FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe maak je een aandrijfas los?
MouseOverwoensdag 19 december 2007 @ 19:28
De auto van m'n vriendin heeft vrij plotseling een nieuwe motor nodig. Ik denk erover om het zelf te doen, maar ik loop daarbij vooral tegen 1 ding aan: hoe gaan aandrijfassen precies los?

En, aangezien ik een bepaalde lier als motortakel wil gebruiken die vast aan het plafond zit: is het goed mogelijk om de auto op te krikken, wielen te verwijderen, aandrijfassen te verwijderen, wielen erop te zetten en weer op z'n wieltjes te zetten? Op die manier kan het blok optakelen en de auto eronderuit duwen, in plaats van het blok op te takelen en weg te draaien (wat met die lier dus niet kan).

Auto is een clio uit '95.
Neluhzwoensdag 19 december 2007 @ 19:31
Meestal is het gewoon lomp breken, maar bij sommige auto's zit de aandrijfas vergrendeld dmv een borgring of bout. ashoes eraf schuiven, alle vet wegvegen en als je dan niks tegenkomt kun je hem meestal gewoon loswrikken met een bandenlichter of breekijzer.
MouseOverwoensdag 19 december 2007 @ 19:38
En welke delen van de wielophanging moeten er voor los?
Turquaz52woensdag 19 december 2007 @ 19:42
Als je niet eens weet hoe je een aandrijf as moet afhalen en de wielophanging, zou ik je zeggen dat je er niet eens aan moet beginnen
Kanjerwoensdag 19 december 2007 @ 19:44
Kan een hele klus worden.

De as zit aan 1 kant in het fusee gestoken, de wielkant, en aan de andere kant in de bak.

Je zult dus eerst de wielen eraf moeten halen, dan de fusee stukken losmaken zodat je ruimte krijgt, in het ergste geval moeten de fusees er helemaal af.
Dan kun je de assen uit de bak trekken en hoop ik dat je geen naaldlagers hebt, want dan kun je er donder op zeggen dat er 1tje in de bak valt en rij je niet ver met je nieuwe motor.

Als je de assen wilt verwijderen en dan weer de wielen eronder zetten ben je wel even zoet en heb je veel dubbel werk.
Kanjerwoensdag 19 december 2007 @ 19:44
quote:
Op woensdag 19 december 2007 19:42 schreef Turquaz52 het volgende:
Als je niet eens weet hoe je een aandrijf as moet afhalen en de wielophanging, zou ik je zeggen dat je er niet eens aan moet beginnen
en dit is de beste tip die je kunt krijgen.
MouseOverwoensdag 19 december 2007 @ 19:46
edit: replies gekruisd
FatherJackwoensdag 19 december 2007 @ 19:51
kun je de vraagbaak niet downloaden?
bij de peut 205 is het op de krik, wiel schuin zetten, wiel en remklauw eraf, bouten los en een trap ertegen aan.
blupwoensdag 19 december 2007 @ 23:01
Wat voor Clio is 't precies??
Barcaconiawoensdag 19 december 2007 @ 23:02
quote:
Op woensdag 19 december 2007 19:42 schreef Turquaz52 het volgende:
Als je niet eens weet hoe je een aandrijf as moet afhalen en de wielophanging, zou ik je zeggen dat je er niet eens aan moet beginnen
Turquaz, onze automonteur, leg dan eens uit hoe het wel moet
garnage-patrickdonderdag 20 december 2007 @ 09:17
motorblok vervangen stelt niet veel voor...


MITS je de goede gereedschappen ervoor hebt.

luchtsleutel aangeraden!

je haalt je luchtfilter en de buizen tot het motorblok los en haal je eruit, accu er ook uit, radiator leeg laten lopen en die eruit halen, samen met de fan.

aan de onderkant van de auto trek je beschermingskappen eraf, uitlaat voor gedeelte los / onderweg ..

vervolgens trek je alle kabels los, bij mijn auto had alles unieke stekker, maar nooit verkeerd om te labelen.

vergeet de buizen naar de kachelradiator niet los te maken.

daarna laat je eerst de olie uit je bak lopen, en bij mijn auto hoefde ik alleen maar de bouten van de schokdemper los te maken en eruit te halen, daarna kon ik me schijfrem incl as zover naar buiten buigen dat me as er net uitkon.

vervolgens heb ik eerst de ophanging aan de onderkant / versnellingsbak losgemaakt, daarna auto omlaag getakeld, heftruck erbij met een pallet, die stukje omhoog gedaan, en motor daarmee liften, en de laatste bouten losgedraait. na wat trekken aan het blok kon ik hem net aan de onderkant eruit laten zakken.


LET OP!! dit was bij een mazda 323 uit 92' ik had voorziening van een heftruck, brug, luchtgereedschap gewoon gereedschap, enz enz.

ik heb met 2 man (meeste heb ik zelf gedaan) 3blokken op 1dag gedaan. 2x eruit 1x erin.
ik was dan van half 10 in de ochtend tot 11uur in de avond bezig geweest, en ik vond het na de hand best veel na de hand.

vergeet ook niet bij dat andere blok dat je gelijk het beste riemen enz kan kopen, en olie en koelvloeistof blabla. dat loopt snel in de 150 a 200euro

DIT IS ALLEMAAL OP EIGEN RISICO!
Turquaz52donderdag 20 december 2007 @ 11:44
quote:
Op woensdag 19 december 2007 23:02 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Turquaz, onze automonteur, leg dan eens uit hoe het wel moet
Kom maar langs, dan haal ik jouwn blok eens uit
(mag je zelf weer inbouwen )
Herr.Flickdonderdag 20 december 2007 @ 11:46
Moet de aandrijfas(sen) wel los, vaak genoeg kun je de bak laten hangen, en schroef je de motor van de bak los, wel een krikje onder de bak, anders pleurt die naar beneden.



Maar hou er wel rekening mee dan fusee's aardig vast kunnen zitten, dan kun je ze met een speciale trekker los halen, of gaan lopen meppen met een zware hamer op het de draagarm waar de fusee doorheen gaat... met alle gevolgen van dien!!
1299donderdag 20 december 2007 @ 14:37
Er terug in is een stuk lastiger bij een japanner dan eruit Eruit is gewoon een kwestie van de naafmoer losmaken, ding van de wielnaaf waar de schokdemper op zit losmaken en dan is hij bij de wielkant (wielnaaf) er zo uit. Dan een krik bij de versnellingsbak om de as eruit te wippen. Niet dom eraan gaan trekken want dan kan het kapot. Ook nooit de hefboom naar binnen steken omdat je dan de oliekeering kan beschadigen!

[ Bericht 5% gewijzigd door 1299 op 20-12-2007 14:43:57 ]
Herr.Flickdonderdag 20 december 2007 @ 15:03
quote:
Op donderdag 20 december 2007 14:37 schreef 1299 het volgende:
Er terug in is een stuk lastiger bij een japanner dan eruit Eruit is gewoon een kwestie van de naafmoer losmaken, ding van de wielnaaf waar de schokdemper op zit losmaken en dan is hij bij de wielkant (wielnaaf) er zo uit. Dan een krik bij de versnellingsbak om de as eruit te wippen. Niet dom eraan gaan trekken want dan kan het kapot. Ook nooit de hefboom naar binnen steken omdat je dan de oliekeering kan beschadigen!
Terug is in mijn ogen altijd gemakkelijker, je zit nooit te klooien met die fusee, of het fatsoenlijk loskomen van de borging in de versnellingsbak.
1299donderdag 20 december 2007 @ 15:16
quote:
Op donderdag 20 december 2007 15:03 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Terug is in mijn ogen altijd gemakkelijker, je zit nooit te klooien met die fusee, of het fatsoenlijk loskomen van de borging in de versnellingsbak.
Bij mij moet ik de borgringen zover mogelijk open zetten anders vliegt de as er boven de 220 weer uit door de borging heen. Als die ringen wat verder open staan is het heel lastig om de ring door het differentieel de bak in te krijgen.
Herr.Flickdonderdag 20 december 2007 @ 17:34
quote:
Op donderdag 20 december 2007 15:16 schreef 1299 het volgende:

[..]

Bij mij moet ik de borgringen zover mogelijk open zetten anders vliegt de as er boven de 220 weer uit door de borging heen. Als die ringen wat verder open staan is het heel lastig om de ring door het differentieel de bak in te krijgen.
Was bij jou ook alles origineel
1299donderdag 20 december 2007 @ 18:10
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:34 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Was bij jou ook alles origineel
Neuh Maar bij sommige suzuki's hadden fabrieksaf exact dezelfde problemen aldus een garageeigenaar die 12 jaar werkplaatschef bij Suzuki was. Hij heeft mij ook geadviseerd die borgringen verder open te zetten.
Malle_beerdonderdag 20 december 2007 @ 20:40
Gewoon kapotslaan, net zo makkelijk
Bloody_Hellzaterdag 22 december 2007 @ 00:12
quote:
Op donderdag 20 december 2007 15:16 schreef 1299 het volgende:

[..]

Bij mij moet ik de borgringen zover mogelijk open zetten anders vliegt de as er boven de 220 weer uit door de borging heen. Als die ringen wat verder open staan is het heel lastig om de ring door het differentieel de bak in te krijgen.
Ehm, tenzij je wiel eraf vliegt of je as breekt kan hij helemaal niet "er uit vliegen". Tenzij je veel te korte assen hebt en dan over een drempel vliegt met de wielen ongeveer los van de grond, en dat zie ik je boven 220 niet zo snel doen...
1299zaterdag 22 december 2007 @ 13:59
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 00:12 schreef Bloody_Hell het volgende:

[..]

Ehm, tenzij je wiel eraf vliegt of je as breekt kan hij helemaal niet "er uit vliegen". Tenzij je veel te korte assen hebt en dan over een drempel vliegt met de wielen ongeveer los van de grond, en dat zie ik je boven 220 niet zo snel doen...
Assen zijn de juiste lengte. En bij drempels en bochten heb ik nergens last van. Het is enkel bij zeer hoge kruissnelheden van boven de 200.

De assen blijven nog wel gedeeltelijk in de bak hangen dus ik heb verder geen schade als het gebeurd. Heb ook nog aandrijving, maar hij schiet ver genoeg uit de borging om olie te lekken.
MouseOverzaterdag 2 februari 2008 @ 15:42
Toch ff een update..

Het is op een klein drama uitgelopen. Die assen stelden inderdaad geen ruk voor, en het nieuwe blok ligt er na wat werk goed in.

Het blijkt echter kapot te zijn

Er zit een rammel in die bij hogere toerentallen hoorbaar wordt. Waarschijnlijk is het een kapotte lagerschaal van de nokkenas. De kop moet eraf om het te kunnen repareren. Beschikbare tijd, kosten en restwaarde van de auto bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat het blok inclusief de verpakking richting sloop gaat.
VOLVOMEISTERzaterdag 2 februari 2008 @ 16:15
Vraag het aan Turquaz, die fikst het zo in enkele minuten

Vraagjes mbt: Nissan Primera 2.0 SDN LPI met Airco
Hyperdudezaterdag 2 februari 2008 @ 16:36
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:42 schreef MouseOver het volgende:
Toch ff een update..

Het is op een klein drama uitgelopen. Die assen stelden inderdaad geen ruk voor, en het nieuwe blok ligt er na wat werk goed in.

Het blijkt echter kapot te zijn

Er zit een rammel in die bij hogere toerentallen hoorbaar wordt. Waarschijnlijk is het een kapotte lagerschaal van de nokkenas. De kop moet eraf om het te kunnen repareren. Beschikbare tijd, kosten en restwaarde van de auto bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat het blok inclusief de verpakking richting sloop gaat.
Dat is goed waardeloos.
Was het blok je als "goed" verkocht of kwam het "gewoon" van de sloop?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 02-02-2008 16:41:14 ]
Herr.Flickzaterdag 2 februari 2008 @ 18:08
Wat moet die kosten??

MouseOverzaterdag 2 februari 2008 @ 22:19
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 16:36 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat is goed waardeloos.
Was het blok je als "goed" verkocht of kwam het "gewoon" van de sloop?
Iets ertussenin. Het was zo'n sloperij die zich "handel in gerecyclede autoonderdelen" noemt en ipv een veld vol wrakken gewoon een loods met stellages met gesorteerde onderdelen heeft.

In die zin zat er weliswaar garantie op het blok, maar daar koop je niet zoveel voor als het ondertussen weer in de auto ligt
Turquaz52zaterdag 2 februari 2008 @ 23:18
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 22:19 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Iets ertussenin. Het was zo'n sloperij die zich "handel in gerecyclede autoonderdelen" noemt en ipv een veld vol wrakken gewoon een loods met stellages met gesorteerde onderdelen heeft.

In die zin zat er weliswaar garantie op het blok, maar daar koop je niet zoveel voor als het ondertussen weer in de auto ligt
dan maar op lagere toeren rijden he?
PNGzondag 3 februari 2008 @ 02:57
Soms zitten ze moervast idd. Als je lomp gaat doen, zet de kracht zo recht mogelijk erop. Vooral de 'korte' as wil wel eens loeivast zetten. Bedenk altijd: rammen kan altijd nog.

Magoed, was al los begreep ik, en Herr Flick koopt een blok