Wat ik in dit forum nog een beetje mis (vandaar dit topic) is aandacht voor de vraag:
Waarom maakt de groep BB-bewoners - als collectief - helemaal geen gebruik van de enorme macht die ze inmiddels hebben?
Nu ze ondertussen redelijk door hebben gekregen dat er een enorme BB-hype in de (hun) buitenwereld is ontstaan (al hebben ze geen idee van de omvang, maar ze weten van Fanclubs, de wereldreis van Martin en de nieuwe baan van Sabine), zouden ze zich nu toch moeten realiseren dat V. in hoge mate afhankelijk is geworden van hun verdere medewerking.
Kortom: ze zouden allerlei, niet onredelijke eisen kunnen stellen, waaraan V. wel móet voldoen, onder dreiging van collectief opstappen (of een boycot als lichtere vorm)bijvoorbeeld.
Heb het idee dat V. die bui al een beetje ziet hangen en om die reden al snel een 'bonusronde' invoerde na de mislukte weekopdracht. Want V. wil die rebellie natuurlijk koste_wat_kost zien te vermijden en is nu al aan het 'pappen & nathouden'.
Een voor de hand liggende verklaring: "geen enkele bewoner wil de 250k vanwege rebellie aan zijn neus voorbij zien gaan" gaat niet op zolang de groep als collectief eisen stelt of bepaalde zaken weet af te dwingen. Het is immers ondenkbaar dat V. iedereen weg laat lopen en daardoor dagelijks miljoenen kijkers zal verliezen.
Ben zeer benieuwd naar jullie gedachten over dit punt en met name geïnteresseerd in meningen uit de hoek van de systeemtheorie, groepsdynamica, sociale psychologie, groepswerk en iedereen met kennis van zaken of mooie gedachten over Macht.
Wanneer beseffen de makke schapen dat ze meer macht hebben dan V. en: zal dit dan tot een keiharde confrontatie gaan leiden? Of waarom zal het juist niet gebeuren?
quote:
op 10-24-1999 om 01:49 PM schreef tanjalies het volgende:
Maar veel belangrijker is denk ik de macht van de phygoloog. Hij adviseerd en kan juist die sturing geven, die voorkomt dat collectieve weerstanden ontstaan.
Dank voor je reactie, tanjalies.
Ja, is inderdaad een belangrijke factor. Zou betekenen dat die psycholoog een 'dubbelfunctie' heeft: bewoners begeleiden (belang bewoners én Veronica) en
het voorkomen van eventuele groeps-rebellie (belang V.).
Neemt niet weg dat de bewoners alsnog wakker kunnen worden, zich hun enorme macht realiseren en die vervolgens proberen uit te buiten. Want contracten of niet: als ze de kont tegen de krib gooien, dreigt het programma op te houden met bestaan.
Er zit kruit in het vat..!
Ps. wereldreis van martin Loekie? Bedoel je hiermee zijn reis van koffietijd naar BVD naar BB???
Maar stél dat De Groep vanavond zegt: "...en nu willen we allemaal een enorme pizza (of een cd-speler met extra knoflook) want anders stappen we echt allemaal op".
Wat dan? Tuurlijk, het is tegen de afspraken, maar er begint dan ineens een machtsstrijd waarvan de afloop op dit moment onvoorspelbaar is. Wie buigt er?
V. kán het zich niet permitteren om de hele groep te laten gaan; in theorie kunnen ze dus allelei eisen gaan stellen.
Veronica wordt per week kwetsbaarder en het is een kwestie van tijd voordat de groep dat gaat beseffen. En zodra dat besef er is, zullen de grenzen verkend gaan worden.
Maar voorlopig lijken ze nog weinig rebels daar. Voor hoe lang nog..?
quote:
op 10-24-1999 om 03:53 PM schreef zazie het volgende:
Iedereen schijnt steeds te vergeten dat het hier OOK om een SPEL met spelregels gaat.
Ook tijdens een spel komt het moment waarop de spelersgroep zich afvraagt "wie heeft deze (onzinnige) regels eigenlijk bedacht?" en dan met voorstellen komt om die regels aan te passen. En zodra alle spelers (de bewoners) vinden dat die regels aangepast moeten worden, heeft V. een probleem.
quote:
op 10-24-1999 om 03:01 PM schreef squeeky het volgende:
Staat in het contract dat ze geen afspraken mogen maken.
Klopt, maar wat zegt dat dan? Mij niet zoveel; er zijn talloze groepsprocessen bekend waarin zelfs de allermooiste afspraken en contracten uiteindelijk niet nageleefd werden.
En: wat zou de sanctie zijn dan? Ben ik enorm benieuwd naar.
quote:
wereldreis van martin Loekie? Bedoel je hiermee zijn reis van koffietijd naar BVD naar BB???
Volgens mij vertelde Mona toen ze binnenkwam over het bestaan van fanclubs (die van Ruud) en over het feit dat Martin "de hele wereld over" reisde. Althans, zo herinner ik het me. (Zegt niet alles, helaas )
quote:
op 10-24-1999 om 04:05 PM schreef buzzer het volgende:
Het valt me steeds meer op (af en toe word je gek van het gekibbel op de streams) of er ooit een eenheid gevormd kan worden met deze groep, want het lijkt wel of er altijd eentje dwars moet liggen.
Heel waar, Zoemer!
En zolang dat gekissebis aanhoudt zal er voorlopig ook nooit een blok gevormd worden. En dát is nou net waarop V. mag hopen, want op het moment dat de hele groep zich tegen BB keert, is V. in last.
Verdelen is heersen...
quote:
op 10-24-1999 om 04:03 PM schreef Loekie het volgende:
Ook tijdens een spel komt het moment waarop de spelersgroep zich afvraagt "wie heeft deze (onzinnige) regels eigenlijk bedacht?" en dan met voorstellen komt om die regels aan te passen. En zodra alle spelers (de bewoners) vinden dat die regels aangepast moeten worden, heeft V. een probleem.
quote:
op 10-24-1999 om 04:04 PM schreef mderooij het volgende:
Asjemenou!
;D ;o
quote:
op 10-24-1999 om 04:15 PM schreef zazie het volgende:
Natuurlijk kan zo'n moment komen. Als ze als weekopdracht krijgen zich om de beurt te verhangen, lijkt mij dat dat door niemand uitgevoerd gaat worden. Ook zelfs kan ik me enige rebellie voorstellen bij de komst van weer een nieuwe bewoner , maar niet omdat men liever een pizza heeft i.p.v. linzensoep (duidelijk een van te voren te voorziene consequentie van mislukte weekopdrachten is minder eten, dus redelijke spelregel).
Maar het maakt niet uit of het gaat om een pizza, twaalf rollen plakband of een extra kilo kaas: op het moment dat De Groep een eis stelt, redelijk of onredelijk, en de groep bereid om op te stappen als aan de eis niet wordt voldaan, heeft V. een joekel van een probleem.
Als het een redelijke eis is, heeft de groep achteraf meer sympathie van de buitenwereld, da's duidelijk. Ze zouden massaal uitgelachen worden als ze vertrokken omdat V. niet driemaal daags Beluga-kaviaar wenste aan te rukken. Maar een cd-speler? Als ze zich keihard opstellen hebben ze binnen een uur zo'n apparaat in huis; dat durft V. nooit te blijven weigeren.
Toch?
DiEr schreef
>Ze hebben zelf het nummer geschreven en zijn dus in ieder geval auteursrechthebbende. Verder
>hebben ze als uitvoerend kunstenaar een naburig recht. Dit alles tenzij ze al hun rechten
>bij voorbaat aan VOO hebben overgedaan, al mag ik aannemen dat ze zo dom niet zijn.
Ik kan me voorstellen dat in hun contract een vergelijkbaar artikel staat als in een aantal arbeidscontracten die ik in het verleden getekend heb:
"Alle commerciele en intellectuele vindingen, uitvindingen, ontdekkingen en ontwerpen, welke door werknemer werden gedaan ... [bla de bla] gedurende het dienstverband ... [bla de bla] ... zijn eigendom van Werkgeefster"
Ik weet dat ik naief en dom was/ben etc. maar hele volksstammen hebben dit in hun arbeidsovereenkomst staan. Kan me voorstellen dat zoiets opgenomen is en dat 'ze' geen recht hebben op iets behalve 250k aan het einde.
Zijn Tara, Bien of Martin al gezien in reclamespotjes? Zou V. misschien ook geld op kunnen leveren.
Mzzl
JsM
quote:
op 10-24-1999 om 03:53 PM schreef zazie het volgende:
Iedereen schijnt steeds te vergeten dat het hier OOK om een SPEL met spelregels gaat.
R+W zijn m.i. hier bewust aan begonnen met dit idee in hun hoofd (""het is maar een spel"", hoor je hen regelmatig zeggen).
Het spel : wie kan uiteindelijk het beste standhouden in deze door V. opgelegde BB-wereld, .
Helemaal meel eens Zazie. Waarom loopt iedereen steeds te zeuren over 'het tegen V ingaan', eisen stellen e.d.
Natuurlijk levert dat voor onze wel leukere beelden op, maar aan de andere kant wil ik ze helemaal geen pizza zien eten als ze toevallig honger hebben.
Het SPEL heet Big Brother omdat Veronica alles bepaalt, doet wat ze wil en de kandidaten hebben daar maar in te schikken! Heb je daar geen zin in, dan weten ze waar de voordeur is!
quote:
op 10-24-1999 om 05:38 PM schreef Moor het volgende:
Verbaas je overigens niet over de lijdzaamheid van mensen onder deze omstandigheden,
de literatuur over secte-leden-gedrag is hier heel duidelijk in. En BB-project bevat aardig wat elementen die 'indoctrinatie-tools' zijn in sectes.
Heel waar, Moor; dank voor de opmerking over sektes.
Het is dan ook beslist niet het contract dat hen ervan weerhoudt om een ergens een keiharde eis over te formuleren maar meer een collectieve lijdzaamheid en, uiteraard, de angst voor het eigen hachje.
En zo blijft het dus opmerkelijk en fascinerend dat de(ze) groep zich ofwel (nog?) niet bewust is van hun macht ofwel ervoor kiest die macht niet in een strijd te gaan gebruiken.
Vind zulke zaken veel leuker om (niet) te zien dan wie er aan wie zit te friemelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |