Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
De situatie is als volgt Ik werk bij een bedrijf waarbij ze een specifieke tak van gaan halveren Nu vervallen er in totaal 6 functies waaronder de mijne Heb vandaag een gesprek gehad en daar hebben ze mij een functie aangeboden die ik totaal niet zie zitten Kan ik nu mijn contract eventueel laten ontbinden zonder dat ze mij iets kunnen maken, want mijn functie waarop ik aangenomen ben is vervallen Bijkomend feit is wel dat ik op kosten van de baas mijn c rijbewijs gehaald heb en ik moest dan in ruil daarvoor 4 jaar blijven Dit rijbewijs hoorde bij deze functie Graag zou ik hier advies over willen hebben voordat ik verkeerde beslissingen neem Alvast bedankt
Only the dead have seen the end of the war - Plato
Ik dacht dat als je het niet accepteerd je boventallig wordt en dan mogen ze je met een procedure eruit bonjouren. Daar valt nog wel eens een half jaar loon of meer uit te halen. Maar inderdaad, eerst onderhandelen.
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
Vraagje: wat is er precies afgesproken, liefst op papier en ondertekend enzo. Moest je binnen de 4 jaar alles terugbetalen of naar ratio? Zie ook dit artikel, vooral onderaan.
Waarschijnlijk heeft je werkgever recht op een deel, afhankelijk van hoeveel je van die vier jaar hebt volgemaakt, als je je contract laat ontbinden. (Tip: personeel is schaars, als je snel een nieuwe werkgever vindt is deze vast bereid het restant over te nemen).
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
Je werkgever valt in ieder geval niets te verwijten, ga in ieder geval informeren bij het CWI wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor je WW uitkering. Door het niet accepteren ben je verwijtbaar werkloos, indien ze je dan ontslaan, dus denk goed na met wat je doet.
Er is een chronisch chauffeur-tekort, dus je komt wel weer aan de bak.
Voor de rest, wat hierboven staat, specifiek wat Ticootje zegt, laat de onderhandelingen dan over aan iemand met kennis van zaken, bijv. iemand van (arbeids)rechtshulp.
S6
"I intend to live forever. So far, so good." "I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
Ik moet de kosten van de opleiding naar ratio terug betalen Maar ze willen me in een functie duwen waarbij ik niet eens mag gaan rijden, dan heb ik in feite mijn rijbewijs voor niks gehaald Ook moet ik meer uren gaan reizen en naar een andere vestiging, terwijl ik op de andere vestiging ben aangenomen
@ Klipper: Waarom valt mijn werkgever niks te verwijten? Hij laat de helft van een afdeling vervallen en dwingt ons zo om een andere/mindere functie te accepteren
Zij bieden jouw een andere baan aan, jij weigert.. Dat is een algemene truuk, zo moet je toch je opleiding terugbetalen omdat je nu het contract vanuit jouw kant ontbind...
Ik zeg echt, ga nou even praten met iemand die er verstand van heeft. Misschien heb je een aantal collega's met hetzelfde probleem, ga daar ook eens mee praten en vorm een soort front. Want als jullie met meer zijn dan sta je sterker.
Misschien kan ook de vakbond iets voor jullie doen?
Wat doet je baas met de vervallen functies? Als ze graag van mensen afwillen, en jij wilt (onder deze omstandigheden) van het bedrijf af, kijk eens of je het contract niet met instemming van beide partijen kunt ontbinden. Het is goed mogelijk dat ze jullie in een stel flutfuncties plaatsen omdat ze niet zomaar mensen kunnen ontslaan. Ze verzinnen een paar functies om de mensen bezig (?) te houden en misschien hopen ze dat sommigen ontslag nemen. Jij moet dat navragen: Het lijkt erop dat het jullie goed uit zou komen als mensen ontslag zouden nemen, klopt dat? In dat geval is de deal: Jij neemt tussen nu en 3 maanden ontslag en je hoeft je opleiding niet terug te betalen. Of jij krijgt 2 maanden betaald (jawel) verlof en daarna neem je ontslag en wederom: Niet terugbetalen.
Zij kunnen gewoon uitrekenen hoeveel het hen dan kost, en dat is niet echt veel. Goede kans dat ze daar op in gaan.
Edit: Vergeet niet dat je geen uitkering krijgt als jij ontslag neemt. Daarom moet jij dus echt een maand of twee betaald verlof eruit slepen zodat je een andere baan kunt zoeken. Je kunt daarbij afspreken dat je je huidige werk eerder op kunt zeggen als je eerder die andere baan gevonden hebt. Niemand heeft er iets aan als jij die 2 maanden helemaal vol maakt.
Probeer te onderhandelen naar jouw tevredenheid, en laat alles op papier zetten. Lukt het niet: doe NIETS en schakel eerst hulp in van je rechtsbijstandsverzekering, of ga naar de rechtswinkel, bel je vakbond...
Overigens ben je niet gebonden aan die terugbetalingsregeling als je daarvoor niets hebt ondertekend, en hierover ook niets in je contract/CAO/aanvullende reglementen staat.
Op donderdag 20 december 2007 12:25 schreef morpheus_at_work het volgende: wat dacht je van met de vakbond contact oplaten nemen en mobilteitsplan te laten opstellen
Inderdaad, eerst alle afspraken op papier laten zetten, dan tekenen. Bij reorganisaties mag je als bedrijf functies laten vervallen en mensen dumpen, wel volgens de officiele weg natuurlijk en daar valt best wat te rekken als je op tijd reageert op brieven enzo. Is er geen afdeling P&O die je kan (of wil) bijstaan?
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
Mijn baas zou me afgelopen donderdag nog bellen ivm een vervolggesprek bij een andere vestiging, daar was iemand van P&O bij toen hij dat zei Mijn baas moet me nog bellen, dus echt vertrouwen heb ik niet meer in hem en ook in P&O niet Ondertussen is er nog meer gebeurd en ben nu aan t kijken voor een ander bedrijf, want zo heb ik er geen zin meer in