abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55526858
He bah.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_55527834
Pff eerst dat bericht met die vader en dochter die een ravijn in vallen en nu dit weer....
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden verleend. Echter wel ontleend (mits de theorie klopt).
pi_55528720
Ha ha ha....

[ Bericht 89% gewijzigd door Drugshond op 25-12-2007 12:47:16 ]
Secrets never die. Only people.
pi_55530206
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:33 schreef Papabear het volgende:
filmpje van de brand in een vroeger stadium: http://www.skoeps.nl/index.php?module=Item&func=show&id=28878

mijn god.....
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_55530309
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:19 schreef voyeur het volgende:
Vrijwillige brandweer en dus geen perslucht bij de hand
Kijk het filmpje, ze gaan dat pand ernaast binnen...met lucht op hun rug.

Als je die uitslaande brand ziet is het duidelijk dat er niemand naar binnen gekund had...dat had alleen maar meer levens gekost.
pi_55530501
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 00:39 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ja, dat, of ze worden in deze tijd van het jaar sneller in het nieuws gebracht, juist omdat deze periode geen drama en verdriet hoort te kennen...
Mwah... zoiets was op 21 april of 6 augustus net zo in het nieuws gekomen...

Verschrikkelijk . Zou je als ouders nu nog willen verder leven?
pi_55531014
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:19 schreef voyeur het volgende:
Vrijwillige brandweer en dus geen perslucht bij de hand
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:22 schreef Piles het volgende:

[..]

Vrijwillige brandweer heeft toch ook gewoon perslucht
En daarbij zijn bij de 1e uitruk al 2 voertuigen (Arnemuiden en Middelburg) gestuurd. Middelburg is beroeps
Uiteraard heeft elk korps ademlucht bij zich, inderdaad in de flessen met de blauwe hoes. En onze post in middelburg is van 8 tot 5 gedekt door beroeps, en buiten kantooruren is het gewoon voor de vrijwilligers.
pi_55531101
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 00:46 schreef Mr_Memory het volgende:
Ik hoop niet dat de kinderen veel hebben geleden.
Waarschijnlijk hebben ze er niks van gemerkt, rookverstikking (in hun slaap) is meestal de doodsoorzaak bij brand, niet de vlammen. Maar dat is dan ook de enige schrale troost
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_55531607
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 06:06 schreef PizzaSalami het volgende:
doe is even normaal
Every war is different, every war is the same.
pi_55531691
Erg triest. Hopelijk zijn de kinderen door verstikking omgekomen. Zo heb je vier dochters

-edit-Die hou ik maar voor mezelf.

[ Bericht 15% gewijzigd door paddy op 25-12-2007 14:13:18 ]
pi_55531703
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 12:50 schreef SCH het volgende:
Erg triest. Hopelijk zijn de kinderen door verstikking omgekomen. Zo heb je vier dochters
-edit-. Die hou ik maar voor mezelf.
slim dat je ze voor je houd

[ Bericht 7% gewijzigd door paddy op 25-12-2007 14:14:18 ]
pi_55532297
quote:

-edit- Die hou ik maar voor mezelf.
Van mij had je een perm-ban (maar dan ook echt een perm-ban) moeten krijgen, als je het had gewaagd zo'n grap te maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 25-12-2007 14:17:18 ]
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  dinsdag 25 december 2007 @ 13:29:23 #63
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_55532323
In 1x alle 4 je kinderen kwijt.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_55532565
Heel triest dit op kerstavond
  dinsdag 25 december 2007 @ 13:56:06 #65
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55532771
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 12:14 schreef Thrilled het volgende:

[..]

[..]

Uiteraard heeft elk korps ademlucht bij zich, inderdaad in de flessen met de blauwe hoes. En onze post in middelburg is van 8 tot 5 gedekt door beroeps, en buiten kantooruren is het gewoon voor de vrijwilligers.
Ik wil je zeker niet beledigen want kennelijk werk je bij de brandweer en dan heb je iig meer ballen dan ik, maar toch snap ik niet dat de eigenaar een poging heeft kunnen doen, vermoedelijk na de brandmelding en dat men dan kennelijk te laat arriveert met ademlucht.

In Amsterdam rukt onmiddelijk een ladderwagen, perslucht etc uit en zitten ze binnen no time op zolder. Zeeland heeft trage responstijden, maar ik vraag me ook af of personeel en materieel op dezelfde standaard zijn als de Amsterdamse (of die van andere beroepskorpsen in grote steden).
Here we are now, entertain us.
pi_55533275
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 13:56 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ik wil je zeker niet beledigen want kennelijk werk je bij de brandweer en dan heb je iig meer ballen dan ik, maar toch snap ik niet dat de eigenaar een poging heeft kunnen doen, vermoedelijk na de brandmelding en dat men dan kennelijk te laat arriveert met ademlucht.

In Amsterdam rukt onmiddelijk een ladderwagen, perslucht etc uit en zitten ze binnen no time op zolder. Zeeland heeft trage responstijden, maar ik vraag me ook af of personeel en materieel op dezelfde standaard zijn als de Amsterdamse (of die van andere beroepskorpsen in grote steden).
Die brand lijkt me heel erg heftig. Ik was er niet bij, maar misschien was die brand vanaf het begin al heel erg heftig? Ik hoorde dat de ouders helemaal over de toeren waren . Ik hoorde bij videobeelden ook heel veel gehuil.. De brand was ook op de bovenverdieping begonnen? Zag namelijk voornamelijk het dak in de brand staan.

Ik kan me zo voorstellen dat je dan helemaal door zou draaien
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_55533312
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 13:56 schreef voyeur het volgende:

[..]

Je beledigt me niet hoor, ik snap best dat er na dit soort incidenten veel vragen op zullen duiken. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn

Wanneer een brand zich ontwikkelt wordt het uiteraard steeds heter en vullen de ruimtes zich steeds meer met rook. Hierdoor is het ook logischer dat de eigenaar in het begin meer zicht had in het gebouw. Tel daarbij op dat hij vast wel alle in's en out's weet van het pand, dus hij zal zich makkelijker kunnen voortbewegen in zo'n pand dan de brandweer. Als je als brandweerman in een pand komt zal je moeten gaan verkennen, de kans is heel groot dat je er namelijk nog nooit bent geweest. Je kent de kamers niet, de deurtjes, de wc, badkamer, keuken.. je weet niks.. dus het kost tijd om te weten waar je zit, en of er uberhaupt ergens slachtoffers zijn.. zie ze dan nog maar eens op tijd te vinden.

Aangezien Zeeland (helaas?) een gebied is met in de avond/nacht/weekenden alleen maar vrijwilligers zit je met de aankomsttijd van zo'n 10 minuten, dus dan is de brand al fel in dit geval ook al uitslaand.

De allereerste melding:
18:57:03 24-12-07 19 G BRAN P 1 4534 4533 4550 Noordstraat 30 ARNEMUIDEN Binnenbrand (NB: middel-brand) Oriental Paradiso, Restau
712241857031303550 1303550 BRW Middelburg ( Ladderwagen 4550 Stromenweg )
712241857031303534 1303534 BRW Arnemuiden ( TAS-4534 )
712241857031303533 1303533 BRW Middelburg ( TAS-4533 Torenweg )
712241857031301576 1301576 BRW Middelburg ( Blusgroep Torenweg )
712241857031301565 1301565 BRW Arnemuiden ( Blusgroep )
712241857031301545 1301545 BRW Middelburg ( Alle Laddergroepen Sromenweg )
712241857031300029 1300029 BRW Zeeland ( DA-4595 OvD Stadsgewest )
712241857031300021 1300021 BRW Zeeland ( DA-4594 HOvD Walcheren-Noordbeveland )
712241857031300001 1300001 BRW Zeeland ( Lichtkrant RAC Middelburg )

2 x TAS = 2 brandweerauto's met in totaal 12 mensen aan boord
1 x Ladderwagen = 1 ladderwagen (duh ) met 2 mensen aan boord

Gezien de vervolgmeldingen waren ze al binnen 10 minuten ter plaatse dus dat is gewoon zeer netjes (als je de gemiddelde amsterdamse brandweer filmpjes op YouTube bekijkt zie je dat ze veel ritten hebben die rond de 10 minuten liggen. Dan is er vaak nog in geknipt..)

En verder wil ik nog duidelijk maken dat er totaal geen verschil zit tussen bijvoorbeeld een brandweerpost in zeeland en eentje in groningen.. hierover zijn landelijke afspraken gemaakt zodat (in extreme gevallen/rampen) een korps uit zeeland overweg kan met materiaal uit groningen.

Beroepspersoneel heeft uiteraard meer routine in de inzetten, dit is vaak te wijten aan de hoeveelheid inzetten. Amsterdam heeft misschien wel 1000 inzetten per jaar terwijl de grootste post van Walcheren het met ongeveer 200/300 uitrukken per jaar moet doen.

Vrijwilligers en beroeps hebben geen verschil in opleiding, kennis en kunde, alles is hetzelfde
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 14:23 schreef paddy het volgende:

[..]

Die brand lijkt me heel erg heftig. Ik was er niet bij, maar misschien was die brand vanaf het begin al heel erg heftig? Ik hoorde dat de ouders helemaal over de toeren waren . Ik hoorde bij videobeelden ook heel veel gehuil.. De brand was ook op de bovenverdieping begonnen? Zag namelijk voornamelijk het dak in de brand staan.

Ik kan me zo voorstellen dat je dan helemaal door zou draaien
Getuigen zeggen dat er een luide knal was te horen en dat de vlammen direct al uit het pand sloegen.. en de kindjes lagen op de zolder te slapen.. ik denk dat er zelfs met een beroepsdienst geen redden meer aan was

Filmpje: http://www.telegraaf.nl/b(...)j_brand__.html?p=2,1

[ Bericht 7% gewijzigd door Thrilled op 25-12-2007 14:33:42 ]
pi_55533623
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 14:26 schreef Thrilled het volgende:
De allereerste melding:
18:57:03 24-12-07 19 G BRAN P 1 4534 4533 4550 Noordstraat 30 ARNEMUIDEN Binnenbrand (NB: middel-brand) Oriental Paradiso, Restau
Kun jij me vertellen hoe een de meldkamer er bij de eerste melding gelijk middelbrand van kan maken? Is dat op basis van het aantal telefoontjes oid?
pi_55533710
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 14:45 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Kun jij me vertellen hoe een de meldkamer er bij de eerste melding gelijk middelbrand van kan maken? Is dat op basis van het aantal telefoontjes oid?
Ja ook het aantal telefoontjes, maar als de eerste melder zegt dat er vlammen uit het dak komen weet de centralist ook al dat het serieus is. En de eerste melder scheen de restaurant-eigenaar te zijn geweest, dus kans is groot dat hij ook gelijk vertelde dat er nog 4 kindjes binnen zaten. Dan weet de centralist genoeg, uitslaande brand met mogelijke slachtoffers > en zet hij groot materieel in
  dinsdag 25 december 2007 @ 14:56:40 #70
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55533808

Dit pluk ik uit het filmpje en ziet er echt uiterst knullig uit. Het hele filmpje is nog erger. Geen ladderwagen te zien. Filmpje staat op http://www.volkskrant.nl/(...)bij_brand_Arnemuiden

Ik snap Thrilled uitleg wel en ik weet ook wel iets van brand, maar in Amsterdam staat die ladderwagen er echt heel snel en (in een geval als dit zou er nog wel een komen), wordt er fors geblust met meerdere slangen en forse druk.

Hier wordt gestunteld met een laddertje van de Hema, kan de spuitgast niet kiezen of die het nevenpand moet koel houden of het vuur moet doven etc. In Amsterdam zijn er ontzettend veel branden op verdiepingen, vaak zolders en vaak slapende mensen en gaan ze zeldzaam dood. Dat kan een kwestie van aanrijtijden + ervaring zijn, maar toch...

Overigens zie ik ook wel in dat ten tijde van dit filmpje die kinderen al niet meer te redden waren.
pi_55533876
De ladderwagen moest uit Middelburg komen, dus die doet er wat langer over.
Daarnaast wordt hier ook met hoge druk gespoten. (Bijna?) elke TAS heeft HD en LD, maar dat kan Thrilled vast beter vertellen.
pi_55533908
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 15:01 schreef veldmuis het volgende:
Middelburg -> Arnemuiden is nog redelijk snel, maar hier op Schouwen-Duiveland is er geen 1 ladderwagen, en moet deze helemaal uit Goes komen
In dat filmpje op Skoeps komt de ladderwagen net aan rijden toch? En volgens mij was de TAS er daar echt nog niet lang.
pi_55533943
Voor zover ik op het filmpje zag moest eerst dat raam eruit, en had hij niks om mee te slaan.. waarom hij de ladder niet gelijk tegen/voor het raam zet is mij ook niet duidelijk, maar zodra het raam kapot is gaan ze wel naar binnen.
De ladderwagen arriveert tegen het einde van het filmpje (denk niet dat je hem uitgekeken hebt )

En verder weet ik niet wat de bevelen van de bevelvoerder(s) waren, zo te zien komen ze allemaal net aan dus de waterwinning moet nog opgebouwd worden. Daarom staan ze ook met hogedruk (veel kracht, weinig water) te blussen. Zodra lagedruk (de rode slangen) is opgebouwd kan er veel water op het gebouw gezet worden.

Verder is het heel lastig om dit te verdedigen en te onderbouwen omdat ik gewoon niet weet hoe het ter plaatse allemaal in zijn werk is gegaan. Elke brand heeft zo zijn goede en slechte punten waar wat over gezegd kan worden.
pi_55534020
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 15:01 schreef veldmuis het volgende:
Daarnaast wordt hier ook met hoge druk gespoten. (Bijna?) elke TAS heeft HD en LD, maar dat kan Thrilled vast beter vertellen.
Elke tas heeft inderdaad Hoge Druk (zwarte slangen op haspel, 60 of 90m lang) en Lage Druk (de rode slangen die uitgerold worden en op de brandkranen in de straat en pomp worden aangesloten).
Zodra de auto aankomt gaan 2 mensen met de lagedruk alvast aan de slag om het eerste water op de brand te krijgen en gaan 2 andere mensen aan de slag om de rode slangen gereed te krijgen. Hoge druk is dus minder water met grote kracht en lage druk meer water met minder kracht.. best logisch
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 15:04 schreef Piles het volgende:

[..]

Middelburg -> Arnemuiden is nog redelijk snel, maar hier op Schouwen-Duiveland is er geen 1 ladderwagen, en moet deze helemaal uit Goes komen
In dat filmpje op Skoeps komt de ladderwagen net aan rijden toch? En volgens mij was de TAS er daar echt nog niet lang.
Op Schouwen is het inderdaad vervelend, dan moet je rekenen op Goes of anders Middelburg.. en als die dan net in gebruik zijn
  dinsdag 25 december 2007 @ 15:20:28 #75
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55534141
Dit is de inzet voor een klein brandje met een potje met vet (letterlijk van de Willemkazerne overgenomen)
Ziet er toch al heel anders uit...

Je wil niet weten wat er ingezet wordt bij een echte brand. De Jan van der Heijde wel eens zien spuiten? Brand houdt niet van die boot.

[ Bericht 1% gewijzigd door voyeur op 25-12-2007 15:30:01 ]
pi_55534196
ik heb zo'n vermoeden dat de verdeling van ladderwagens ietsjes anders is in amsterdam (1 stad) dan in héél zeeland.. wij hebben er 5 redvoertuigen (2 x ladderwagen + 3 hoogwerker) voor de hele provincie.. ik denk dat jullie hetzelfde aantal hebben voor 1 stad?

[ Bericht 0% gewijzigd door Thrilled op 25-12-2007 17:07:23 ]
  dinsdag 25 december 2007 @ 15:37:31 #77
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55534383
Spuitjes en ladders alleen?

18 tankautospuiten
9 autoladders w.v 3 30 mtr, rest 24 mtr.

en voor de taaie branden:
Technische gegevens Jan van der Heijde III
Lengte; 19,15 meter
Breedte; 4,05 meter
Diepgang; 1.38
Hoogte boven de waterlijn; 1.40 meter
Waterverplaatsing; 80 ton
Voortstuwing; 2 schroeven
Aandrijving; 2 hoofdmotoren
Bouwjaar; 1983

De twee brandbluspompen hebben een capaciteit van 8000 liter/minuut bij 10 bar elk.
pi_55534470
Dat bedoel ik, Amsterdam, met een oppervlakte van zo'n 200 vierkante meter heeft 9 autoladders, terwijl zeeland (zo'n 2000 vierkante meter) er maar 5 heeft. Dan is het logisch dat een beroepskorps in Amsterdam zijn ladders eerder ter plaatse zal hebben dan een vrijwilligerspost in Zeeland

voor wat het waard is:
quote:
ARNEMUIDEN (ANP) - Burgemeester Koos Schouwenaar van Middelburg heeft dinsdagochtend zijn bewondering uitgesproken over de manier waarop de bevolking van Arnemuiden heeft gereageerd op de fatale brand in het Chinese restaurant maandagavond.

,,Ik heb bewondering voor hoe het gaat in Arnemuiden,'' aldus de burgervader. ,,Mensen boden spontaan hun hulp aan. De kerk ging open om mensen op te vangen,'' aldus Schouwenaar. Hij roemde vooral de familie die de ouders van de vier omgekomen meisjes direct na de ramp opving. Een onbekend aantal vrijwilligers bracht in de nacht van maandag op dinsdag 2100 brieven van de gemeente rond waarin informatie over de brand werd gegeven.
Schouwenaar stak ook de brandweer een hart onder de riem omdat de spuitgasten volgens hem zeer snel ter plaatse waren. Dit kon echter niet voorkomen dat vier jonge meisje in de vlammenzee het leven lieten.

Brabants dagblad

[ Bericht 30% gewijzigd door Thrilled op 25-12-2007 17:07:47 ]
pi_55534580
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 15:45 schreef Thrilled het volgende:
Dat bedoel ik, Amsterdam, met een oppervlakte van zo'n 200 vierkante meter heeft 9 autoladders, terwijl zeeland (zo'n 2000 vierkante meter) er maar 3 heeft. Dan is het logisch dat een beroepskorps in Amsterdam zijn ladders eerder ter plaatse zal hebben dan een vrijwilligerspost in Zeeland
Toevallig pas nog in Madurodam geweest?
pi_55534584
quote:
Op maandag 24 december 2007 21:29 schreef Fredo55 het volgende:
Deze periode van het jaar is gewoon kut. De ergste drama's gebeuren dan (Hemeltje, tsunami...)
tis atlijd erg...
pi_55534626
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 15:54 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Toevallig pas nog in Madurodam geweest?
Nee? ff snel gegoogled op oppervlaktes amsterdam en zeeland, maar ik neem aan dat mijn punt wel duidelijk is?
  dinsdag 25 december 2007 @ 15:59:20 #82
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55534641
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 15:45 schreef Thrilled het volgende:
Dat bedoel ik, Amsterdam, met een oppervlakte van zo'n 200 vierkante meter heeft 9 autoladders, terwijl zeeland (zo'n 2000 vierkante meter) er maar 3 heeft. Dan is het logisch dat een beroepskorps in Amsterdam zijn ladders eerder ter plaatse zal hebben dan een vrijwilligerspost in Zeeland

voor wat het waard is:
[..]
9 ladderwagens parkeren op 200m2 is al verdomd knap; dan moet je beroeps zijn.
pi_55534682
och gut ik zei vierkante meter ipv vierkante kilometer kunnen we nu weer verder?
  dinsdag 25 december 2007 @ 16:05:06 #84
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55534704

Een erg kleine foto maar misschien kan een deskundige er commentaar op geven. Ik zie geen ladderwagen en niet heel veel water, terwijl het vuur al verminderd lijkt tov het filmpje. Wat deed die ladderwagen dan na aankomst?
pi_55534727
die stond aan de zijkant van het pand

mn eigen telefoonfoto

Dit is voor het pand, de ladderwagen staat links van het pand (zijkant). Je ziet de gele vlag op de hoek die je ook op je kleine foto ziet.

hier wat betere foto dat er wel degelijk water was

meer foto's op: http://www.112actueel.nl/

[ Bericht 43% gewijzigd door Thrilled op 25-12-2007 16:14:43 ]
pi_55535439
5/12/07 | Oorzaak brand was technisch mankement

ARNEMUIDEN - De brand in Arnemuiden waarbij maandagavond vier meisjes om het leven kwamen, is veroorzaakt door een technisch mankement in een electrisch snoer of plafonnière. Dat heeft de technische recherche vastgesteld na urenlang onderzoek in het pand.

Het vuur kon ontstaan door hittestuwing van het snoer of de plafonnière. Daarna grepen de vlammen snel om zich heen. De experts hebben in de uitgebrande woonetage uitgebreid sporenonderzoek gedaan. Dat onderzoek is nu grotendeels afgerond.
  dinsdag 25 december 2007 @ 19:41:15 #87
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55536830
Ik geef toe: er was water, maar het word wel tijd voor een idscussie over de response tijden en het beschikbare materieel op het platteland. In Amsterdam ligt de effectieve respons op 6 tot 8 minuten en dat redt aantoonbaar levens.
pi_55537124
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 19:41 schreef voyeur het volgende:
Ik geef toe: er was water, maar het word wel tijd voor een idscussie over de response tijden en het beschikbare materieel op het platteland. In Amsterdam ligt de effectieve respons op 6 tot 8 minuten en dat redt aantoonbaar levens.
Je klinkt als een deskundige, maar dan wel een die niet weet waar hij het over heeft .
pi_55538313
Ik denk dat ik me hier aan moet sluiten bij Veldmuis. Er zijn al vele discussies aan de gang over uitruktijden, mocht je geïnteresseerd zijn:

Brandweer presteert onder de maat
Brandweer moet binnen 8 minuten arriveren
Brandweer steeds vaker te laat
Brandweer moet binnen 8 minuten arriveren!!

En misschien klinkt dit raar, maar de vrijwilliger doet er alles aan om zo snel mogelijk op de post te zijn hoor Het is het geld wat ons probleem is..

Kijk nou naar zeeland.. het enige drukke gebied met noemenswaardige steden is vlissingen/middelburg/goes en misschien terneuzen nog, maar zelfs al die steden samen verbleken nog bij amsterdam of rotterdam. Zie je het al voor je om in elk dorpje en gehucht een beroepspost neer te zetten? Enig idee hoeveel geld dit kost om minimaal 24 man per post paraat te laten staan? Dit is onbetaalbaar, en daarom zijn er de vrijwilligers.. en ja dat kost dan tijd, en wellicht mensenlevens maar het kan gewoon niet anders..

En nu is de discussie losgebarsten in brandweerland dat ze de norm van 8 minuten verplicht willen stellen.. natuurlijk als je bij een uitslaande brand staat is 8 minuten heel lang, en natuurlijk komen we altijd te laat, maar denk je eens in..

je ligt op bed als vrijwilliger, lekker in dromenland en ergens in je omgeving rent iemand zijn woning uit en belt 112, er is brand! voor die persoon gaat op dát moment zijn klokje al lopen... 8 minuten? kom maar op..
Het telefoontje wordt behandeld door de centrale, adres invoeren, dichtsbijzijnde posten alarmeren, en op je nachtkastje gaat je pieper af.. dan heb je mazzel als dit allemaal in 1 á 2 minuten is gebeurd.. 6 minuten over..

je springt je bed uit, trekt snel wat kleren aan, trap af, autosleutels, naar buiten in je auto.. hopen dat je geen ijs hoeft te krabben en met wat geluk heb je hier ook 1 minuut over gedaan.. nog 5 minuten over..

gas erop, geloof maar dat elke vrijwilliger hier harder rijd dan de toegestane snelheid hoor, de één wat extremer dan de ander, maar het gebeurd.. jahoor, een rotonde, een stoplicht, een drempel waar je persee met 20 km/u overheen moet, een zebrapad, noem het maar op.. als ik naar mijzelf kijk, ik heb 4 minuten aanrijtijd naar mijn kazerne, laten we er 3 minuten van maken voor het gemiddelde (ik woon er redelijk ver vanaf).. nog 2 minuten over..

Je komt aan op de kazerne, auto ergens neergooien en de kazerne in rennen, bluspak aan en in de auto stappen.. wat zullen we er van maken, 1 minuut?
goed, dan mag je hopen dat er al 5 collega's in de auto op jou wachten (6 mensen op een TAS remember..) anders ga je hier nog tijd verliezen met het wachten op manschappen.. nog 1 minuut over om van jou kazerne naar het plaats incident te gaan en dan de melding:

"ladderwagen/tankautospuit middelburg, u mag uitrukken naar arnemuiden voor uitslaande woningbrand.."

even routeplanner erbij gepakt
12.7 km (normale rijtijd = 12 minuten) en dit alles in 1 minuut... dat wordt planken denk ik zo
pi_55538423
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 21:33 schreef Thrilled het volgende:
goed, hopen dat er dan al 5 man in de auto zitten anders mag je wachten op de aanvullende manschappen.. 1 minuut over?
Hier haak ik even op in: is het nou wel of niet zo dat er meer dan 6 vrijwilligers worden gealarmeerd voor een TAS? Zodat de eerste 6 meekunnen zegmaar?

Die politiek slaat trouwens ook nergens op, eerst overal snelheidsremmende maatregelen nemen en nu gaan huilen dat de brandweer (en ambulance, want die discussie is ook al geweest, al hebben die het met hun VWS ritten natuurlijk aardig goed voor elkaar - of dat voor de brandweer te doen is is een tweede) er langer over doet.
pi_55538576
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 21:40 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Hier haak ik even op in: is het nou wel of niet zo dat er meer dan 6 vrijwilligers worden gealarmeerd voor een TAS? Zodat de eerste 6 meekunnen zegmaar?

Die politiek slaat trouwens ook nergens op, eerst overal snelheidsremmende maatregelen nemen en nu gaan huilen dat de brandweer (en ambulance, want die discussie is ook al geweest, al hebben die het met hun VWS ritten natuurlijk aardig goed voor elkaar - of dat voor de brandweer te doen is is een tweede) er langer over doet.
Er worden veel meer dan 6 vrijwilligers gepiept. Dit verschilt ook weer per post, bij ons wordt iedereen gepiept (zo'n 25 man). Maar de 'regel' is dat er gealarmeerd wordt met de factor 3. Staat er 1 tankautospuit (6 man capaciteit) dan worden er minimaal 18 gepiept. Wij hebben wat meer voertuigen dus gewoon iedereen wordt gepiept

En inderdaad, de politiek lijkt hier niet goed over na te denken.. wat willen ze doen als we de 8 minuten niet halen? ons beboeten? Dan houdt het toch echt op voor elke vrijwilliger in Nederland hoor.. maar goed, dit zal waarschijnlijk niet gebeuren omdat het ook inhoud dat de gemeentes méér posten moeten openen om overal binnen 8 minuten te zijn. Meer posten betekent meer vrijwilligers aannemen, meer materiaal aanschaffen (auto's, bluskleding, lesmateriaal, onderhoud, gereedschap, de hele mikmak ) en even voor je beeldvorming. Dit jaar zijn een kleine 20 mensen aangenomen.. dit hebben ze in 1 jaar bij elkaar weten te schrapen.. Dit is 1 hele post, ze krijgen het nooit voor elkaar om voor elke post genoeg vrijwilligers te vinden.
pi_55538746
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 21:49 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Er worden veel meer dan 6 vrijwilligers gepiept. Dit verschilt ook weer per post, bij ons wordt iedereen gepiept (zo'n 25 man). Maar de 'regel' is dat er gealarmeerd wordt met de factor 3. Staat er 1 tankautospuit (6 man capaciteit) dan worden er minimaal 18 gepiept. Wij hebben wat meer voertuigen dus gewoon iedereen wordt gepiept
Wow, da's aardig veel!
Als je 'te laat' bent, luister je dan mee met de mobilofoon tot duidelijk is dat er niets aan de hand is/ze het wel afkunnen, en dan ga je terug naar huis/werk/ofzo?
ik ben niet nieuwsgierig hoor
quote:
En inderdaad, de politiek lijkt hier niet goed over na te denken.. wat willen ze doen als we de 8 minuten niet halen? ons beboeten? Dan houdt het toch echt op voor elke vrijwilliger in Nederland hoor.. maar goed, dit zal waarschijnlijk niet gebeuren omdat het ook inhoud dat de gemeentes méér posten moeten openen om overal binnen 8 minuten te zijn. Meer posten betekent meer vrijwilligers aannemen, meer materiaal aanschaffen (auto's, bluskleding, lesmateriaal, onderhoud, gereedschap, de hele mikmak ) en even voor je beeldvorming. Dit jaar zijn een kleine 20 mensen aangenomen.. dit hebben ze in 1 jaar bij elkaar weten te schrapen.. Dit is 1 hele post, ze krijgen het nooit voor elkaar om voor elke post genoeg vrijwilligers te vinden.
Er worden ook nogal harde eisen gesteld aan de brandweervrijwilliger natuurlijk. Je moet in de buurt wonen, je werk moet er zich voor lenen, je moet een bepaalde basisopleiding hebben...zo filter je nogal wat weg. Daarnaast denk ik dat er gewoon nogal weinig bekendheid aan gegeven wordt. Vrijwilliger klinkt ook raar, aangezien je wel gewoon betaald krijgt (per uur ofzo dan) als ik me niet vergis.
pi_55538755
Alle brandweerkorpsen (5) op dit eiland Tholen zijn vrijwilligers, daarvan hebben 2 brandweerkorpsen een tekort aan vrijwilligers. We hebben ook geen ladderwagen, als er een flinke brand is, moet die uit Bergen op Zoom komen. Bergen op Zoom- Stavenisse is toch zo een 12km.
Life is Music
pi_55538834
Mijn innige deelneming aan familie, vrienden en kennissen.
pi_55538994
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 21:58 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Wow, da's aardig veel!
Als je 'te laat' bent, luister je dan mee met de mobilofoon tot duidelijk is dat er niets aan de hand is/ze het wel afkunnen, en dan ga je terug naar huis/werk/ofzo?
Als je te laat bent blijven de meeste inderdaad op de post. Je tekent een formulier dat je opgekomen bent (krijg je vergoeding voor namelijk) en je drinkt wat met je collega's die ook te laat zijn. Kans is dat er een vervolgmelding komt en dan kan je gelijk weg, maar uiteraard kan het ook voorbij zijn en mag je weer met onverichtte zaken naar huis..
quote:
ik ben niet nieuwsgierig hoor
[..]
Geeft niet
quote:
Er worden ook nogal harde eisen gesteld aan de brandweervrijwilliger natuurlijk. Je moet in de buurt wonen, je werk moet er zich voor lenen, je moet een bepaalde basisopleiding hebben...zo filter je nogal wat weg. Daarnaast denk ik dat er gewoon nogal weinig bekendheid aan gegeven wordt. Vrijwilliger klinkt ook raar, aangezien je wel gewoon betaald krijgt (per uur ofzo dan) als ik me niet vergis.
Voor elke uitruk, oefening, cursusavond en elke andere bezigheid die jou tijd (en dus geld?) kost en in naam van de brandweer is krijg je inderdaad een 'uurloon'. Dit gaat per rang, hoe hoger de rang, hoe hoger de vergoeding..
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 21:58 schreef Fredo55 het volgende:
Alle brandweerkorpsen (5) op dit eiland Tholen zijn vrijwilligers, daarvan hebben 2 brandweerkorpsen een tekort aan vrijwilligers. We hebben ook geen ladderwagen, als er een flinke brand is, moet die uit Bergen op Zoom komen. Bergen op Zoom- Stavenisse is toch zo een 12km.
Ja het zijn gewoon rot-eilanden qua dekkingsgebieden, al dat water maakt het er niet echt makkelijker op..
  woensdag 26 december 2007 @ 00:06:35 #96
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55541418
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 20:07 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Je klinkt als een deskundige, maar dan wel een die niet weet waar hij het over heeft .
Hoe het gebeurd is dat ik als een deskundige klink weet ik niet, want ik heb idd geen idee waar ik het over heb. Ik vind het gewoon raar dat er zo amateurisch gerommeld wordt en er geen geld beschikbaar is om mensenlevens te redden in verzorgingsstaat Nederland. We hebben miljarden uitgegeven om te zorgen dat de kelders in Limburg niet onder lopen, laat staan de woonkamers van Zeeland, maar een zolderbrandje wordt regelmatig een drama omdat 'ons ben zunig'.
pi_55541532
quote:

-edit-Die hou ik maar voor mezelf.
Stel je niet zo aan paddy. Wat stond hier voor verkeerds?
Ik zei alleen maar dat je er foute grappen over zou kunnen maken. Waar ik trouwens geen problemen mee zou hebben. Op FOK! wordt altijd gepredikt dat je alles moet kunnen zeggen, dat er niks taboe is enz en dan zou je hier geen foute grappen over kunnen maken? Niet dat ik vind dat het perse moet, ik deed het ook niet maar doe er in godsnaam niet zo spastisch over
pi_55541583
De posten op Walcheren op Middelburg na zijn allemaal vrijwillig.
Zo ver ik weet hebben ze allemaal perslucht/ademlucht (hoe jullie het ook noemen).
En een ladderwagen in Zeeland is niet zo snel nodig als ik Amsterdam want Amsterdam heeft meer flatten dan Zeeland alleen al.
Zo zeg ik het toch goed Thrilled?
pi_55541598
quote:
Op woensdag 26 december 2007 00:06 schreef voyeur het volgende:

[..]

Hoe het gebeurd is dat ik als een deskundige klink weet ik niet, want ik heb idd geen idee waar ik het over heb. Ik vind het gewoon raar dat er zo amateurisch gerommeld wordt en er geen geld beschikbaar is om mensenlevens te redden in verzorgingsstaat Nederland. We hebben miljarden uitgegeven om te zorgen dat de kelders in Limburg niet onder lopen, laat staan de woonkamers van Zeeland, maar een zolderbrandje wordt regelmatig een drama omdat 'ons ben zunig'.
Hoe bedoel je dat want volgens mij zijn sommige dingen nou eenmaal niet te voorkomen. Ik weet niet of hier brandmelders e.d. waren en heo het precies is gegaan maar het is ws. niet zozeer de brand als wel de rook. En zeker als mensen slapen, en zeker als het kinderen zijn, zijn die vrij snel bewusteloos. Daar kan geen brandweerkorps tegen op.
pi_55541628
quote:
Op woensdag 26 december 2007 00:06 schreef voyeur het volgende:

[..]

Het was niet zo maar een zolderbrandje.

Het was daarintegen ook nog een oud pand zodoende dat het ook nog sneller allemaal fikte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')