abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 december 2007 @ 01:14:22 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55641897
Voortdurend weer dezelfde soort 'discussies', voortdurend weer dezelfde argumenten en niemand wijkt ook maar een strobreed van zijn standpunt.
Beide partijen argumenteren vanuit een eigen referentiekader en aan het begin van 'discussie' is al duidelijk dat de 'discussie' op hetzelfde punt eindigt als waar ze begon: nooit zal iemand zeggen 'ok, misschien heb je gelijk, ik moet mijn standpunt nuanceren / herzien'. Wat is dan het nut van discussiëren? Is het überhaupt wel mogelijk om te discussiëren met iemand die er een referentiekader op nahoudt dat zo ontzettend verschilt van het jouwe?
Niet meer actief op Fok!
pi_55642023
Nee dat is bijna onmogelijk omdat de mensen meestal willen dat de ander verandert van opinie. Het liefst nog willen de mensen dat hun opinie ook die van de ander word.
Daar loopt de discussie dan ook vaak op vast.
pi_55642087
Ik kijk even mee.
  zondag 30 december 2007 @ 01:23:27 #4
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55642148
De deelnemers aan zo'n discussie zijn ook vaak de fanatici van beide partijen. Anders zou er misschien ook geen discussie zijn, want dan trekt men ofwel naar de richting 'geloof wat je wil geloven' of 'ik geloof niet echt in een god'.
Zyggie.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 december 2007 @ 01:33:22 #5
862 Arcee
Look closer
pi_55642409
quote:
Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef Viking84 het volgende:
Is het überhaupt wel mogelijk om te discussiëren met iemand die er een referentiekader op nahoudt dat zo ontzettend verschilt van het jouwe?
Ja, wel als je juist over dat referentiekader discussieert. Als het over geloof gaat dan gebruikt de gelovige de bijbel als referentiekader. De vraag die ik dan stel is waaruit blijkt dat die bijbel echt het woord van God is, of iets van die strekking.

Het referentiekader van een ongelovige is gewoon de wereld om hem heen en die kan prima ter discussie staan.

De bijbel vs. alle overige informatie die beschikbaar is in de wereld. Kansloze missie voor de gelovige natuurlijk, maar ze houden het toch nog lang vol.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_55642418
Ik denk dat de logica altijd zal zegevieren. Stel ik vertel iets waar pure logica in zit, alleen de andere partij is gevoelig hiervoor vanwege zijn achtergrond of wat hij heeft meegemaakt en hij accepteerd dat niet op dat moment. Altijd zal er een moment komen waarop hij dat standpunt nog een keer zal herzien, als zijn hormonen dat toelaten, of als hij/zij iemand ontmoet die hij lief heeft en hij/zij deelt diezelfde ideeen als zijn discussie partner van het forum ;-)
De mens is namelijk een redelijk dier
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  zondag 30 december 2007 @ 01:35:52 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_55642468
Een constructieve discussie helpt mij in ieder geval om:

• de gedachten en redeneermethoden van gelovigen beter te begrijpen. Hoe het ook zij, ze zijn er toch en je moet met het fenomeen omgaan op een optimale manier. Een beetje meer achtergronden bezien kan geen kwaad.
  • aannames en denksprongen aan mijn eigen zijde duidelijker in kaart te brengen, zodat ik die verder kan verfijnen.
  • te lachen.

Terwijl ik op zich een felle atheist ben, voer ik geen discussies met de insteek om gelovigen te gaan bekeren. Het is vooral voor de leuk. Op het internet is dat vrij zinloos, omdat het al heel snel polariseert en iedereen, hoe ongekwalificeerd ook, in gelijkwaardige mate en soms in grotere mate input levert. Het is dan vaak ondoenlijk om het niveau te bewaren. Ik zal op internet dus niet echt snel aan een voor/tegen discussie over geloof deelnemen. Ik ouwehoer liever in prive zo af en toe met gelovigen (vaak met Jehova's aan de deur tegenwoordig, ik sta volgens mij ergens daar op de lijst voor een regelmatig bezoek).
  • Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_55642479
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:34 schreef kazakx het volgende:
    Ik denk dat de logica altijd zal zegevieren. Stel ik vertel iets waar pure logica in zit, alleen de andere partij is gevoelig hiervoor vanwege zijn achtergrond of wat hij heeft meegemaakt en hij accepteerd dat niet op dat moment. Altijd zal er een moment komen waarop hij dat standpunt nog een keer zal herzien, als zijn hormonen dat toelaten, of als hij/zij iemand ontmoet die hij lief heeft en hij/zij deelt diezelfde ideeen als zijn discussie partner van het forum ;-)
    De mens is namelijk een redelijk dier
    dier? excuses moi?
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_55642529
    Ik discusseer hier trouwens om mijzelf eens in het vuur te gooien en te kijken wat andere denken. Deze gedachtes filter ik dan ( 90% zijn idioten). Met de vragen die overblijven ga ik onderzoeken wat mijn eigen geloof hierover zegt. Zo ben ik de laatste tijd veel over de Islam met verhouding tot wetenschap te weten gekomen.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
      zondag 30 december 2007 @ 01:39:36 #10
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_55642578
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:37 schreef Burakius het volgende:
    Ik discusseer hier trouwens om mijzelf eens in het vuur te gooien en te kijken wat andere denken. Deze gedachtes filter ik dan ( 90% zijn idioten). Met de vragen die overblijven ga ik onderzoeken wat mijn eigen geloof hierover zegt. Zo ben ik de laatste tijd veel over de Islam met verhouding tot wetenschap te weten gekomen.
    Dat doen al de gelovigen die heelhuids uit de discussie komen. Zij sluiten zich af.

En ja de mens is een dier.
    Zyggie.
    pi_55642582
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

dier? excuses moi?
    Bij wijze van spreken Om even aan te geven dat wij biologische kenmerken van dieren hebben maar dat wij meer zijn dan alleen dat.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 december 2007 @ 01:41:18 #12
    862 Arcee
    Look closer
    pi_55642621
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:36 schreef Burakius het volgende:
    dier? excuses moi?
    Jazeker, 1 van de meest beestachtige, gewelddadige en moordlustige dieren op aarde.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
    pi_55642661
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:39 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Dat doen al de gelovigen die heelhuids uit de discussie komen. Zij sluiten zich af.

En ja de mens is een dier.
    Ik stel me juist open voor alles omdat ik toch vertrouw op mijn geloof.
    pi_55642694
    Het lastige is, denk ik, dat er nogal veel misverstanden in die 'discussies' sluipen, die vervolgens tot irritaties en gelotenheid leiden. Ik zie regelmtig 'wetenschappelijke' of 'logische' redeneringen langskomen die weinig wetenschappelijks in zich hebben. Meestal overigens van gelovigen die op glad ijs lopen. Mensen met een echte wetenschappelijke achtergrond zul je daar niet snel op betrappen - ook als ze gelovig zijn - want de meeste mensen snappen denk ik wel dat geloof en wetenschap twee verschillende dimensies van eenzelfde belevingswereld zijn.

Alleen diegenen die dat inzicht ontberen wagen zich wel eens op het ijs, vaak ter vermaak van anderen.

(Ik geef toe dan zelf ook wel eens graag een wak te willen hakken)
    Mu!
    pi_55642725
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:42 schreef Burakius het volgende:

[..]

Stel je je ook open voor de mogelijkheid dat God niet bestaat ?

(sorry...wak...)
    Mu!
      zondag 30 december 2007 @ 01:46:48 #16
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_55642772
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:42 schreef Burakius het volgende:

[..]

Toch laat je jouw geloof nooit vallen, dat blijft je gedachtegang domineren. Een gelovige ziet dat als een deugd, ik zie dat als een beperking.
    Zyggie.
    pi_55642810
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:46 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Toch laat je jouw geloof nooit vallen, dat blijft je gedachtegang domineren. Een gelovige ziet dat als een deugd, ik zie dat als een beperking.
    Of jij laat juist je gedachtegangh domineren door het systeem waar je in bent opgegroeid.
    pi_55642823
    achja, beide zijden houden zich krampachtig vast aan hun geloof (vanuitgaande dat Atheïsme ook een geloof is), volledig overtuigd van zijn gelijk.

daarom zal er ook nooit een einde aan komen...
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 december 2007 @ 01:54:21 #19
    862 Arcee
    Look closer
    pi_55642973
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:48 schreef HeyFreak het volgende:
    (vanuitgaande dat Atheïsme ook een geloof is)
    Wat is dan jouw definitie van een geloof?
    pi_55643048
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 01:46 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Ik zie het juist andersom. Stel dat er meer is dan alleen materie, sluit je je dan niet compleet af voor alles wat daarbuiten bestaat. Dat is pas een beperking wat met niks te evenaren is. Waren trouwens niet 90% van alle belangrijke wetenschappers gelovig? Wie is er meer beperkt denk je?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')