abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 24 oktober 1999 @ 23:03:00 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_207373
De ons welbekende Phileine wil heeeel graag een site opzetten over literatuur. Ik heb al toegezegd de layout te willen maken, de site kan onderdeel worden van FOK! etc.
Wat echter wel leuk zou zijn is als er hier mensen zijn die willen helpen met het schrijven van recensies etc.

Categorieën:
- Poëzie
- SF & fantasy
- Wereldliteratuur
- Van eigen bodem
- Humor (?)

Onderdelen:
- Boekbesprekingen
- beschouwingen
- citaten
- discussies over boeken
- tips (kunnen ook anderen aanleveren)
- andere wetenswaardigheden
- "testplaats" voor eigen schrijfsels van bezoekers

Geinteresseerden kunnen in deze topic reageren. Dus lees je veel en wil je meewerken dan is dit je kans.

Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207374
Hai Danny,

Ik lees heel veel, alleen het betreft meestal geen literatuur maar lectuur. Ik lees bijv. graag de boeken van John Grisham en Michael Crighton. Als je echt literaire recensies wilt, kan ik je niet helpen, maar anders wil ik graag meewerken.

pi_207375
Hoi Danny,

Ik lees nogal wat literatuur en ben zeker
bereid te helpen. Als onder meer Carmiggelt-fan ben ik vooral geïnteresseerd in humor/ironie?

Groet,

pi_207376
Ik heb helaas geen geld om te boeken te kopen en geen tijd om naar de bieb te gaan. Gelukkig ben ik binnenkort jarig en heb boekenbonnen hoog op mijn verjaarslijstje gezet. Verder, ja hoor, ik wil meedoen maar heb aub geduld met mijn minderwaardigheidscomplexje over mijn minderwaardig nederlands-als-tweede-taal. Dom ben ik niet, slordig en niet volleerd wel. Krijg ik een mailtje?
Dikke Snikkel
pi_207377
Deze topic riekt naar Spam!
Is iedereen zo dom of ben ik zo slim?
pi_207378
Ja leuk! Ik, die ene zus, doe graag mee. En ik, die andere zus, zie het trouwens ook wel zitten. Dan kunnen we het een beetje verdelen, of zo. Wij lezen allebei veel -
vooral literatuur, en dan vooral Amerikaans maar ook Engels & Nederlands. Succes met dit project, wij zijn VOOR!
Een schizofreen is nooit alleen
pi_207379
Ik zou het ontzettend leuk vinden om recencies etc. te schrijven over literatuur en sf/fantasy!!!!!!!!!!!!!!!!
Let me know what, how and when!
Ik ben weer helemaal blij, wat een ontzettend leuk idee zo'n literatuursite, super!
pi_207380
Telt Sci Fi tv/film ook??

Ben namelijk een trekkie oops voeg daar ook literatuur aan toe LOL.

Ze hebben daar ook boeken van of is dat geen literatuur

Oh btw heb de nieuwste DS9 tapes voor wie geinteresseerd is

pi_207381
Wat ik ook leuk vind: tekst van liedjes. (Niet van de oe-ik-kan-nie-zonder-jou-ademen liefdesliedjes, maar misschien hetzelfde idee met betere woorden)

bvb Paul Simon "Graceland"

mooie pijn

"She comes back to tell me she's gone
As if I didn't know that,
As if I didn't know my own bed.
As if I'd never noticed the way she brushed her hair from her forehead..."

of lollig

"There's a girl in New York city,
who calls herself the human trampoline.
And sometimes when I'm falling, flying or
tumbing in turmoil I say,
O so this is what she means!"

Dikke Snikkel
pi_207382
Misschien is het wel op zijn plaats als ik hier zelf ook wat over de plannen neerzet.
En die plannen zijn vooral nog heel erg vaag.

Als liefhebber van alles wat met taal te maken heeft ben ik al een tijdje op zoek naar een dergelijke site, nooit gevonden. Het liefst zo interactief mogelijk en ook als plek waar mensen hun eigen schrijfseltjes kwijtkunnen, mocht daar behoefte aan zijn.
Daarnaast wil ik ook regelmatig proberen interviews te houden met schrijvers. Het eerste interview ligt al klaar, namelijk met de bedenker van mijn nick, Ronald Giphart.
Waarvoor ik heel goed hulp kan gebruiken:
- ideeen/aanvullingen/tips/etc.
- boekrecenties (want ik lees wel veel, maar kan nooit alles gelezen hebben). Met name op het gebied van SF en fantasy ben ik nogal eenkennig, dus daar ligt nog een heel open gebied.
- omdat ik niet wil dat dit een solo-project wordt waar alleen mijn hand in zit, maar waar iedereen die dat wil aan mee kan werken.

al 4 reacties in korte tijd stemt mij zeer hoopvol, dus schroom vooral niet, heb je interesse, denk je dat je waardevolle aanvullingen hebt, of vul zelf maar in
reageer!

mooi he, alles
  zondag 24 oktober 1999 @ 23:47:00 #11
242 Pinball
Electric Monk
pi_207383
Mooi plan!

Om een beetje degelijke recensie te schrijven zal ik wel alles opnieuw moeten lezen, en dat doe ik alleen met leuke boeken. Verwacht dus van mij alleen kritiekloze prijzende verhalen.

Ik ben een beetje een luie, snelle lezer, dus op mijn lijstje veel spanning en fantasy.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  zondag 24 oktober 1999 @ 23:49:00 #12
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_207384
quote:
op 10-24-1999 om 11:03 PM schreef Danny het volgende:
De ons welbekende Phileine wil heeeel graag een site opzetten over literatuur. Ik heb al toegezegd de layout te willen maken, de site kan onderdeel worden van FOK! etc.
Wat echter wel leuk zou zijn is als er hier mensen zijn die willen helpen met het schrijven van recensies etc.

Categorieën:
- Poëzie
- SF & Fantasy
- Wereldliteratuur
- Van eigen bodem
- Humor (?)

Hm, Humor en SF & Fantasy als aparte catagorieen? Als namen als Pratchett en Adams ook mee mogen doen, dan heb je gelijk het halve net achter je staan denk ik
Ik lees heel veel, maar ben ook heel lui, dus ik doe pas mee als ik iets geschreven heb

Murphy

zondag 24 oktober 1999 @ 23:56:00 #13
1171 deedz
Is it really?
pi_207385
als er ook een Asimov hoekje komt doe ik mee, worden dan wel erg positieve recensies...

"The whole galaxy is going to pot!"

Humanity has the stars in its future, and that future is too important to be lost under the burden of juvenile folly and ignorant superstition. - Isaac Asimov
pi_207386
een kleine aanvulling:

een site over literatuur wil niet zeggen dat er alleen maar zgn. "hoge" literatuur binnenkomt. Ik beschouw bij dezen alles wat iets met je doet als je het leest als rechtmatige literatuur.
hieronder vallen dus inderdaad ook the discworld series en the hitch-hikers guide (sterker nog, met dezen in gedachten heb ik de afdeling humor, met vraagteken, apart geplaatst)

mooi he, alles
pi_207387
Ik ben een echte fan van fantasy boeken, en een ieder die me naar mooie sites weet te verwijzen of tips heeft om te lezen is van harte welkom om dat op een dorum hier te doen, lijkt me echt te gek. Verder kan je lekker diep filosoferen over fantasy boeken, dus da's ook mooi meegenomen op zo'n forum. Goed plan.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_207388
ik lees ook wel eens verhalen uit de Readers digest boeken(4 of 5 verhalen(boeken)in een)
tellen deze ook mee,dan heb ik wel een paar mooie verhalen die misschien voor sommige het lezen waard zijn.
Het zijn meestal wel schrijvers die pas 1 of een paar boeken hebben geschreven,maar wel de moeite waard.

ik hoop dat we op de hoogte worden gehouden,Heel interessant concept.

Lucky 13
pi_207389
Ik ga binnenkort naar de CozyCon in Den Haag (een, dit jaar kleine, sf-conferentie). Misschien is het leuk als ik daar een stuk over schrijf en eventueel een interview met Peter Schaap (en schrijvers die er verder nog rondlopen) doe?
  maandag 25 oktober 1999 @ 00:24:00 #18
242 Pinball
Electric Monk
pi_207390
quote:
op 10-24-1999 om 11:59 PM schreef phileine het volgende:
<...>
Ik beschouw bij dezen alles wat iets met je doet als je het leest als rechtmatige literatuur.
<...>

Nou ben ik dus zo'n dwangmatige lezer die ook gebruiksaanwijzingen, soep-pakjes en aanwijzingen op batterijen leest.

Mag ik de eerste zijn die een recensie schrijft over de verpakking van Knorr Spagetteria?
(wil ik ter compensatie wel een stukje doen over Zen en de kunst van motoronderhoud oid)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_207391
quote:
op 10-25-1999 om 12:24 AM schreef Pinball het volgende:
Nou ben ik dus zo'n dwangmatige lezer die ook gebruiksaanwijzingen, soep-pakjes en aanwijzingen op batterijen leest.

Mag ik de eerste zijn die een recensie schrijft over de verpakking van Knorr Spagetteria?
(wil ik ter compensatie wel een stukje doen over Zen en de kunst van motoronderhoud oid)

Goh Pinball, dus jij bent ook al een "woordguls" zoals Kees van Kooten dat zo mooi weet uit te drukken. Wellicht nog een categorie erbij: tips voor wc-lectuur, want het etiket van de bleekmiddel ken ik zo langzamerhand ook wel uit mn hoofd.

mooi he, alles
  maandag 25 oktober 1999 @ 00:37:00 #20
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_207392
quote:
op 10-25-1999 om 12:24 AM schreef Pinball het volgende:

Eindelijk! Ik heb mijn mede-woordverslaafden gevonden! Ook ik ben dwangmatig lezer van luciferdoosjes, cd-hoesjes, TV-gidsen (ook al kijk ik bijna nooit), catalogi, en al wat dies meer zij..
Nooit gedacht dat ik nog eens gelijkgestemde zielen zou tegenkomen op dit forum

Murphy

FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 oktober 1999 @ 00:54:00 #21
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_207393
Ik heb hele series boeken gelezen
(en in mijn kast staan)

Alle Nederlandstalige Star Wars uitgaves
Indiana Jones Pockets
filmboeken (voornamelijk Spielberg)
en Virginia Andrews.

Ik zal hier best wel recensies en samenvattingen van willen schrijven.

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 25 oktober 1999 @ 00:55:00 #22
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207394
Vallen huis aan huis bladen, ongevraagde mailings, recepten, reclameborden en overlijdensberichten ook onder de afwijking ?
Zo ja dan ben ik blij dat we met meer zijn. Maak dan maar een subdivisie op het forum: 'teksten: niet literair' voor de woordfetisjisten en taalsensitieven onder ons.

P.S. Ik vergat grafstenen; hoogstandjes van gecondenseerde emotie in een eigen jargon: vaak kostelijke kost om over te mijmeren.

Here we are now, entertain us.
  maandag 25 oktober 1999 @ 01:14:00 #23
242 Pinball
Electric Monk
pi_207395
Ik heb altijd gedacht dat ik de enige was...

Ik voorspel Literatuur & meer een gouden toekomst met alle taalfreaks op FOK!

pi_207396
Eerst maar even excuses voor de fouten die geheel onbewust al heb gemaakt.
Ik herken mezelf helemaal in de omschrijving letterjunkie, ik lees alles wat los en vast zit. Als geen ander kan ik je vertellen wat de gebruiksaanwijzing voor elmex tandpasta is. Daarnaast heb ik in m'n leven meer boeken gelezen dan een normaal mens samen met z'n hele familie zou lezen en ik vind het heerlijk om over die boeken te praten met andere junks. Omdat ikzelf te lui ben om een site te beginnen zijn plannen die richting altijd snel gestrand. Maar hier wil ik graag meewerken aan de totstandkoming.

maandag 25 oktober 1999 @ 08:41:00 #25
684 Uniquehorn
onverstaanbaar
pi_207397
I'm in for this

Zelf lees ik overwegend literatuur van Nederlandse schrijvers en verzamel ik daarnaast mooie klassiekers voor mijn aankomende bibliotheek. Hopelijk word ik ooit zo rijk dat ik een prachtige bibliotheek in een groot huis kan inrichten (Daarom heb ik die oudjaarsloten maar alvast gekocht...)

Ik schrijf zelf ook graag, dus ik denk dat ik je wel met het 1 en ander kan helpen. Heel leuk initiatief en ook fantastisch dat er al zoveel reactie op is gekomen!

Dus we horen wel van je, hoe verder ?

dat waren nog eens tijden...
  maandag 25 oktober 1999 @ 08:54:00 #26
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_207398
Ik kan als Neerlandicus natuurlijk niet achterblijven....Laat maar horen wat de plannen zijn.
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
pi_207399
Phileine, ik kon gister bijna niet zo slapen zo enthousiast was ik over jouw idee voor een taalsite. Allerlei ideeën kwamen in mij omhoogborrelen waaronder een hoekje op de site over taalwetenschap (ben ik zelf erg in geïnteresseerd). Ik ga bijvoorbeeld 9 december naar de Juniorendag toegepaste taalkunde. Daar laten studenten en promovendi zien met welk onderzoek ze bezig zijn. Het lijkt mij leuk om daar een verslag over te schrijven. Let me know what you think.
pi_207400
Normaal lees ik een aardig eindje weg, maar sinds dit FOKking Forum heb ik daar geen tijd meer voor. Ik heb amper tijd om mijn 2 kranten te lezen.
Is het een vogel, is het een vliegtuig... Nee, het is Superknor!

pi_207401
Fantastisch,

ben ff een weekendje helemaal d'r tussenuit en wat denk je. Een hele werkdag nodig alleen al om VvP tot aan deel X door te nemen en dan ook nog het briljante idee een literatuur forum te openen.

Ik heb nu al geen tijd om mijn boeken te lezen en dan ook nog een forum over mijn favoriete onderwerp (alles wat met een vlucht uit de werkelijkheid te maken heeft ).

Ben helemaal voor een onderwerp over Tolkien, Umberto Eco en Douglas Adams.

maandag 25 oktober 1999 @ 11:03:00 #30
653 [eNeRGy]
Ever tried to live without it?
pi_207402
Goed idee!

Ik moet toegeven dat ik graag lees, naast de donald ducks lees ik ook:

- Indiana Jones
- X-Files
- Baantjer
- Allistar McLean
- veel divers

Geen hoge literatuur maar wel lekker leeswerk, over enkele boeken zou ik wel een recentie willen schrijven, dus zeg het maar

Greetinx [eNeRGy]

Oxytocine, imagine a world without!
  Admin maandag 25 oktober 1999 @ 11:41:00 #31
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_207403
Over komische grafstenen gesproken: Op Key West, Florida, kwam ik er ooit een tegen (omdat de gids ons erop wees) waarop stond:
"Told you I was sick"

Dat MOET van iemand geweest zijn met een uitzonderlijk gevoel voor humor.

pi_207404
Grafstenen kunnen idd een bron van groot vermaak zijn. Voor de fans verwijs ik even naar een sketch van Fons Jansen, die helaas zelf nu ook onder zo'n ding ligt.
  Admin maandag 25 oktober 1999 @ 18:56:00 #33
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_207405
't is in ieder geval duidelijk dat er voldoende animo is
pi_207406
Ik ben in ieder geval HEEL enthousiast. Wanneer kunnen we meer nieuws verwachten?
pi_207407
Na dinsdag heb ik weer een paar daagjes vrij, dus dan zal ik er aan gaan zitten
de mensen die tot nu toe hebben gereageerd (heerlijk, wat veel!) hou ik op de hoogte
mooi he, alles
  maandag 25 oktober 1999 @ 22:03:00 #36
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_207408
Eindelijk, een forum (BB even geheel buiten beschouwing gelaten) waar ik m'n ei in kwijt kan. Ook ik ben zo'n woord-junk op een heel breed gebied, dus het lijkt me fantasties

See my signature, as well as my Homepage

Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_207409
"Niet storen, ik ben dood"

Ik ben ook een groot liefhebber van taal en communicatie, echter neem te weinig tijd boeken te lezen. In 1998 gestrand in 'Zen and the art of motorcycle maintenance'. Toen zo lang in de vicieuse cirkel gezeten van 'ik moet die ene eerst nog uit', dat ik de hoop begon te verliezen. Op aanraden van collega's begin deze herfst in de omnibus van de 'Hitch-hikers guide' begonnen, en ik ben heden halverwege .

Echter algemene taal fascinatie valt niet echt onder het titelje "literatuur" te vangen. Ik verzwelg letters en andere communicatievormen omdat het een lieve lust is, maar voel ik me nou geroepen een "literatuur" forum te betreden? Ik stond in dubio.

Echter. Phileine heeft de plannen opgesteld, en is samen met Danny bezig met realisatie. Op zich genoeg reden op z'n tijd eens een kijkje te nemen, me dunkt.

[Dit bericht is gewijzigd door JayBee (Datum 25 Oktober 1999).]

Klik hier voor de FOK!smiley verzamel site

pi_207410
quote:
op 10-25-1999 om 09:56 PM schreef phileine het volgende:
Na dinsdag heb ik weer een paar daagjes vrij, dus dan zal ik er aan gaan zitten
de mensen die tot nu toe hebben gereageerd (heerlijk, wat veel!) hou ik op de hoogte

Ik ben als het goed is na woensdag een weekje vrij dus als ik iets kan doen, laat het me weten! (In dit forum of via e-mail/icq, alleen zet ik deze laatste liever niet zo op het forum - ik wil niet paranoïde overkomen, maar toch - maar mijn email kun jij nu toch wel zien als administrator?)

pi_207411
[quote]op 10-25-1999 om 11:41 AM schreef Danny het volgende:
Over komische grafstenen gesproken: Op Key West, Florida, kwam ik er ooit een tegen (omdat de gids ons erop wees) waarop stond:
"Told you I was sick"

..Een dooie naar mijn hart!..Ook als je dood bent nog de mensen aan het lachen brengen

Ik ben een hele grote fan van dit soort humor. Als er dan toch uitzonderingen gemaakt mogen worden dan GRAAG waargebeurde dolkomische sitiuaties en grappige zaken zoals Danny hierboven omschrijft

Begin bij het begin en eindig nooit!
pi_207412
Het lijkt me een errug leuk idee om een aparte afdeling "de humor ligt op straat" of iets dergelijks in te voeren, waar dit soort dingen in passen

daarnaast sombie, ben ik ook erg enthousiast over jouw voorstellen. u hoort allen van mij

mooi he, alles
  dinsdag 26 oktober 1999 @ 01:08:00 #41
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207413
Ik schreef o.a....
'Maak dan maar een subdivisie op het forum: 'teksten: niet literair' voor de woordfetisjisten en taalsensitieven onder ons.
P.S. Ik vergat grafstenen; hoogstandjes van gecondenseerde emotie in een eigen jargon: vaak kostelijke kost om over te mijmeren.'

Het animo is er (nu al meer 'foute taal' verslaafden in dit topic gehoord dan in het gemiddelde cafe) dus kan de suggestie meegenomen ?

Zo ja: wie verzint een leuke, dekkende titel voor dat topic: "Knor Spaghettaria en andere levensvragen" ?
------------------
as the world turns loopt al 25 jaar; zouden ze in BB voor 250k per jaar bereid zijn te blijven ?

[Dit bericht is gewijzigd door voyeur (Datum 26 Oktober 1999).]

Here we are now, entertain us.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 oktober 1999 @ 01:30:00 #42
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_207414
Precies wat ik zoek: een boekenhoek! hoewel, gedichten, teksten van gedichten en resensies zijn altijd welkom. Ik heb net voor de 100e keer De Kleine Prins van Antoine de Saint Exupery gelezen, toch wel voor mij het ultieme boek. Er zit zoveel in. Als BB ons al een spiegel voorhoudt, zoals sommige beweren dan moet iedereen ook eens dit boek lezen.
Zo mooi!

Danny, mag er een aparte forumsite komen dan voor alles wat met deze topic te maken heeft?

pi_207415
quote:
op 10-24-1999 om 11:59 PM schreef phileine het volgende:
een kleine aanvulling:

een site over literatuur wil niet zeggen dat er alleen maar zgn. "hoge" literatuur binnenkomt. Ik beschouw bij dezen alles wat iets met je doet als je het leest als rechtmatige literatuur.
hieronder vallen dus inderdaad ook the discworld series en the hitch-hikers guide (sterker nog, met dezen in gedachten heb ik de afdeling humor, met vraagteken, apart geplaatst)

dat is op zichzelf natuurlijk al een discussie waard.

dinsdag 26 oktober 1999 @ 15:35:00 #44
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_207416
Dat is waar, want officieel horen deze zaken natuurlijk niet tot de literatuur. Er wordt dan van lectuur gesproken.
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  dinsdag 26 oktober 1999 @ 18:08:00 #45
313 Twinny Sister
Serieus en Actueel
pi_207417
Errug fijn plan, en ik doe dan ook graag mee!
Ben vooral geïnteresseerd in de echte literatuur, van Reve tot 't Hart, van Giphart tot Bernlef, maar ook vele buitenlandse auteurs kan ik zeer waarderen.

Laatst gelezen boeken: Anna, Hanna en Johanna, en Lolita van Vladimir Nabakov. Ben nu bezig in (jawel) 1984 van Orwell!

Ik wil zo af en toe best wel eens een recensie (of iets wat daar op lijkt, heb zoiets sinds het VWO nooit meer gedaan) schrijven!

Ben benieuwd naar de plannen!

------------------
Life is what happens when making new plans

[Dit bericht is gewijzigd door Twinny Sister (Datum 26 Oktober 1999).]

pi_207418
Leuk idee, maar mis in je onderverdeling het hoofdstuk nonfiction en/of de klasiekers, dat is toch waar alle Abram-Fictie-en-literatuur-schrijvers ooit de mosterd vandaan hebben gehaald, en dus mijnsinziens onmisbaar in de lijst van te bespreken boeken. Zeker gezien het feit dat Literatuur, fictie (sage), filosofie en geschiedenis door de oude schrijvers in een gesmolten werden tot dat wat wij tegenwoordig de klassiekers noemen.
Daar ik nu toch over oude knakkers schrijf, zou in de onderverdeling, 'geschiedenis' ook niet misstaan, het kan geen kwaad om daar engiszinds van op de hoogte te zijn.
Verder wens ik je veel succes en kan je rekenen op mijn medewerking, indien nodig.
wie de geschiedenis niet kent herhaalt het
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')