abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55302848
Hallo,

We zijn bezig met een verbouwing en in de centrale hal zijn er drie schakelaars nodig om de lamp aan te zetten. Nou had ik begrepen dat er een apparaat was waarbij je via laagspanning meerdere drukknoppen kunt aansluiten, en dat dat apparaat dan via een relais het licht regelt. Als het mogelijk is zou ik er ook nog een bewegingssensor op willen aansluiten.

Wie weet hoe zo'n apparaat heet en waar je het kunt krijgen?
pi_55302889
Wanneer je 2 schakelaars hebt zou het een hotelschakeling heten. Ik ben helaas onvoldoende thuis in elektrotechniek om te weten of er ook iets als een hotelschakeling is met 3 schakelaars..
  zaterdag 15 december 2007 @ 23:05:41 #3
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_55302891
Misschien kun je beter een draadloos systeem installeren (infrarood) met meerdere afstandsbedieningen
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_55302952
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:05 schreef Alicey het volgende:
Wanneer je 2 schakelaars hebt zou het een hotelschakeling heten. Ik ben helaas onvoldoende thuis in elektrotechniek om te weten of er ook iets als een hotelschakeling is met 3 schakelaars..
dat heet een kruisschakeling, maar dat zoek ik niet, ik wil het kunnen bedienen met laagspanning en drukknoppen
pi_55302962
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:05 schreef klappernoot2000 het volgende:
Misschien kun je beter een draadloos systeem installeren (infrarood) met meerdere afstandsbedieningen
nee alle draden zitten er al, ik hoef het alleen maar aan te sluiten
  zaterdag 15 december 2007 @ 23:09:26 #6
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_55303000
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:08 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

nee alle draden zitten er al, ik hoef het alleen maar aan te sluiten
Misschien een puls in /omslag relais, gezien het feit dat je geen hotelschakeling kan gebruiken?
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_55303332
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:07 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

dat heet een kruisschakeling, maar dat zoek ik niet, ik wil het kunnen bedienen met laagspanning en drukknoppen
Waarom zou die oplossing niet met laagspanning gedaan kunnen worden?
pi_55303509
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom zou die oplossing niet met laagspanning gedaan kunnen worden?
omdat er dan 230volt door de schakeldraden moet lopen om de lamp aan te zetten

het maken van een kruisschakeling zou betekenen dat ik naar elke schakelaar minimaal 2 schakeldraden moet trekken, en dat lukt niet meer aangezien de meeste wanden al dichtzitten
pi_55303636
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:20 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

omdat er dan 230volt door de schakeldraden moet lopen om de lamp aan te zetten

het maken van een kruisschakeling zou betekenen dat ik naar elke schakelaar minimaal 2 schakeldraden moet trekken, en dat lukt niet meer aangezien de meeste wanden al dichtzitten
Waarom moet er per se 230 volt door heen? De schakeling is toch niet afhankelijk van electronica die uitsluitend op 230V werkt?

Het probleem dat de draden er niet zijn maakt het natuurlijk wel lastiger..

* oude kennis oprakelt * is het geen mogelijk om met een IC die een flipflop implementeert te werken? In dat geval kun je vanaf elke 3 punten een drukschakelaar op laagspanning laten lopen, waarbij een druk op de schakelaar de stroom in of uitschakelt. Dit kun je eventueel doorgeleiden naar een relais zodat je ook hoogspanning kunt schakelen hiermee.
pi_55303756
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:23 schreef Alicey het volgende:

Waarom moet er per se 230 volt door heen? De schakeling is toch niet afhankelijk van electronica die uitsluitend op 230V werkt?

Het probleem dat de draden er niet zijn maakt het natuurlijk wel lastiger..

* oude kennis oprakelt * is het geen mogelijk om met een IC die een flipflop implementeert te werken? In dat geval kun je vanaf elke 3 punten een drukschakelaar op laagspanning laten lopen, waarbij een druk op de schakelaar de stroom in of uitschakelt. Dit kun je eventueel doorgeleiden naar een relais zodat je ook hoogspanning kunt schakelen hiermee.
op die manier kan het, maar ik zoek dus een apparaat met een relais erin die dat kan regelen, heb geen zin om zelf te knutselen

ik weet dat zulke apparaten bestaan, in duitsland en oostenrijk zie je ze veel, vaak met bewegingssensors erop aangesloten
  zaterdag 15 december 2007 @ 23:27:58 #11
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_55303803
Wij hebben in onze schuur ook 3 schakelaars zitten waarmee we de daar aanwezige lamp schakelen. Allemaal netjes op 230 volt en niks moeilijke zaken als hulpstroom of zo. Maar hoe het exact zit? Kzou het niet weten, weet alleen dat je stroom niet kunt zien maar wel voelen..
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_55303881
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:26 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

op die manier kan het, maar ik zoek dus een apparaat met een relais erin die dat kan regelen, heb geen zin om zelf te knutselen

ik weet dat zulke apparaten bestaan, in duitsland en oostenrijk zie je ze veel, vaak met bewegingssensors erop aangesloten
Ze zullen er vast zijn, want zo heel ingewikkeld is het niet.. Wat is overigens de reden dat je niet zelf wil knutselen? Dit is nl. echt niet zo heel erg ingewikkeld.
pi_55304052
Heb je een bewegingsmelder die dezelfde lage spanningen kan schakelen als je van plan bent met de schakelars ? (de type die ik ken zijn namelijk 230 volt, en dat is lastig te mixen in jouw plan)

Maarre.... als je in die centrale hal één bewegingmelder plaatst die het licht schakelt, dan zijn alle schakelaars toch overbodig?
-
pi_55304097
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:30 schreef Alicey het volgende:

Ze zullen er vast zijn, want zo heel ingewikkeld is het niet.. Wat is overigens de reden dat je niet zelf wil knutselen? Dit is nl. echt niet zo heel erg ingewikkeld.
Mja, kweek jij ook je eigen tomaten of koop je die kant en klaar bij de supermarkt

Ik heb geen zin en tijd om me te verdiepen in de techniek, langs de electroboer te moeten, te solderen, te testen, het risico te lopen dat ik dingen sloop

bovendien weet ik dat er apparaten op de markt zijn die precies doen wat ik wil, en waar je ook makkelijk een bewegingsmelder/tijdsschakelaar op kunt aansluiten
pi_55304128
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:37 schreef quo_ het volgende:
Heb je een bewegingsmelder die dezelfde lage spanningen kan schakelen als je van plan bent met de schakelars ? (de type die ik ken zijn namelijk 230 volt, en dat is lastig te mixen in jouw plan)

Maarre.... als je in die centrale hal één bewegingmelder plaatst die het licht schakelt, dan zijn alle schakelaars toch overbodig?
ja maar een bewegingsmelder moet optioneel zijn, dus uit te schakelen zijn
pi_55304162
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:05 schreef Alicey het volgende:
Met 2 schakelaars is een wisselschakeling, met 3 of meer is een hotelschakeling

OT:
Volgens mij ben jij op zoek naar een infrarood schakelaar als bewegingssensor.
pi_55304204
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:38 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

Mja, kweek jij ook je eigen tomaten of koop je die kant en klaar bij de supermarkt
Ik ben geen fan van tomaten eigenlijk. Maar laten we het anders op kaas houden. Ik koop kaas bij de supermarkt, maar als er bij de supermarkt geen kaas meer te vinden zou zijn en elders ook niet, zou ik zelf koeien gaan houden.
quote:
Ik heb geen zin en tijd om me te verdiepen in de techniek, langs de electroboer te moeten, te solderen, te testen, het risico te lopen dat ik dingen sloop
Hmm k kan me daar wel iets bij voorstellen.. Kun je echter niemand vinden die dat wel voor je wil doen?
quote:
bovendien weet ik dat er apparaten op de markt zijn die precies doen wat ik wil, en waar je ook makkelijk een bewegingsmelder/tijdsschakelaar op kunt aansluiten
Google dus
pi_55304282
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:42 schreef Alicey het volgende:

Google dus
ja maar google vraagt om een zoekwoord
pi_55304511
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:45 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

ja maar google vraagt om een zoekwoord
zwakstroom hotelschakeling
pi_55304747
kruisschakeling: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html

De bewegingmelder kun je gewoon parallel met de schakelaars op de lamp zetten. (wel fase en lamp goed aansluiten )
Als je één schakelaar dubbel uitvoert kun je de bewegingsmelder ook optioneel schakelen.

Als je het persé via laagspanning wilt regelen: zorg dat je laagspannings- en 230 volts-draden niet door 1 buis laat lopen, volgens mij is dat verboden in NL. Dan kun je problemen krijgen met de verzekering in geval van brand door kortsluiting .

[ Bericht 16% gewijzigd door Adfundum op 16-12-2007 00:45:58 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_55305143
hmm volgens de installateur was dat geen probleem, alhoewel het niet de voorkeur heeft
pi_55305321
Ok, mijn kennis is na 20 jaar ook wat weggezakt
pi_55305575

[ Bericht 86% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2007 00:45:59 ]
pi_55305597
Wat jij zoekt is een impulsrelais.
Ook wel: bistabiel relais.

[ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2007 00:45:32 ]
pi_55305889
quote:
Op zondag 16 december 2007 00:45 schreef Treinhomo het volgende:
Wat jij zoekt is een impulsrelais.
Ook wel: bistabiel relais.
ok, maar dat is dus de schakelaar zelf, enig idee waar een compleet apparaat te krijgen is? ik kan met google alleen maar technische electronica sites krijgen, geen bedrijven die dit soort apparaten ook echt kant en klaar verkopen
pi_55306107
Zonder het hele topic te lezen zeg ik Siemens Logo
pi_55306655
quote:
Op zondag 16 december 2007 01:00 schreef Schepseltje het volgende:
ok, maar dat is dus de schakelaar zelf, enig idee waar een compleet apparaat te krijgen is? ik kan met google alleen maar technische electronica sites krijgen, geen bedrijven die dit soort apparaten ook echt kant en klaar verkopen
Daar valt weinig aan te apparaten.
Behuizinkje, voedinkje, din-railtje, relais, eventueel klemmenstrookje; that's it. Niet bepaald raket-technologie.
Schakelaars en bedrading zul je sowieso zelf moeten verzorgen en da's veruit het meeste werk.

Als je er écht zo tegenop ziet wil ik evenetueel wel iets voor je bouwen.
't is (onderdeel van) mijn beroep.
  zondag 16 december 2007 @ 08:51:36 #28
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_55308135
Ik snap eigenlijk niet goed waarom je niet een 230V kruisschakeling gebruikt
Het is goedkoper, eenvoudiger, en minder kans op storing.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 16 december 2007 @ 10:11:46 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55308471
quote:
Op zondag 16 december 2007 08:51 schreef Automatic_Rock het volgende:
Idd, en meer gebruikt en kan met standaard bouwmarkt onderdelen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55310101
Er zijn meerdere manieren waarop je dit kunt oplossen.
- met inpulsdrukkers en een pulsrelais, bistabielrelay or teleruptor.
- domotica, pulsdrukkers of intelligente schakelaars in combinatie met een PLC of intelligente actor (relais). Voorbeelden hiervan zijn EIB KNX, Logo, X10, enz
- conventioneel bedraden met kruisschakeling.

Zie bijvoorbeeld dit catalogus deel.

Op pagina 429 (12 van 112) kun je deze schakeling zien die ook nog dimbaar is. Of b.v. op pagins 433 (16 van 112) zonder de dimmogelijkheid

En zoals tegenwoordig hier gebruikelijk weet men in zeer korte tijd een 20 tal posts met onzin te posten.

Om nog een te verhelderen:
Wisselschakeling: 2 wisselschakelaars
Hotelschakeling: 3 wisselschakelaars
Kruischakeling: 2 wisselschakelaars met 1 of meerdere kruisschakelaars
Kruishotelschakeling: 3 wisselschakelaars met 1 of meerdere kruisschakelaars

Laagspanning (230V) mag gecombineerd worden in dezelfde buis mits de isolatie van elke draad of kabel tenminste geschikt is voor de hoogste voorkomende spanning.

de rest ga ik niet op in
pi_55335852
quote:
Op zondag 16 december 2007 08:51 schreef Automatic_Rock het volgende:
omdat ik dan alle wanden open moet breken om die extra draden te trekken
pi_55335865
quote:
das allemaal draadloos
  maandag 17 december 2007 @ 14:17:44 #34
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_55336072
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:08 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

omdat ik dan alle wanden open moet breken om die extra draden te trekken
Maar wat voor bedrading zit er nu? Hoeveel draden, hoe dik? Zit het in een pijp, of hebben ze een snoer in de muur gemetseld??
pi_55337119
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:17 schreef Automatic_Rock het volgende:

Maar wat voor bedrading zit er nu? Hoeveel draden, hoe dik? Zit het in een pijp, of hebben ze een snoer in de muur gemetseld??
laagspanning 2 aderig, zit in een buis.. alleen de wanden zijn al dicht en gestuct en ik krijg er geen nieuwe draden in, waarschijnlijk teveel bochten (tis een afstand van zo'n 20m)
pi_55340591
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:09 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

das allemaal draadloos
Weet ik, maar aangezien je de wanden al gestuct had voordat je goed en wel wist wat je precies wilde is dit misschien wel de meest simpele oplossing voor je.
pi_55344897
quote:
Op maandag 17 december 2007 17:28 schreef klipper het volgende:

Weet ik, maar aangezien je de wanden al gestuct had voordat je goed en wel wist wat je precies wilde is dit misschien wel de meest simpele oplossing voor je.
ik weet precies wat ik wil, alleen ik weet niet hoe het heet..
pi_55345930
Hoe zijn de draden getrokken? lopen ze allemaal naar 1 punt? (waar de schakelkast moet komen?)
pi_55348630
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:34 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

^ ^ ^ ^ ^
  dinsdag 18 december 2007 @ 04:15:29 #41
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_55353150
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:34 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

Maar heb je die draden in de muur nou zelf aangelegd of niet??

Want normaal is de volgorde dat je

• de schakeling bedenken/uitzoeken
  • bedrading en buizen aanleggen
  • muur dichtmaken

Klipper (en ook ik) heeft het idee dat je punt 1 hebt overgeslagen denk ik
  • Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_55358206
    quote:
    Op zondag 16 december 2007 12:11 schreef tnimble het volgende:
    Er zijn meerdere manieren waarop je dit kunt oplossen.
    - met inpulsdrukkers en een pulsrelais, bistabielrelay or teleruptor.
    - domotica, pulsdrukkers of intelligente schakelaars in combinatie met een PLC of intelligente actor (relais). Voorbeelden hiervan zijn EIB KNX, Logo, X10, enz
    - conventioneel bedraden met kruisschakeling.

Zie bijvoorbeeld dit catalogus deel.

Op pagina 429 (12 van 112) kun je deze schakeling zien die ook nog dimbaar is. Of b.v. op pagins 433 (16 van 112) zonder de dimmogelijkheid

En zoals tegenwoordig hier gebruikelijk weet men in zeer korte tijd een 20 tal posts met onzin te posten.

Om nog een te verhelderen:
    Wisselschakeling: 2 wisselschakelaars
    Hotelschakeling: 3 wisselschakelaars
    Kruischakeling: 2 wisselschakelaars met 1 of meerdere kruisschakelaars
    Kruishotelschakeling: 3 wisselschakelaars met 1 of meerdere kruisschakelaars

Laagspanning (230V) mag gecombineerd worden in dezelfde buis mits de isolatie van elke draad of kabel tenminste geschikt is voor de hoogste voorkomende spanning.

de rest ga ik niet op in

zou jij de hotelschakeling dan even voor mij uit willen tekenen, (stroomkringschema)...
    Hotelschakeling is niets meer dan een andere naam voor de wisselschakeling... 3 wisselschakelaars kan je niet (op een zinnige manier ) aan elkaar hangen..

en een kruishotelschakeling bestaat al helemaal niet, zo wel, dan graag een stroomkringschema

vonkenboer heeft een paar weken geleden een mooi overzicht gemaakt met alle schakelingen, waarbij de nodige schema's zaten..

Dit is dus onzin

[ Bericht 1% gewijzigd door Bastiaan.V op 18-12-2007 14:07:16 ]
    pi_55359200
    Een hotelschakeling is zeker geen wisselschakeling. De naam van de hotelschakeling is terug te vinden in (je raadt het al) hotels. In een hotelkamer heb je vaak 3 of meer schakelaars voor 2 of meer lichtpunten. Die extra schakelaar (Vaak als trekschakelaar boven het bed) Zet in 1 keer alle lampen in de kamer uit. En wel zodanig dat je de lampen met hun eigen schakelaar weer kunt inschakelen.

Hoe de schematische tekening er uit ziet kan ik je niet vertellen
    pi_55359315
    Een hotelschakeling vind je terug in een htel. Bij de kamerdeur zit een wisselschakelaar en bij het bed. Deze twee vormen een normale wisselschakeling. Bij de wastafel is de drede schakelaar gemonteerd. Met deze schakelaar maakt je een keuke tussen de verlichting boven het bed of boven de wastafel.

OIok nog even gezocht eerste hit in google best duidelijke site. De kruis schakeling staat er ook toevallig.
    pi_55359446
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 13:12 schreef Marsepein het volgende:
    Een hotelschakeling is zeker geen wisselschakeling. De naam van de hotelschakeling is terug te vinden in (je raadt het al) hotels. In een hotelkamer heb je vaak 3 of meer schakelaars voor 2 of meer lichtpunten. Die extra schakelaar (Vaak als trekschakelaar boven het bed) Zet in 1 keer alle lampen in de kamer uit. En wel zodanig dat je de lampen met hun eigen schakelaar weer kunt inschakelen.
    Bijna, je mag door hvoor het broodroost.
    quote:
    Hoe de schematische tekening er uit ziet kan ik je niet vertellen
    Zie de link, dacht dat hij ook tussen de schema's van Vonkie stond.
    pi_55360607
    Cool, zowel op de lts, als het mbo is dit _nooit_ naar voren gekomen, sterker nog, ook in de boeken (ff nagekeken) heb ik bij de hotelschakeling gewooneen wisselschakeling staan....

* Bastiaan.V doet stfu
    pi_55360707
    Ik heb al die schakelingen en al hun namen wel allemaal op de VBO en MTS gehad stonden ook zo in de boeken al kan ik dat niet meer even controleren. Na de MTS is daar nooit meer overgesproken (andere richting)
      dinsdag 18 december 2007 @ 14:54:50 #48
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_55362031
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 14:08 schreef tnimble het volgende:
    Ik heb al die schakelingen en al hun namen wel allemaal op de VBO en MTS gehad stonden ook zo in de boeken al kan ik dat niet meer even controleren. Na de MTS is daar nooit meer overgesproken (andere richting)
    Precies hetzelfde geldt voor mij
    Alhoewel ik niet zeker ben of ik ze op de MTS nog een keer gehad heb.,.
    pi_55369297
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 04:15 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Maar heb je die draden in de muur nou zelf aangelegd of niet??

Want normaal is de volgorde dat je

• de schakeling bedenken/uitzoeken

Klipper (en ook ik) heeft het idee dat je punt 1 hebt overgeslagen denk ik
  • Misschien niet overgeslagen, maar wel vergeten welke het is.
    Hier is trouwens een schitterend hulpmiddel voor, alleen werkt dat vooraf en niet achteraf, een notitieblok.
      Moderator dinsdag 18 december 2007 @ 20:32:25 #50
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_55370511
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 13:21 schreef tnimble het volgende:

[..]

Bijna, je mag door hvoor het broodroost.
    [..]

Zie de link, dacht dat hij ook tussen de schema's van Vonkie stond.
    Inderdaad hij staat ook onder mijn schema's

11. Hotelschakeling

Doel van de schakeling : Twee verschillende lampen op twee verschillende plaatsen aan of uitschakelen. De beide lampen branden nooit tegelijk. De keus tussen beide lampen kan met een schakelaar op een derde plaats worden gemaakt.

Schakeling : Een wisselschakelaar WS1 wordt bijvoorbeeld bij de deur gemonteerd. Een wisseltrekschakelaar WS2 komt bijvoorbeeld boven het bed te hangen. Een wisselschakelaar WS3 plaatst men nabij de wastafel.

Bij het betreden van de kamer schakelt men met de schakelaar WS1 de eerste lamp in. Met behulp van trekschakelaar WS2 is de lamp vanuit het bed te bedienen. Wens je gebruik te maken van de wastafel dan moet je de schakelaar WS3 om zetten. De eerste lamp wordt dan uitgeschakeld en de tweede lamp ingeschakeld.
    Zoals uit de schakeling blijkt gaat de bruine fase draad direct naar wisselschakelaar WS1. De blauwe nuldraad loopt naar beide lampen.
    WS1 en WS2 zijn door twee zwarte wisseldraden met elkaar verbonden en een zwarte wisseldraad verbindt WS2 met WS3. Tenslotte loopt van elke lamp een lampendraad naar de schakelaar WS3.

Deze schakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. En is dus niet dezelfde schakeling als een wisselsschakeling
    pi_55370754
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 20:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Inderdaad hij staat ook onder mijn schema's

11. Hotelschakeling
    [ afbeelding ]

Doel van de schakeling : Twee verschillende lampen op twee verschillende plaatsen aan of uitschakelen. De beide lampen branden nooit tegelijk. De keus tussen beide lampen kan met een schakelaar op een derde plaats worden gemaakt.

Schakeling : Een wisselschakelaar WS1 wordt bijvoorbeeld bij de deur gemonteerd. Een wisseltrekschakelaar WS2 komt bijvoorbeeld boven het bed te hangen. Een wisselschakelaar WS3 plaatst men nabij de wastafel.

Bij het betreden van de kamer schakelt men met de schakelaar WS1 de eerste lamp in. Met behulp van trekschakelaar WS2 is de lamp vanuit het bed te bedienen. Wens je gebruik te maken van de wastafel dan moet je de schakelaar WS3 om zetten. De eerste lamp wordt dan uitgeschakeld en de tweede lamp ingeschakeld.
    Zoals uit de schakeling blijkt gaat de bruine fase draad direct naar wisselschakelaar WS1. De blauwe nuldraad loopt naar beide lampen.
    WS1 en WS2 zijn door twee zwarte wisseldraden met elkaar verbonden en een zwarte wisseldraad verbindt WS2 met WS3. Tenslotte loopt van elke lamp een lampendraad naar de schakelaar WS3.

Deze schakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. En is dus niet dezelfde schakeling als een wisselsschakeling
    Schattig Met die kleurtjes er ook nog bij Zat je toen in de 1ste of ed ??
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
      Moderator dinsdag 18 december 2007 @ 21:36:29 #52
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_55372174
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 20:41 schreef znarch het volgende:

[..]

Schattig Met die kleurtjes er ook nog bij Zat je toen in de 1ste of ed ??
    Ik heb nog een boek van mijn studie overgehouden waar de meest mogelijke schakelingen incl. alle motorschakelingen (dahlanders, draaistroommotors op eenfase, links rechts omschakeling enz. enz. enz. )

Zodoende
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')