ik zat zelf meer te denken aan wetenschap en godservaringen (dus niet: bestaat God, ja of nee).
Iemand die zegt een visioen te hebben gehad, heeft waarschijnlijk een stressvolle periode achter de rug (volgens psychiater Anthony Storr in Feet of Clay), mensen die er vroeger van verdacht werden door demonen bezeten te zijn, bleken bv. epilepsie te hebben (en hier heeft de wetenschap wél hele goede diensten bewezen!), mensen die een BDE hebben gehad, ervaren vaak een gevoel van rust en vrede, maar ook dit moet volgens de wetenschap weer geweten worden aan een kortsluiting in de hersenen en zo zijn er vast wel meer voorbeelden te bedenken .
Niet meer actief op Fok!
pi_55649515
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:03 schreef Burakius het volgende:
Is er trouwens ooit iemand geweest hier die zijn mening of visie veranderd heeft? Ik wel in ieder geval.
Ik ook, diepgaand. Ik was er van overtuigd dat God niet bestaat. Nu zie ik dat anders.
Mu!
  zondag 30 december 2007 @ 13:08:28 #80
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55649576
dus als je er warme wollige gevoelens van krijgt moet de wetenschap eraf blijven en 6 miljard mensen maar in een roes laten?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 30 december 2007 @ 13:09:05 #81
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55649595
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:05 schreef Matje-1989 het volgende:
Oké, @ gelovigen

Ik meen dat ergens in de Bijbel staat dat God temidden is van 2 (3?) of meer mensen die in zijn naam samen komen . Dat hoeft dus niet per se in een kerk, maar een kerk is natuurlijk wel de plek bij uitstek om je geloof levend te houden. Ik denk dus wel dat wekelijks samenkomen in een kerk nodig is om je relatie met God levend te houden, omdat je aandacht anders toch wel snel opgeslokt wordt door andere bezigheden.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 30 december 2007 @ 13:11:16 #82
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55649681
quote:
Is er trouwens ooit iemand geweest hier die zijn mening of visie veranderd heeft? Ik wel in ieder geval.
Ik!

Ik was christen, ging toen op bezoek bij het atheïsme en nu stuiter ik een beetje heen en weer . Niet dat ik weer terug zal keren naar het christendom, de islam, het jodendom of een andere monotheïstische of polytheïstische religie, maar ik probeer het spirituele wel een plekje te geven in mijn leven .
Niet meer actief op Fok!
  zondag 30 december 2007 @ 13:11:43 #83
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55649697
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:08 schreef SpecialK het volgende:
dus als je er warme wollige gevoelens van krijgt moet de wetenschap eraf blijven en 6 miljard mensen maar in een roes laten?
Inderdaad .
Niet meer actief op Fok!
pi_55649739
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:09 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik meen dat ergens in de Bijbel staat dat God temidden is van 2 (3?) of meer mensen die in zijn naam samen komen . Dat hoeft dus niet per se in een kerk, maar een kerk is natuurlijk wel de plek bij uitstek om je geloof levend te houden. Ik denk dus wel dat wekelijks samenkomen in een kerk nodig is om je relatie met God levend te houden, omdat je aandacht anders toch wel snel opgeslokt wordt door andere bezigheden.
Oké helder uitgelegd.

Mag ik je dan een dilemma voorleggen?

Zou het zo kunnen zijn dat alle geloven uitkomen bij eenzelfde God die wordt
aanbeden door verschillende geloven die we hedendaags kennen?

De Islam met de Koran lijkt zeer veel op het Christendom met de Bijbel.
Ik heb wel eens gedacht, misschien is het begonnen als 1 godsdienst die door
de jaren/eeuwen heen tot meerdere godsdiensten heeft geleden..
pi_55649749
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:06 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik zat zelf meer te denken aan wetenschap en godservaringen (dus niet: bestaat God, ja of nee).
Iemand die zegt een visioen te hebben gehad, heeft waarschijnlijk een stressvolle periode achter de rug (volgens psychiater Anthony Storr in Feet of Clay), mensen die er vroeger van verdacht werden door demonen bezeten te zijn, bleken bv. epilepsie te hebben (en hier heeft de wetenschap wél hele goede diensten bewezen!), mensen die een BDE hebben gehad, ervaren vaak een gevoel van rust en vrede, maar ook dit moet volgens de wetenschap weer geweten worden aan een kortsluiting in de hersenen en zo zijn er vast wel meer voorbeelden te bedenken .
Vanuit een wetenschappelijk standpunt zou ik redeneren: als je God als axioma aanneemt kan alles wel waar zijn, en dus kun je iedere onbegrepen of opmerkelijke ervaring wel aan God toeschrijven en het een godservaring noemen. Riskant terrein, want het verklaren van ervaringen is het terrein dan de wetenschap en daar heeft God niks te zoeken. Iemand die zijn religie als spitiueel kader hanteert zal daar geen problemen mee hebben, maar geloof is vaak zo veel meer dan dat: een sociaal kader, een juridische leidraad, een morele toetssteen, noem maar op. De meeste religieuze conflicten spelen zich juist op dat terrein af, en het zou goed zijn als religieuzen daar hun verantwoordlijkheid in zouden nemen (ik denk ook dat dat hetgene is dat atheisten van ze vragen).
Mu!
pi_55649754
Zie mijn onderschrift. :
pi_55649822
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:13 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Oké helder uitgelegd.

Misschien. Maar wat is het dilemma ?
Mu!
pi_55649897
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:16 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Misschien. Maar wat is het dilemma ?
Dat er niet te kiezen is tussen geloven, omdat het toch op hetzelfde neerkomt.,.
  zondag 30 december 2007 @ 13:20:39 #89
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55649973
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:11 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Inderdaad .
Om eerlijk te zijn. Ik heb nu een tijdje je zoektocht naar jouw plekje waargenomen (voorzover het zich voordeed op dit forum).

Ik denk alleen dat je te sterk neigt naar een mystische wereldkijk om ooit rust te kunnen vinden in een denkwijze die inherent verklarend en zelfcorrigierend is of een denkwijze die zo strak gedefinieerd is als een van de wereldreligies.

Dat stuiteren wat je beschrijft is volgens mij een onrust waardoor je voorbij gaat aan de gulden middenweg. Het iets-isme.

Wellicht iets voor jou?
  zondag 30 december 2007 @ 13:21:13 #90
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55649998
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:13 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Oké helder uitgelegd.

Het is in feite ook begonnen als één Godsdienst, nml. het jodendom .

Maar het is een visie waar ik me op zich wel in kan vinden ja. Als we ons nu allemaal eens gaan focussen op dat gegeven ipv op de verschillende manieren waarop we nader tot die god willen komen zijn de godsdiensttwisten de wereld uit en hoeven gelovigen alleen nog maar de strijd aan te binden met de ongelovigen . Een interne twist verzwakt de gelederen immers aanzienlijk .
Niet meer actief op Fok!
pi_55650034
quote:
Meer dan eens. Ik denk wel dat ik inmiddels op een soort eindpunt ben aangekomen. Ik heb 't zeg maar van alle kanten bekeken en ik kom uit op een atheïstisch wereldbeeld.
  zondag 30 december 2007 @ 13:23:18 #92
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55650055
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn. Ik heb nu een tijdje je zoektocht naar jouw plekje waargenomen (voorzover het zich voordeed op dit forum).

Ik denk alleen dat je te sterk neigt naar een mystische wereldkijk om ooit rust te kunnen vinden in een denkwijze die inherent verklarend en zelfcorrigierend is of een denkwijze die zo strak gedefinieerd is als een van de wereldreligies.

Dat stuiteren wat je beschrijft is volgens mij een onrust waardoor je voorbij gaat aan de gulden middenweg. Het iets-isme.

Wellicht iets voor jou?
.

Had ik mezelf ook al bedacht, alleen het heeft zo'n pejoratieve bijsmaak gekregen.
Ietsime is voor mensen die er niet over na willen denken en zoals je vast wel door hebt, gaat dat niet voor mij op.
Niet meer actief op Fok!
pi_55650153
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:21 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Het is in feite ook begonnen als één Godsdienst, nml. het jodendom .
Dat geldt slechts voor enkele religies die toevalligerwijs nogal groot zijn geworden. Er bestaan nog duizenden andere religies.
quote:
Maar het is een visie waar ik me op zich wel in kan vinden ja. Als we ons nu allemaal eens gaan focussen op dat gegeven ipv op de verschillende manieren waarop we nader tot die god willen komen zijn de godsdiensttwisten de wereld uit en hoeven gelovigen alleen nog maar de strijd aan te binden met de ongelovigen . Een interne twist verzwakt de gelederen immers aanzienlijk .
De verschillende geloven sluiten elkaar onderling uit. Tot een vereniging zal het nooit komen.
  zondag 30 december 2007 @ 13:33:19 #94
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55650377
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat geldt slechts voor enkele religies die toevalligerwijs nogal groot zijn geworden. Er bestaan nog duizenden andere religies.
Joh? .
quote:
De verschillende geloven sluiten elkaar onderling uit. Tot een vereniging zal het nooit komen.
Helaas wel.
Als de geschriften niet zo inherent intolerant was, zag ik nog wel een mogelijkheid tot verzoening, maar als je leer is dat de mens alleen tot de Vader kan komen door zijn Zoon als Verlosser te accepteren, dan is er weinig mogelijkheid tot speelruimte.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 30 december 2007 @ 13:43:31 #95
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55650736
quote:
Oké, @ gelovigen

Elke dinsdag- , donderdag- en zaterdagavond in ons geval maar inderdaad ja.
Christelijk geloof omvat een aantal zaken, waaronder het samenkomen met geloofsgenoten om van elkaar te leren en elkaar aan te moedigen. Rechtstreeks gebod:
quote:
Hebr 10
24 En laten wij op elkaar letten ten einde tot liefde en voortreffelijke werken aan te sporen, 25 het onderling vergaderen niet nalatend, zoals voor sommigen gebruikelijk is, maar laten wij elkaar aanmoedigen, en dat te meer naarmate GIJ de dag ziet naderen.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 december 2007 @ 13:53:15 #96
862 Arcee
Look closer
pi_55651108
quote:
Wat is daar trouwens het nut van? Wat doen mensen daar concreet? Iets bewijzen aan God?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 30 december 2007 @ 14:01:27 #97
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55651392
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat is daar trouwens het nut van? Wat doen mensen daar concreet? Iets bewijzen aan God?
Je persoonlijke relatie met jezus exploreren
Je moet natuurlijk wel wat investeren he.
  zondag 30 december 2007 @ 14:04:32 #98
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55651483
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

Relatie met God levend houden en elkaar bemoedigen.

Nu ik erover nadenk: eigenlijk zegt het wel genoeg dat christenen elke zondag bijeen moeten komen om hun relatie met God levend te houden.
Niet meer actief op Fok!
pi_55651507
Ik wilde gister nog een discussie aangaan met een zieltjeswinner meneer pastoor, maar dat leek me niet echt gepast om te doen tijdens een begrafenismis eerlijk gezegd
pi_55651734
quote:
Op zondag 30 december 2007 14:04 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Relatie met God levend houden en elkaar bemoedigen.

Nu ik erover nadenk: eigenlijk zegt het wel genoeg dat christenen elke zondag bijeen moeten komen om hun relatie met God levend te houden.
Zegt wel genoeg?
Verklaar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')