abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55516369
Voor zolang ik me kan herinneren heb ik altijd alles al in kleuren en vormen gezien... Nummers, letters, woorden, geluid, smaak en nog veel meer... Alles eigenlijk.

Toen ik bijvoorbeeld de dagen van de week leerde als klein kind hadden ze allemaal een vorm en kleur. Dinsdag is bijvoorbeeld felgeel en daarom heb ik ook een hekel aan dinsdag. Pijn is ook geel, net zoals sommige muzieksoorten. Als iemand depressief is 'zie' ik die persoon bijvoorbeeld ook als geel en ik heb tot nu toe 67 'soorten' (als ik ga nuanceren) geel geteld (67 is trouwens mijn favoriete getal). Ik heb een schildering aan de muur hangen en daarin herken ik 1248 verschillende kleuren in terwijl iedereen die ik het laat zien niet verder komt dan 20.

Zo is dat ook met vormen. Elk getal (of dat nou 6 of 43285 is) heeft voor mij een andere vorm. Dit zijn bijvoorbeeld 67 en 6 (de kleuren kloppen niet maar 6 is bij mij donkeroranje en 67 is bij mij heel mooi ijsblauw (paint heeft maar een bepaald aantal kleuren). De vormen kloppen ook niet helemaal maar ze komen aardig overeen):

Ik kan ook aan elk begrip een nummer geven. Een mus (jeweetwel, die vogel) is bijvoorbeeld 30. Linguistisch is 5260106. Chakra is 674 etc. Dit is blijvend, als je nu vraagt welk nummer bijvoorbeeld tandenstoker (12120174) is en je het over 3 maanden weer vraagt geef ik je hetzelfde nummer, omdat het voor mij gewoon hetzelfde is.

Tot voor kort dacht ik dat dit 'normaal' was en dat iedereen wel zoiets had. Toen ik klein was (ik was 10) en ik binnen was terwijl het buiten regende kon ik altijd heel goed de regendruppels horen vallen op het dak (ik zat vaak op zolder te spelen met mijn vader of tante of opa). Ik zei toen een keer "duizend!" en toen vroeg mijn vader ernaar en toen zei ik dat er 1000 regendruppels gevallen waren en vroeg ik of mijn vader mee wou luisteren voor als er 2000 gevallen waren. Mijn vader luisterde mee en zei op een willekeurig moment "2000!", ookal waren er toen nog maar 1243 (hoorbaar) gevallen. Ik verbeterde hem en hij lachtte het weg. Zo ging dat met alles waar ik door liet schemeren dat ik dingen zo ervaarde, ze dachten gewoon dat ik een spelletje speelde of een levendige fantasie had (en wie kan ze dat kwalijk nemen?). Hierdoor dacht ik dat het gewoon normaal was en dat iedereen dat wel kon/had (maar ze speelden het spelletje gewoon mee). Toendat ik ouder werd (ik ben nu 18) heb ik het hier niet meer over gehad (bij de regendruppels, bij de eerste regendruppel vormde het beeld van de "1" zich en bij elke regendruppel die neerkwam vervormde het beeld van het cijfer zich naar een ander beeld, toen de regen gestopt was kon ik aan het huidige beeld in mijn gedachten zien hoeveel er gevallen waren).

Nu heb ik eergisteren mijn nichtje wat geholpen met haar rekenen (ze zit in groep 5) en merkte dat ze moeilijkheden had met vermenigvuldigen en ze vroeg hoe vermenigvuldigen werkte. Ik kon dit niet uitleggen, dus toen kwam mijn tante (haar moeder) met een appels en peren verhaal: "Je gaat 3x naar de boom en bij elke keer pluk je 2 appels" (sidenote: ze kent de tafeltjes wel maar die heeft ze gewoon gestampt, ze snapt het principe van vermenigvuldigen niet). Ik stond stomverbaasd te kijken, ook omdat ik geen uitzondering maak tussen delen, vermenigvuldigen, optellen of aftrekken. Als ik een som moet uitrekenen van bijvoorbeeld 23x35 dan zie ik de vorm van '23' en de vorm van '35' uit elkaar staan in een vierkant en die vervormen zich dan zo totdat er een 'gat' overblijft en dat 'gat' neemt dan de kleur en vorm aan van de uitkomst. Paint:

Rood is de uitkomst...

Ik heb het hier dus met een vriendin over gehad en die zei dat ik me eens goed na moest laten kijken maar ik heb weinig zin om in een gekkenhuis te komen oid. Hebben jullie misschien ook zoiets? Ik heb nog meer op dit gebied maar dan ook met beweging/smaak en andere rare belevenissen maar ik weet niet of dat goed wordt opgevat.

~Faders

[ Bericht 1% gewijzigd door Faders op 26-12-2007 15:47:54 ]
pi_55516427
Nee, dit noemt men synesthesie.
pi_55516530
Je bent niet gek

Hier is zelfs een term voor! maar ik ben hem vergeten.

Veel hoogbegaafden rekenen op deze manier.

edit: zie post hierboven dus.
pi_55516741
quote:
Jep, interessante documentaire over de schrijver (Daniel Tammet) van dat boek:
http://video.google.com/videoplay?docid=4913196365903075662.
Wat de TS beschrijft met zijn plaatje, komt voor in de bovenstaande documentaire.

Savants.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2007 19:39:06 ]
pi_55516796
Zo gek als een deur.

edit:

Nee, best boeiend eigenlijk wat ik zonet heb gelezen.
pi_55516986
quote:
Op maandag 24 december 2007 18:55 schreef fransbreda het volgende:
Zo gek als een deur.

edit:

Neuh heb ik niet maar lijkt me best handig.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_55517025
Je zult vast niet gek zijn. Maar het klinkt wel heel raar(goed raar). Interessant dit, tvp
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_55517041
Clone Alert! .., Zijn voorbeelden (1e post) zijn gewoon terletterlijk overgenomen, dinsdag geel
It's hard to tell that the world we live in is either a reality or a dream.
pi_55517065
Je bent anders speciaal ofzo UNIEK!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 24 december 2007 @ 19:04:14 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_55517073
quote:
Op maandag 24 december 2007 18:55 schreef fransbreda het volgende:
Vind ik ook.
Welk getal staat gelijk aan FOK!, ts?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_55517101
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:03 schreef djexplo het volgende:
Clone Alert! .., Zijn voorbeelden (1e post) zijn gewoon terletterlijk overgenomen, dinsdag geel
Doe het origineel eens dan
  maandag 24 december 2007 @ 19:11:27 #13
188692 Flatline____
Aim for the head
pi_55517290
Is niet raar, wel bijzonder.

Wat ik ervan denk te weten: je hersenen gebruiken een ander gebied dan gebruikelijk om sommetjes te maken. Vandaar de kleuren ipv gebruikelijke technieken om decimaal te tellen. Heb je het alleen met getallen?

Het zal mi. toch aangeleerd zijn als dit allleen gebeurt bij het decimale stelsel, en niet bij hex of binair. Decimaal tellen is niet aangeboren, zeg maar.

Geloof ook dat dit tot een soort van autisme wordt gerekend.

Ik heb het ook -maar minder specifiek- met cijfers. Bijvoorbeeld namen of begrippen, en dus ook cijfers, worden bij mij ook ´gevormd´ of gevisualiseerd. Terwijl ik nauwelijks een gezicht kan onthouden. Kom ik een bekende tegen in een niet-gebruikelijke setting, herken ik hem / haar vaak gewoon niet.

-edit-

Als dit een een ´grapje´ blijkt van TS dan
Gone.... :')
pi_55517393
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:11 schreef Flatline____ het volgende:

Ik heb het ook -maar minder specifiek- met cijfers. Bijvoorbeeld namen of begrippen, en dus ook cijfers, worden bij mij ook ´gevormd´ of gevisualiseerd. Terwijl ik nauwelijks een gezicht kan onthouden. Kom ik een bekende tegen in een niet-gebruikelijke setting, herken ik hem / haar vaak gewoon niet.
Dat visuele heb ik ook wel, ook met namen, straten enzovoorts. Of dat als je ergens heen moet, je de weg voor je geestesoog "rijdt" en hem weet.

Of bedoel je dat niet?
  maandag 24 december 2007 @ 19:22:17 #15
188692 Flatline____
Aim for the head
pi_55517625
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:14 schreef Triptamine het volgende:

[..]

Dat visuele heb ik ook wel, ook met namen, straten enzovoorts. Of dat als je ergens heen moet, je de weg voor je geestesoog "rijdt" en hem weet.

Of bedoel je dat niet?
Ja, idd, dat ken ik ook. Maar dat heeft al het logo ´imagineren´ gekregen.

Louis van Gaal (...) leert voetballers in z´n team om de wedstrijd vooraf te imagineren. De spelers kunnen zich zo beter voorbereiden.

Ik bedoel eig. iets anders. Ik associeer bijvoorbeeld situaties, gedachten en mensen met een soort van abstracte vormen, die op zich niets zeggen.
Gone.... :')
pi_55517676
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:22 schreef Flatline____ het volgende:

[..]

Ik bedoel eig. iets anders. Ik associeer bijvoorbeeld situaties, gedachten en mensen met een soort van abstracte vormen, die op zich niets zeggen.
Ah zo. Nee dat heb ik dan weer niet
pi_55517679
Interessant... Heel veel komt exact overeen met wat ik heb (het verschijnsel dan, mijn kleuren zijn anders. Woensdag is bijvoorbeeld felgroen. Ik heb de link naar het boek gelezen maar veel dingen komen niet overeen:
quote:
'I was born on 31 January 1979 - a Wednesday. I know it was a Wednesday, because the date is blue in my mind and Wednesdays are always blue, like the number nine or the sound of loud voices arguing.' Like the character Hoffman portrayed, he can perform extraordinary maths in his head, sees numbers as shapes, colours, textures and motions, and can learn to speak a language fluently from scratch in three days. He also has a compulsive need for order and routine. He eats exactly 45 grams of porridge for breakfast and cannot leave the house without counting the number of items of clothing he's wearing. If he gets stressed or unhappy he closes his eyes and counts. But in some ways Daniel is not all like the Rain Man. He is virtually unique amongst people who have severe autisitic disorders in being capable of living a fully-functioning, independent life. It is this incredible self-awareness and ability to communicate what it feels like to live in a totally extraordinary way that makes BORN ON A BLUE DAY so powerful.
Mijn rekenkunsten zijn niet zo speciaal.. Ik kan kleine getallen relatief snel met elkaar vermenigvuldigen (zoals 24x49 in 3 seconden bijvoorbeeld) maar over grotere getallen doe ik langer. Als je nu bijvoorbeeld zou vragen hoeveel 63^11 is dan begint dat beeld te vervormen en heb ik het pas over een langere tijd. Ik ben er ook niet bewust mee bezig. Het beeld vormt zich gewoon in een achterhoekje van mijn gedachten en dat kan ik oproepen wanneer ik maar wil terwijl het nog aan het vormen is. Ook kan ik absoluut geen taal in 3 dagen leren.
quote:
Vind ik ook.
Welk getal staat gelijk aan FOK!, ts?
FOK! is 87. Fuck! is 877.

Bedankt voor de reacties. Heeft iemand dat boek trouwens gelezen?
pi_55517844
quote:
Mijn rekenkunsten zijn niet zo speciaal.. Ik kan kleine getallen relatief snel met elkaar vermenigvuldigen (zoals 24x49 in 3 seconden bijvoorbeeld)
Ehh dude dat kan iedereen binnen 3 sec ..., 24 x 49 is gelijk aan 24 x 50 - 24, wat weer gelijk is aan 2400 / 2 - 24 ....

En 63^11 t'ja elke nerd ziet dat gewoon als (2^6-1)^11 -> +- 2^66 -> is gelijk aan +- 64 * 1000^6

[ Bericht 6% gewijzigd door djexplo op 24-12-2007 19:41:17 ]
It's hard to tell that the world we live in is either a reality or a dream.
  maandag 24 december 2007 @ 19:31:59 #19
51748 H4ze
wait...what?
pi_55517939
Ik geloof dat ik hier ooit een docu over heb gezien. Ik heb alleen geen idee meer hoe deze heette.

Anyway, ik zou 't eerder als een gave dan als een last beschouwen. Je hebt dit altijd al gehad, je kan ermee omgaan en je functioneert verder goed (toch?). Dat 'normale' mensen dit niet hebben maakt natuurlijk geen ruk uit.

*BURP*
pi_55518090
quote:
Ehh dude dat kan iedereen binnen 3 sec ..., 24 x 49 is gelijk aan 24 x 50 - 24, wat weer gelijk is aan 2400 / 2 - 24
Ik snap dus niet wat hier staat.
quote:
en je functioneert verder goed (toch?)
Ik heb er eigenlijk veel last van en ik heb niet het idee dat ik goed functioneer. Op de basisschool maakte ik ook altijd dictee naar kleur. Als ik een woord geschreven had zag ik aan de kleur of het goed, fout of twijfelachtig was.
pi_55518108
Had laatst een kleine lezing gezien van een neuroloog op flabber. Hij lokaliseerde een deel in de hersenen wat deels verantwoordelijk is voor onze creatieve vermogens en wat bij mensen veel verder ontwikkeld is dan bij dieren.

Als voorbeeld hierbij gaf hij een plaatje met daarop twee verschillende tekens. Het ene teken was vrij rond getekend terwijl de ander juist vrij scherpe randen had. Daarna bracht hij ook twee geluiden in het spel: kiki en boebah. Toen werd aan iedereen gevraagd om de twee klanken te verbinden met tekens en wat gebeurde er natuurlijk: kiki associeerde men met het scherpe tekens en boebah met de rondvormige.

Niks geks aan de hand dus. Simpelweg je hersenen die verbindingen leggen.
pi_55518729
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:28 schreef djexplo het volgende:

[..]

Ehh dude dat kan iedereen binnen 3 sec ..., 24 x 49 is gelijk aan 24 x 50 - 24, wat weer gelijk is aan 2400 / 2 - 24 ....

En 63^11 t'ja elke nerd ziet dat gewoon als (2^6-1)^11 -> +- 2^66 -> is gelijk aan +- 64 * 1000^6
Je hebt wel je post moeten editten. Foutje gemaakt zeker .
Pretentieus geneuzel.
pi_55519900
quote:
Niks geks aan de hand dus. Simpelweg je hersenen die verbindingen leggen
Ok... Maar hoe ga ik dit aan anderen uitleggen?

x: "Hallo tandarts deze tand doet pijn"
y: "Wat voel je dan precies?"
x: "Geel"

x: "We kunnen misschien ook aan zwemmen!"
y: "Maar jij bent toch ongesteld"
x: "Oh ja klopt... Maar hoe weet jij dat trouwens?"
y: "Je bent oranjebruin"

x: "Ik vind Jan echt heel leuk"
y: "Ja het valt best op"
x: "Haha is het zo duidelijk? Wat valt je op dan?"
y: "Je bent ijsblauw"

?
pi_55520123
volgens mij is dit nep aangezien dat dus een week of 2 geleden op tv was en er is volgens mij maar 1 gast die dus dit kan uitleggen (die was ook op tv) en niet geestelijk niet helemaal goed is.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_55520198
Of jullie het nep vinden kan mij eigenlijk niet zoveel interesseren. Als je denkt dat het nep is dan graag toch maar een (bruikbare) oplossing geven voor het 'neppe' probleem, daar kan ik namelijk iets mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')