HenriOsewoudt | vrijdag 14 december 2007 @ 15:14 |
Bron: Elsevierquote:De vervoersbranche heeft een 'schreeuwend tekort' aan gekwalificeerd personeel. Een ideetje zou dan zijn om zelf mensen op te leiden. Maar ja, waarom zelf betalen voor iets dat je via de plaatselijke politiek ook op het bordje van de belastingbetaler kan leggen? Zo blijft het top-inkomen tenminste gegarandeerd en het geeft de heren politici een warm gevoel van binnen de mensheid weer vooruit geholpen te hebben. Iedereen blij! Wat een fantastisch land. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 14 december 2007 @ 15:26 |
quote:Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen. Ik eis dat die bedrijven een kwart van hun winst afdragen aan gemeente instellingen die voor opleidingen zorgen. Als de overheid er dan toch voor moet zorgen iig niet van MIJN centen. | |
HenriOsewoudt | vrijdag 14 december 2007 @ 15:32 |
quote:Dankje. Maar het is hetzelfde punt als ik altijd maak. Ik heb maar één punt. quote:Waarom zou de overheid er voor moeten zorgen? Waarom wil je met alle geweld die bureaucraten erweer tussen hebben? Laat die bedrijven het gewoon zelf oplossen. Juist die overmaat aan bureaucratie geeft bedrijven het idee dat ze dit soort dingen helemaal niet meer zelf hoeven te betalen maar gerust aan de overheid kunnen overlaten. Ze hebben, net als de politici die het regelen, waarschijnlijk nog het gevoel dat ze er iets goeds mee doen ook. | |
Oosthoek | vrijdag 14 december 2007 @ 15:43 |
Zoals ik al op de FP neerplempte: Ik vind het een compleet kutverhaal. De vervoersbranche recruiteert al actief mensen met een chauffeursopleiding in het vooruitzicht. Ik weet dat het openbaar vervoers bedrijf Utrecht het doet en dat er meerdere internationale vervoerders zijn die het doen. Daarom is het volstrekt belachelijk als we dit gaan uitvoeren. | |
Lord_Vetinari | vrijdag 14 december 2007 @ 15:44 |
Rijbewijs kado voor werkloze | |
Papierversnipperaar | vrijdag 14 december 2007 @ 15:46 |
quote:De vrije markt wil een overheid die hun (toekomstige) personeel opleid. Vrije keus, vrije markt. Een uitstekend libertarisch uitgangspunt. ![]() Maar niet van MIJN centen aub! Ik betaal zelf voor mijn opleiding, van mij krijgen ze niets meer. | |
Fastmatti | vrijdag 14 december 2007 @ 15:55 |
Nog even los van de problemen die ik heb met dit soort subsidies. Amsterdam is echt zeer hypocriet. Ze jagen de automobilist de stad uit, maar gaan nu zelf mensen een rijbewijs geven. Ze hebben toch zo'n goed OV in de stad? Dat argument wordt tenminste altijd gebruikt om de automobilist uit te melken. Hoe past dat in de doelstellingen van Amsterdam? | |
Fastmatti | vrijdag 14 december 2007 @ 15:58 |
quote:Zeldzaam dat ik het met jou eens ben. quote:Helaas gaat het toch mis. Als werkgevers geen personeel kunnen vinden dan is dat hun eigen probleem. Waar voor burgers eigen verantwoordelijkheid zou moeten gelden. moet het ook voor de bedrijven gelden. | |
Boze_Appel | vrijdag 14 december 2007 @ 15:58 |
quote:Ik denk dat we hier met abmtenarenlogica te maken hebben. Een keer een rijbewijs vertrekken met mogelijke hoop een baan is minder andere subsidies. Eoa. ambtenaar gaat dan tussen het raamkijken door een sommetje maken en denkt, dikke winst voor de gemeente A'dam, hoera voor de overheid. | |
Fastmatti | vrijdag 14 december 2007 @ 15:59 |
quote:Op zich is het natuurlijk wel slim. Ze leiden hun eigen melkkoe op, maar hypocriet blijft het. | |
DS4 | vrijdag 14 december 2007 @ 17:18 |
quote:Als dit een reden is om niet meer opleidingen te vergoeden, dan loop je het risico dat bedrijven niet meer voor opleidingen gaan betalen omdat de staat dan de opleidingen voor hun branche niet meer vergoed, waardoor er minder mensen komen of de kosten hoger worden. Het kan natuurlijk zo zijn dat men nog wel banen te vergeven heeft, maar waarbij het niet meer financieel haalbaar is om de mensen op te leiden. De echte schaarste wordt dan opgelost, maar de banen die nog extra zouden kunnen komen worden zo wel geblokkeerd. Het is niet zo zwart-wit denk ik... | |
Aoristus | vrijdag 14 december 2007 @ 17:34 |
Vreemde redenering, de busmaatschappijen zijn allemaal geliberaliseerd, waarom betaalt het bedrijfsleven de benodigde kennis niet? Iedereen weet dat een rijbewijs halen schreeuwend duur is | |
DS4 | vrijdag 14 december 2007 @ 17:36 |
quote:Verreweg de meeste opleidingen worden niet betaald door het bedrijfsleven (alhoewel men natuurlijk mee betaalt via de belastingen), maar uit de algemene middelen. Door het betalen van de opleiding kan iemand gewoon te duur worden. | |
Aoristus | vrijdag 14 december 2007 @ 17:39 |
quote:Dat is de prijs die je betaalt als je overheid er niet bij wilt hebben, toch? Vraag meets aanbod | |
DS4 | vrijdag 14 december 2007 @ 17:44 |
quote:Ik ben niet tegen overheid (minder zou wel prettig zijn). | |
OldJeller | vrijdag 14 december 2007 @ 17:48 |
En ik dacht dat we een fileprobleem hadden en dat de overhuid juist het OV aan het stimuleren is voor iedereen ipv autorijden. Onee, alleen de armen die al geld toekrijgen, krijgen ook nog eens een gratis rijbewijs, terwijl de gewone man met een auto telkens meer moet betalen. Ja, zo werkt het. ![]() | |
TubewayDigital | vrijdag 14 december 2007 @ 18:16 |
quote:De overheid heeft zich die taak toegeiegend dus dan klaag je automatisch bij die overheid. | |
Richie_Rich | vrijdag 14 december 2007 @ 18:36 |
En na twee keer zakken krijgen ze het papiertje ook gewoon zeker ![]() | |
Papierversnipperaar | vrijdag 14 december 2007 @ 18:45 |
quote:Toegeeigend? Het is de schuld van de klagende "ondernemers" | |
sigme | zaterdag 15 december 2007 @ 09:56 |
Het is natuurlijk ook een kwestie van verschillende belangen & risico's. Ondernemers hebben personeel met rijbewijs nodig, daarbij geldt natuurlijk wat DS4 ook al zegt; het kan soms voor die ondernemer niet (meer) uit nog te investeren in papieren, waar dat voor de bijstandverstrekker wél uit kan. De een bespaart, de ander kan meer omzet draaien. Maar de mate waarin de een bespaart en de ander meer omzet maakt, is niet gelijk, en dus is het wel of niet rendabel zijn van de investering voor deze partijen ongelijk. Ten tweede kan een ondernemer het risico van de investering in rijbewijs & chauffeursdiploma voor een onbekende, niet in bezit van deze papieren en dus ook niet in bezit van relevante werkervaring, bijna niet inschatten. De uitkeringsinstantie kan dat vaak beter (kent de persoon, kan er gesprekken mee voeren, heeft weet van voorgaande pogingen in andere richtingen etc). | |
voyeur | zaterdag 15 december 2007 @ 10:06 |
Ja, ja, maar maak dan een convenant waarbij de vervoersbranche belooft xx mensen feitelijk aan een baan te helpen die via dit gesponsorde circuit binnen komen. Dan compenseert dat door het wegvallen van uitkeringen en belastingafdrachten etc voor de kosten. Nu is het volstrekt eenzijdig in het belang van de vervoersbranche, die alsnog kan besluiten Poolse chauffeurs aan te nemen en die nog minder te betalen 'omdat het aanbod van gekwalificieerd personeel al zo hoog is'. | |
sigme | zaterdag 15 december 2007 @ 10:12 |
Nah, voor binnenlands vervoer heb je niks aan Polen. Convenanten zijn ingewikkelde regelingen, met controles, rapportages, verslaglegging, normen, evaluaties etc. Dát is pas baantjesbeschermerij van de ambtelijke stand (en wegjagen van ondernemers, zeker die kleinere), en het is afdwingen van brancheorganistie-op-initiatief-van-overheid. | |
Boze_Appel | zaterdag 15 december 2007 @ 10:24 |
quote:Ik zie ze anders met 6 busjes tegelijk elke dag zich laten vervoeren, door Polen zelf en de transportbizz leeft op Polen. Transportbedrijven nemen an masse oostblokkers aan. | |
sigme | zaterdag 15 december 2007 @ 10:36 |
quote:Dat soort busjesvervoer is geen betaald vervoer (dan zou het onder de taxiwet vallen), dus die telklen niet (om werklozen aan betaalde arbeid te krijgen in de vervoersbranche). Transportbedrijven nemen inderdaad veel Polen aan, maar er is veel transport dat *niet* geschikt uit te besteden is aan buitenlanders (omdat er Nederlands praat/papierwerk aan te pas komt). Hoe zeggen ze dat; het is geen zerosum ofzo. Dat er veel Poolse chauffeurs worden gebruikt betekent niet dat Nederlandse chauffeurs niet meer gewild zijn, dat zijn ze wel en er is een tekort aan, maar in een andere tak dan waar die Polen nuttig (en goedkoop) zijn. Overigens zijn die Polen o.a. goedkoop omdat ze vrijgesteld zijn van chauffeursdiploma-volgens-Nederlandse-standaard. Een buitengewoon fraai ambtenarengewrocht, ik zal het topic even opzoeken.Edit: [Only in Holland] Chauffeursdiploma. |