Bron: Christelijke klacht over cartoons Dixonsquote:Een komisch bedoelde opleuking van de reclame-kerstfolder van elektronicaketen Dixons, is bij verschillende christelijke organisaties in het verkeerde keelgat geschoten. Dat schrijft het Reformatorisch Dagblad vandaag. In de folder staan zes cartoons die gebaseerd zijn op het kerstevangelie.
Zo zijn op één van de spotprenten de drie wijzen te zien, die een tomtom gebruiken om het geboortehuis van kindeke Jezus te vinden. Op een andere maakt een engel van de pers een foto van Maria die Jezus in haar armen houdt. Ook is er een afbeelding waarop een engel de grootste moeite heeft om een herder ertoe te bewegen om naar de stal te gaan, omdat de laatste nog niet klaar is met een computerspel. Op weer een andere luistert Jezus in de kribbe naar een iPod waaruit 'White Christmas' klinkt.
De vereniging Bijbel en Onderwijs uit Amersfoort en de stichting Schreeuw om Leven hebben inmiddels een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC).
De voorzitter van Bijbel en Onderwijs, Kees van Helden uit Urk, diende ook op persoonlijke titel een klacht in. ''Er zijn veel mensen die hier aanstoot aan nemen. Het probleem is vaak: Wie onderneemt er actie? We mogen laten zien waar we voor staan als christenen. Dit raakt de kern van wat wij geloven. Een herder die in het veld zit te gamen en een engel die daar boos over is; dit trekt het hele heilsfeit in het belachelijke.'' Volgens Van Helden had Dixons de spotprenten nóóit durven plaatsen als ze het moslimgeloof hadden betroffen. ''Dan weet men dat er bedreigingen volgen.''
Van Helden lijdt schijnbaar ook een beetje aan het calimero-syndroom. Want hij stelt: ''Als ik moslim was, zou ik onze klacht zeer kansrijk achten. Nu is mijn verwachting niet erg groot.''
Dixons biedt zijn excuses aan als mensen zich gekwetst voelen en onthoudt zich van verder commentaar.
Mijn favoriete knuffelchristenquote:Op maandag 17 december 2007 19:43 schreef freecell het volgende:
Hmmm, ik zou er zelf als christen niet over gaan klagen. Ik vind het idee op zich zelfs wel grappig, kon een glimlach niet onderdrukken toen ik het las.
Maar als ik er even over nadenk snap ik het probleem wel. Alleen dit probleem is mij láng niet groot genoeg om over te gaan klagen. Dus een beetje lange tenen? Misschien wel ja.
http://www.youtube.com/watch?v=K6C2vWi5d0Aquote:Op maandag 17 december 2007 19:48 schreef freecell het volgende:
Redbull reclame's vind ik meestal bijzonder irritant, maar ik heb al een tijdje geen reclame's meer gezien, dus fris me even op?
Ik heb nog geen redbullreclame gezien die ik vanuit christelijk oogpunt niet vond kunnen, maar er is er dus wel één?
nou, dat weet ik eigenlijk niet. Als je naar mijn persoonlijk geloof kijk, ben ik best wel fundamentalistisch christen, maar hier val ik dan weer niet echt over. De extremere lui vind je toch vaak in de evangelische hoek en dat zijn niet de mensen die hierover klagen.quote:Op maandag 17 december 2007 19:48 schreef Leigh het volgende:
Ach, dat zijn een paar van die extreme lui die het verpesten voor de rest. Net als bij andere geloven. Die heb je er altijd tussen.
Wat een tenenkrommende reclamequote:Op maandag 17 december 2007 19:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
http://www.youtube.com/watch?v=K6C2vWi5d0A.
(laat hem wel even uitladen.. traag gedoe).
I rest my casequote:De voorzitter van Bijbel en Onderwijs, Kees van Helden uit Urk, diende ook op persoonlijke titel een klacht in. ''Er zijn veel mensen die hier aanstoot aan nemen. Het probleem is vaak: Wie onderneemt er actie? We mogen laten zien waar we voor staan als christenen. Dit raakt de kern van wat wij geloven. Een herder die in het veld zit te gamen en een engel die daar boos over is; dit trekt het hele heilsfeit in het belachelijke.'' Volgens Van Helden had Dixons de spotprenten nóóit durven plaatsen als ze het moslimgeloof hadden betroffen. ''Dan weet men dat er bedreigingen volgen.''
Leuk hoe ze zich in de kaart laten kijkenquote:en de stichting Schreeuw om Leven hebben inmiddels een klacht ingediend
Je moet voor de kerstperiode een reclamecampagnge bedenken en nog origineel zijn ook?quote:Op maandag 17 december 2007 20:09 schreef Hi_flyer het volgende:
Jammer dat de creativiteit van de heren reclamemakers zover weggezakt is, dat ze zich moeten inlaten met dit soort wel erg makkelijke reclame.
Wees origineel...
Alsof de diverse Christelijke kerken door de eeuwen heen vies waren van geld verdienen aan de gelovige schaapjesquote:Op maandag 17 december 2007 20:10 schreef freecell het volgende:
Eigenlijk vind ik die dan wel weer grappigWordt inderdaad wereldberoemd.
Het punt is dan ook niet hoe beledigend het plaatje is, want dat vind ik inderdaad 100% meevallen, ik vind het wel een lief, komisch plaatje.
het punt is meer dat iets héél belangrijks voor christenen wordt gebruikt voor commerciele doeleinden. Dát vind ik wel jammer.
Dat was natuurlijk ook nooit echt nodig hè?quote:Op maandag 17 december 2007 20:07 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind het echt bizar dat de christenen nu ook beginnen met zeuren. Voordat die moslims begonnen te zeuren hoorde je ze er nooit over. En terecht. Dit moet gewoon kunnen.
Of het gebruik van geweld als ze ermee weg konden komen.quote:Op maandag 17 december 2007 20:17 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Alsof de diverse Christelijke kerken door de eeuwen heen vies waren van geld verdienen aan de gelovige schaapjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |