quote:Zidane: The final match
Dinsdag 25 december 2007 22h45
Portret van de Franse voetballer Zinedine Zidane.
In juli 2006 leidde de afscheidnemende Zinedine Zidane de Franse nationale ploeg naar de finale van het WK in Duitsland.
De 'oude' Zidane speelde een formidabel tornooi, maar kreeg in de laatste fase van de finale tegen Italië een rode kaart wegens een kopstoot tegen Marco Matterazi. Het was een dramatisch einde van een fenomenale voetbalcarrière.
Die laatse match en het laatste tornooi van Zidane vormen het uitgangspunt van deze documentaire over een van de grootste voetballers aller tijden.
Aan de hand van archiefbeelden en interviews toont de film het unieke voetbaltalent en het grote hart van Zinedine Zidane. We zien hem aan het werk tijdens onvergetelijke wedstrijden, maar ook op training.
De beelden worden aangevuld met een openhartig gesprek met Zinedine Zidane en getuigenissen van onder meer zijn vader en broers, zijn beste vrienden (onder wie de acteur Jamel Debouzze), zijn coaches (onder meer de Franse bondscoach Raymond Domenech) en een pleiade van internationale voetballers en andere sportlui, zoals David Beckham, Alessandro del Pierro, Patrick Viera, Claude Makelele, Bixente Lizarazu, Marcello Lippi, Fiorentino Perez en Raphaël Nadal.
En dat met maar 30% zicht...quote:Op dinsdag 25 december 2007 22:11 schreef tong80 het volgende:
Mooi
Weten jullie dat Wim van Hanegem net zo goed was ?
Heb je die goal net gezien in de CL finale tegen Bayer Leverkusen. Hij heeft het WK gewonnen, CL, EK en frans, italiaans en spaans kampioenschappen(Bartez ook haha). Wat had hij anders moeten doen?quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En toch heb ik altijd gevonden dat ie net onder het niveau van de allergrootsten gebleven is.
Hij hoort er toch echt bij.quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En toch heb ik altijd gevonden dat ie net onder het niveau van de allergrootsten gebleven is.
Geen échte leider en iets te bescheiden naast het veld om echt bij de grootsten te horen, wat mij betreft. De grootsten waren toch altijd aanwezig en vaak zelfs arrogant. Hij wat minder. Maar ja, dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Als je een hekel hebt aan de arrogantie van mensen als Cruijff en Maradona, ligt Zidane je natuurlijk beter.quote:
Goh, over zijn prijzen spreek ik niet, maar hij miste het soort "ongrijpbaarheid" die anderen wél hadden. Ik bedoel zoals hij zelf zei in die reportage: hij snapt verdedigers die hem als hij ze 2x gedold heeft de derde keer tegen de schenen schoppen.quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:25 schreef jakees het volgende:
[..]
Heb je die goal net gezien in de CL finale tegen Bayer Leverkusen. Hij heeft het WK gewonnen, CL, EK en frans, italiaans en spaans kampioenschappen(Bartez ook haha). Wat had hij anders moeten doen?
Intelligentie misschien? Het leek net of hij alles uitvoerig stap voor stap deed op het veld.quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Misschien was ie wel gewoon té professioneel ...
Misschien wel, bij zo'n Maradona zag je ook wel vaker dat ie eens drie , vier man probeerde te dribbelen , maar dan op de vierde of vijfde stootte en de bal kwijt was, maar dat probeerde ie dan gewoon opnieuw en opnieuw en bij de derde of vierde poging was ie dan die vijfde man opeens toch ook voorbij en had je een fenomenaal doelpunt.quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:53 schreef TimoBasso het volgende:
[..]
Intelligentie misschien? Het leek net of hij alles uitvoerig stap voor stap deed op het veld.
( zo kwam het altijd over bij mij )
Terwijl de mannen hier boven toch alles meer op "gevoel" deden..
Niettemin schat ik Zizou hoog in als voetballer en persoon.
Daar ben ik het niet mee eens. Zidane is een haantje die je met verbaal geweld makkelijk uit zijn concentratie haalt. Het vele aantal domme rode kaarten in zijn carrière bevestigen dat. Als prof ben je daar tijdens de wedstrijd immuun voor, en pak je je tegenstander na de wedstrijd terug.quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Misschien was ie wel gewoon té professioneel ...
Kijk een echte voetbalkennerquote:Op dinsdag 25 december 2007 23:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Absoluut waar, je ziet gewoon dat Zidane en Kaka beide de timing van aanname en passeren tot in de puntjes beheersen, als Kaká al een pirouette doet dan is het net als Zidane een practische oplossing voor een aandringeng probleem! Goede vergelijking van die 2 Vaduz!quote:Op woensdag 26 december 2007 00:57 schreef -Vaduz- het volgende:
De eenvoud maakt voetballers als Zidane en Kaka ook zo briljant wat mij betreft. Plus er staan als het moet, dat zijn de echte toppers. Ze zijn wel moeilijk te vergelijken met Maradona, maar ik denk dat ook hij in deze tijdgeest meer op de eenvoudige manier gevoetbald had. Maar dat blijft gissen natuurlijk.
Dat is heel erg juist, maar Zidane en Kaka hadden misschien véél meer dan een Maradona of een George Best nog de rest van een team nodig om een match te beslissen.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 16:07 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Absoluut waar, je ziet gewoon dat Zidane en Kaka beide de timing van aanname en passeren tot in de puntjes beheersen, als Kaká al een pirouette doet dan is het net als Zidane een practische oplossing voor een aandringeng probleem! Goede vergelijking van die 2 Vaduz!
Dat klopt, wat dat betreft zijn het wel meer jongens die deel uit maken van een team dan ala Maradonna op de solotour gaan.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat is heel erg juist, maar Zidane en Kaka hadden misschien véél meer dan een Maradona of een George Best nog de rest van een team nodig om een match te beslissen.
Bij bv het Argentinië van 1986 zag je dat hun enige taktiek er doodgewoon uit bestond met 9 man die als enige opdracht hadden de tegenstander het scoren te beletten , de bal af te nemen en die dan zo snel mogelijk aan Maradona te geven. Of die dan aan de middencirkel of voor doel liep maakte daarbij niks uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |