abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55461598

De fameuze en prestigieuze vierschansentournee gaat binnenkort weer van start. Op 30 december is in het Zuid-Duitse Oberstdorf de openingswedstrijd van de cyclus van vier wedstrijden. Traditioneel zijn de eerste twee wedstrijden in Duitsland (Oberstdorf en Garmisch-Partenkirchen) en wordt de tweede helft van de reeks afgewerkt in Oostenrijk (Innsbruck en Bischofshofen).

De data voor dit jaar zijn als volgt:
quote:
30 december Oberstdorf - Schattenbergschanze
1 januari Garmisch - Partenkirchen - Große Olympiaschanze
4 januari Innsbruck - Bergiselschanze
6 januari Bischofshofen - Paul Ausserleitner Schanze
Vooral de manche in Garmisch-Partenkirchen op nieuwjaarsdag is bekend en trekt traditioneel veel tv-kijkers, ook in Nederland.

Vorig jaar won de jonge Noorse debutant Anders Jacobsen de tournee. Het was een spannende strijd. De jeugdige Oostenrijker Gregor Schlierenzauer maakte een geweldige indruk. Hij won op grootse wijze de wedstrijden in Oberstdorf en Bischofshofen, maar na een teleurstellend optreden in Innsbruck zag hij de eindzege in rook opgaan. Jacobsen sloeg in Innsbruck juist zijn slag. Hij hield aan het eind Schlierenzauer en de Zwitser Simon Ammann achter zich in het klassement.

Voorgaande winnaars van de tournee zijn:
quote:
2007 Anders Jacobsen (Noorwegen)
2006 Janne Ahonen (Finland) & Jakub Janda (Tsjechië) ex aequo
2005 Janne Ahonen (Finland)
2004 Sigurd Pettersen (Noorwegen)
2003 Janne Ahonen (Finland)
2002 Sven Hannawald (Duitsland)
2001 Adam Malysz (Polen)
2000 Andreas Widhölzl (Oostenrijk)
1999 Janne Ahonen (Finland)
1998 Kazuyoshi Funaki (Japan)
1997 Primoz Peterka (Slovenië)
1996 Jens Weissflog (Duitsland)
1995 Andreas Goldberger (Oostenrijk)
1994 Espen Bredesen (Noorwegen)
1993 Andreas Goldberger (Oostenrijk)
1992 Toni Nieminen (Finland)
1991 Jens Weissflog (Duitsland)
1990 Dieter Thoma (Oost-Duitsland)
De Duitser Sven Hannawald is de enige die er in slaagde om alle vier de wedstrijden in de toernooi in dezelfde editie te winnen. Hij kreeg deze unieke prestatie voor elkaar in het seizoen 2001/2002. Janne Ahonen kwam in 2005 daarbij dicht in de buurt. De Fin won de eerste drie wedstrijden, maar moest in de laatste wedstrijd de zege laten aan Martin Höllwarth.

Favoriet dit jaar is wat mij betreft de Oostenrijker Thomas Morgenstern. De regerend olympisch kampioen op de grote schans is dit seizoen in een bloedvorm. Verder is zijn landgenoot Gregor Schlierenzauer dit jaar weer eens kanshebber.

De Noren zijn ook nooit uit te vlakken. De Finse wondercoach Mika Kojonkoski slaagt er steeds in om weer een ander talent op een belangrijk toernooi in topvorm te laten zijn. Vorig jaar Jacobsen tijdens de tournee, het jaar ervoor Lars Bystøl op de olympische spelen en Roar Ljøkelsøy op het WK skivliegen. Weer eerder Sigurd Pettersen tijdens de tournee. Wie o wie tovert Kojonkoski nu uit de hoge hoed?

Verder denk ik dat Ammann goed gaat presteren. Ervaren rotten als Malysz en Ahonen kunnen misschien ook weer sterk voor de dag komen. Ze worden in ieder geval gedragen door hun schat aan ervaring. Verder heb je dan nog andere Oostenrijkers, enkele Duitsers en wellicht een Sloveen of oud-kampioen Janda.

Wie wint dit jaar de tournee?

Voor meer info: http://www.4schanzentournee.com/
pi_55462532
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:13 schreef Leatherface het volgende:
De Noren zijn ook nooit uit te vlakken. De Finse wondercoach Mika Kojonkoski slaagt er steeds in om weer een ander talent op een belangrijk toernooi in topvorm te laten zijn. Vorig jaar Jacobsen tijdens de tournee, het jaar ervoor Lars Bystøl op de olympische spelen en Roar Ljøkelsøy op het WK skivliegen. Weer eerder Sigurd Pettersen tijdens de tournee. Wie o wie tovert Kojonkoski nu uit de hoge hoed?
De kans is groot dat het dit jaar Tom Hilde gaat worden.
pi_55470815
Morgenstern won vandaag in Engelberg zijn 6e achtereenvolgende wereldbekerwedstrijd.

De te kloppen man voor de tournee.
pi_55474763
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe schans in Garmisch-Partenkirchen er uit ziet. (of alles al af is)

Het vierschansen tournooi is altijd vaste prik op 1 jan., lekker brak op de bank kijken, heerlijk
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_55475505
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:57 schreef TheArt het volgende:

[..]

De kans is groot dat het dit jaar Tom Hilde gaat worden.
Vandaag 3e in Engelberg. Hilde lijkt inderdaad de nieuwe hoop van de Noren.

Opmerkelijke is eigenlijk dat bij die Noren steeds een andere springer eventjes heel goed is. Bystøl won goud op de Spelen, maar zie je nu niet meer in de voorste gelederen. Pettersen won een aantal jaar geleden de tournee, maar is ook geen echte wereldtopper meer. En titelverdediger Jacobsen heeft ook nog niet de vorm van vorig seizoen.

Eigenlijk zijn Ljøkelsøy en Bjørn Einar Romøren de enige Noren van deze lichting die meerdere seizoenen goed waren.

Maar ergens is het wel inherent aan het schansspringen van de laatste jaren dat veel toppers een korte piek kennen. Funaki sprong drie seizoenen op echt hoog niveau. Hannawald kende een piek van twee seizoenen. Peterka had twee sterke seizoenen. Ammann is dan een beetje een vreemde eend in de bijt. Vanuit het niets de held op of de Spelen in Salt Lake. Daarna lange tijd geen deuk in een pakje boter gesprongen en dan vorig jaar weer een superjaar.

Eigenlijk zijn Ahonen en Malysz van deze generatie de enigen die jarenlang top de top hoorden en bijna ieder jaar wel wat wonnen. Morgenstern kan ook zo'n springer worden.
pi_55494726
Andreas Küttel maakte vandaag een einde aan de reeks van achtereenvolgende zeges van Morgenstern.

Deze Zwitser, op 1 januari van dit jaar al winnaar in Garmisch-Partenkirchen, toch ook maar weer opschrijven als outsider voor de tournee.

De statistieken spreken trouwens wel in het voordeel voor Küttel. Want de voorbije 3e jaren won de winnaar van de zonsdagswedstrijd in Engelberg ook de tournee (Ahonen, Janda en Jacobsen).
pi_55503080
Net als vorig jaar kan ik waarschijnlijk de helft weer niet zien omdat ik dan zelf in Österreich zit, maar de eerste 2 wedstrijden ga ik zeker kijken. Vind de structuur (het rechtstreekse duel in de finaleronde) altijd erg leuk om te zien.
Mijn favoriet is trouwens Küttel, maar dat is 'ie al jaren, vandaar.
pi_55504033
quote:
Op zondag 23 december 2007 22:54 schreef aux het volgende:
Net als vorig jaar kan ik waarschijnlijk de helft weer niet zien omdat ik dan zelf in Österreich zit, maar de eerste 2 wedstrijden ga ik zeker kijken. Vind de structuur (het rechtstreekse duel in de finaleronde) altijd erg leuk om te zien.
Mijn favoriet is trouwens Küttel, maar dat is 'ie al jaren, vandaar.

Morgenstern lijkt me toch nog steeds de duidelijke favoriet, ondanks de nederlaag van vandaag.

Maar hij is natuurlijk wel al vanaf halverwege november in een bloedvorm. Dat zal ie tot 6 januari moeten volhouden. Je kunt een vierschansentournee uiteraard niet op 90% van je vermogen doen en je kunt ook geen steek laten vallen (zie Schlierenzauer vorige editie)

Vorm is een erg ongrijpbaar iets in schansspringen. Je kunt het wekenlang hebben, maar dan het ineens kwijtraken. Daarom houd ik nog alle opties open.

Morgenstern is de favoriet en als ik 1 naam zou moeten invullen, dan is het de zijne. Als hij de vorm van de vorige weken aanhoudt zal ie zowat onverslaanbaar zijn. Maar als hij minder springt, zijn er tal van mannen die hem kunnen kloppen. Niet in de laatste plaats zijn mede-Oostenrijkers Kofler, Loitzl, Schlierenzauer en Koch, maar ook Andy Küttel, Tom Hilde en toch ook weer Ahonen, Ammann en Malysz kunnen er dan van profiteren.
pi_55504359
Maar waar ik eigenlijk op hoop is dat er weer eens een Japanner echt doorbreekt.

Kasai had de laatste jaren af en toe nog een uitschieter en ook Okabe sprong zo nu en dan nog eens goed, maar de gloriedagen van de jaren '90 liggen al weer ver achter ons.

Ik mis Funaki en Harada. Hoog tijd dat er weer eens een Japans talent doorbreekt die zich structureel in de top mengt.
pi_55505022
quote:
Op zondag 23 december 2007 23:34 schreef Leatherface het volgende:
Maar waar ik eigenlijk op hoop is dat er weer eens een Japanner echt doorbreekt.

Kasai had de laatste jaren af en toe nog een uitschieter en ook Okabe sprong zo nu en dan nog eens goed, maar de gloriedagen van de jaren '90 liggen al weer ver achter ons.

Ik mis Funaki en Harada. Hoog tijd dat er weer eens een Japans talent doorbreekt die zich structureel in de top mengt.
Wat was het geweldig in '98, hoe Harada stond te huilen in de vrieskou toen ze het teamgoud pakten

http://youtube.com/watch?v=JUB2DZrzXdo

Wat betreft het springen vind ik het raar dat er bijna elk jaar weer iemand anders is die overheerst en de verhoudingen voortdurend veranderen.
Denk niet dat Morgenstern gaat winnen, ik ga voor Schlierenzauer (of toch weer Ahonen)
pi_55508070
quote:
Op maandag 24 december 2007 00:33 schreef wimderon het volgende:

[..]

Wat was het geweldig in '98, hoe Harada stond te huilen in de vrieskou toen ze het teamgoud pakten

http://youtube.com/watch?v=JUB2DZrzXdo
Ja, schitterend.

1 van de mooiste sportmomenten ooit, vooral ook als je de achtergrond van Harada erbij neemt. Vier jaar eerder in Lillehammer de schlemiel. Heel het land liet ie toen in diepe rouw achter. En dan voor eigen publiek je zo revancheren. Echt fantastisch.

Maar momenteel is het schansspingen een erg door Europeanen gedomineerde sport. Zou leuk zijn als er weer eens wat goede Japanners komen. Maar qua internationalisering zouden wat goeie Koreanen en Chinezen de sport ook geen windeieren leggen, gezien de interessante markten daar. VS en Canada idem dito. Hopelijk komen er in de toekomst dus wat goede Aziaten en Noord-Amerikanen bij.
pi_55509371
Andreas Goldberger en de Japanners, dat waren mijn helden toen ik zo rond '94 - '95 me in de sport ging verdiepen.

In die tijd had je ook toppers als Espen Bredesen en Jens Weissflog, maar die zag ik op een of andere manier niet staan.

Janne Ahonen was in die tijd ook al goed, maar die ging ik pas later volgen.
  maandag 24 december 2007 @ 21:58:39 #13
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55521922
Voormalig Duitse trainer Reinhard Heß is vandaag op 62 jarige leeftijd overleden in een Duits ziekenhuis.
Onder begeleiding van Heß behaalden Hannawald en Schmitt hun grootste successen. De voormalig trainer was al geruime tijd ziek.
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_55522754
quote:
Op maandag 24 december 2007 21:58 schreef Relin het volgende:
Voormalig Duitse trainer Reinhard Heß is vandaag op 62 jarige leeftijd overleden in een Duits ziekenhuis.
Onder begeleiding van Heß behaalden Hannawald en Schmitt hun grootste successen. De voormalig trainer was al geruime tijd ziek.
Treurig.

Ik herinner me Heß nog goed als de bevlogen en meelevende coach van Schmitt en Hannawald.
pi_55626276
*Schop

Zometeen begint de kwalificatie, live te zien op ZDF. Met als medepresentator niet alleen Jens Weissflog, maar ook Sven Hannawald
pi_55626522
Ik zat dat lijstje van oud-winnaars eens goed te bekijken, wat is het al lang geleden dat Goldberger heerste zeg .
sig verwijderd door FA
pi_55626536
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:40 schreef Ambrosius het volgende:
Ik zat dat lijstje van oud-winnaars eens goed te bekijken, wat is het al lang geleden dat Goldberger heerste zeg .
Kun je nagaan. Weissflog heb ik bij mijn weten nooit zien springen, terwijl ik Goldberger maar al te goed ken
pi_55628524
Als je Goldberger wel hebt zien springen, dan moet Jens Weissflog, je volgens mij je ook niet zijn ontgaan. Alhoewel '94, '95 en '96 de nadagen waren van "der Jens" heeft hij toch het een en ander gewonnen.

Overigens ! Wat een lekkere recente foto voor dit Topic ; Calgary 1988, toen was ik 14
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:41 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Kun je nagaan. Weissflog heb ik bij mijn weten nooit zien springen, terwijl ik Goldberger maar al te goed ken
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_55628618
Volgens mij is het Yllipulli of Puikkonen
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_55629435
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:11 schreef petervanhal het volgende:
Volgens mij is het Yllipulli of Puikkonen
Twee Finse iconen uit de tijd van Matti Nykänen, die hoewel ze beetje in de schaduw stonden van hun beroemde landgenoot zelf ook het nodige wonnen. En dat gold destijds ook voor Risto Laakkonen.

En Soininen stond ook in de schaduw van Ahonen, terwijl hij wel de laatste Fin is die olympisch goud pakte.
pi_55629468
Over Jani Soininen gesproken, die is ondertussen zeker gestopt?

Ik kom zijn naam al een hele tijd niet meer in de uitslagen tegen.
pi_55630694
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:07 schreef petervanhal het volgende:
Als je Goldberger wel hebt zien springen, dan moet Jens Weissflog, je volgens mij je ook niet zijn ontgaan. Alhoewel '94, '95 en '96 de nadagen waren van "der Jens" heeft hij toch het een en ander gewonnen.
Ik ben ong. in 2000 gaan kijken. Weissflog sprong toen volgens mij niet meer, maar Goldberger nog wel degelijk. Was toen ook de oudste springer.
pi_55630730
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:53 schreef Leatherface het volgende:
Over Jani Soininen gesproken, die is ondertussen zeker gestopt?

Ik kom zijn naam al een hele tijd niet meer in de uitslagen tegen.
Ik ken hem niet, dus hij zal al zeker een jaar of vijf niet meer springen.
pi_55631650
soininen is met pensioen
pi_55632177
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 19:43 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik ken hem niet, dus hij zal al zeker een jaar of vijf niet meer springen.
Olympisch kampioen op de kleine schans van 1998.
pi_55632331
Leatherface kennt z'n klassiekers !

Heel goed Junior
pi_55632421
Mogen dus de wedstrijd in Oberstdorf.

Wat mij betreft zijn de favorieten; Malysz, Ahonen, Morgenstern en Schlierenzauer.

We zullen zien...........................................................................

Bis Morgen !
pi_55632700
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 20:39 schreef petervanhal het volgende:

Wat mij betreft zijn de favorieten; Malysz, Ahonen, Morgenstern en Schlierenzauer.

We zullen zien...........................................................................

Bis Morgen !
Ik heb nu al vierschansentournee-koorts.

Morgenstern moet trouwens nog altijd zijn eerste vierschansentournee-manche winnen. Wat dat betreft hebben die andere 3 die je noemt een streepje op hem voor.
pi_55632984
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 20:39 schreef petervanhal het volgende:

Bis Morgen !
Ahonen wat mij betreft absoluut niet. Eerder Kofler, en toch ook Neumeyer. Want ik denk toch dat er een Duitser voorin mee gaat doen.
pi_55636953
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 20:58 schreef TheArt het volgende:

[..]

Ahonen wat mij betreft absoluut niet. Eerder Kofler, en toch ook Neumeyer. Want ik denk toch dat er een Duitser voorin mee gaat doen.
Afgaande op de laatste wedstrijd in Engelberg, zou je Andreas Küttel ook wel tot de kanshebbers kunnen rekenen.
pi_55637860
Kwalificatie:
quote:
1. MORGENSTERN Thomas AUT 136 m (17.0 17.5 18.0 17.5 18.0)141.8pts
2. SCHLIERENZAUER Gregor AUT 137.5m(17.5 16.5 16.0 17.0 16.5) 141.5
3. MALYSZ Adam POL 137.0m (16.5 16.5 17.0 16.5 17.0) 140.6pts
4. AMMANN Simon SUI 132.5m (18.5 17.5 18.0 17.5 18.0) 136.0pts
5. AHONEN Janne FIN 128.5m (19.0 18.5 18.0 18.5 18.5) 130.8pts
6. NEUMAYER Michael GER 129.0m (17.5 17.5 17.5 18.0 18.0) 129.2pts
7. STOCH Kamil POL 127.0m (18.0 18.0 18.0 18.5 18.5) 127.1pts
8. HAPPONEN Janne FIN 126.5m (17.5 19.0 18.0 18.5 18.5) 126.7pts
9. LOITZL Wolfgang AUT 126.0m (18.0 18.5 18.5 18.5 18.5) 126.3pts
10. LINDSTROEM Veli-Matti FIN 125.5m (17.5 18.0 17.0 18.0 18.0) 123.4pt
11. LAPPI Arttu FIN 126.0m (17.5 17.5 17.5 17.5 18.5) 123.3pts
12. KOUDELKA Roman CZE 125.0m (17.5 18.0 18.0 18.0 18.5) 123.0pts
12. VASSILIEV Dimitry RUS 125.0m (18.0 18.0 17.5 18.0 18.0) 123.0pts
14. SCHMITT Martin GER 125.0m (17.5 18.0 17.5 18.0 18.0) 122.5pts
15. DAMJAN Jernej SLO 124.5m (18.5 18.0 18.0 18.0 18.0) 122.1pts
16. KUETTEL Andreas SUI 124.0m (18.5 17.5 18.0 18.0 18.5) 121.7 pts
17. KOFLER Andreas AUT 123.5m (19.0 18.0 18.5 18.5 18.0) 121.3pts
pi_55646656
Vandaag

Edit: ca. 16:05 Uhr ZDF

[ Bericht 39% gewijzigd door jens007 op 30-12-2007 11:06:28 ]
pi_55647091
Leuk, een Schansspringtopic.

Ik zal het ook zeker gaan volgen, moet vandaag alleen zeker het begin missen. Stomme voetbal!
  zondag 30 december 2007 @ 16:49:43 #34
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55656636
Kofi, wat doe je nu

Die zien we de komende week dus niet meer terug, wantm 't ziet er allemaal niet echt best uit...

Arme Kofi
Go Hard Or Go Home
pi_55657218
Niet zo negatief , je lijkt wel een Hollander !
pi_55659821
*Juicht voor Morgenstern

Ik kan het trouwens heel erg waarderen dat de Duitsers (op ZDF dus) zoveel aandacht (en meeleven) hebben voor de Oostenrijkers. Ik denk dat Nederlanders bij pak-em-beet het schaatsen toch minder aandacht zouden hebben voor Duitsers als één van hen de grote favoriet zou zijn (Anni Friesinger niet meegerekend).

Meteen maar eens ff een vraagje stellen aan de grote deskundige: Ik wil volgend seizoen (eindelijk) eens een keer een wedstrijd bezoeken, bij voorkeur in Duitsland of Oostenrijk. Hoe kan ik het beste kaartjes regelen vanuit Nederland?
pi_55659866
Wat een megasprong van Morgenstern zeg.

Ahonen toch ook weer erg goed. Die gaat Morgenstern toch weer uitdagen in de tournee.
pi_55659881
quote:
Op zondag 30 december 2007 18:59 schreef ChrisJX het volgende:
*Juicht voor Morgenstern

Ik kan het trouwens heel erg waarderen dat de Duitsers (op ZDF dus) zoveel aandacht (en meeleven) hebben voor de Oostenrijkers. Ik denk dat Nederlanders bij pak-em-beet het schaatsen toch minder aandacht zouden hebben voor Duitsers als één van hen de grote favoriet zou zijn (Anni Friesinger niet meegerekend).

Meteen maar eens ff een vraagje stellen aan de grote deskundige: Ik wil volgend seizoen (eindelijk) eens een keer een wedstrijd bezoeken, bij voorkeur in Duitsland of Oostenrijk. Hoe kan ik het beste kaartjes regelen vanuit Nederland?
Geen idee. Williingen is wel de makkelijkste optie voor je, want het dichst bij.
pi_55659959
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:02 schreef Leatherface het volgende:

Geen idee. Williingen is wel de makkelijkste optie voor je, want het dichst bij.
Weet ik, ben ik een keer geweest (was geen wedstrijd, maar had dus wel de mogelijkheid om bovenaan de schans te staan, wat een end ). Maar dichtbij hoeft het voor mij niet per se te zijn. Het mag ook Slovenië of Finland zijn, maar ik heb het idee dat het in Duitsland en Oostenrijk het gezelligst is.
pi_55660044
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:05 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Weet ik, ben ik een keer geweest (was geen wedstrijd, maar had dus wel de mogelijkheid om bovenaan de schans te staan, wat een end ). Maar dichtbij hoeft het voor mij niet per se te zijn. Het mag ook Slovenië of Finland zijn, maar ik heb het idee dat het in Duitsland en Oostenrijk het gezelligst is.
Zakopane is ook vaak volle bak.

Sinds de successen van Malysz zijn de Polen helemaal dol op schansspringen.
pi_55660083
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:09 schreef Leatherface het volgende:

Zakopane is ook vaak volle bak.

Sinds de successen van Malysz zijn de Polen helemaal dol op schansspringen.
Ben eens in Polen geweest en de luitjes daar trokken me niet bepaald. Dus die valt af Voordeel van D en O is ook dat ik er alles kan verstaan, weet niet in welke taal de andere landen hun feessie vieren.
pi_55660425
Ga naar de minst bezochte wedstrijden, dan kom je het dichst bij de springers.

Predazzo, Engelberg, Kuusamo
pi_55660518
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:25 schreef petervanhal het volgende:
Ga naar de minst bezochte wedstrijden, dan kom je het dichst bij de springers.

Predazzo, Engelberg, Kuusamo
Zit wat in, zeker als ik die menigte van vandaag zag... Maar zijn de wedstrijden zelf dan ook leuk om te bezoeken? Of hangt er maar een suffe sfeer?
pi_55660574
Het skivliegen op de 200 meterschans is elke 2 jaar op de schans van Tauplitz/Bad Mittendorf. Dat is met de auto net in een dag te rijden.
Wie dit leest is gek
pi_55660738
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het skivliegen op de 200 meterschans is elke 2 jaar op de schans van Tauplitz/Bad Mittendorf. Dat is met de auto net in een dag te rijden.
Da's ook wel een leuke natuurlijk Maar het hoeft van mij niet per se dichtbij te zijn. Voor mijn part vlieg ik met SkyEurope oid, maak ik er lang weekend van en ga ik nog een paar dagen de dichtbijzijndste grote stad in.
pi_55661217
Er is sowieso altijd trainen en dan de wedstrijddagen.
De toeschouwers zijn meestal erg chauvinistisch, en tot de grote kanonnen springen kan het aardig gezapig zijn. Maargoed er is altijd Bratwurst en Gluhwein om warm te blijven. Neem ook en plaatje piepschuim mee om op te staan, anders krijg je héééééééééééél koude voeten
Wie dit leest is gek
pi_55663045
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:36 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Da's ook wel een leuke natuurlijk Maar het hoeft van mij niet per se dichtbij te zijn. Voor mijn part vlieg ik met SkyEurope oid, maak ik er lang weekend van en ga ik nog een paar dagen de dichtbijzijndste grote stad in.
Dan is bijvoorbeeld Engelberg wel leuk.

Kun je dan combineren met een weekendje of midweekje Zürich.

Het nadeel van Oostenrijk is, is dat de wedstrijdlocaties allemaal vrij ver van Wenen afliggen. Villach, Innsbruck, Bischofshofen, Kulm, allemaal ver van de hoofdstad. ik heb echter geen idee of er prijsvechters vanuit Nederland of Nordrhein-Westfalen op Innsbruck vliegen.

Edit - Innsbruck is natuurlijk ook een redelijk grote stad en het ligt vrij centraal in O'rijk. Vandaaruit moet je vrij snel naar andere plaatsen met springschansen kunnen reizen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leatherface op 30-12-2007 21:07:42 ]
pi_55663283
Een ander alternatief is natuurlijk om een tripje naar Oslo te combineren met een bezoek aan een wedstrijd op de Holmenkollen of in Lillehammer.

Lillehammer ligt een uurtje of twee boven Oslo en de Holmenkollen ligt praktisch tegen de Noorse hoofdstad aan.
pi_55663521
Dank allemaal voor de suggesties, ik zal er eens goed over nadenken

Iemand ook nog enig idee hóe je aan kaartjes komt?
pi_55663985
quote:
Op zondag 30 december 2007 21:21 schreef ChrisJX het volgende:

Skisport- und Veranstaltungs GmbH
Am Faltenbach 27
D-87561 Oberstdorf

Telefon +49 (0) 8322 / 80 90 – 300
Telefax +49 (0) 8322 / 8090 – 301
e-Mail: info@skifliegen-oberstdorf.com
Wie dit leest is gek
pi_55664006
quote:
Op zondag 30 december 2007 21:21 schreef ChrisJX het volgende:
Holmenkollen lijkt mij persoonlijk erg mooi. Vroeger was er daar altijd een gekkenhuis, wanneer er het Holmenkollen Ski Festival werd gehouden (langlaufen, schansspringen en noordse combinatie). De laatste jaren is het er wat minder druk.

Hoe Oslo en Zürich zijn als steden zou ik niet durven zeggen. Het schijnen hippe steden te zijn, als ik mensen moet geloven die er waren. Maar ik heb de kans laten liggen ze te bezoeken, toen ik in Noorwegen en Zwitserland was.

Lillehammer ben ik wel eens geweest. Da's echt maar een dorpje, maar wel natuurlijk een echt wintersportparadijs.
quote:
Misschien kunnen ze je helpen op www.skispringen.de of kan je het via de organisaties te weten komen.
  zondag 30 december 2007 @ 22:29:00 #52
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55665440
quote:
Op zondag 30 december 2007 18:59 schreef ChrisJX het volgende:
Duitsland/Oostenrijk is wel enorm druk!!
Zakopane is zo mogelijk nog erger
Ik zou zelf kiezen voor Finland. Lahti is erg relaxed. Kuopio is ook erg tof, maar beiden zijn wel erg frisjes

Kaarten gewoon bestellen bij de organisatie van de wedstrijd die je wilt bezoeken.

Ik ga zelf vrijwel elk jaar naar het zomerspringen in Hinterzarten en bestel de kaarten altijd gewoon via de organisatie daar.

Nou...Kofi liep weer rond later op de dag, maar of ie springt morgen moeten we nog maar zien....

Ben iig wel blij dat de Finnen het relatief goed doen
Go Hard Or Go Home
  zondag 30 december 2007 @ 22:34:58 #53
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55665646
Zürich is trouwens wel een toffe stad. Behoorlijk duur, maar ik heb me daar uitstekend vermaakt!

Oh...en Finnen en ski springen? Het was geweldig om te zien hoe alle vlaggetjes de lucht in gaan als er een Fin van de schans komt
Voor de rest was het daar erg gezellig en tegenwoordig maken steeds meer buitenlanders (lees: Duitsers) de reis naar Lahti.

één voordeel: Je hoeft niet heel vroeg aan de schans te zijn om een goed plekje te krijgen. Iets wat mij enorm verbaasde, want in Duitsland is dat wel zo. Je kan rustig een half uurtje voor de wedstrijd aankomen en dan nog een leuk plaatjes krijgen. En tussen de wedstrijden in, gaan de Finnen gewoon ergens anders heen om effe op te warmen.

Nog een voordeel: In Lahti heb je ook het skispring/wintersport museum, waar je ook een bezoekje aan kunt brengen. Is niet zo groot, maar wel leuk!

Laatste voordeel: Naast het schansspringen heb je daar ook de Noorde combinatie; of te wel 2x schansspringen + 1x langlaufen!
Go Hard Or Go Home
pi_55666100
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:34 schreef Relin het volgende:
Zürich is trouwens wel een toffe stad. Behoorlijk duur, maar ik heb me daar uitstekend vermaakt!

Oh...en Finnen en ski springen? Het was geweldig om te zien hoe alle vlaggetjes de lucht in gaan als er een Fin van de schans komt
Voor de rest was het daar erg gezellig en tegenwoordig maken steeds meer buitenlanders (lees: Duitsers) de reis naar Lahti.

één voordeel: Je hoeft niet heel vroeg aan de schans te zijn om een goed plekje te krijgen. Iets wat mij enorm verbaasde, want in Duitsland is dat wel zo. Je kan rustig een half uurtje voor de wedstrijd aankomen en dan nog een leuk plaatjes krijgen. En tussen de wedstrijden in, gaan de Finnen gewoon ergens anders heen om effe op te warmen.

Nog een voordeel: In Lahti heb je ook het skispring/wintersport museum, waar je ook een bezoekje aan kunt brengen. Is niet zo groot, maar wel leuk!

Laatste voordeel: Naast het schansspringen heb je daar ook de Noorde combinatie; of te wel 2x schansspringen + 1x langlaufen!
Lahti, ook een optie. Immers maar een uurtje ofzo van Helsinki. Dus te combineren met een stedentrip.

ChrisJX zou dus het volgende kunnen overwegen.

Stedentrip Oslo i.c.m. schansspringen in Lillehammer of op de Holmenkollen.
Stedentrip Zürich i.c.m. schansspringen in Engelberg.
Stedentrip Helsinki i.c.m. schansspringen in Lahti

Of eventueel stedentrip Wenen of Innsbruck i.c.m. schansspringen ergens in Oostenrijk of Zuid-Duitsland.

Reisje Praag + schansspringen Harrachov of Liberec zou ook nog kunnen.
pi_55674091
Kranj met stedentrip naar Ljubljana (of Graz) is trouwens ook een optie (mocht iemand anders ook ideeën willen opdoen). En Kranj ligt erg dicht bij het vliegveld, dus qua reizen geen enkel probleem.

[ Bericht 18% gewijzigd door ChrisJX op 31-12-2007 09:57:08 ]
pi_55684508
Voor de gezelligheid naast de schans zou ik voor een land in Scandinavië kiezen. Gezien het vrouwelijk schoon aldaar is een bezoekje zeker de moeite waard. Het oog wil niet alleen mooie sport zien toch !

Zodergekheid. Je kan gemakkelijk iedere wedstrijd bezoeken die je wilt, en je moet er even voor rijden/vliegen. en bij druk bezochte wedstrijden op tijd een kaartje kopen via internet.

Veel suc6 met je zoektocht
pi_55690234
quote:
Op maandag 31 december 2007 15:50 schreef petervanhal het volgende:
Voor de gezelligheid naast de schans zou ik voor een land in Scandinavië kiezen. Gezien het vrouwelijk schoon aldaar is een bezoekje zeker de moeite waard. Het oog wil niet alleen mooie sport zien toch !
Daar hoeft ChrisJX het niet voor te doen. Ze is zelf van het vrouwelijke geslacht.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 07:51:33 #58
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55698670
Bedankt voor de informatieve OP Leatherface. Zo ben ik snel weer "bij".
Ik kon eergisteren alleen de samenvatting zien, maar vanmiddag ben ik helemaal van de partij!

Welk commentaar is tegenwoordig het beste te pruimen?
... ♥ ik mis je ♥
pi_55699364
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 07:51 schreef phluphy het volgende:

Welk commentaar is tegenwoordig het beste te pruimen?
ZDF

Inclusief voorbeschouwing, tussenbeschouwingen, nabeschouwing, interviews met Duitsers en Oostenrijkers. Eurosport blijft toch alleen sec het skispringen.

Het commentaar op Nederland (1, 2?) zal vast ook wel te pruimen zijn, maar ik kan me van eerdere jaren herinneren dat ze álles tot in den treure gaan uitleggen. Dat is hetzelfde als bij een voetbalwedstrijd gaan uitleggen wat buitenspel is. Leuk als je nooit kijkt, overbodig als je de regels wel kent.
pi_55699367
quote:
Op maandag 31 december 2007 15:50 schreef petervanhal het volgende:

Zodergekheid. Je kan gemakkelijk iedere wedstrijd bezoeken die je wilt, en je moet er even voor rijden/vliegen. en bij druk bezochte wedstrijden op tijd een kaartje kopen via internet.

Veel suc6 met je zoektocht
Dank
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 1 januari 2008 @ 11:54:32 #61
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_55699536
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 11:38 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

ZDF

Inclusief voorbeschouwing, tussenbeschouwingen, nabeschouwing, interviews met Duitsers en Oostenrijkers. Eurosport blijft toch alleen sec het skispringen.

Het commentaar op Nederland (1, 2?) zal vast ook wel te pruimen zijn, maar ik kan me van eerdere jaren herinneren dat ze álles tot in den treure gaan uitleggen. Dat is hetzelfde als bij een voetbalwedstrijd gaan uitleggen wat buitenspel is. Leuk als je nooit kijkt, overbodig als je de regels wel kent.
Je krijgt bij ons Evers ten Napel
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_55699756
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 11:54 schreef borisz het volgende:

[..]

Je krijgt bij ons Evers ten Napel
Klopt, Evert 'OHHH die springt ver' ten Napel. Naja, het blijft afwachten wat hij er dit jaar weer van bakt. Blijft staan dat hij ook alles gaat moeten uitleggen.

Trouwens mag hij van mij part wel even eerst de wereldbekerstand uitdraaien en voor zich neerleggen, zodat ie vervolgens mij sommige springers niet zegt dat ze een verrassing zijn, terwijl ze in feite hoog in de wereldbekerstand staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheArt op 01-01-2008 12:28:33 ]
pi_55699781
Evert ten Napel kan ik op dit soort dagen wel goed hebben, omdat het een sport is waarbij ik zelf ook weinig inzicht heb
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 1 januari 2008 @ 12:53:54 #64
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55700158
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 11:38 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

ZDF

Inclusief voorbeschouwing, tussenbeschouwingen, nabeschouwing, interviews met Duitsers en Oostenrijkers. Eurosport blijft toch alleen sec het skispringen..
Is Duits sportcommentaar nog zo zelfingenomen en superchauvinistisch?

(Ook in het algemeen, aangezien ik over een maand naar Duitsland verhuis, is dat best relevante informatie)
... ♥ ik mis je ♥
pi_55700645
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 12:53 schreef phluphy het volgende:

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Natuurlijk zijn de Duitsers voor de Duitsers, maar elke goede sprong wordt gewoon gewaardeerd, ook als die door een Oostenrijker of Fin wordt gemaakt. En omdat de Oostenrijker Morgenstern zo hoog staat, wordt ook daar veel aandacht aan besteed.

En zelfingenomen is een beetje lastig, aangezien de Duitsers het al een paar jaar niet zo heel goed doen
pi_55701762
Ahonen

Morgenstern slechts 8e na sprong 1
  dinsdag 1 januari 2008 @ 14:37:11 #67
153800 Bouncer_Bone
Don't look at me
pi_55701765
Ahonen dik aan de leiding na de eerste ronde
pi_55701770
Ahonen steekt er in de eerste ronde toch wel bovenuit. Morgenstern pas 8e.
sig verwijderd door FA
  dinsdag 1 januari 2008 @ 15:10:40 #69
153800 Bouncer_Bone
Don't look at me
pi_55702326
'Italianen kunnen goed koken, zien er goed uit, maar staken kunnen ze ook.'
  dinsdag 1 januari 2008 @ 15:13:08 #70
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_55702369
Een roltrap zat er zeker niet meer aan, ze moeten een aardig stukje traplopen.
Wie dit leest is gek
pi_55702551
Goed voor de lijn, kunnen ze eindelijke een beetje eten .
pi_55702650
Wat een sprong van Schlierenzauer .
sig verwijderd door FA
  dinsdag 1 januari 2008 @ 15:35:14 #73
153800 Bouncer_Bone
Don't look at me
pi_55702778
Jammer van Ahonen, komt net te kort
Maar petje af voor die 141m van Schlierenzauer
pi_55702873
Schlierenzauer.

Ahonen.

Tournee is weer wide open. Benieuwd of de jeugd straks in eigen land de routine kan verslaan.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 16:22:16 #75
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_55703581
Knappe zege van Schlierenzauer. Had ik niet gedacht na de eerst sprong van Ahonen. Benieuwd hoe het er in Innsbruck aan toe gaat. Stiekem hoop ik dat toch weer Ahonen aan het langste eind zal trekken.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_55704328
Wat hebben jullie toch allemaal met die Finnen. Dat zij goed zijn dat snap ik, maar...............................
  dinsdag 1 januari 2008 @ 17:09:58 #77
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55704475
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 12:53 schreef phluphy het volgende:

[..]

Nou, die Tom Bartels wel!

Random springer zit op het bankje, klaar om te gaan springen.
"En over niet al te veel tijd krijgen we Martin Schmitt, na *lepelt 8 springers op die nog moeten springen*. Schmitt bla di bla. En de andere Duitsers bla di bla"

En ondertussen zit de volgende springer al weer klaar om te gaan springen
Go Hard Or Go Home
  dinsdag 1 januari 2008 @ 17:12:48 #78
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55704532
Oh...had trouwens liever vandaag Janne zien winnen *mopper* Stomme Schlierenschnautzer
141 is toch echt 2 meter te ver jongeman!

En een beetje balen wel dat Morgenstern niet het record van Hannawie? kan evenaren...

Nou, in dat geval dan maar hopen op een spannende tournee met een verdiende winnaar!
(Janne dus!! )
Go Hard Or Go Home
pi_55704721
pi_55705752
Uitslag Garmisch-Partenkirchen:
1. Gregor Schlierenzauer 274.4
2. Janne Ahonen 272.7
3. Michael Neumayer 258.6
4. Roman Koudelka 256.7
5. Adam Malysz 256.6
6. Thomas Morgenstern 256
7. Andreas Küttel 253.2
8. Tom Hilde 251.7
9. Simon Ammann 247.4
10. Wolfgang Loitzl 246.5

Tussenstand na 2 wedstrijden:
1. Gregor Schlierenzauer 555.1
2. Thomas Morgenstern 551.9
3. Janne Ahonen 551.7
4. Tom Hilde 529.6
5. Michael Neumayer 518.1
6. Simon Ammann 517.3
7. Wolfgang Loitzl 515.9
8. Andreas Küttel 506.2
9. Roman Koudelka 504.2
10. Adam Malysz 503.5

dinsdag 1 januari 2008 @ 18:15:44 #81
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55705768
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:09 schreef Relin het volgende:

[..]

"En over niet al te veel tijd krijgen we Martin Schmitt, na *lepelt 8 springers op die nog moeten springen*. Schmitt bla di bla. En de andere Duitsers bla di bla"

Ik viel mij ook wel op, maar ik vond het minder irritant dan voorheen. Maar dat komt misschien omdat er geen Duitser heeft gewonnen? (Vrouwenlogica)

Hoe was het commentaar op de Nederlandse zender? Zoals verwacht?

Ik vond het trouwens wel heel spannend vandaag!
Die Janne!
... ♥ ik mis je ♥
pi_55707848
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:02 schreef petervanhal het volgende:
Wat hebben jullie toch allemaal met die Finnen. Dat zij goed zijn dat snap ik, maar...............................
Wat is er dan mis met de Finnen

Ahonen is
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:09 schreef Relin het volgende:

Ik heb me er niet aan gestoord. Laat ze nou blij zijn met hun anderhalve springer die het tot in de 2e Durchgang redt
pi_55708901
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:02 schreef petervanhal het volgende:
Ik heb persoonlijk een zekere voorliefde voor Finland, evenals voor de andere Nordic landen.

Een sterke voorkeur voor de Finse springers heb ik niet echt, alhoewel ik wel zeer veel ontzag voor Ahonen heb.
pi_55709032
Maar ik heb trouwens ook een zekere sympathie voor Oostenrijk en Zwitserland in veel sporten. Morgenstern en Schlierenzauer gun ik het derhalve ook.
pi_55712279
quote:
Op maandag 24 december 2007 00:33 schreef wimderon het volgende:

Denk niet dat Morgenstern gaat winnen, ik ga voor Schlierenzauer (of toch weer Ahonen)
*Veer in eigen reet modus*

tot nu toe dan
pi_55740035
Morgen de dikwijls bepalende derde wedstrijd in Innsbruck.

Slagen de jonge Oostenrijkers er in hun topvorm te behouden, of geeft de routine van Janne Ahonen de doorslag?

En kunnen de achtervolgers (Hilde, Neumayer, Ammann) weer dichterbij komen?
pi_55740781
TVP
Pain is temporary, pride is forever
pi_55741147
Als Janne Ahonen in zijn eerste sprong gewoon het juiste aantal punten had gekregen, had 'ie gewonnen 1 januari!! !Perkele! Zijn telemark is volgens de regels in het boekje (mag nl een beetje "uitglijden" zogezegd), maar de Noren en Duitsers vinden dat "niet mooi"...vittu

Zo, dat is eruit Gelukkig is hij wel erg strijdlustig en gaat hij voor de tourneezege...spannend wordt het zeker nog!

ChrisJX: als je besluit om naar Lahti te gaan dit jaar kan ik zonder probleem vrijkaartjes regelen voor je voor het hele weekend...ik ben daar weer aan het werk namelijk
Rane rulezz!!
pi_55742738
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:59 schreef Lahti het volgende:
Als Janne Ahonen in zijn eerste sprong gewoon het juiste aantal punten had gekregen, had 'ie gewonnen 1 januari!! !Perkele! Zijn telemark is volgens de regels in het boekje (mag nl een beetje "uitglijden" zogezegd), maar de Noren en Duitsers vinden dat "niet mooi"...vittu

Zo, dat is eruit Gelukkig is hij wel erg strijdlustig en gaat hij voor de tourneezege...spannend wordt het zeker nog!

ChrisJX: als je besluit om naar Lahti te gaan dit jaar kan ik zonder probleem vrijkaartjes regelen voor je voor het hele weekend...ik ben daar weer aan het werk namelijk
Vorig jaar liet Schlierenzauer het lopen in Innsbruck. Ahonen heeft in het verleden juist vaak zijn slag geslagen op de Bergisel. Ahonen kan zich aan die hoop vastklampen.

Maar als Morgenstern of Schlierenzauer nog een keer zo'n geweldige sprong weet te maken, zal het knap lastig worden voor Ahonen om de tournee nog naar zijn hand te zetten.

Eerlijk gezegd verwacht ik ook nog wel iets van Tom Hilde. Innsbruck bleek de laatste jaren een beetje de 'Noorse' schans. Of ie wint en weer mee kan doen om de eindzege is effe afwachten, maar ik denk dat hij het wel goed gaat doen morgen.

Na morgen weten we hoe de kaarten geschud liggen.
pi_55748049
De kwalificatie is vanwege het slechte weer uitgesteld naar morgen 12.00 CET.
sig verwijderd door FA
pi_55765407
Toch geen Quali. Vanwege storm
Alle deelnemers starten in de 1e ronde, de finale is er voor de beste 30.

Mocht de wedstrijd evt. niet plaats kunnen vinden, wat in 52 jaar niet is gebeurd, dan proberen we het nog een keer op zaterdag, en evt zelfs met 2 wedstrijden in B'hofen.

Moge de beste winnen, en Als bestaat in de sport niet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_55765555
J e kan ook zeggen dat Janne Ahonen 1 meter te weinig heeft gesprongen = 1,8 punten= winst met 0,1 punt voorsprong

Je hebt wel gelijk dat de Jury- Waardering erg uiteen liep in de eerste sprong ,19-17 punten is een te groot verschil. Depunten van de 2e omloop zijn OK mijns inziens als ON-afhenkelijk observator
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:59 schreef Lahti het volgende:

pi_55770331
Vandaag niet dus
pi_55770410
Op de mof nu een reportage, het is echt niet te doen zo hard waait het.
sig verwijderd door FA
pi_55776606
De föhn verpest het feestje in Innsbruck.

Maar goed, dan maar 2 x in Bischofshofen.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 19:01:04 #96
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_55777818
Als die Finnen vanavond maar van de alcohol af kunnen blijven
Wie dit leest is gek
pi_55777996
Ik zat gisteren om 19.00 klaar: Geen skispringen
Ik zat vandaag om 19.00 klaar: Weer geen skispringen

En ik durfde het vandaag niet eerst op internet na te kijken, want ik ging ervan uit dat het wel doorging en voor je het weet heb je dan al gelezen wie er gewonnen heeft.
pi_55796635
Nu op de ARD.

En we gaan een treetje omlaag bij de aanloop, allemaal opnieuw volgens mij.
pi_55798171
Schlierenzauer verzaakt een beetje in de eerste ronde. In ieder geval t.o.v. Ahonen.
pi_55798194
Morgenstern wel zeer goed. Vlakbij Ahonen.
pi_55798287
Ahonen neemt de leiding in het klassement over vlak voor Morgenstern en Schlierenzauer als ik het goed heb

pi_55800036
Ahonen wint dus en neemt de leiding in het klassement. Morgenstern werd tweede en Ammann derde.
pi_55800042
Het rijtje kanshebbers tekent zich af.

Uitslag "Innsbruck" Bischofshofen:
1. Janne Ahonen 282.5
2. Thomas Morgenstern 271.4
3. Simon Ammann 259.4
4. Dmitri Vassiliev 257.1
5. Gregor Schlierenzauer 256.6
6. Tom Hilde 253.5
7. Michael Neumayer 249.6
8. Wolfgang Loitzl 246.4
9. Adam Malysz 244.3
9. Andreas Küttel 244.3

Tussenstand na 3 wedstrijden:
1. Janne Ahonen 834.2
2. Thomas Morgenstern 823.3
3. Gregor Schlierenzauer 811.7
4. Tom Hilde 783.1
5. Simon Ammann 776.7
6. Michael Neumayer 767.7
7. Wolfgang Loitzl 762.3
8. Andreas Küttel 750.5
9. Adam Malysz 747.8
10. Dmitri Vassiliev 745.6
  zaterdag 5 januari 2008 @ 19:07:49 #104
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_55801466
Die halen ze niet meer in
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_55801553
RANE RULEZZ!!
Rane rulezz!!
pi_55802815
ja ja suomipowerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
  zaterdag 5 januari 2008 @ 20:07:33 #107
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55803700
HYVÄÄ JANNE!!
SUOMI POWERRRR!
Erg fijn om zo een relaxte, lachende Janne te zien!

Helaas is er ook nog minder vrolijk nieuws te melden...
quote:
OBERSTDORF - De talentvolle Nederlandse skispringer Jermo Ribbers (14) is vrijdag bij een oefensprong in het Duitse Oberstdorf omgekomen.

Dat heeft de Nederlandse Ski Vereniging zaterdag bekend gemaakt. Ribbers maakte al enkele jaren deel uit van de talentengroep van bondscoördinator Horst Tielmann van de Nederlandse Ski Vereniging.

De jongen, wiens ouders al jarenlang in Zwitserland wonen, zat in de Duitse plaats op een ski-internaat. Hij was met zijn klas aan het springen.

Ribbers kwam vrijdag na een sprong van de kleine schans ongelukkig ten val. Hij sloeg na de landing tijdens de 'out-run' tegen de met kussens beklede hekken naast de piste. Alle voorzorgsmaatregelen waren genomen, de weersomstandigheden waren goed op het moment van het ongeval. Ribbers overleed in het ziekenhuis.

(ANP)
Vanochtend was het nog niet bekend wie het was. Mijn gevoel zei wel Jermo
Heb gewoon nog een tijdje met die jongen gemaild, nadat hij mij mailde

Heel, heel veel sterke aan de nabestaanden
Go Hard Or Go Home
pi_55804129
Janne doet het goed, dat ziet er qua eindklassering al goed uit voor hem Ik ben trouwens verbaasd over een plaats 4 voor Vassiliev
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 20:07 schreef Relin het volgende:

Helaas is er ook nog minder vrolijk nieuws te melden...
pi_55805746
Mooie voorsprong nu voor Janne..

Benieuwd of de jonge Oostenrijkers het nog ongedaan kunnen maken.

R.I.P. Jermo Ribbers
pi_55805998
Als Ahonen de tournee wint, wordt het de 6e keer op rij dat een Fin of Noor de eindzege pakt. Daarbij moet natuurlijk worden opgemerkt dat het in 2006 een gedeelde zege met de Tsjech Janda betrof.

Om de relatieve dominantie van Finland en Noorwegen in het schansspringen verder te illustreren; sinds de Winterspelen van Lake Placid in 1980 was er slecht één olympisch toernooi (2002) waarin er geen Fins of Noors goud was.
pi_55806087
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 21:03 schreef Leatherface het volgende:
Als Ahonen de tournee wint, wordt het de 6e keer op rij dat een Fin of Noor de eindzege pakt. Daarbij moet natuurlijk worden opgemerkt dat het in 2006 een gedeelde zege met de Tsjech Janda betrof.

Om de relatieve dominantie van Finland en Noorwegen in het schansspringen verder te illustreren; sinds de Winterspelen van Lake Placid in 1980 was er slecht één olympisch toernooi (2002) waarin er geen Fins of Noors goud was.
Toen ging Amman er met alles vandoor
pi_55806841
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 21:07 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Toen ging Amman er met alles vandoor
Duitsland op de landenwedstrijd.

1980 Jouko Törmänen (Finland)
1984 Matti Nykänen (Finland)
1988 3 x Nykänen incl. Finse team
1992 2 x Toni Nieminen inc. Finse team
1994 Espen Bredesen (Noorwegen)
1998 Jani Soininen (Finland)
2006 Lars Bystøl (Noorwegen)

Een hele waslijst dus aan Scandinavische schansspring-kampioenen (als we Finland voor het gemak maar even een Scandinavisch land noemen).

Oostenrijk en (Oost)-Duitsland hebben ook veel olympische kampioenen en vierschansen-winnaars voortgebracht, maar iets minder aanhoudend dan Finland en Noorwegen.
pi_55806964
Als Ahonen trouwens de Tournee wint, wordt hij alleen-recordhouder, lees ik nu.
pi_55826704
Laatste wedstrijd begonnen. Ook een livestream beschikbaar.
pi_55827564
ik hoop dat de commentator vn MTV3 het overleefd. hij ging erg meelevend door het lint na de eerste sprong van Ahonen
  zondag 6 januari 2008 @ 17:52:08 #116
153800 Bouncer_Bone
Don't look at me
pi_55827633
Heb de eerste ronde gemist... Ik zie dat Ahonen 3de staat, Morgenstern 9de en Schlierenzauer zelfs niet bij de beste 30 Ahonen gaat winnen mits er niks geks gebeurt
pi_55828000
quote:
Op zondag 6 januari 2008 17:49 schreef petervanhal het volgende:
ik hoop dat de commentator vn MTV3 het overleefd. hij ging erg meelevend door het lint na de eerste sprong van Ahonen
Hij klinkt iig heel levendig gedurende de 2e doorgang
Rane rulezz!!
pi_55828239
Ahonen wint de tournee
  zondag 6 januari 2008 @ 18:23:58 #119
153800 Bouncer_Bone
Don't look at me
pi_55828353
Janne
pi_55828488
YEE!!!!!! ...en ook een mooie telemark

Finse commentator MTV3: "Janne Ahonen is een legende die geschiedenis geschreven heeft"
Rane rulezz!!
pi_55829366
Ahonen, held

Er is inderdaad gechiedenis geschreven.

Klasse ook de reactie van Morgenstern. Groots kampioen, groots verliezer.
pi_55831278
Uitslag Bischofshofen:
1. Janne Ahonen 251.6
2. Anders Bardal 243.6
3. Thomas Morgenstern 242.7
4. Martin Schmitt 235.7
5. Denis Kornilov 232.6
6. Adam Malysz 232.1
7. Dmitri Vassiliev 231.9
8. Anders Jacobsen 231.2
9. Pavel Karelin 227.9
10. Michael Neumayer 226.9

Eindstand Vierschansentournee:
1. Janne Ahonen 1085.8
2. Thomas Morgenstern 1066.0
3. Michael Neumayer 994.6
4. Adam Malysz 979.9
5. Dmitri Vassiliev 977.5
6. Andreas Küttel 959.3
7. Anders Bardal 958.7
8. Martin Schmitt 955.9
9. Anders Jacobsen 943.2
10. Janne Happonen 936.6
  zondag 6 januari 2008 @ 20:33:18 #123
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55831447
Mooie uitslag!

De ZDF-commentator sprak steeds over "de bijzondere omstandigheden" van de eerste springronde, waardoor een aantal mindere springers zo hoog geeindigd waren.
Wat waren die bijzondere omstandigheden dan? Ik heb de eerste ronde gemist, door de NK sprint.
... ♥ ik mis je ♥
pi_55831490
quote:
Op zondag 6 januari 2008 20:33 schreef phluphy het volgende:
Mooie uitslag!

De ZDF-commentator sprak steeds over "de bijzondere omstandigheden" van de eerste springronde, waardoor een aantal mindere springers zo hoog geeindigd waren.
Wat waren die bijzondere omstandigheden dan? Ik heb de eerste ronde gemist, door de NK sprint.
Er viel regen halverwege, waardoor de top van de lijst flink werd geschud. Doordat het aanloopspoor plakkerig werd, sprong men minder ver. In de tweede omloop werd drie treden hoger gesprongen, wat één meter meer aanloop betekent. Verder hadden alle springers te kampen met wind die dan weer vanachter, dan weer (gunstig) van voren kwam.
  zondag 6 januari 2008 @ 20:41:21 #125
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55831667
Oké okee!
... ♥ ik mis je ♥
pi_55831922
Ergens vind ik het wel sneu voor Morgenstern en de andere Oostenrijkers. Het voorseizoen zo gedomineerd en zo sterk in de eerste helft van de Tournee, maar de eindzege dan toch weer misgelopen.

Maar als iemand de Oostenrijkers kon verslaan was het Ahonen wel. Al weer een nieuwe mijlpaal voor de Fin.

Morgenstern was gelukkig erg groots en sportief in zijn verlies.
  zondag 6 januari 2008 @ 20:55:47 #127
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55831987
Ja, maar da's toch net de kunst in topsport; pieken op het juiste moment?
Ik had het Morgenstern ook gegund, maar zijn tijd komt nog wel.
... ♥ ik mis je ♥
pi_55832156
Ahonen

Vassiliev op 5 in de eindstand En Schmitt vandaag op 4, dat gaat de goede kant op
pi_55832176
Maarre, al met al is dus maar in 1 wedstrijd volgens het knock out principe gesprongen
pi_55832457
quote:
Op zondag 6 januari 2008 21:05 schreef ChrisJX het volgende:
Maarre, al met al is dus maar in 1 wedstrijd volgens het knock out principe gesprongen
Alleen Oberstdorf inderdaad.
pi_55832577
Maar waar plaatsen jullie 'Finnair' Ahonen op een lijst van besten ooit?

Van de moderne tijd (vanaf grofweg begin jaren '80) zou ik hem op een derde plaats zetten.

Het jammere voor hem is dat hij nooit olympisch goud pakte, of überhaupt nooit een individuele olympische medaille. Wat dat betreft hebben Nykänen en Weissflog natuurlijk een streepje voor en daarom plaats ik hen op positie 1 en 2.

Ahonen heeft echter zo veel gepresteerd in de 4-schansen, wereldbeker en op wereldkampioenschappen dat een derde plaats wat mij betreft wel gerechtvaardigd is.
  zondag 6 januari 2008 @ 21:51:06 #132
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_55833456
Jens Weissflog heb ik in de feesttent bij de Kulm uit stand 3 meter hoog zien springen. Ondanks dat hij al een liter bier op had. Je weet niet wat je ziet.
Wie dit leest is gek
pi_55833702
quote:
Op zondag 6 januari 2008 21:51 schreef Nieuwschierig het volgende:
Jens Weissflog heb ik in de feesttent bij de Kulm uit stand 3 meter hoog zien springen. Ondanks dat hij al een liter bier op had. Je weet niet wat je ziet.

Hij schijnt niet vies te zijn geweest van alcoholische versnaperingen, die Weissflog. Maar ja, Ossie hè?

Finnen kunnen er ook wat van, met als lichtend voorbeeld natuurlijk Matti Nykänen.

Lars Bystøl was ook een notoire alcoholist. Die hadden ze eens uit het Noorse team gekickt, nadat ie met een ladderzatte kop ergens uit een Fjord werd gevist.
  zondag 6 januari 2008 @ 22:11:34 #134
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_55834081
Reinhard Hess stond er hoofdschuddend naar te kijken maar het publiek in de tent vond het fantastisch
Wie dit leest is gek
pi_55834279
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Reinhard Hess stond er hoofdschuddend naar te kijken maar het publiek in de tent vond het fantastisch
Lol.

In het verleden gingen drinken en top-schanspringers wel vaak met elkaar gepaard.

Nykanen, Weissflog, Nieminen, Peterka. Die stonden er om bekend dat ze er wel eentje lusten.

Drinken Morgenstern en Ahonen eigenlijk? Dat lijken mij eerlijk gezegd toch wel types die serieus hun sport bedrijven, Ammann en Malysz idem dito (al is die laatste een Pool ).
  zondag 6 januari 2008 @ 22:26:55 #136
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_55834543
Ik ben helaas al zeker 10 jaar niet meer bij een wedstrijd geweest maar het zal ongetwijfeld verder geprofessionaliseerd zijn. Zoals alle sporten.
En er is steeds minder ruimte voor "afwijkende gevallen" in de topsport.

Maar de springers dronken toen sowieso alleen na de laatste dag, op de tussendagen kwamen er wel wat teams door de feesttent lopen, maar de heren hadden dan meer aandacht voor de vrouwen dan voor de tap.
Wie dit leest is gek
pi_55834717
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
maar de heren hadden dan meer aandacht voor de vrouwen dan voor de tap.
Dat zou ik ook hebben wanneer het in de Scandinavische landen te doen is.
pi_55859606
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:18 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Drinken Morgenstern en Ahonen eigenlijk? Dat lijken mij eerlijk gezegd toch wel types die serieus hun sport bedrijven, Ammann en Malysz idem dito (al is die laatste een Pool ).

Ahonen zeker wel. Maar met mate dan hè, zoals het een topsporter betaamt. Niet erg Fins dus
Rane rulezz!!
pi_55859779
quote:
Op maandag 7 januari 2008 21:57 schreef Lahti het volgende:

[..]

Ahonen zeker wel. Maar met mate dan hè, zoals het een topsporter betaamt. Niet erg Fins dus
Hij lijkt me professioneel genoeg om het in de toom te houden.

Waar plaatsen de Finnen Janne eigenlijk in hun hierarchie van beste Finse springers ooit?

Op de tweede of derde plaats ofzo?
  maandag 7 januari 2008 @ 22:36:08 #140
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_55860703
Als het zo'n drinker was geweest zoals sommige van zijn beruchte voorgangers dan had hij het nooit zolang volgehouden.
Als je nagaat dat hij in '96 al op een haar na wereldkampioen skivliegen werd, net achter Goldberger.
Wie dit leest is gek
  maandag 7 januari 2008 @ 22:37:49 #141
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55860753
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:18 schreef Leatherface het volgende:

Morgenstern (en Kofi) hadden in 2006 in Lahti een feestverbod gekregen van Pointex. Terwijl de rest van het team de stad in ging, moesten deze 2 heren in het hotel blijven

Maar in de zomer in Hiza lusten enkele heren er wel eentje
Go Hard Or Go Home
  maandag 7 januari 2008 @ 22:38:38 #142
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55860780
quote:
Op maandag 7 januari 2008 21:57 schreef Lahti het volgende:

[..]

Rookt Janne nou eigenlijk nog dan?

Las ergens dattie gestopt was nl...
Go Hard Or Go Home
pi_55861031
quote:
Op maandag 7 januari 2008 22:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als het zo'n drinker was geweest zoals sommige van zijn beruchte voorgangers dan had hij het nooit zolang volgehouden.
Als je nagaat dat hij in '96 al op een haar na wereldkampioen skivliegen werd, net achter Goldberger.
In '95 won Janne al Garmisch.

Zo lang aan de top al, dat is slechts geëvenaard door Weissflog.
pi_55861150
Ahonen was dus gewoon al een topspringer toen ik nog op de basisschool zat.

Ondertussen is moi 24 en wint de Vliegende Fin nog vierschansentournees.

Eigenlijk is die kerel zo'n beetje de constante factor in de topsport sinds mijn kinderjaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')