abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207228
Beste mede BB-fans (en -haters),

Wat ik in dit forum nog een beetje mis (vandaar dit topic) is aandacht voor de vraag:

Waarom maakt de groep BB-bewoners - als collectief - helemaal geen gebruik van de enorme macht die ze inmiddels hebben?

Nu ze ondertussen redelijk door hebben gekregen dat er een enorme BB-hype in de (hun) buitenwereld is ontstaan (al hebben ze geen idee van de omvang, maar ze weten van Fanclubs, de wereldreis van Martin en de nieuwe baan van Sabine), zouden ze zich nu toch moeten realiseren dat V. in hoge mate afhankelijk is geworden van hun verdere medewerking.
Kortom: ze zouden allerlei, niet onredelijke eisen kunnen stellen, waaraan V. wel móet voldoen, onder dreiging van collectief opstappen (of een boycot als lichtere vorm)bijvoorbeeld.

Heb het idee dat V. die bui al een beetje ziet hangen en om die reden al snel een 'bonusronde' invoerde na de mislukte weekopdracht. Want V. wil die rebellie natuurlijk koste_wat_kost zien te vermijden en is nu al aan het 'pappen & nathouden'.

Een voor de hand liggende verklaring: "geen enkele bewoner wil de 250k vanwege rebellie aan zijn neus voorbij zien gaan" gaat niet op zolang de groep als collectief eisen stelt of bepaalde zaken weet af te dwingen. Het is immers ondenkbaar dat V. iedereen weg laat lopen en daardoor dagelijks miljoenen kijkers zal verliezen.

Ben zeer benieuwd naar jullie gedachten over dit punt en met name geïnteresseerd in meningen uit de hoek van de systeemtheorie, groepsdynamica, sociale psychologie, groepswerk en iedereen met kennis van zaken of mooie gedachten over Macht.

Wanneer beseffen de makke schapen dat ze meer macht hebben dan V. en: zal dit dan tot een keiharde confrontatie gaan leiden? Of waarom zal het juist niet gebeuren?

Achter iedere grote broer staat een zusje.

pi_207229
Ten eerste weten we niet wat er precies in de kontrakten staat. Ik sluit niet uit dat gezamelijke pogingen die ingaan tegen de regels inhouden dat er voor de aanstichter gevolgen aan vast zitten. Maar veel belangrijker is denk ik de macht van de phygoloog. Hij adviseerd en kan juist die sturing geven, die voorkomt dat collectieve weerstanden ontstaan. Denk aan de eerder in topics geuite gedachte dat juist hij zou zitten achter het de voorige keer NIET nomineren van Mona.
pi_207230
quote:
op 10-24-1999 om 01:49 PM schreef tanjalies het volgende:
Maar veel belangrijker is denk ik de macht van de phygoloog. Hij adviseerd en kan juist die sturing geven, die voorkomt dat collectieve weerstanden ontstaan.

Dank voor je reactie, tanjalies.

Ja, is inderdaad een belangrijke factor. Zou betekenen dat die psycholoog een 'dubbelfunctie' heeft: bewoners begeleiden (belang bewoners én Veronica) en
het voorkomen van eventuele groeps-rebellie (belang V.).
Neemt niet weg dat de bewoners alsnog wakker kunnen worden, zich hun enorme macht realiseren en die vervolgens proberen uit te buiten. Want contracten of niet: als ze de kont tegen de krib gooien, dreigt het programma op te houden met bestaan.

Er zit kruit in het vat..!

pi_207231
Ik denk Loeky dat de periode dat zo iets zou kunnen ontstaan voorbij is. De onderlinge belangen en de nu snel achter elkaar komende nominaties verhinderen denk ik, dat de groep de noodzakelije eenheid kan opbrengen. Zeker Ruud is een volgzame leider van regels en Mona is een angsthaas.
  zondag 24 oktober 1999 @ 15:01:00 #5
471 squeeky
Limbo! & Fok! Chatter!
pi_207232
Staat in het contract dat ze geen afspraken mogen maken.
Wat ik erover gelezen heb was deze regel er meer om te voorkomen dat iedereen dezelfde persoon zou nomineren en dat ze het geld zouden delen. Denk dat V. hier in een indringend gesprek dan op zal duiden.

Ps. wereldreis van martin Loekie? Bedoel je hiermee zijn reis van koffietijd naar BVD naar BB???

zondag 24 oktober 1999 @ 15:36:00 #6
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_207233
Ik had onderhand ook al wel wat meer groepsweerstand tegen VOO verwacht. Samen staan ze sterk tenslotte.
Maar na het strenge scheidsrechterlijke optreden van VOO bij de sportieve marathon, (Ruud wilde naar buiten lopen en werd gelijk afgeblazen, de slimme Mona legt de hoepel aan de andere kant v/d wereld en mag niet eens beginnen met een nutteloze poging) heb ik de hoop daarop opgegeven. Vooral opdat Ruud zwaar teleurgesteld was en toch eerder ging slijmen dan eisen stellen in de dagboekkamer.
Verder vraag ik mij af of ze wel een contract over de inkomsten van hun cd hebben gesloten. Je vraagt je af of ze zo slim zijn die inkomsten allemaal aan VOO toe te laten komen, ze hadden toch geen contractuele verplichtingen om een cd te maken? Ze hebben zelf het nummer geschreven en zijn dus in ieder geval auteursrechthebbende. Verder hebben ze als uitvoerend kunstenaar een naburig recht. Dit alles tenzij ze al hun rechten bij voorbaat aan VOO hebben overgedaan, al mag ik aannemen dat ze zo dom niet zijn.
Iemand misschien meer info over de inhoud van hun contract?
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_207234
Het is inderdaad, nu jullie het zo zeggen, best mogelijk dat die psycholoog een soort dubbelrol speelt: in dat kamertje zijn de camera's uit (geeft een veilig gevoel) EN hij is de zogenaamde vertrouwenspersoon. Ongemerkt kan hij een hoop invloed hebben.
Iets anders is dat wij ooit, zevenhonderd jaar voor Christus, een ontgroeningsperiode hebben doorlopen, samen met zo'n driehonderd anderen. Opvallend was dat de ontgroenings-commissie (De Vijand!) dezelfde tactieken op ons toepaste als VOO nu bij de BB-bewoners: lul-opdrachtjes, weinig eten, idioot vroeg wekken (in ons geval met een valse trompet), af en toe een pispaal aanwijzen - en het doel van dit alles was het creëeren van een "groepsband". Lukte wonderwel. Kenmerk van zo'n hechte groep is dat Groot Verzet achterwege blijft. Waarom? In ons geval door de onstandigheden: dodelijk vermoeid, honger, geen privacy (met z'n allen in een grote legertent), geen contact meer met de "normale wereld". Ja, zo werkt het dus echt - Sabine zei het al.
Ook opmerkelijk was dat er in de ontgroeningscommissie een "vertrouwenspersoon" zat, die ons af en toe tot tranen toe geroerd kwam melden dat de groencommissie "het niet meer zag zitten met ons" omdat wij niet leuk meewerkten, en dat ze overwogen "op te stappen", wat natuurlijk een vreselijke "nederlaag" zou zijn voor hen, etc. etc. Tamelijk pathetisch, maar er waren veel mensen die deze schertsvertoning serieus namen.
En zo wordt De Vijand op een bepaald moment ook De Bondgenoot - ze zitten samen in een schuitje, de rest van de wereld staat erbuiten en snapt het niet.
Verzet van de BB-ers? Neu, wij denken van niet. De gesprekken zullen wel die richting in gaan (fantaseren staat vrij), maar daadwerkelijk in opstand komen is onder deze omstandigheden te riskant. Ze vermoeden misschien half wat er in de buitenwereld aan de hand is, maar dat BB-huis blijft toch een gesloten cocon.
Een schizofreen is nooit alleen
pi_207235
Iedereen schijnt steeds te vergeten dat het hier OOK om een SPEL met spelregels gaat.
R+W zijn m.i. hier bewust aan begonnen met dit idee in hun hoofd (""het is maar een spel"", hoor je hen regelmatig zeggen).
Het spel : wie kan uiteindelijk het beste standhouden in deze door V. opgelegde BB-wereld, 100 dagen afgesloten van de buitenwereld met een stel volslagen vreemden (waarbij V. ook nog het recht behoudt tussentijdse aanpassingen te maken).
Het is een spel met een begin en vooral ook een EIND.
De mensen die zich aan de regels houden (en daar dus ook minder moeite mee hebben) hebben zich van tevoren duidelijker gerealiseerd waar zij aan begonnen en zullen er denk ik uiteindelijk het beste (minst beschadigd?) uitkomen.
pi_207236
Er worden hier hele mooie dingen gezegd. Dank-dank-dank.

Maar stél dat De Groep vanavond zegt: "...en nu willen we allemaal een enorme pizza (of een cd-speler met extra knoflook) want anders stappen we echt allemaal op".

Wat dan? Tuurlijk, het is tegen de afspraken, maar er begint dan ineens een machtsstrijd waarvan de afloop op dit moment onvoorspelbaar is. Wie buigt er?

V. kán het zich niet permitteren om de hele groep te laten gaan; in theorie kunnen ze dus allelei eisen gaan stellen.

Veronica wordt per week kwetsbaarder en het is een kwestie van tijd voordat de groep dat gaat beseffen. En zodra dat besef er is, zullen de grenzen verkend gaan worden.

Maar voorlopig lijken ze nog weinig rebels daar. Voor hoe lang nog..?

pi_207237
quote:
op 10-24-1999 om 03:53 PM schreef zazie het volgende:
Iedereen schijnt steeds te vergeten dat het hier OOK om een SPEL met spelregels gaat.

Ook tijdens een spel komt het moment waarop de spelersgroep zich afvraagt "wie heeft deze (onzinnige) regels eigenlijk bedacht?" en dan met voorstellen komt om die regels aan te passen. En zodra alle spelers (de bewoners) vinden dat die regels aangepast moeten worden, heeft V. een probleem.

pi_207238
Asjemenou!
  zondag 24 oktober 1999 @ 16:05:00 #12
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_207239
Het valt me steeds meer op (af en toe word je gek van het gekibbel op de streams) of er ooit een eenheid gevormd kan worden met deze groep, want het lijkt wel of er altijd eentje dwars moet liggen. Ik kan me ook voorstellen dat ze langzamerhamd elk besef van buitenwereld, tijd en plaats kwijt raken.
Ik heb ook het ID dat ze tot op het kinderachtige af, beknot worden door V. Ik kan me niet voorstellen dat 8 volwassen personen een gat in de lucht springen omdat ze EEN GEELTJE extra krijgen. Een geeltje op 8 personen, is hetzelfde als een kind blijmaken met een afrikaanse munt, je kunt er domweg geen reet mee. Alhoewel, er is weer een roker minder, dus dat biedt perspectief. Ik ga dat zielig doen over het weekbudget van afgelopen week wel met andere ogen zien; quote:"We kunnen geen melk nemen, dat is te duur......" Op de FAQ pagina staat precies waarvan ze voorzien worden, dus valt het eigenlijk wel mee, al zal het met die bonen niet meevallen om voldoende luchtverfrissers aan te schaffen. Voorstel tot bezuinigen: Het bakje weegt ook ietsj !
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_207240
quote:
op 10-24-1999 om 03:01 PM schreef squeeky het volgende:
Staat in het contract dat ze geen afspraken mogen maken.

Klopt, maar wat zegt dat dan? Mij niet zoveel; er zijn talloze groepsprocessen bekend waarin zelfs de allermooiste afspraken en contracten uiteindelijk niet nageleefd werden.
En: wat zou de sanctie zijn dan? Ben ik enorm benieuwd naar.

quote:
wereldreis van martin Loekie? Bedoel je hiermee zijn reis van koffietijd naar BVD naar BB???

Volgens mij vertelde Mona toen ze binnenkwam over het bestaan van fanclubs (die van Ruud) en over het feit dat Martin "de hele wereld over" reisde. Althans, zo herinner ik het me. (Zegt niet alles, helaas )

pi_207241
quote:
op 10-24-1999 om 04:05 PM schreef buzzer het volgende:
Het valt me steeds meer op (af en toe word je gek van het gekibbel op de streams) of er ooit een eenheid gevormd kan worden met deze groep, want het lijkt wel of er altijd eentje dwars moet liggen.

Heel waar, Zoemer!

En zolang dat gekissebis aanhoudt zal er voorlopig ook nooit een blok gevormd worden. En dát is nou net waarop V. mag hopen, want op het moment dat de hele groep zich tegen BB keert, is V. in last.

Verdelen is heersen...

pi_207242
quote:
op 10-24-1999 om 04:03 PM schreef Loekie het volgende:
Ook tijdens een spel komt het moment waarop de spelersgroep zich afvraagt "wie heeft deze (onzinnige) regels eigenlijk bedacht?" en dan met voorstellen komt om die regels aan te passen. En zodra alle spelers (de bewoners) vinden dat die regels aangepast moeten worden, heeft V. een probleem.

Natuurlijk kan zo'n moment komen. Als ze als weekopdracht krijgen zich om de beurt te verhangen, lijkt mij dat dat door niemand uitgevoerd gaat worden. Ook zelfs kan ik me enige rebellie voorstellen bij de komst van weer een nieuwe bewoner , maar niet omdat men liever een pizza heeft i.p.v. linzensoep (duidelijk een van te voren te voorziene consequentie van mislukte weekopdrachten is minder eten, dus redelijke spelregel).
pi_207243
quote:
op 10-24-1999 om 04:04 PM schreef mderooij het volgende:
Asjemenou!

;D ;o

pi_207244
quote:
op 10-24-1999 om 04:15 PM schreef zazie het volgende:
Natuurlijk kan zo'n moment komen. Als ze als weekopdracht krijgen zich om de beurt te verhangen, lijkt mij dat dat door niemand uitgevoerd gaat worden. Ook zelfs kan ik me enige rebellie voorstellen bij de komst van weer een nieuwe bewoner , maar niet omdat men liever een pizza heeft i.p.v. linzensoep (duidelijk een van te voren te voorziene consequentie van mislukte weekopdrachten is minder eten, dus redelijke spelregel).

Maar het maakt niet uit of het gaat om een pizza, twaalf rollen plakband of een extra kilo kaas: op het moment dat De Groep een eis stelt, redelijk of onredelijk, en de groep bereid om op te stappen als aan de eis niet wordt voldaan, heeft V. een joekel van een probleem.

Als het een redelijke eis is, heeft de groep achteraf meer sympathie van de buitenwereld, da's duidelijk. Ze zouden massaal uitgelachen worden als ze vertrokken omdat V. niet driemaal daags Beluga-kaviaar wenste aan te rukken. Maar een cd-speler? Als ze zich keihard opstellen hebben ze binnen een uur zo'n apparaat in huis; dat durft V. nooit te blijven weigeren.
Toch?

pi_207245
Loekie,
wat dacht je van een hongerstaking ?
Een paar keer op onverwachte momenten duidelijk geroepen naar de camera's en het lekt uit naar het publiek. (Het blijkt dat de video-streams het eerste inkomende data-stroom zijn, en pas daarna worden gecensureerd.) Het publiek zal dan al na 2 of 3 dagen schreeuwend eisen dat VOO iets doet, en eisen inwilligt: "ocherm, zitten ze die arme kinderen daar uit te hongeren..."
Voor verdere weerbaarheids-actie-ideeën verwijs ik je naar een topic van een week geleden "Ben het helemaal zat", daar was dit onderwerp ook al uitvoerig aan de orde
Verder blijven we brainstormen voor nieuwe ideeën. Het is bv. bekend dat Martin er pas op het laatste moment inkwam, 'omdat één van de kandidaten moeite had met het contract'. Martin zelf schijnt overigens de enige te zijn die het aan een jurist heeft voorgelegd.
Sabine vertelt dat ze "gedurende 10 dagen alles moeten doen wat VOO hen opdraagt, nadat ze uit het huis zijn gekomen". Zo'n vaag geformuleerde concessie laat natuurlijk alle vormen van uitbuiting (persoonlijk en arbeids-rechtelijk) open.
Yes, it stinks, van voor tot achter.
Verbaas je overigens niet over de lijdzaamheid van mensen onder deze omstandigheden,
de literatuur over secte-leden-gedrag is hier heel duidelijk in. En BB-project bevat aardig wat elementen die 'indoctrinatie-tools' zijn in sectes.
pi_207246
Misschien een wat late reactie...

DiEr schreef
>Ze hebben zelf het nummer geschreven en zijn dus in ieder geval auteursrechthebbende. Verder
>hebben ze als uitvoerend kunstenaar een naburig recht. Dit alles tenzij ze al hun rechten
>bij voorbaat aan VOO hebben overgedaan, al mag ik aannemen dat ze zo dom niet zijn.

Ik kan me voorstellen dat in hun contract een vergelijkbaar artikel staat als in een aantal arbeidscontracten die ik in het verleden getekend heb:
"Alle commerciele en intellectuele vindingen, uitvindingen, ontdekkingen en ontwerpen, welke door werknemer werden gedaan ... [bla de bla] gedurende het dienstverband ... [bla de bla] ... zijn eigendom van Werkgeefster"

Ik weet dat ik naief en dom was/ben etc. maar hele volksstammen hebben dit in hun arbeidsovereenkomst staan. Kan me voorstellen dat zoiets opgenomen is en dat 'ze' geen recht hebben op iets behalve 250k aan het einde.

Zijn Tara, Bien of Martin al gezien in reclamespotjes? Zou V. misschien ook geld op kunnen leveren.

Mzzl
JsM

There is no Blue Sky
  zondag 24 oktober 1999 @ 18:31:00 #20
118 Roodaap
Scheerkaaldiebever
pi_207247
quote:
op 10-24-1999 om 03:53 PM schreef zazie het volgende:
R+W zijn m.i. hier bewust aan begonnen met dit idee in hun hoofd (""het is maar een spel"", hoor je hen regelmatig zeggen).
Het spel : wie kan uiteindelijk het beste standhouden in deze door V. opgelegde BB-wereld, .

Helemaal meel eens Zazie. Waarom loopt iedereen steeds te zeuren over 'het tegen V ingaan', eisen stellen e.d.
Natuurlijk levert dat voor onze wel leukere beelden op, maar aan de andere kant wil ik ze helemaal geen pizza zien eten als ze toevallig honger hebben.
Het SPEL heet Big Brother omdat Veronica alles bepaalt, doet wat ze wil en de kandidaten hebben daar maar in te schikken! Heb je daar geen zin in, dan weten ze waar de voordeur is!

<P>
  zondag 24 oktober 1999 @ 20:00:00 #21
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_207248
Ook van mij een late reactie JspaceM.
Ook zonder dat artikel in het arbeidscontract zou het auteursrecht bij de werkgever rusten (art 7 Auteurswet), tenzij anders overeengekomen. Dit art. in je contract is vooral om bewijsrechtelijke problemen te voorkomen. In het geval van BB is er volgens mij geen sprake van een arbeidscontract, al kunnen ze natuurlijk wel datzelfde artikeltje getekend hebben.
Wat Moor ook zegt over een kandidaat die moeite had met het contract lijkt me dan ook niet zo gek. Één van de gesprekjes die op deze site te beluisteren waren in den beginne, ging toch ook over de contracten. Ze zullen wel een wurgcontract hebben getekend, en als dat buitensporig zou zijn kunnen er best wel eens mogelijkheden zijn om er onderuit te komen.

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_207249
quote:
op 10-24-1999 om 05:38 PM schreef Moor het volgende:
Verbaas je overigens niet over de lijdzaamheid van mensen onder deze omstandigheden,
de literatuur over secte-leden-gedrag is hier heel duidelijk in. En BB-project bevat aardig wat elementen die 'indoctrinatie-tools' zijn in sectes.

Heel waar, Moor; dank voor de opmerking over sektes.
Het is dan ook beslist niet het contract dat hen ervan weerhoudt om een ergens een keiharde eis over te formuleren maar meer een collectieve lijdzaamheid en, uiteraard, de angst voor het eigen hachje.
En zo blijft het dus opmerkelijk en fascinerend dat de(ze) groep zich ofwel (nog?) niet bewust is van hun macht ofwel ervoor kiest die macht niet in een strijd te gaan gebruiken.
Vind zulke zaken veel leuker om (niet) te zien dan wie er aan wie zit te friemelen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')