Leuk artikel op
Nu.nlquote:
14 redenen om naar een MacBookPro te switchen.
1. Hij hoeft nooit UIT. Je doet hem gewoon dicht en dan gaat hij slapen en als je hem open doet, wordt hij weer wakker. En als er draadloos internet is, dan is hij ook in één keer online. Hij doet het gewoon.
2. Videochat. Erg leuk speelgoed om met mijn vriendin in Shanghai te kunnen kletsen. Er zit een cameraatje in en die doet het ook gewoon. Met dat cameraatje kan je ook foto's maken. (Even afdwalen: een onverwachte Lifehack is die van de dief die nietsvermoedend een foto van zichzelf op Flickr publiceert.)
3. Hij kan bijna meteen praten met alle apparaten wiens stekkertje je erin stopt. Hij denkt gewoon uit zichzelf 'Oh dat is een muis, een draadloos toetsenbord, een externe harde schijf' en dan gaat hij ermee samenwerken. Zonder drivers te installeren enzo.
4. Hij kan heel makkelijk in je rugzak en dan voel je er bijna niets van. Hij is klein en licht. Je bent dus heel mobiel. Zit ik in de trein naar Groningen, kan ik mooi 3 uur werken en op elk station log ik in op KPN Hotspots (krijg een uur per week gratis van xs4all) en kan ik even mail verzenden en ontvangen. Ik rijd minder auto door dit apparaat!
5. Hij geeft een geweldig mooi beeld. De manier waarop een Mac letters weergeeft op het scherm is onovertroffen. Lezen vanaf het beeldscherm is dus ook geen probleem.
6. Als je software weg wil gooien, sleep je die gewoon in de prullenbak. En die gooi je dan leeg. Moet je met een Windows computer eens proberen... dan blijft er allemaal troep achter of je gooit iets weg dat een ander programma ook nog nodig had waardoor dat weer niet functioneert. En dan al die cryptische vragen die Windows stelt als je iets wil (de-)installeren. 'Weet u het zeker?' 'uhhhggg, ja NOU durf ik niet meer!!!'.
7. Virussen en spyware worden voornamelijk voor Windows geschreven want daar zijn meer computers van dus dat is leuker, heeft meer impact. Dus je bent met een Macje (nu nog) redelijk safe.
8. Dat betekent dat je werk ook niet continu onderbroken word door meldingen van je virusscanner. Je moet vaak al aardig wat van computers en besturingssystemen weten om adequaat op die meldingen te kunnen reageren. Plus dat die meldingen ook weer onderbrekingen voor je werk vormen.
9. De interface is heel intuïtief en ik merk dat ik door Quicksilver te gebruiken ook mijn muis bijna niet meer gebruik. Quicksilver is een 'software lanceerder' waarmee je met een toetscombinatie je programma's kan opstarten. Zie deze video die Daan Kortenbach eerder postte. Veel beter voor mijn werkhouding en mijn schouders.
10. Ik hoef dus geen virusscans meer te runnen, geen schijfopruiming, geen defragmentatie, niet allerlei processen uit te schakelen omdat ie anders te langzaam loopt, niet om het half jaar mijn besturingssysteem opnieuw te installeren etc.
11. Hij is dikke maatjes met mij iPod Touch, en het beheer van mijn muziek / videocollectie is gewoon een soort spelletje geworden, zo leuk.
12. Vroeger had je nog wel eens dat je vast zat aan een pc omdat je windows software gebruikt. Dankzij Parallels draait Windows nu prima op een Mac en de grote fabrikanten hebben hun pakketten inmiddels allemaal klaargemaakt voor de nieuwe generatie Intel Macs. Daarnaast zijn er allerlei gratis online alternatieven voor kantoorsoftware dus dat hoeft geen reden te zijn om aan je PC te blijven plakken.
13. Meegeleverde software ziet er zo lekker uit dat je er vanzelf mee gaat experimenteren. Bij de gedachte aan geluidsbewerking of videobewerking werd ik vroeger al moe, maar nu kan ik niet wachten tot ik een keer de tijd heb om ermee aan de slag te gaan.
14. Je hebt je thuisbioscoop overal bij je. Films zien er perfect uit op de MacBook en met Frontrow en de afstandsbediening zit je op je vakantieadres heel relaxt filmpjes te kijken. Of je kijkt je TED talks in de trein.
15. Moeilijk om toe te geven maar ik ben ook maar een mens: ik vind het een enorm g**l apparaat!
Met lichte edit