quote:
Interessante link. Wat ik eruit begrijp is dat niet de zon verantwoordelijk is voor de global warming op de aarde en op andere planeten, maar waarschijnlijk de natuurlijke cyclus (Milankovitch cycles) die een planeet maakt. Omdat andere planeten, net als de aarde, ook zo'n cyclus hebben kan het natuurlijk zijn dat andere planeten ook in een opwarmende cyclus zitten.
Kijk, iedereen is het er wel over eens dat de aarde warmer wordt. Dit hoort ook op dit moment tot de natuurlijke cyclus van de planeet. Zonder inbreng van mensen zou het nu ook warmer worden. Daar is bijna geen twijfel over. De klimaatdiscussie gaat er echter om in hoeverre de mens de globale opwarming versnelt. Dat er bij een andere planeet ook opwarming is kan dus een deel zijn van de natuurlijke cyclus van die planeet. Of uiteraard veroorzaakt worden door andere zaken, zoals die genoemd worden in het artikel. Nietemin vind ik wel dat je een punt hebt en zou het meer onderzocht moeten worden. Vooral omdat het om meerdere planeten en manen gaat die tegelijk opwarmen. Kan toeval zijn, maar hoeft niet.
quote:
Mwoah, ander verhaal natuurlijk maar ondanks dat ik het er wel mee eens ben dat we een beetje lief moeten zijn voor onze aardbol twijfel ik nog steeds aan de oorzaak > gevolg chronologie van de Co2 dingen. Als blijkt dat Co2 niet zo boeiend is qua de verwoesting van de aardbol kunnen we misschien beter het geld steken in het verminderen van de daadwerkelijk gifitige stoffen op aarde, zware metalen, chemisch afval, nucleare restproducten etc.
Eens, die zaken worden nu gemakkelijk vergeten.
quote:
Maar het enige relevante van dat voorbeeld in deze discussie is dat wanneer je buren dezelfde symptomen hebben als je eigen huis er wel reden is om een grootschaliger onderzoek te starten dan alleen in je eigen huisje ( of planeet) en dat je ook naar andere planeten kan kijken om te zien wat de tedensen zijn in je zonnenstelsel. Mocht er nou blijken dat er maar 1 planeet is geweest die toevalligergewijs een shift heeft meegemakt dan is dat inderdaad niet boeiend, blijken het er 3 of 4 van de 7 te zijn dan lijkt het mij niet vreemd om een correlatie te zien ondanks dat de planeten compleet verschillend zijn van elkaar.
True,
als er bij zoveel planeten zo'n poleshift is geweest, want daar heb ik nog steeds geen info over. Maar mocht dat zo gebeuren dan is dat inderdaad wel een onderzoekje waard.
quote:
De zon is nou niet bepaald een stabiel iets lijkt me.

. [edit:] verkeerde gelezen. Maar anyway, de laatste aardse poolshift was 700.000 jaar geleden en op de zon woont geen beschaving, laat staan eentje die gebruik maakt van electronische aparatuur. Dus een poolshift op een onbewoonde planeet of zon (

) heeft amper gevolgen, op een levende planeet met vogels die gebruik maken van een interne magneet om de weg te vinden en weet ik het allemaal zijn de gevolgen toch wat extremer.
Zeker, ik denk dat we dan wel de gevolgen zullen merken. En aangezien wij als mensen ook tot de natuur behoren zal het op onszelf ook wel zo zijn invloed hebben. Maar de grote vraag is natuurlijk, doelden de maya's op zo'n poleshift? Of zal het toch meer een poleshift qua bewustzijn zijn?

Ik ga voor dat laatste denk ik aangezien een aardse poleshift al nogal lang niet meer is voorgekomen en er geen tekenen zijn dat er binnenkort eentje gaat plaatsvinden. Hij wordt wel over 1000/2000 jaar voorspeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omkering_van_het_aardmagnetisch_veld .
quote:
True, ik kan niet in mijn nakie op Saturnus rondhobbelen aangezien ik dan redelijk gruwelijk tot mijn eind kom.
Saturnus heeft niet eens een aardoppervlak zoals wij die kennen. Dat je er gruwelijk tot je eind zal komen is dus wel een garantie

.
quote:
Maar wat doet dat af als de situatie zo zou zijn dat ze alsnog na elkaar een shift hebben ondergaan? Een gebeurtenis die niet verklaarbaar is maar wel waarneembaar blijft er eentje waar je rekening mee moet houden. En volgens mij blijft de magnetische werking van die planeten redelijk hetzelfde, of het nou leefbaar is voor aardbewoners of niet.
Nou, het werkt wel redelijk voor allemaal hetzelfde, maar het is toch wel een beetje appels met peren vergelijken:
quote:
In het zonnestelsel hebben behalve de Aarde alleen de planeten Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus een goed ontwikkeld magnetisch veld. Onder de terrestrische ("Aarde-achtige") planeten vormt de Aarde dus een uitzondering hiermee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veldIk lees net dat die pole shift op Mars eigenlijk niet mogelijk is:
quote:
Hoewel convectie in de vloeibare buitenkern van de aarde verantwoordelijk wordt gehouden voor het aardmagnetisch veld, heeft Mars tegenwoordig geen actief magnetisch veld meer. In grote delen van de korst van Mars, met name op het zuidelijk halfrond, houden magnetische mineralen echter nog steeds de richting van het magneetveld vast dat Mars gedurende de eerste 500 miljoen jaar van zijn geschiedenis bezat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_(planeet)quote:
En maakt dat het verband minder? nee toch? Als jij je klauwen verbrand in de zon en je kan daardoor niet je afwas doen dan is de zon wel een deel geweest in de oorzaak van je opstapelende afwas. Jij bent dan wel zelf verantwordelijk voor je eigen fout maar als de zon niet zo heftig was geweest had je misschien je handen niet verbrand en had je geen afwas gehad

.
Het doet niks af aan het verband nee in de zin dat het gewoon klopt. Het is alleen behoorlijk vergezocht

.