abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 december 2007 @ 21:30:27 #1
164758 IkWeetNiets
I learn it from a book
pi_55371986
Ik loop - ik wil
jij loopt - jij wilt
hij loopt - hij wilt

Dacht dat alleen Natasia hier een handje van had maar zie het nu zo vaak.
Ik wilt dit graag even gaan vinken.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site%3Afok.nl+%22hij+wilt%22+gouden+kooi&btnG=Zoeken&meta=
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site%3Afok.nl+%22zij+wilt%22+huub

[ Bericht 50% gewijzigd door IkWeetNiets op 18-12-2007 21:35:50 ]
Er kan er maar één de domste zijn
  dinsdag 18 december 2007 @ 21:31:09 #2
164758 IkWeetNiets
I learn it from a book
pi_55372005
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 20:47 schreef Donnie29 het volgende:

[..]

Superleuk inderdaad.. Alleen wilt Huub het pas morgen spelen, want vanaaf drinkt hij niet..
Er kan er maar één de domste zijn
  dinsdag 18 december 2007 @ 21:39:39 #3
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_55372264
Prima dat je het wilt vinken, maar denk je dat de rest van DGK dat ook interessant vindt?
Je kan ook gewoon een potlood en papiertje naast je PC leggen.
pi_55372664
Het staat er een beetje raar... Je weet toch dat het wil is, hè?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator dinsdag 18 december 2007 @ 21:57:59 #5
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_55372848
Ik schop 'm effe naar een ander subforum: Theater, Taal & Kunst
Misschien vinden ze het daar wat.
Dat een voormalige bewoonster deze taalfout ook weleens maakte, is wel een erg summiere link met DGK.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_55372906
Rotterdam.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:02:23 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55372965
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 21:59 schreef Isegrim het volgende:
Rotterdam.
Nee hoor. Rotterdams kenmerkt zich wel door de 't'achter de eerste persoon ('ik gaat'), maar 'hij wilt' is zeer zeker niet typisch Rotterdams. Het is wel typisch doms

Zie Jan Oudenaarden - Wat zeggie? Azzie val dan leggie over het dialect van Rotterdam.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_55372984
Hij wilt. Zijn er echt gekken die dat zeggen?
Liej
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:06:25 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_55373072
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:03 schreef Leigh het volgende:
Hij wilt. Zijn er echt gekken die dat zeggen?
Ik wou dat ik een Euro kreeg voor elke gek die het zegt en 10 cent voor elke gek die het schrijft. Van die laatste groep zou ik alleen van FOK! al rijk worden.
pi_55373115
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee hoor. Rotterdams kenmerkt zich wel door de 't'achter de eerste persoon ('ik gaat'), maar 'hij wilt' is zeer zeker niet typisch Rotterdams. Het is wel typisch doms

Zie Jan Oudenaarden - Wat zeggie? Azzie val dan leggie over het dialect van Rotterdam.
Ik hoor het nochtans erg veel om me heen.

Maar bedankt voor de tip.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:10:07 #11
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_55373194
Waar ofdat 't ook maar kant, plakt die t er achterant.
Halloot gozert, enorme bodybuildert van je moedert as dat je d'r loop.
Mooi stukje lofzang over/in plat Rotterdams van Mike Bodde dat zo ridicuul is dat het niets meer met Rotterdams te maken heeft.

Uiteraard is het willekeurig geknoei met d's en t's storend maar niet zo uitermate hinderlijk als het geknoei met lidwoorden. Als dat eens afgelopen kon zijn dan was ik al dik tevreden. Dan heb ik de lat ook niet eens erg hoog liggen denk ik.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_55373203
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat DGK-volk is voornamelijk van het Amsterdamse accent.

Geweldig toen het zooitje spraaklessen kreeg en die Amsterdammers het er niet mee eens waren dat ze beroerder Nederlands spraken dan de twee niet-Amsterdammers.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_55373313
L_V, ik heb dat boekje meteen besteld (tweedehands). Tof.
pi_71447045
Ik wilT hier graag nog even op terugkomen als het mag. Al besef ik dat dit een zeer oud topic is. Dat 'hij wilt' kom ik nu echt dagelijks tegen in mails op mijn werk, van allerlei verschillende mensen. Waar komt het vandaan? Spreekt men het ook zo uit ?
Is het (wellicht randstedelijke en door mij nog niet opgepikte) spreektaal, is men onzeker over dt-zaken en plakt men er voor de zekerheid maar een t achter, is het een soort van dialect, wat ís het? Is er een dader of analyticus die daar eens een antwoord op kan geven ?
Draai het om.
  donderdag 30 juli 2009 @ 06:54:27 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71448769
Het zal de uitzondering zijn. In de meeste gevallen komt er namelijk wél een t achter, als het gaat om de derde persoon enkelvoud. Het is immers hij loopt, hij werkt, hij slaapt, hij onaneert. Waarom is het dan niet hij wilt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_71450865
Typisch gevalletje van hypercorrectie volgens mij. Wat Lienekien ook al zegt: bij de derde persoon enkelvoud komt er (vrijwel) altijd een t achter, dus mensen denken dat dat bij hij wilt ook wel zo zal zijn.
  donderdag 30 juli 2009 @ 10:00:27 #17
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_71450974
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 06:54 schreef Lienekien het volgende:
Het zal de uitzondering zijn. In de meeste gevallen komt er namelijk wél een t achter, als het gaat om de derde persoon enkelvoud. Het is immers hij loopt, hij werkt, hij slaapt, hij onaneert. Waarom is het dan niet hij wilt?
Precies. Mensen die 'hij wilt' zeggen, passen alleen maar een regel toe die voor 99% van de werkwoorden wél opgaat.
Het is een van de weinige fouten waarvan ik hoop dat hij ooit de standaard wordt. Hoe meer regelmaat, hoe beter.
  donderdag 30 juli 2009 @ 17:48:44 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_71464600
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 06:54 schreef Lienekien het volgende:
Het zijn dezelfde mensen die

a) 'ik wordt' schrijven en

b) als je er wat van zegt, roepen: 'Je begrijpt toch wat er staat?'
  donderdag 30 juli 2009 @ 17:52:10 #19
6941 APK
Factual, I think.
pi_71464713
Zal wel weer de schuld van de allochtonen zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door APK op 31-07-2009 00:49:45 ]
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_71477825
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 10:00 schreef Frollo het volgende:
Precies. Mensen die 'hij wilt' zeggen, passen alleen maar een regel toe die voor 99% van de werkwoorden wél opgaat. Het is een van de weinige fouten waarvan ik hoop dat hij ooit de standaard wordt. Hoe meer regelmaat, hoe beter.
Dat kun je niet serieus menen, hoop ik? Krijgen we dan straks ook "ik kun en hij kunt" of "hij hebt", "ik zul" en "hij zult"... ?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 09:40:46 #21
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_71482028
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 00:36 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat kun je niet serieus menen, hoop ik? Krijgen we dan straks ook "ik kun en hij kunt" of "hij hebt", "ik zul" en "hij zult"... ?
Zo ver had ik nog niet doorgedacht, maar waarom niet?
Waarom moeten we het maar normaal vinden dat tien, hooguit twaalf werkwoorden zich onttrekken aan de regels die voor alle bestaande en zelfs voor alle nog niet bestaande werkwoorden gelden?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 09:51:17 #22
13973 ranja
image means nothing
pi_71482269
Ik zijn
jij zijnt
wij zijn(en)

of Ik ben
jij bent
wij bennen

ik heb ook al 'hij hadt' gelezen
pi_71484144
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 09:40 schreef Frollo het volgende:

[..]

Zo ver had ik nog niet doorgedacht, maar waarom niet?
Waarom moeten we het maar normaal vinden dat tien, hooguit twaalf werkwoorden zich onttrekken aan de regels die voor alle bestaande en zelfs voor alle nog niet bestaande werkwoorden gelden?
Als je maar lang genoeg volhoudt.

Het zal me niets verbazen als je over een jaar of tien ook 'me moeder' mag schrijven als je het over je moeder hebt.

Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 11:26:10 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_71484749
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:04 schreef Biancavia het volgende:

Als je maar lang genoeg volhoudt.

Het zal me niets verbazen als je over een jaar of tien ook 'me moeder' mag schrijven als je het over je moeder hebt.

Ik hoor zelfs op tv al serieus "is" gebruikt worden als er "eens" bedoeld wordt
Wel bij voetbalcommentatoren, maar toch "als hij nou is wat meer nadenkt"
pi_71494785
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:26 schreef ranja het volgende:

Ik hoor zelfs op tv al serieus "is" gebruikt worden als er "eens" bedoeld wordt
Wel bij voetbalcommentatoren, maar toch "als hij nou is wat meer nadenkt"
Nu je het zegt, ook dat is inderdaad het geval. Ik herinner me overigens ineens weer dat ik het ook wel hóór zeggen, vandaar misschien mijn gedachte dat het vanuit de spreektaal komt. Ik vind ook niet dat je- zoals ik hierboven ergens lees- de spellingsregels maar aan moet passen aan het kennelijke onvermogen van het onderwijs om de kinderen de kunstjes te leren. Natuurlijk, taal evolueert en 'leeft' en er verandert altijd van alles, maar ik zou het wel jammer vinden als het gebrek aan voldoende onderwijs de reden daarvan is. Als dat al zo is.
Ik ben in ieder geval blij dat de mode (versimpeling?) uit de jaren zeventig niet heeft standgehouden: automaties, kommunisties, aktie, nivo, kado. Althans ...
Draai het om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')