quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:47 schreef Donnie29 het volgende:
[..]
Superleuk inderdaad.. Alleen wilt Huub het pas morgen spelen, want vanaaf drinkt hij niet..
Nee hoor. Rotterdams kenmerkt zich wel door de 't'achter de eerste persoon ('ik gaat'), maar 'hij wilt' is zeer zeker niet typisch Rotterdams. Het is wel typisch domsquote:
Ik wou dat ik een Euro kreeg voor elke gek die het zegt en 10 cent voor elke gek die het schrijft. Van die laatste groep zou ik alleen van FOK! al rijk worden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:03 schreef Leigh het volgende:
Hij wilt. Zijn er echt gekken die dat zeggen?
Ik hoor het nochtans erg veel om me heen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor. Rotterdams kenmerkt zich wel door de 't'achter de eerste persoon ('ik gaat'), maar 'hij wilt' is zeer zeker niet typisch Rotterdams. Het is wel typisch doms
Zie Jan Oudenaarden - Wat zeggie? Azzie val dan leggie over het dialect van Rotterdam.
Dat DGK-volk is voornamelijk van het Amsterdamse accent.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor. Rotterdams kenmerkt zich wel door de 't'achter de eerste persoon ('ik gaat'), maar 'hij wilt' is zeer zeker niet typisch Rotterdams. Het is wel typisch doms
Zie Jan Oudenaarden - Wat zeggie? Azzie val dan leggie over het dialect van Rotterdam.
Precies. Mensen die 'hij wilt' zeggen, passen alleen maar een regel toe die voor 99% van de werkwoorden wél opgaat.quote:Op donderdag 30 juli 2009 06:54 schreef Lienekien het volgende:
Het zal de uitzondering zijn. In de meeste gevallen komt er namelijk wél een t achter, als het gaat om de derde persoon enkelvoud. Het is immers hij loopt, hij werkt, hij slaapt, hij onaneert. Waarom is het dan niet hij wilt?
Het zijn dezelfde mensen diequote:Op donderdag 30 juli 2009 06:54 schreef Lienekien het volgende:
Het zal de uitzondering zijn. In de meeste gevallen komt er namelijk wél een t achter, als het gaat om de derde persoon enkelvoud. Het is immers hij loopt, hij werkt, hij slaapt, hij onaneert. Waarom is het dan niet hij wilt?
Dat kun je niet serieus menen, hoop ik? Krijgen we dan straks ook "ik kun en hij kunt" of "hij hebt", "ik zul" en "hij zult"... ?quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:00 schreef Frollo het volgende:
Precies. Mensen die 'hij wilt' zeggen, passen alleen maar een regel toe die voor 99% van de werkwoorden wél opgaat. Het is een van de weinige fouten waarvan ik hoop dat hij ooit de standaard wordt. Hoe meer regelmaat, hoe beter.
Zo ver had ik nog niet doorgedacht, maar waarom niet?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat kun je niet serieus menen, hoop ik? Krijgen we dan straks ook "ik kun en hij kunt" of "hij hebt", "ik zul" en "hij zult"... ?
Als je maar lang genoeg volhoudt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:40 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zo ver had ik nog niet doorgedacht, maar waarom niet?
Waarom moeten we het maar normaal vinden dat tien, hooguit twaalf werkwoorden zich onttrekken aan de regels die voor alle bestaande en zelfs voor alle nog niet bestaande werkwoorden gelden?
Ik hoor zelfs op tv al serieus "is" gebruikt worden als er "eens" bedoeld wordtquote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:04 schreef Biancavia het volgende:
Als je maar lang genoeg volhoudt.
Het zal me niets verbazen als je over een jaar of tien ook 'me moeder' mag schrijven als je het over je moeder hebt.
Nu je het zegt, ook dat is inderdaad het geval. Ik herinner me overigens ineens weer dat ik het ook wel hóór zeggen, vandaar misschien mijn gedachte dat het vanuit de spreektaal komt. Ik vind ook niet dat je- zoals ik hierboven ergens lees- de spellingsregels maar aan moet passen aan het kennelijke onvermogen van het onderwijs om de kinderen de kunstjes te leren. Natuurlijk, taal evolueert en 'leeft' en er verandert altijd van alles, maar ik zou het wel jammer vinden als het gebrek aan voldoende onderwijs de reden daarvan is. Als dat al zo is.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:26 schreef ranja het volgende:
Ik hoor zelfs op tv al serieus "is" gebruikt worden als er "eens" bedoeld wordt![]()
Wel bij voetbalcommentatoren, maar toch"als hij nou is wat meer nadenkt"
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |