abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55308630
Ola,

Deze week oplevering gehad van ons nieuwbouwhuis.

De eigen huis man maakte tijdens de opleverings inspectie een opmerking dat ipv voorstrijk je ook simpelweg een goedkope latexverf met behangplaksel kan mengen en dan er overheen gaat verven met je eindkleur. De aannemer was het hier mee eens.

Op internet kan ik er echter niets over terugvinden; is het derhalve een goed idee, of nie?

-r-
pi_55309196
Ik heb gewoon goedkope gamma latex gebruikt als ondergrond maar ik denk dat het menegen met behanglijm misschien wel beter werkt op zuigende ondergronden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55309604
Volgens mij hebben ze maar gedeeltelijk gelijk, als je een ondergrond moet isoleren is mijn truc het gebruik van behangplaksel met kalk erdoor. Dus gewoon een pakje behanglijm en een zakje tuinkalk. En daaroverheen kun je dan gewoon latexen. Maar ik heb dit vooral gebruikt bij oude huizen waar je niet weet wat de ondergrond was en de latex er na een paar weken als vellen bij hing. Het behangplaksel zorgt voor een soort vlies, en de kalk geeft het een zekere vaste substantie waar de volgende laag houvast op heeft.

Succes met je klus
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_55328866
Het is een nieuwbouw woning met standaard beton blokken bouw. Dus voornamelijk last van de zuigende werking en het vocht wat nog in de muren zit.

Maar het klinkt dus niet volkomen belachelijk die combinatie. Dat is wel weer goed om te weten.
pi_55328921
Maar wat is de rede dat je een alternatief product zoekt? Er zijn heel wat producten op de markt die precies voor dit doel bedacht zijn, namelijk voorstrijken. Door zelf te gaan mengen weet je nooit wat het eindresultaat gaat worden...

Bovendien als je het hebt over betonblokken, dan hoef je niets te doen tegen het zuigen, maar moet je iets doen tegen het niet hechten.

Kijk eens naar Knauf Betokontakt. Of naar Flevopol van Metzger.
pi_55329807
Door behangplaksel te gebruiken loop je het risico dat je met latex wegtrekkers krijgt (craquele-effect) Ook zal door het water in de eindlaag latex het behangplaksel gedeeltelijk oplossen, waardoor je nog legio rare effecten kunt krijgen.
pi_55329819
quote:
Op maandag 17 december 2007 07:56 schreef Marsepein het volgende:

Kijk eens naar Knauf Betokontakt.
Da's niet voor latex...
pi_55329941
quote:
Maar wat is de rede dat je een alternatief product zoekt? Er zijn heel wat producten op de markt die precies voor dit doel bedacht zijn, namelijk voorstrijken. Door zelf te gaan mengen weet je nooit wat het eindresultaat gaat worden...

Bovendien als je het hebt over betonblokken, dan hoef je niets te doen tegen het zuigen, maar moet je iets doen tegen het niet hechten.

Betonblokken zuigen als de pest. Of dat nou gasbeton (ytong) is of gegoten beton dat is allebei kut met peren. Het feit dat beton niet wil hechten is omdat het alle water uit je lijm/verf zuigt voordat het uit kan harden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55330664
quote:

Puur een kosten aspect. Als het net zo goed werkt, dan werkt het. Moet zeggen dat ik zelf geen prijsvergelijking heb gedaan nog, maar dat ik eerst de opmerking van opleverinspecteur en aannemer wilde verifieren hier op het forum.
pi_55331306
quote:
Op maandag 17 december 2007 09:31 schreef Deetch het volgende:

[..]

Betonblokken zuigen als de pest. Of dat nou gasbeton (ytong) is of gegoten beton dat is allebei kut met peren. Het feit dat beton niet wil hechten is omdat het alle water uit je lijm/verf zuigt voordat het uit kan harden.
Noem me maar eigenwijs, maar beton zuigt echt niet. Natuurlijk, gasbeton wel. Maar gewoon beton niet.

Een test die je kunt doen is een natte spons over de muur heen halen, en als snel al het vocht in de muur getrokken is, dan is het een zuigende ondergrond. Als het er in straaltjes langs loopt, dan is het geen zuigende ondergrond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')