ik denk dat vrouwen inderdaad gmiddled dommer zijn wantr ze zitten zowatr niet hoog in de politiek en zaken
quote:intuïtie ?
op maandag 25 februari 2002 09:37 schreef mini_rulez het volgende:
wtf is intuitsu?
quote:het is juist bewezen dat vrouwen minder "dom" zijn gemiddeld
op maandag 25 februari 2002 09:35 schreef kikkerlikker het volgende:
okee ik twijfel nmog of deze meschien naar science moet maar goed me vraag luid als volgt meiden hebben kleinere hersens als mannen zijn meiden dus gemiddeld dommer als mannen en hebben vrouwen intiutsu om dat ze te weinig hersnes hebben om logis te denken zoals mannen wat is jou mening ik begin welik denk dat vrouwen inderdaad gmiddled dommer zijn wantr ze zitten zowatr niet hoog in de politiek en zaken
quote:mijn intuïtie zegt dat je gelijk hebt.
op maandag 25 februari 2002 09:38 schreef knut het volgende:[..]
intuïtie ?
maar knut, wat denk jij over deze kwestie. of heb je eigenlijk vrouwenhersenen.
quote:
op maandag 25 februari 2002 09:41 schreef kikkerlikker het volgende:
mini rules hoe kom je daar bij
dat heeft weinig met hersenmassa te maken, misschien zijn mannen gewoon praktischer ingesteld en vrouwen theoretischer.
quote:of mannen hebben te weinig hersens om verder te komen dan domme kracht
op maandag 25 februari 2002 09:45 schreef kikkerlikker het volgende:
mini rules dat gelofo ik wel maar ik vraag me dus af heo dat komt ik denk uit nood zaak om dat vrouwen trw weinig herses hebben om ook praktis te zijn snap je het of moet ik iets lang zamer tikknewheee he he
quote:waarom werk ik dan ook met een pc
op maandag 25 februari 2002 09:46 schreef kikkerlikker het volgende:
dank je knut dat klopt voor computers moet je erg slim zijn voro vrouwen beroepen zoals schoon maken of ver pleegster minder
quote:dus vullen mannen en vrouwen elkaar aan
op maandag 25 februari 2002 09:49 schreef blex het volgende:
vrouwen hebben mischien wel minder hersen inhoud, maar ze gebruiken het gewoon 'beter'. iig op een andere manier zoals net al gesteld was, je kan niet zeggen of het 1 beter is als de ander... je hebt praktische en theoretische gedachten nodig
quote:tja erg theoretisch ingesteld ben jij idd niet, aan je taalgebruik te zien
op maandag 25 februari 2002 09:51 schreef kikkerlikker het volgende:
mini rules ik denk dat mannne meer hersen hebebn en sterker zijn om vrouwen onder de dium te kunnen houden daarom zijn meeste culturent patriarchala
quote:dat zegt niks. ik doel op het aantal programmeurs/ontwerpers.
op maandag 25 februari 2002 09:49 schreef mini_rulez het volgende:[..]
waarom werk ik dan ook met een pc
dat is een manier van denken die vrouwen gewoon vaak niet hebben...
quote:hmmz dit kan je ook anders opvatten
op maandag 25 februari 2002 09:53 schreef mini_rulez het volgende:[..]
tja erg theoretisch ingesteld ben jij idd niet, aan je taalgebruik te zien
quote:
op maandag 25 februari 2002 09:55 schreef dave het volgende:
zeg kikkerlikker, vind je ook niet dat je je eigen stelling een beetje ondergraaft?
komt even bij: hoeveelheid herseninhoud heeft niks met intelligentie te maken. of denk je nu echt dat mensen met een 2x zo hoog iq ook 2x zoveel hersenen hebben ?
laatste hint: ook het beheersen van een taal schijnt iets met intelligentie te maken te hebben
quote:misschien zijn de meeste meiden meer op talen ingesteld dan op exacte vakken, dat wil niet zeggen dat ze dommer zijn toch?
op maandag 25 februari 2002 09:55 schreef kikkerlikker het volgende:
blex je ken wel zeggen meiden gebruiken hun hersens betre maar meiden winne zo wat nooit en nobel prijs dus goeie iedeen hebben ze neit bvaak volges mij is het tegen deel wara mannen gebruiken hun hersens beterhe he
* mini_rulez is dan trouwens een uitzondering
quote:je bedoelt dat jij wel dommer bent
op maandag 25 februari 2002 10:00 schreef mini_rulez het volgende:[..]
misschien zijn de meeste meiden meer op talen ingesteld dan op exacte vakken, dat wil niet zeggen dat ze dommer zijn toch?
* mini_rulez is dan trouwens een uitzondering
[dit bericht is gewijzigd door matthijn99 op 25-02-2002 10:01]
quote:nou ik niet hoor... en een paar mongooltjes die ik ken weer wel
op maandag 25 februari 2002 10:00 schreef kikkerlikker het volgende:
jhoker ik denk et wel echte studie pikkies hebben vaak van dei hoge voor hoofden
vrouwen kunnen weer beter letten op details en met andere gedachtengangen komen.
maar goed, ik had hier laatst ook een soortgelijke discussie over. in onze wereld heb je toch wel een duidelijke scheiding tussen vrouwen- en mannenberoepen. vrouwenberoepen zijn over het algemeen verzorgender en socialer. mannenberoepen zijn innovatiever en actiever. misschien komt dit voort uit de oertijd, toen mannen gingen jagen en vrouwen thuis de boel op poten hielden.
maar toch denk ik dat dit alles niets met intelligentie te maken heeft. mensen maken vaak onderscheid tussen eq en iq, maar ik denk dat beiden onderdeel zijn van de intelligentie. vrouwen hebben vaak meer eq en mannen vaak meer iq. dit maakt ze dus geschikt voor andere beroepen. als jij een heel laag eq hebt ben je gehandicapt (syndroom van asperger, soort autisme), maar bij een heel laag iq natuurlijk ook (en dan bedoel ik niet "domme blondjes"
-dom...).
verder denk ik toch ook dat het heel veel met de opvoeding te maken heeft. veel jongetjes worden opgevoed met het idee dat ze later het geld in het laadje moeten brengen, dat sommige beroepen stoer zijn (brandweerman, politie etc) en nog veel meer "mannelijke" idealen. bij meisjes evenzeer; levensechte babypoppen, verpleegstertje spelen etc.
als ik mezelf even als voorbeeld neem; ik studeer elektrotechniek ondanks dat ik vrouw ben. er zijn niet veel meisjes die elektro kiezen, terwijl er in mijn (havo-)klas meer meiden goed waren in natuurkunde en wiskunde dan jongens. het ligt dus blijkbaar niet altijd aan de capaciteiten, maar ook erg aan de mentaliteit.
ps: wat praktisch zijn betreft; ik ben vaak veel praktischer dan mijn vriend, dus ik denk dat dat meer persoonlijk is...
quote:als je toch zo snel denkt, kun je meteen ff bedenken wat het verschil is tussen kennen en kunnen, om maar een voorbeeld te noemen...
op maandag 25 februari 2002 09:58 schreef kikkerlikker het volgende:
ik denk nou een maal sneler dan ik ken typen de een ken ghoed typen de nader beter filosoferenhe he
quote:nee dat ik een pakket (nt) heb met zo veel mogelijk exacte vakken
op maandag 25 februari 2002 10:01 schreef matthijn99 het volgende:[..]
je bedoelt dat jij wel dommer bent
![]()
nieuwe stelling (net zo absurd):
"vrouwen zijn gemiddeld slimmer, want kijk maar wat we in de laatste eeuw aan koningen en koninginnen hebben gehad". slaat ook nergens op, zoals je ziet..
quote:wanneer heeft voor het laatst iemand die gewonnen?
op maandag 25 februari 2002 10:01 schreef kikkerlikker het volgende:
okee mini rules waneer heb voor het laast een vrouw de nobel prijs voor het spaans gewonnen
quote:zoals stof op de richels bovenaan een kozijn en daarom niet kunnen slapen
op maandag 25 februari 2002 10:01 schreef mike het volgende:vrouwen kunnen weer beter letten op details....
quote:haha, jij spreekt uit ervaring?
op maandag 25 februari 2002 10:03 schreef matthijn99 het volgende:[..]
zoals stof op de richels bovenaan een kozijn en daarom niet kunnen slapen
(ff lekker generaliserend, natuurlijk is het niet zo zwart-wit)
quote:ja joh, prima jij je zin...
op maandag 25 februari 2002 10:06 schreef kikkerlikker het volgende:
esk zo als ik het zie heb je niks aan eq behalve dat je der mee naar goeie tijden en ali mc beal ken kijken he he volgens mij is eq geen intelegentioe maar hebbe ze dat veroznne voor de feministe
quote:
esk zo als ik het zie heb je niks aan eq behalve dat je der mee naar goeie tijden en ali mc beal ken kijken he he volgens mij is eq geen intelegentioe maar hebbe ze dat veroznne voor de feministe
quote:
quote:ben je zo dom dat je niet weet dat er geen 'spaanse nobelprijs' bestaat ? wel voor literatuur, overigens. bekijk de website van nobel (ok, die geef ik je: http://www.nobel.se) en lees alles nog es na..
okee mini rules waneer heb voor het laast een vrouw de nobel prijs voor het spaans gewonnen
en probeer nu eens 1x in je leven (vrijwel) foutloos je reply te typen.
quote:zinnen begin je met een hoofdletter
op maandag 25 februari 2002 10:10 schreef kikkerlikker het volgende:
je reply
quote:jaaaa! foutloos!
op maandag 25 februari 2002 10:10 schreef kikkerlikker het volgende:
je reply
quote:oke meteen weer terug naar de typfouten
op maandag 25 februari 2002 10:12 schreef kikkerlikker het volgende:
okee on tpoic en serieus weer mini rules natuurlijk is het niet aleen iq wat telt maar ook kracht bij mannen en ene lekere kont bij vrouwen en ga zo maar door en ook zijn er best wel intelegent meiden aleen vlogens mij gemideld minder okee
hoe oppervlakkig kun je zijn
bij mij in de klas (5vwo) zitten evenveel meisjes als jongens hoor... het is niet meer zoals vroeger dat alle vrouwen lage opleidingen doen. toen was dat trouwens ook al niet omdat ze dommer waren.
ik raad je aan om eerst nog even een paar jaar onderwijs te genieten en uit je puberteit kruipt, want je stelling kan heel goed het gevolg zijn van een recentelijke afwijzing van iemand van het geslacht dat nu zo onder vuur ligt. liefde maakt blind en blindtypen was nooit je sterkste kant, of wel ?
algemene hint: als je een topic over intelligentie begint (en dan vooral twijfelt aan de intelligentie van iemand anders, maar niet aan die van jezelf): begin dan met een goede stelling, voer argumenten aan, lees es wat en formuleer vervolgens je antwoord, indien mogelijk foutloos.
ok, vanaf nu zul je mij niet meer zien in de thread, dit is een jongetje die wat sexuele frustatie kwijt wil..
quote:ik ben niet onder de duim te houden
op maandag 25 februari 2002 10:16 schreef kikkerlikker het volgende:
ja mini rules vourwen doen het beter op scholo precies waarom ik al zei ze zijn beter onde rde duim te houden maaer als je er over na denkt is het tegen de natuur vrouwen hotren thuis te ziten en voor de knderen te zorgen
en thuisblijven, no way... daar zijn babysitters (m/v) voor
quote:macho!
op maandag 25 februari 2002 10:19 schreef i.r.baboon het volgende:
ik ben geen vrouw. dus kikkerlikker heeft gelijk.
en macho's hebben meestal heel kleine pikkies, heb ik uit betrouwbare bron vernomen
quote:hey past leuk bij je nick, lekker naief
op maandag 25 februari 2002 10:19 schreef i.r.baboon het volgende:
ik ben geen vrouw. dus kikkerlikker heeft gelijk.
quote:jah die hebben moederinstinct
op maandag 25 februari 2002 10:19 schreef kikkerlikker het volgende:mini rules en die baby zitters zijn meetsal ook meiden he he
quote:waarschijnlijk is die betrouwbare bron 1.50 of zo... en da's dus 50 cm kleiner dan ik.
op maandag 25 februari 2002 10:20 schreef mini_rulez het volgende:[..]
macho!
en macho's hebben meestal heel kleine pikkies, heb ik uit betrouwbare bron vernomen
![]()
maarem.. ontopic, ik ben best wel man, maar ik zou toch niet van mezelf willen zeggen dat ik een rechtlijnige denker ben. misschien heb ik wel vrouwenhersens. help!!!!!
quote:ehm nee 1.75...
op maandag 25 februari 2002 10:22 schreef i.r.baboon het volgende:[..]
waarschijnlijk is die betrouwbare bron 1.50 of zo... en da's dus 50 cm kleiner dan ik.
maarem.. ontopic, ik ben best wel man, maar ik zou toch niet van mezelf willen zeggen dat ik een rechtlijnige denker ben. misschien heb ik wel vrouwenhersens. help!!!!!
misschien ben je wel een softy
wrom ben je eigenlijk niet op icq?
quote:oh ah mocht dit dan toch het geval zijn dan wens ik je hierbij heeeel veel sterkte
op maandag 25 februari 2002 10:22 schreef i.r.baboon het volgende:[..]
waarschijnlijk is die betrouwbare bron 1.50 of zo... en da's dus 50 cm kleiner dan ik.
quote:sommige mensen hebben alle verbanden tussen de hersenhelften. deze mensen zijn dan intelligent op verschillende gebieden. misschien behoor jij daar wel toe...
op maandag 25 februari 2002 10:22 schreef i.r.baboon het volgende:
quote:ik ben veel te lui om m'n icq aan te zetten (misschien vanavond) en ik moet over 20 minuten naar school.
op maandag 25 februari 2002 10:24 schreef mini_rulez het volgende:[..]
ehm nee 1.75...
misschien ben je wel een softy
wrom ben je eigenlijk niet op icq?
![]()
quote:zou een
op maandag 25 februari 2002 10:24 schreef mike het volgende:[..]
sommige mensen hebben alle verbanden tussen de hersenhelften. deze mensen zijn dan intelligent op verschillende gebieden. misschien behoor jij daar wel toe...
quote:oneerlijk zeg... als ik naar school was gegaan had ik al om kwart voor 8 weg gemoeten
op maandag 25 februari 2002 10:25 schreef i.r.baboon het volgende:[..]
ik ben veel te lui om m'n icq aan te zetten (misschien vanavond) en ik moet over 20 minuten naar school.
quote:wacht daar nog maar even mee...ik zei misschien hè?
op maandag 25 februari 2002 10:26 schreef i.r.baboon het volgende:[..]
zou een
- smiley op dit moment gepast zijn?
quote:achja er zijn meer mensen die vandaag niet naar school/college gaan
op maandag 25 februari 2002 10:26 schreef mini_rulez het volgende:[..]
oneerlijk zeg... als ik naar school was gegaan had ik al om kwart voor 8 weg gemoeten
quote:lekker offtopic weer
op maandag 25 februari 2002 10:30 schreef blex het volgende:[..]
achja er zijn meer mensen die vandaag niet naar school/college gaan
sorry kikkerlikker
over je eerste stelling (hersengrootte van vrouwen is absoluut kleiner dan die van mannen, dus daarom zijn ze minder intelligent):
walvissen hebben ongeveer 6 kilo aan hersenen, 'wij' maar 1,5 kilogram.. ik begrijp dus dat walvissen 4x zo intelligent zijn als wij ? want dat is wat jij zegt, door je stelling.
natuurlijk is er enige variatie in hersengrootte: er is eens iemand geweest met meer dan 2800 gram aan hersenen: deze persoon was zwaar epileptisch en qua iq viel hij in de categorie idioot. de persoon met rond de 1000 gram hersenen was 'highly gifted' (lees iq >120).
kortom: je stelling is al onderuit gehaald door deze voorbeelden. de rest van je gebabbel is gebaseerd op vooroordelen ('vrouwen moeten thuiszitten en op de kinderen letten') en 'grappig' bedoelde uitspraken ('studiepikkies hebben een hoog voorhoofd').
q.e.d.
oh ja, als je iets niet begrijpt uit mijn posting, zoek het 'moeilijke' woord even op, of vraag iemand anders eventjes. misstaat niemand, hoor. bekijk ook even de link (hieronder)
quote:alle?
op maandag 25 februari 2002 10:24 schreef mike het volgende:sommige mensen hebben alle verbanden tussen de hersenhelften.
dus ook competitie-, groeps-, druk- & maandverband??
quote:q.e.d. das latijn... gaat dat niet wat erg ver boven het niveau van dit topic?
op maandag 25 februari 2002 10:36 schreef joker1977 het volgende:
nog 1x dan, kikkerlikker... discussieren doe je met feiten, niet met assumpties die niet of nauwelijks met de werkelijkheid stroken.over je eerste stelling (hersengrootte van vrouwen is absoluut kleiner dan die van mannen, dus daarom zijn ze minder intelligent):
walvissen hebben ongeveer 6 kilo aan hersenen, 'wij' maar 1,5 kilogram.. ik begrijp dus dat walvissen 4x zo intelligent zijn als wij ? want dat is wat jij zegt, door je stelling.
natuurlijk is er enige variatie in hersengrootte: er is eens iemand geweest met meer dan 2800 gram aan hersenen: deze persoon was zwaar epileptisch en qua iq viel hij in de categorie idioot. de persoon met rond de 1000 gram hersenen was 'highly gifted' (lees iq >120).
kortom: je stelling is al onderuit gehaald door deze voorbeelden. de rest van je gebabbel is gebaseerd op vooroordelen ('vrouwen moeten thuiszitten en op de kinderen letten') en 'grappig' bedoelde uitspraken ('studiepikkies hebben een hoog voorhoofd').
q.e.d.
oh ja, als je iets niet begrijpt uit mijn posting, zoek het 'moeilijke' woord even op, of vraag iemand anders eventjes. misstaat niemand, hoor. bekijk ook even de link (hieronder)
bron: http://serendip.brynmawr.edu/bb/kinser/int1.html
quote:maandverband tussen je hersenhelften? is dat voor een hersenbloeding?
op maandag 25 februari 2002 10:36 schreef bixister het volgende:[..]
alle?
dus ook competitie-, groeps-, druk- & maandverband??
quote:vraag het willy.
op maandag 25 februari 2002 10:38 schreef mini_rulez het volgende:[..]
q.e.d. das latijn... gaat dat niet wat erg ver boven het niveau van dit topic?
quote:ja, of ertegen.
op maandag 25 februari 2002 10:40 schreef mike het volgende:[..]
maandverband tussen je hersenhelften? is dat voor een hersenbloeding?
quote:zo goed werkt die zooi niet eens
op maandag 25 februari 2002 10:40 schreef mike het volgende:[..]
maandverband tussen je hersenhelften? is dat voor een hersenbloeding?
* kikkerlikker kikkerlikker[/me] zegt : een gemiddelde spits muis is minder inteligent als een genmiddlede mens dat komt voornamenlijk door dat ze hersen massa veel minder is
is dat zo onzinig o ja ik heb inder daad geen idee wat qed betekent dus leg maar effe uit ja
quote:een spitsmuis heeft kleinere hersenen omdat ie gewoon kleiner is, dat zegt toch niet dat ie juist daarom minder intelligent is
op maandag 25 februari 2002 10:53 schreef kikkerlikker het volgende:
joker dat van die gast met 2 kilo hersens bewijst niks uit zonderingen besvetsigen de regel wat je zegt over die walvis is en walvis intelegenter nou dat sluit ik niet uit nee kun je me zeggen wat dara zo vreemd aan is laat ik de stellig om draaien :* kikkerlikker kikkerlikker[/me] zegt : een gemiddelde spits muis is minder inteligent als een genmiddlede mens dat komt voornamenlijk door dat ze hersen massa veel minder is
is dat zo onzinig o ja ik heb inder daad geen idee wat qed betekent dus leg maar effe uit ja
mannen zijn jagers, vrouwen zijn verzamelaars
stuur een man naar de supermarkt voor een halfje brood en hij komt terug met een halfje brood.
stuur een vrouw naar de supermarkt voor een halfje brood en ze komt terug met boodschappen voor een heel weeshuis.
quote:logisch toch, voor als je onverwacht bezoek krijgt... das weer praktisch denken
op maandag 25 februari 2002 11:00 schreef devnull het volgende:
klassiek voorbeeld:mannen zijn jagers, vrouwen zijn verzamelaars
stuur een man naar de supermarkt voor een halfje brood en hij komt terug met een halfje brood.
stuur een vrouw naar de supermarkt voor een halfje brood en ze komt terug met boodschappen voor een heel weeshuis.
quote:dat is niet helemaal waar. men is nu biologische schakelingen aan het ontwikkelen die zichzelf samenstellen. deze schakelingen zijn voor mensen onnavolgbaar, maar ze doen de taak die ze moeten doen met een stuk minder onderdelen dan gewoonlijk. bovendien werken hersenen beslist niet als een computer, de hersenen hebben veel meer parameters en werken niet met logische combinaties (1 en 0).
op maandag 25 februari 2002 11:02 schreef kikkerlikker het volgende:
mini rules op zich gene geke verglijking varkes scheinen hgenertis best dicht bij mensen liggen ze zijn al bigge aan het klonen vor organeneffe serieus weet je hoe herses werken het zijn een hoop neuronen en heel erg in de verte werke ze zoals een transistior op een chi[p het lijkt me logis dat hoe meer je der heb hoe beter zoals bij eencomputer het luijkt me dus logis (maar ja zo denkt een man he he
) dat der een verband is tussen omvang van herses en intte;8gent9e
quote:jaja dat zei je net ook al, maar dat voorbeeld van die walvis lijkt me vrij duidelijk. of wil jij beweren dat je dommer bent dan moby dick?
op maandag 25 februari 2002 11:02 schreef kikkerlikker het volgende:
mini rules op zich gene geke verglijking varkes scheinen hgenertis best dicht bij mensen liggen ze zijn al bigge aan het klonen vor organeneffe serieus weet je hoe herses werken het zijn een hoop neuronen en heel erg in de verte werke ze zoals een transistior op een chi[p het lijkt me logis dat hoe meer je der heb hoe beter zoals bij eencomputer het luijkt me dus logis (maar ja zo denkt een man he he
) dat der een verband is tussen omvang van herses en intte;8gent9e
mini rules het brien is ook maar een rekenmachine
quote:rekenmachines hebben geen eigen wil of mening.
op maandag 25 februari 2002 11:12 schreef kikkerlikker het volgende:
esk ik zeg toch in de verte dat hjet dat die para meters iets andres zijn doe mij in ziens niets af aan het princiep en volges mij zijn jwe eige schakelingen niet logiswhe he he
mini rules het brien is ook maar een rekenmachine
quote:dit is misschien een beetje een late reactie op deze post, maar ik moest het even kwijt... even wat feiten voor kikkerlikker:
op maandag 25 februari 2002 09:46 schreef kikkerlikker het volgende:
dank je knut dat klopt voor computers moet je erg slim zijn voro vrouwen beroepen zoals schoon maken of ver pleegster minder
verder vind ik je opmerkingen en stellingen nogal vrouwonvriendelijk overkomen. ik snap ook niet dat de dames hier er zo rustig onder blijven, maar ze zullen wel zo intelligent zijn dat ze inzien dat jouw intelligentie niet toereikend is voor hun niveau.
ten slotte: deze post mag misschien op een flame lijken, maar dat komt doordat je opmerking die ik hierboven even geciteerd heb voor mij ook al een flame was.
kikkerlikker, heb je dislexie? het klinkt misschien erg lullig, maar er zitten wel erg veel fouten in je replies namelijk.
quote:tot nog toe heb ik van jouw posts nog niks kunnen leren. het enige dat ik net geleerd heb, is dat je er niet iets aan kunt doen dat je tikfouten maakt, dus bij deze neem ik m'n commentaar daarop terug.
op maandag 25 februari 2002 14:14 schreef kikkerlikker het volgende:
chevalric wat jammer dat je de tijd niet neemt mo me posts te lezen je zou er wat van kenne op stekenhe he
okee effe over vrouw onvriendelijk ik vinsd dta ik in het belang van de weten schap geen blad voor me mond hoef te nemen voor mense met lange tenen tot zekeren hoohte moet alles bwespreekbaar zijn maar goed dat is mijn mening
tegenwoordig wordt aangenomen dat het verband tussen hersenmassa en intelligentie maar heel klein is, en het verschil in hersenmassa tussen mannen en vrouwen geen significant bijdrage levert aan een mogelijke intelligentieverschil (tussen mannen en vrouwen dus).
dan rijst er natuurlijk de vraag, wat is intelligentie nu precies? daar kun je eindeloos over ouwehoeren want daar kom je nooit uit. als je uitgaat van de rorschach intelligentie quotient test uitgaat (verbeter me als ik ernaast zit, dit is uit het hoofd ) dan vergelijk je hoe "oud" je mentaal bent, met hoe oud je fysiek bent. natuurlijk zitten er nogal wat haken en ogen aan zo'n test, want hoe meet je zoiets? en, hoe zorg je ervoor dat zo'n test niet cultuurgebonden is?
je wilt immers weten hoe "intelligent" iemand is, en niet of ie snapt dat een cirkeltje in een uitgeholde ellipse past. een westerling zal dat snappen, maar vraag je dat aan een paaseiland bewoner, dan zal die dat waarschijnglijk niet snappen. aan de andere kant, de paaseiland bewoner zou misschien goed kunnen navigeren aan de hand van de sterrenhemel, iets wat de gemiddelde westerling slecht zal afgaan.
wat ik daarmee wil zeggen is, dat tests hoe dan ook het ene bevolkingsgroep bevoordeelt over het andere, simpelweg omdat de europeaan ondertussen gewend is geraakt aan abstracte dingen op papier en anderen niet. betekent dat dat ze dan intelligenter zijn? dat hangt dan weer af van jouw definitie van "intelligentie".
terugkomend over mannen en vrouwen: ja, vrouwen presteren de laatste tijd beter dan mannen op school, maar komen niet op de hoge posities terecht die je zou verwachten aan de hand van hun opleidingsniveau. toevallig heb ik daar vandaag een (weliswaar saai) college over bijgewoond, ben vergeten wie de docente was, maar het kwam er op neer dat vrouwen niet in hogere posities terechtkomen omdat er vanuit gegaan wordt dat het hebben van een relatie + kinderen niet samen kan gaan met een carriere. daarbij wordt een vrouw, zelfs in het o zo moderne nederland, vreemd op aangekeken als ze een carriere ambieren... zoiets is blijkbaar te "mannelijk" ofzo. en vanuit die gedachte is het niet zo heel vreemd dat veel vrouwen ervoor kiezen om parttime baantjes te zoeken, in plaats van fulltime werk, en een leuke sociale werkomgeving meer op prijs stellen dan een hoog salaris. dit laatste heb ik niet zelf verzonnen.
mannen zijn over het algemeen geloof ik wat meer gelateraliseerd in hun hersengebruik, dwz ze gebruiken meer hun ene hersenhelft dan de andere (meeste gevallen linker hersenhelft), en vrouwen meer gecentraliseerd. er wordt gedacht dat vrouwen daardoor beter bij hun spraakcentrum kunnen komen, die wat meer aan de rechterhersenhelft zit, dan mannen. ofzo.
anyways, dat hele gedoe rondom intelligentie vind ik maar onzinnig eigenlijk, het is te abstract, je kunt er niet zoveel mee, behalve zeggen, "goh hij is wat 'intelligenter' dan zijn leeftijdgenootjes". de praktische kant heb ik eigenlijk nooit begrepen... (ja, alleen voor mensen die menen dat je met selectie en eliminatie de hele bevolking beter kunt maken )
keb geen spellingschecker op mijn post losgelaten, sorry als het wat vaag overkomt
je blaat zelf, met je 16 lentes over vrijheid in de wetenschap. schitterend punt, echter jij komt met een stelling en zoals gebruikelijk is in de wetenschap moet jij die stelling dan onderbouwen. dat heb je nog niet 1x gedaan met een plausibele stelling.
komt nog eens bij: ik heb al talloze voorbeelden (en bewijzen) genoemd waarom je stelling niet klopt. wees dan ook eens een man (met meer hersenmassa dan een vrouw) en leg je gewoon neer bij het feit dat je ongelijk hebt.
denk je nou echt dat niemand nog ooit op het idee is gekomen om jouw gedachte te toetsen?? dat is dus allang gebeurd, lees de bron die ik je eerder gaf er eens op na.
nog een voorbeeld: jij zegt dat meer hersenen meer intelligentie oplevert: gemiddeld genomen hebben grote (lange) mannen ietsje meer hersenmassa dan kleine mannen. dus nu wil je ook al zeggen dat lange mannen ook intelligenter zijn ?
je pretendeert wetenschappelijk te zijn; ok: houd je dan ook aan de regels en kom met argumenten voor je stelling. dan haal ik ze wel voor je onderuit
quote:zo he. kan je ook leestekens gebruiken?
okee ik twijfel nmog of deze meschien naar science moet maar goed me vraag luid als volgt meiden hebben kleinere hersens als mannen zijn meiden dus gemiddeld dommer als mannen en hebben vrouwen intiutsu om dat ze te weinig hersnes hebben om logis te denken zoals mannen wat is jou mening ik begin welik denk dat vrouwen inderdaad gmiddled dommer zijn wantr ze zitten zowatr niet hoog in de politiek en zaken
quote:joker 1977
kikkerlikker,
quote:je doet maar
ik probeer het nog een keer:
quote:doe effe neit zo neer buigensd ovre me leef tijd mischien was jji niet zo snuger toen je 16 qwas dat hoef je niet op mij af te raegeren
je blaat zelf, met je 16 lentes over vrijheid in de wetenschap.
quote:
schitterend punt,
quote:in de wetenschap meot je een steling ondrr bouwen met en plausible steling wat heb jij geslikt man ten eestre vind ik dit bul shit en ten tweetste vind ik dta ik zat argumenten heb gegevne dat jji ze neit ken bevaten dara ken ik niks aan doen
echter jij komt met een stelling en zoals gebruikelijk is in de wetenschap moet jij die stelling dan onderbouwen. dat heb je nog niet 1x gedaan met een plausibele stelling.
quote:dat heb je niet luister es naar een slimme vent zo als die torso boy hier boven hij erkent te minste dat er een verband is en dat de rol van dfe vrouw in hte gezin der mee te maken heb et cetera
komt nog eens bij: ik heb al talloze voorbeelden (en bewijzen) genoemd waarom je stelling niet klopt.
quote:ver gete et maar ik heb gelijk
wees dan ook eens een man (met meer hersenmassa dan een vrouw) en leg je gewoon neer bij het feit dat je ongelijk hebt.
quote:no offense mara als dat het criterium meiot zijn om zefl over iets na te mogen denken dan begin ik te snappen waar om jouw hersenne zo on getraint over komme he he
denk je nou echt dat niemand nog ooit op het idee is gekomen om jouw gedachte te toetsen??
quote:en zo als ik al eerder aangfa doe ik jouw bron af sla feministise propaganda
dat is dus allang gebeurd, lees de bron die ik je eerder gaf er eens op na.
quote:niet als regel maar gemiddeld
nog een voorbeeld: jij zegt dat meer hersenen meer intelligentie oplevert:
quote:intersante steling de moeite vn het onder zoeken waard zou ik zegen
gemiddeld genomen hebben grote (lange) mannen ietsje meer hersenmassa dan kleine mannen. dus nu wil je ook al zeggen dat lange mannen ook intelligenter zijn ?
quote:fuck de regels ik ben een originele denkert ik hoef me neit aan regels te houden
je pretendeert wetenschappelijk te zijn; ok: houd je dan ook aan de regels en kom met argumenten voor je stelling.
quote:ik wete niet of ik hier nou om moete lache of janke maar jji ben toch wel de domste foker die ik oiot ben tegne gekome ken je je schedel omtrek en hoogte effe poste
dan haal ik ze wel voor je onderuit
quote:eye rets me case whe he he
brno : nu.lniq is in hoge mate erfelijk bepaald
uitgegeven: 15-6-2002 13:02
amsterdam - een studie naar de erfelijkheid van iq heeft uitgewezen dat intelligentie in hoge mate erfelijk is. dit blijkt uit een onderzoek onder 688 mensen uit 271 families in nederland.
het onderzoek is verricht door biologisch psychologe d. posthuma, die maandag promoveert aan de vrije universiteit van amsterdam. de onderzochte personen deden een iq-test en van hun hersenen werd een scan gemaakt.
ongeveer 80 tot 90 procent van de verschillen in iq tussen familieleden is te verklaren door verschillen in erfelijke aanleg, zo leert het proefschrift van posthuma. zij constateerde ook dat mensen met een hoog iq een groter hersenvolume hebben. ook hersenvolume is erfelijk bepaald.
quote:uitlokking tot flamen!!
op maandag 25 februari 2002 09:55 schreef knut het volgende:[..]
dat zegt niks. ik doel op het aantal programmeurs/ontwerpers.
dat is een manier van denken die vrouwen gewoon vaak niet hebben...
wat betreft de relatie tussen herseninhoud en intelligentie kan iik enerzijds verwijzen naar het onderzoek van de (overigens vrouwelijke) psycholoog posthuma. deze heeft aangetoond dat de herseninhoud gedeeltelijk erfelijk is, en daarnaast gerelateerd aan intelligentie. over intelligentie, ik ga van het volgende uit:
intelligentie is een maatstaf van begripsvermogen op verschillende gebieden, zowel cognitief, verbaal, analytisch ruimtelijk etc. de score die daaraan gegeven wordt (iq / eq) is gebaseerd op een statistisch principe van 100 met een standaarddeviatie van 15. dit betekende kort uitgelegd dat het getal een representatie is van de percentage, binnen jouw directe bevolkingsomgeving (effe daarbij gelaten, vaak op landsbasis) mensen dat hetzelfde aantal vragen / problemen / situaties op kan lossen.
bij een vergelijking met dieren (om op de walvissen terug te komen) gaat het om de verhouding lichaamsgewichts - hersengewicht. bij de mens blijk dat een factor negen te zijn, waar het bij maar weinig dieren boven de 3 uit komt. vrijwel alleen dolfijnen en een eaantal soorten apen komen tussen de 5 en de 7 uit, en het is ook gebleken dat de dieren in staat zijn simpele taalvormen (gekoppelde begripsvorming tusen een object en een symbolisering ervan).
wat betreft vrouwen: het lijkt enigzins geaccepteerd dat mannen zich meer aangetrokken voelen tot fysieke bezigheden, waar vrouwen sociale contacten prefereren, maar dit is enkel een voorkeur, en op geen enkele wijze een bindende. wat wel een probleem is, is het feit dat zeer veel vrouwen tegen hun 35 een soort biologische drang krijgen om kinderen te krijgen (dit is biologie, geen poging tot verlaging van ...). dit verkort hun tijd tot het bereiken van posities enorm. daarnaast zijn ze in de loop der eeuwen niet echt ondersteund in hun pogingen, wat verklaard dat er weinig successsen tot nu toe geboekt zijn. volgens mij zijn er wel nobelprijzen aan vrouwen uitgereikt, maar dat heb ik zo niet al parate kennis bij de hand.
wat betreft de partiarchische samenlevingen vetreft is het vaak zo geweest dat de vrouw de leiding in huis heeft, zowel wat betreft het huishouden, als in het opvoeden van de kinderen. op die manier hebben ze zeker altijd een flinke stok tussen de deur gehad bij de man, en zijn ze maar zelden zo zwak geweest als ze voorgesteld worden.
en een tip aan kikkerlikker (niet als flame bedoeld):
als je een stelling post, en je wilt er reacties op hebben scheelt het als je je een beetje aanpast aan geldende normen. dit betekend zeker niet dat je je vrijheid van denken in moet perken, maar als je die gedachten niet behoorlijk verwoord kunt krijgen zul je ook niet snel aanhangers krijgen. het goed verwoorden van je mening is een van de meest waardevole vaardigheden die (zeker een vrij-)denker kan bezitten...
joker: als je een reactie wilt van kikkerlikker zul je het subtieler in moeten pakken dan dit, zo krijg je toch enkel flamewars...
ik heb al weer veel te veel getyped voor half vier snachts, maar het is ook maar zelden dat ik de moeite neem om te reageren op een topic met meer dan 25 posts...
quote:uhm, het zou zinvol zijn om eens wat boeken van p. j. van der horst te lezen en toe te passen.
op maandag 25 februari 2002 09:35 schreef kikkerlikker een onleesbare ophoping van woorden
quote:maar hippie? dit topic is loei-oud en alleen omhoog gekicked door kik.lik. omdat ie iets vindt wat z'n stelling gedeeltelijk onderschrijft.
op zondag 16 juni 2002 03:23 schreef hippienl het volgende:
joker: als je een reactie wilt van kikkerlikker zul je het subtieler in moeten pakken dan dit, zo krijg je toch enkel flamewars...ik heb al weer veel te veel getyped voor half vier snachts, maar het is ook maar zelden dat ik de moeite neem om te reageren op een topic met meer dan 25 posts...
ten tijde van mijn reakties kende ik het fenomeen kloon kikkerlikker nog niet. nu wel.. nu reageer ik ook niet meer zo serieus
de relatie tussen hersenvolume en intelligentie is bewezen. evenals is bewezen dat langere mensen intelligenter zijn dan kleinere mensen. op zich zegt dit allemaal niet zoveel. ander voorbeeld: er is ook bewezen dat kinderen die moedermelk hebben gekregen op latere leeftijd intelligenter zijn dan kinderen die nooit moedermelk hebben gehad.
over de intelligentieverschillen tussen man en vrouw is men nog niet uit. doordat het nogal een discutabel onderwerp is, zijn er vele verschillen qua inzichten. men gaat er op dit moment uit dat de iq-verschillen erg klein zijn, als er verschillen zijn dan zijn die in het voordeel van de man.
wat wel bewezen is, is dat er een verschil bestaat tussen verdeling van intelligentie tussen man en vrouw. het gemiddelde tussen man en vrouw is dan wel nagenoeg hetzelfde, de verdeling is heel anders. vrouwen bevinden zich veel dichter bij het gemiddelde: de verdelingskromme van het iq is zeer geconcentreerd rond het gemiddelde. bij mannen is de verdelingskromme veel breder, er zijn dus meer uitmuntend intelligente mannen, maar ook meer bijzonder zwakbegaafde mannen.
quote:ehm....?
op maandag 25 februari 2002 14:16 schreef kikkerlikker het volgende:
slaroux nee hoor ik ken prima lezen en schrijven
quote:dat dacht ik dus ook
op maandag 17 juni 2002 17:44 schreef para-dox het volgende:[..]
ehm....?
quote:nee hoor, heb je weleens een dwarsdoorsnede van de hersens van een rund gezien? die zijn echt maar heel klein. grootste gedeelte van z'n kop is leeg.
op maandag 25 februari 2002 13:09 schreef lucille het volgende:
vrouwen zijn niet dommer, ze hebben alleen op sommige punten andere talenten. een rund heeft ook grotere hersenen als een kerel, maar toch is deze dommer. hoewel. domme redenatie dus.
vrouwer zijn 'dommer' in de wetenschap, handel, technisch inzicht e.d.
mannen zijn 'dommer' in de socialiteit, motoriek en er was nog iets.
quote:ben jij ontzettend dom of heb je teveel gezopen?
edit: oh, het topic is alweer erg oud zie ik
quote:etienne, wat heeft dat met postduiven te maken?
op maandag 20 oktober 2003 04:12 schreef keromane69 het volgende:
hoe zit het met hermafrodieten?
heb je trouwens al je krachtstroomdakgoot schoongemaakt?
er is nog geen half jaar geleden iemand gepromoveerd op het bewijs dat meer hersenmassa intelligenter betekent.
olifanten, dolfijnen, walvissen ?
quote:folges mei hebbun se ghewonn minde sin an ietste doen. het is dan loogies dadde manne aan het werk gaan med hunnie bedenksels. daadoor kregun sullie hersus meer treening en groeie suh grooter.
<edit>
dus ik heb niet een waterhoofd zoals jopie dsie twee gangen verderop staat
wel is opvallend dat einsteins hersenen opvallende abnormaalheden had vergeleken de gemiddelde mens
quote:ik heb hem al een week of twee niet meer gezien. zal het wel druk hebben helaas. (ik heb al een standaard zoekquery op ts en lurk graag mee
op donderdag 13 november 2003 22:05 schreef cynic het volgende:
volgens mij is de meerderheid van de users in dit topic niet echt bekend met de ts
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |