abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:29:22 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_55435123
quote:
China stort zich op westerse banken
Bron : Z24.nl

China zorgt er niet alleen voor dat president Bush op de pof kan leven, maar koopt zich ook in bij westerse banken en investeerders. De afgelopen zes maanden spendeerden Chinese staatsbanken ruim 12 miljard dollar aan buitenlandse deals.
China betaalt
  • China heeft 1.434 miljard dollar aan buitenlandse valutareserves, per september 2007
  • Zo'n acht procent van de Amerikaanse federale staatsschuld is in Chinese handen, maar China wil zijn beleggingen meer spreiden
  • Tussen maart en augustus 2007 liep het Chinese aandeel in de Amerikaanse staatsschuld terug van 421 miljard tot 400 miljard dollar
  • China heeft grote interesse voor samenwerking met westerse banken
  • Sinds mei hebben Chinese banken zich voor in totaal 12,5 miljard dollar bij westerse branchegenoten ingekocht.
  • De deelname van een Chinees staatsbeleggingsfonds in de Amerikaanse durfinvesteerder Blackstone pakt niet lucratief uit
  • De Chinese investering in Zuid-Afrika's grootste bank moet zakelijke en politieke banken met grondstofrijke landen versterken.
  • Financiële steun voor de Britse bank Barclays en de Amerikaanse zakenbank Bear Stearns maakt vooral Chinese geldschieters sterker

Dat is nou het voordeel van autoritair leiderschap: als pa zegt dat iets moet gebeuren, gebeurt het ook.

Dit voorjaar kondigde de Chinese regering aan zijn internationale beleggingen sterker te gaan spreiden. De miljarden dollars die via de Chinese export binnen stromen, zouden niet meer automatisch worden omgezet in leningen aan de Amerikaanse overheid. Meer geld naar private westerse bedrijven, zo luidde het decreet.

Wat dat betekent, is inmiddels volop duidelijk. In maart had China volgens het Amerikaanse ministerie Financiën 421 miljard dollar aan Amerikaanse staatsleningen in bezit. Afgelopen augustus was dat aandeel teruggelopen tot 400 miljard dollar, een daling van vijf procent.

Dit bedrag vertegenwoordigt nog altijd zo'n acht procent van de totale schuld van de Amerikaanse federale overheid. Het is dus niet zo dat China de financiering van de miljardentekorten van president Bush plotseling staakt. Het land blijft na Japan de grootste buitenlandse bezitter van Amerikaanse staatsleningen.

De officiële reden die China opgeeft om minder dollars in de Amerikaanse staatschuld te beleggen, ligt bij het relatief lage rendement. Dat argument kreeg de afgelopen maanden extra kracht, want door de kredietcrisis is de vraag naar veilige overheidsschulden toegenomen. President Bush betaalt voor een tienjarige lening nog maar 5 procent rente, tegen 5,8 procent in mei.

De Chinezen willen meer doen met hun buitenlande exportmiljarden. Eerste doelwit vormen westerse banken en investeringsmaatschappijen. Sinds mei hebben aan de Chinese staat gelieerde financiële instellingen zich voor inmiddels 12,5 miljard dollar ingekocht bij westerse branchegenoten.

Drie motieven spelen hierbij een rol: opportunisme, strategische overwegingen en leermogelijkheden.

In mei stak een investeringsmaatschappij van de Chinese overheid drie miljard dollar in de Amerikaanse durfinvesteerder Blackstone. De Chinezen wilden duidelijk meeprofiteren van de superrendementen die opkoopfondsen de afgelopen jaren haalden. Met agressieve bedrijvendokters viel meer te verdienen dan met saaie staatsleningen.

Blackstone ging in juni naar de beurs. Sindsdien is het aandeel zo'n dertig procent in waarde gedaald. Dit staaltje Chinees opportunisme loont vooralsnog niet.

Afgelopen vrijdag kocht China's grootste bank, ICBC zich voor 5,5 miljard dollar in bij de grootste bank van Zuid-Afrika, Standard Bank. ICBC krijgt een belang van twintig procent in zijn Zuid-Afrikaanse tegenhanger. Het strategische belang voor de Chinezen is evident. China stilt zijn grondstoffenhonger door volop olie en koper af te nemen in Afrika. Directe betrokkenheid bij de zakelijke geldstromen via eigen financiële dienstverleners is een logische vervolgstap.

Mistiger wordt het als de Chinezen willen samenwerken uit 'wederzijds belang'. China bulkt van het geld en is de afgelopen maanden twee keer een westerse bank te hulp geschoten. In juli steunde de China Development Bank de poging van de Britse Bank Barclays om ABN Amro over te nemen. Barclays greep mis, maar zijn Chinese partner heeft wel een belang van ruim drie procent in de Britse bank verworven. De Britten kregen tamelijk vage toezeggingen om meer te doen in China, de Chinezen een concreet kijkje in het reilen en zeilen van een grote westerse bank.

Twee weken geleden sloot de Amerikaanse zakenbank Bear Stearns, die hard is geraakt door de kredietcrisis, een vergelijkbare deal met de Chinese investeringsbank Citic. De Chinezen hopen dat bedrijven uit de Volksrepubliek via Bear Stearns makkelijker geld kunnen ophalen bij westerse beleggers. Of Bear Stearns omgekeerd ook meer ruimte krijgt om zich in China als zakenbank te ontplooien, blijft vaag.

Zolang China uit opportunisme of vanwege evidente economische en politieke belangen met westerse banken in zee gaat, is er weinig mis. Zodra de Chinezen allianties aangaan om te 'leren', moeten westerlingen oppassen.
  • Het is niet ondenkbaar dat dit verder gaat dat een leerfunctie. We weten inmiddels wel hoe fragiel de financiële wereld schijnbaar in elkaar zit. China alsook andere global durfinvesteerders (Dubai, Singapore, et.al) krijgt een wapen in handen om letterlijk gezien de besluitvorming van een land te besturen. De Japanners kochten zichzelf in de jaren 80 helemaal dik in ontroerend goed (gebouwen e.d.) wat niet altijd even succesvol was. Maar China wat echt niet het domste jongetje uit de klas is op het gebied van wereldhandel...doet daar nog een dikke schep bovenop. Met overtreffende jaarbelanscijfers (lees flinke overschotten), wordt het 'westerse' economische tandwiel opgekocht. En vroeg of laat kunnen dergelijk soort investeringslanden besluiten of het financiële tandwiel links-of-rechtsom moet draaien.
    Uitkomst.
    Amerika die oorlogsmoe begint te raken na het debacle van Irak... (het is zeer twijfelachtig of Iran zal volgen... laat staan dat ze het financieel kunnen bolwerken). Ron Paul (beoogde president) die liever alle soldaten thuis heeft en wil stoppen met het politie-agentje spelen in de wereld.
    Zal me niet verbazen dat dit uiteindelijk de inzet van een hoger plan is... n.l. een Chineese oorlog om Taiwan in te lijven. En diegene die dwars gaan liggen krijgen een koekje van eigen deeg = recessie.

Wellicht zal de volgende oorlog zal uitgevochten worden op de beursvloer. Wellicht is die allang bezig (sinds de Amerikanen niet zichtbaar maken hoeveel geld erbij gedrukt wordt). Maar als complete consortiums om gaan vallen..... dan hebben we echt de koppen aan het dansen. En de huizenmarkt crisis in Amerika heeft bewezen dat deze balans uiterst precair is. En als ik de stoutmoedige Chinezen een beetje kan volgen.... "You ain't see nothing yet."
      vrijdag 21 december 2007 @ 09:38:14 #2
    181454 PinPine
    Have to return some videotapes
    pi_55435298
    TVP
    God Dammit Loch Ness Monster, I ain't gonna give you no tree fiddy!
    pi_55435400
    Ik vraag me dan toch af wat China er aan zou hebben de wereld economie plat te leggen? Ze verliezen dan toch hun afzetmarkt?
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
      vrijdag 21 december 2007 @ 09:57:51 #4
    13777 DoctorB
    Bomba je hoofd
    pi_55435772
    China kan de wereldeconomie beinvloeden door massaal haar dollars te gaan dumpen. Daarmee worden alle investeringen die China in de VS, maar ook in de rest van de westerse wereld heeft gedaan, geen donder meer waard. Dus helpt China haar eigen economie net zo hard om zeep.
    Het investeren van China in "onze" banken en bedrijven is juist een goed middel om oorlog te voorkomen.
    Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
      vrijdag 21 december 2007 @ 09:58:51 #5
    89730 Drugshond
    pi_55435796
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 09:42 schreef DroogDok het volgende:
    Ik vraag me dan toch af wat China er aan zou hebben de wereld economie plat te leggen? Ze verliezen dan toch hun afzetmarkt?
    Mjah.... deels waar maar ook weer niet.
  • China is verre van uit-ontwikkelt... binnenlands heeft het behoorlijk wat potentieel. Ze hebben nog steeds hun eigen munt.
  • En strategisch gezien is een pre-oorlog op de beursvloer wellicht goedkoper dan rechtstreekse buitenlandse inmenging (waar de Amerikanen patent op hebben).
    Ik geloof namelijk niet als Taiwan zou vallen dat dan opeens de samenwerking met China stil komt te liggen. Een deuk... wellicht... maar structureel ?!?... twijfelachtig. China qua afzetgebied is ook iets groter dan Taiwan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 21-12-2007 10:04:56 ]
  •   vrijdag 21 december 2007 @ 10:04:09 #6
    13777 DoctorB
    Bomba je hoofd
    pi_55435898
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 09:58 schreef Drugshond het volgende:

[..]

• China is verre van uit ontwikkeld... binnenlands heeft het behoorlijk wat potentieel. Ze hebben nog steeds hun eigen munt.
  • En strategisch gezien is een pre-oorlog op de beursvloer wellicht goedkoper dan rechtstreekse buitenlandse inmenging (waar de Amerikanen patent op hebben).
    Ik geloof namelijk niet als Taiwan zou vallen dat dan opeens de samenwerking met China stil komt te liggen. Een deuk... wellicht... maar structureel ?!?... twijfelachtig. China qua afzetgebied is ook iets groter dan Taiwan.
  • eigen munt is geen vrijwaring tegen klappen op de valutamarkt. Daarnaast liggen de Chinese banken bomvol met dollars. Ze investeren weliswaar miljarden maar ze hebben er nog veel meer opgeslagen liggen waar ze volgens de rigide chinese bankregels "nog" niks mee mogen doen.
    Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
      vrijdag 21 december 2007 @ 10:12:52 #7
    13777 DoctorB
    Bomba je hoofd
    pi_55436055
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 09:58 schreef Drugshond het volgende:

[..]

• Ik ken geen bedrijven (buiten de afvalboeren) die VERkopen in China... China produceert heel veel en dat KOPEN wij allemaal.
    Taiwan produceert ook veel, maar consumeert ook fors.
    Daarnaast is Taiwan pas sinds kort een democratie. Maar met de nodige schandalen en moordaanslagen. Een aantal jaar geleden werd het nog redelijk feodaal bestuurd en of dat nou zoveel beter is dan het bestuur van het vaste land?
      vrijdag 21 december 2007 @ 10:13:27 #8
    89730 Drugshond
    pi_55436067
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 10:04 schreef DoctorB het volgende:

[..]

eigen munt is geen vrijwaring tegen klappen op de valutamarkt. Daarnaast liggen de Chinese banken bomvol met dollars. Ze investeren weliswaar miljarden maar ze hebben er nog veel meer opgeslagen liggen waar ze volgens de rigide chinese bankregels "nog" niks mee mogen doen.
    Deels waar......
    Ik hoorde op radio 1 (vanmorgen) een aantal cijfers over het bedrag wat voorhanden was. En dat ging in de biljoenen. En dat op dit moment Westerse banken sterk in trek zijn.
    Biljoenen lijkt veel... maar afgezet tegen pensioenfondsen schijnt e.e.a. weer relatief te zijn. Maar qua kapitaal kunnen ze ongeveer 3x alle bedrijven van de AEX opkopen. En dat geeft wel te denken. En ik heb het niet over China alleen.... dat even voorop.
    Als voetnoot gaf radio 1 ... een voedingsbodem voor een complottheorie wat ik hier denkbeeldig heb proberen te schetsen.
      vrijdag 21 december 2007 @ 10:21:23 #9
    13777 DoctorB
    Bomba je hoofd
    pi_55436232
    Een andere compoltheorie:
    China heeft onlangs successvol geexperimenteerd met het uit de ruimte schieten van sattellieten.
    Dit is precies het begin van het boek Invasie van Eric Harry: http://www.boekensite.net/boeken/details/1619.html
    waarin de chinezen eerst alle spionage sattellieten van de vs en rusland uit de lucht knallen om vervolgens de hele wereld te gaan veroveren.

Dat lijkt nu nog onwaarschijnlijk, maar de chinese bevolking in het binnenland wordt steeds orustiger en opstandiger en niets werkt zo goed in het beteugelen van een opstand als het starten van een oorlog. Dat heeft de geschiedenis vaak genoeg laten zien.
      vrijdag 21 december 2007 @ 10:28:04 #10
    89730 Drugshond
    pi_55436367
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 10:21 schreef DoctorB het volgende:
    Een andere compoltheorie:
    China heeft onlangs successvol geexperimenteerd met het uit de ruimte schieten van sattellieten.
    Dit is precies het begin van het boek Invasie van Eric Harry: http://www.boekensite.net/boeken/details/1619.html
    waarin de chinezen eerst alle spionage sattellieten van de vs en rusland uit de lucht knallen om vervolgens de hele wereld te gaan veroveren.

Dat lijkt nu nog onwaarschijnlijk, maar de chinese bevolking in het binnenland wordt steeds orustiger en opstandiger en niets werkt zo goed in het beteugelen van een opstand als het starten van een oorlog. Dat heeft de geschiedenis vaak genoeg laten zien.
    Kan deze in een separaat topic.
    pi_62204246
    on request

-> AEX
      dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:05:37 #12
    89730 Drugshond
    pi_62204461
    ff de stof eraf blazen... maar nu gespiegeld naar de huidige situatie.
    Dat Amerika een huizencrisis heeft zal niemand ontkennen. Maar in hoeverre is het mogelijk dat buitenlandse investeerders toeslaan om het westen te pakken waar het het meeste pijn doet...nml in de portemonnee.
    Sterker nog... door het verstoren van de economie neemt de kans wel toe dat buitenlandse militaire interventies vast gaan lopen omdat het dan financieel eenvoudig weg niet meer op te brengen is.

Hedgefunds/Durfkapitalisten kennen geen handelsverdragen.... en een dergelijke actie zou (volgens de beursregels) volkomen legitiem en zelfs anoniem zijn.
      dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:01:12 #13
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_62209424
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 09:42 schreef DroogDok het volgende:
    Snelle manier om tot expansie te komen
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      zondag 15 februari 2009 @ 10:20:43 #14
    89730 Drugshond
    pi_66076488
    En toch blijft dit topic knagen....
    We zijn weer maanden verder ... en de economische downswing in sommige landen is veel groter dan de downswing in de US.
    Qua valuta zit de dollar nog steeds goed qua wereldmunt (had ik niet verwacht).
    Europa heeft het bijzonder lastig of dreigt zelfs uit elkaar te vallen
    Japan krijgt hun producten niet meer verkocht op de wereldmarkt.
    China doet een struisvogel na en hun economische cijfers zijn gekleurd.
    Rusland/Oostblok = toast.

Zal Amerika herrijzen als de fenix from the flames. Je zou het bijna gaan denken.
    pi_66077386
    Het is sowieso een grof schandaal dat zelfs de nieuwe havenkranen die in Rotterdam de Chinese containers van de Chinese schepen te tillen, ook uit China komen.
    Dus dat de banken die ons geld lenen om Chinese spullen te kopen ook eigendom van China zullen worden is slechts een logisch vervolg.
    Jammer voor China, dat we die leningen niet meer terug kunnen betalen, omdat we te lui, te oud en te dik zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 15-02-2009 12:55:45 ]
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 februari 2009 @ 11:37:40 #16
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_66077557
    China zal alle zeilen bij moeten zetten om problemen in eigen land te voorkomen. Miljoenen chinezen worden aan de lopende band werkloos. Dat was tot voor kort geen probleem, want het waren slechts ongeletterde arbeiders. Nu wordt langzamerhand echter ook het (hoog) geschoolde deel der natie getroffen en die accepteren geen armoede meer.
      zondag 15 februari 2009 @ 11:48:28 #17
    89730 Drugshond
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')