abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55266920
Wat kun je me aanraden als beginner die uiteindelijk electrische gitaar wil gaan spelen?
Moet ik toch akoestisch beginnen of meteen met de electrische gitaar?
Wat voor gitaar moet ik aanschaffen en voor welke prijs.
I am the mountain the forest and the earth.
  vrijdag 14 december 2007 @ 12:29:03 #2
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55266969
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:27 schreef faun het volgende:
Wat kun je me aanraden als beginner die uiteindelijk electrische gitaar wil gaan spelen?
Moet ik toch akoestisch beginnen of meteen met de electrische gitaar?
Wat voor gitaar moet ik aanschaffen en voor welke prijs.
gewoon akoestisch

voor +/- 100 euro heb jeen leuek gitaar om mee te beginnen
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
pi_55267273
Onzin hierboven. Als jij electrisch wilt spelen begin je electrisch, je moet doen wat je leuk vind dan speel je veel meer en leer je veel sneller!!

Succes

Ow en wat je aan kunt schaffen hangt af van je budget, hoe groot is dat?
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_55267299
Akkoestisch op een western gitaar. Niet een spaanse gitaar.

Western heeft dezelfde halsdikte. Wanneer je wat akkoorden kan pakken en wat theorie kent, zou ik overgaan naar elektrisch.

Je bent niet de eerste die deze vraag stelt. Gebruik de zoekfunctie of centrale 'leer gitaar spelen' topics.
  vrijdag 14 december 2007 @ 12:43:13 #5
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55267330
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:41 schreef Fixxxer het volgende:
Onzin hierboven. Als jij electrisch wilt spelen begin je electrisch, je moet doen wat je leuk vind dan speel je veel meer en leer je veel sneller!!

Succes

Ow en wat je aan kunt schaffen hangt af van je budget, hoe groot is dat?
niks onzin , zie hierboven
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  vrijdag 14 december 2007 @ 12:43:24 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55267339
Akoestisch .
Laat het even weten als je MTV UP van Nirvana kunt spelen .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 14 december 2007 @ 12:46:24 #7
85962 ioko
I Appear Missing
pi_55267409
Nou dat wordt een lekker advies op deze manier. Ik zou namelijk ook zeggen gewoon electrisch beginnen. Snaren zijn makkelijker in te drukken en je leert er sneller op spelen. Op een electrische gitaar kun je ook heel mooi acoustische nummer spelen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_55267432
Tenzij je een IQ hebt boven de 130 en dus makkelijk lerende, tijd te veel hebt om zo door te kunnen zetten en het niet erg vindt om bloedende vingertoppen te hebben vanwege het ontbreken van eelt.

Dan zou ik meteen beginnen met electrisch.
  vrijdag 14 december 2007 @ 12:47:21 #9
85962 ioko
I Appear Missing
pi_55267438
Wat is de meerwaarde om acoustisch te beginnen eigenlijk?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_55267477
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:42 schreef Devlinsect het volgende:
Akkoestisch op een western gitaar. Niet een spaanse gitaar.

Western heeft dezelfde halsdikte. Wanneer je wat akkoorden kan pakken en wat theorie kent, zou ik overgaan naar elektrisch.
Wat is dan de meerwaarde van accoustisch beginnen? seriously, als je een hobby wilt nemen moet je doen wat je leuk vindt... Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als accoustisch je ook wel wat lijkt kun je ook best accoustisch beginnen, maar als je alleen maar metal luistert zul je daar je heil niet in vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fixxxer op 14-12-2007 15:07:41 ]
pi_55267507
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:46 schreef ioko het volgende:
Nou dat wordt een lekker advies op deze manier. Ik zou namelijk ook zeggen gewoon electrisch beginnen. Snaren zijn makkelijker in te drukken en je leert er sneller op spelen. Op een electrische gitaar kun je ook heel mooi acoustische nummer spelen.
Snaren makkelijk indrukken hangt af van:
* dikte van de snaren
* hoe de kam / brug van de gitaar is afgesteld

Akoestische nummers spelen op een electrische gitaar.

Je bedoelt clean spelen. Dus zonder distortion / echo of andere vervorming / effect.

Er is voor mij als gitarist een groot verschil in klank wanneer ik speel op een akkoestische gitaar en wanneer ik clean speel op mijn electrische.

Je leert sneller spelen door de grepen te kennen en herkennen. Deze moet je zo snel mogelijk kunnen pakken om zo een mooie overgang te krijgen. Je leert pertinent niet sneller spelen doordat het electrisch is.
pi_55267517
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:47 schreef ioko het volgende:
Het is iets moeilijker. Je moet de snaren harder indrukken, en de snaren zijn verder uit elkaar. Het is dus beter voor je techniek. Als je eenmaal een elekrische hebt is het dan ook gelijk een stuk makkelijker. Ik ben ook met akoustisch begonnen, en daarna op elektrisch over gegaan. Nooit spijt van gehad, want ik speel het nu nog steeds allebei.
pi_55267573
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:47 schreef ioko het volgende:
Een electrische gitaar, zeker met gain voluit gedraait, "vergeeft" je meer. Dat kan leiden tot het aanleren van fouten die je later in je carrière aardig wat moeite gaan kosten om af te leren. Dat daargelaten, als je electrische gitaar wil spelen (en niets kan met het geluid van een acoustische) ben ik het helemaal met Fixxer eens. Het moet in de eerste plaats leuk en inspirerend blijven, in plaats van "ik moet het leren op een acoustische zodat ik kan promoveren naar een electrische gitaar wat ik eigenlijk wil . .".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_55267597
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:48 schreef Fixxxer het volgende:

[..]

Wat is dan de meerwaarde van accoustisch beginnen? serieusly, als je een hobby wilt nemen moet je doen wat je leuk vindt... Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als accoustisch je ook wel wat lijkt kun je ook best accoustisch beginnen, maar als je alleen maar metal luistert zul je daar je heil niet in vinden.
Meerwaarde?

Akkoestisch is lang niet zo duur. Beetje goed klinkende electrische gitaar met een beetje huiskamer versterker is best leuk. De bak met effecten om electrisch interessant en waardevol te maken, is duur.

Wanneer je metal luistert en de basis niet kent, kom je niet verder dan een paar barré grepen en of powerchords. Wanneer je GOED wilt LEREN gitaar spelen, zou IK beginnen met akkoestisch op een westerngitaar om zo de theorie en gitaargrepen te kunnen pakken.

Wanneer ik GOED wil LEREN gitaar spelen en heb 1000 euro over, dan begin ik meteen met electrisch.
pi_55267609
Allemaal geneuzel hier, van op t een leer je sneller en op het ander pijnlijker. Je leert het snelst door het veel te doen en je doet het het meest door het leuk te vinden. Dus nogmaals, kies wat bij jouw muzieksmaak past!

Zeker als je daarnaast nog les neemt, is het op allebei even goed te leren.
pi_55267618
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:42 schreef Devlinsect het volgende:
Western heeft dezelfde halsdikte.
Die varieert tenslotte niet . Mijn favoriete electrische gitaar (Es-335-kloon) heeft een halsdikte die nauwelijks onderdoet voor mijn spanjaard.
pi_55267728
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:50 schreef Hugo- het volgende:

[..]

Het is iets moeilijker. Je moet de snaren harder indrukken, en de snaren zijn verder uit elkaar. Het is dus beter voor je techniek. Als je eenmaal een elekrische hebt is het dan ook gelijk een stuk makkelijker. Ik ben ook met akoustisch begonnen, en daarna op elektrisch over gegaan. Nooit spijt van gehad, want ik speel het nu nog steeds allebei.
Wat hij zegt
pi_55267745
Hmmz ik kan alleen voor mezelf spreken en ik speel nu dik 20 jaar. Ik ben begonnen op een spaans klassieke gitaar. En daar heb ik heel veel op geleerd. Na een jaar of 3 ging ik over op electrisch. Maar inmiddels ben ik toch terug bij de spaanse. Die klank, de subtiliteit die je erin kunt leggen... Dat haal je in mijn beleving alleen maar uit een spaanse klassieke gitaar. Met nylon dus. Elke fout word afgestraft, maar alles wat je goed doet erop word net zo beloond. Ik heb zelf in totaal een jaar of 5 les gegeven en ik zweer bij de spaanse. Maar toegegeven, het ligt eraan wat jij wil. En het staat je vrij te wisselen tussendoor Succes met dit machtig mooie instrument en tijdverdrijf.
pi_55267781
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:54 schreef Litpho het volgende:

[..]

Die varieert tenslotte niet . Mijn favoriete electrische gitaar (Es-335-kloon) heeft een halsdikte die nauwelijks onderdoet voor mijn spanjaard.

Ik speel bijna 15 jaar gitaar. Begon met een akkoestische Spaanse. Ging na drie jaar over naar electrisch en kon veel grepen opnieuw gaan leren, omdat een electrische smaller is. Je hersenen / spieren onthouden de grepen en standen van je handen op gitaar. Wanneer de dikte veranderd, zul je het opnieuw gedeeltelijk moeten leren.

Kheb me een meuk met pedalen, virtuele effecten met behulp van de pc. Toch kom ik altijd terug op de akkoestische WESTERN gitaar. Daar schrijf ik wat nummers mee en leer nieuwe grepen.

Wanneer ik ff gitaar wil spelen, hoef ik de pc niet aan te zetten, gitaarversterker niet aan te zetten en / of ook nog is rekening houden met mijn buren / tijdstip van spelen.

Akkoestische gitaar is de bom om te leren spelen en om goed te kunnen worden. Crescendo, decrescendo. Das lastig op een electrische...

[ Bericht 43% gewijzigd door Devlinsect op 14-12-2007 13:07:09 ]
pi_55267986
ik ken twee mensen die allebei een akoestische gekocht hebben met de bedoeling uiteindelijk electrisch te leren spelen. Bij allebei lag het ding na 3 keer gebruiken in een hoekje stof te happen omdat het heel anders klinkt en voor geen meter leek op wat ze eigenlijk wilden leren. Dan maar allebei een electrisch beginners setje gehaald, en daar spelen ze wel mee.

Het hangt er inderdaad maar vanaf of je akoestisch ook wel leuk vindt, of dat je eigenlijk enkel keihard lawaai wil maken
pi_55268036
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:08 schreef Pulsy het volgende:
Het hangt er inderdaad maar vanaf of je akoestisch ook wel leuk vindt, of dat je eigenlijk enkel keihard lawaai wil maken
Eensch
pi_55268103
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:01 schreef Devlinsect het volgende:
Wanneer ik ff gitaar wil spelen, hoef ik de pc niet aan te zetten, gitaarversterker niet aan te zetten en / of ook nog is rekening houden met mijn buren / tijdstip van spelen.
Semi-hollowbodies zijn ook wel perfect wat dat betreft. Sterker nog, een goede unplugged klank is een van de betere hints die je krijgt over hoe de gitaar zich plugged staande houdt. Tenzij je er natuurlijk loodzware high-gain elementen in schroeft, maar waarom zou je dan spelen op een (semi-)hollowbody? .
pi_55268225
Idd. Alleen niet aan te raden voor een beginner.
pi_55268273
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:19 schreef Devlinsect het volgende:
Idd. Alleen niet aan te raden voor een beginner.
Qua prijs bedoel je? Of had je nog andere zwaarwegende redenen waar ik even niet op kom? (behalve natuurlijk de al meerdere malen genoemde "je moet spelen op iets wat je vindt klinken").
pi_55269499
Je zegt in je TT dat je wilt lessen. Als je uiteindelijk dan ook electrisch wilt gaan lessen kan je net zo goed gelijk beginnen met electrisch, want je krijgt er niet voor niets les in. Wil je ook acoustisch gaan spelen neem je daarvoor ook les. Het verschil tussen de type gitaren is wel overkomelijk, al is het soms (weer) even wennen.

Wil je dit zeker weten, vraag het aan de persoon waar je wilt gaan lessen.
  vrijdag 14 december 2007 @ 14:13:41 #27
85962 ioko
I Appear Missing
pi_55269623
Het is volgens mij duidelijk dat TS gewoon electische gitaar wil leren spelen en er is genoeg mogelijk zonder 1000 euro uit te geven om electrisch te beginnen. Wat pas echt nutteloos zou zijn is om eerst geld uit te geven aan een acoustische gitaar terwijl je electrisch wilt gaan spelen.

Ik snap dat een aantal semi-professionele spelers dit anders zien, maar volgens mij is de vraag van de TS niet op die manier gesteld.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_55270395
Je kan elektrisch beginnen te spelen, maar dan moet je in het begin wel extra doorbijten (de snaren van een elektrische gitaar snijden wat meer in je vingers dan van een akoestsiche (klassieke) gitaar). Eelt kweken.

Maar het kan prima
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_55270794
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 14:13 schreef ioko het volgende:
Het is volgens mij duidelijk dat TS gewoon electische gitaar wil leren spelen en er is genoeg mogelijk zonder 1000 euro uit te geven om electrisch te beginnen. Wat pas echt nutteloos zou zijn is om eerst geld uit te geven aan een acoustische gitaar terwijl je electrisch wilt gaan spelen.

Ik snap dat een aantal semi-professionele spelers dit anders zien, maar volgens mij is de vraag van de TS niet op die manier gesteld.
Tuurlijk kan je op een fulltube 100watt amp beginnen, maarja wats er mis met een transistor bakje?

Ik speel zelf op een akoestische gitaar en een hollow-body elektrische (icm 30watt transistor ampje) en ben daar heel te vreden mee, spelen alle 2 anders, maar zou er ook niet een kwijt willen.

Dacht eerst ook aan om alleen elektrische te gaan spelen. Maar uiteindelijk voor akoestische gegaan, gewoon lekker op de bank zitten, geen gezeik met kabels. Maarja het kriebelde dus ik weer naar de muziek winkel, en uiteindelijk een hollow body erbij gekocht. En een full body elektrische komt ook nog wel eens

Akoestische: 340
Hollow-body: 370
30watt transistor amp: 180
--------------------------------------
890 euro
His legions, angel forms, who lay entranced. Thick as autumnal leaves that strow the brooks. Foto's@dART
pi_55271033
Ik denk dat het belangrijkste waar je op wilt letten als je je eerste elec. gitaar koopt, dat het niet het aller goedkoopste is.
M.a.w. dat je erop door kunt groeien na 3 mnd en je er niet dan achter komt wat een kutgeluid je eigenlijk hebt als je er een beetje kijk op begint te krijgen...
pi_55271471
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:22 schreef Fixxxer het volgende:
Ik denk dat het belangrijkste waar je op wilt letten als je je eerste elec. gitaar koopt, dat het niet het aller goedkoopste is.
M.a.w. dat je erop door kunt groeien na 3 mnd en je er niet dan achter komt wat een kutgeluid je eigenlijk hebt als je er een beetje kijk op begint te krijgen...
En belangrijker, dat hij niet ontstemt als je er alleen maar naar kijkt. Er is weinig wat zo demotiverend werkt als een instrument wat niet langer dan twee minuten in dezelfde stemming blijft staan (wat weer een goede reden is om op een goedkope beginnersgitaar geen tremolo te plaatsen).
pi_55274411
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:42 schreef Litpho het volgende:

[..]

En belangrijker, dat hij niet ontstemt als je er alleen maar naar kijkt. Er is weinig wat zo demotiverend werkt als een instrument wat niet langer dan twee minuten in dezelfde stemming blijft staan (wat weer een goede reden is om op een goedkope beginnersgitaar geen tremolo te plaatsen).
Hehe heb je daar serieus zoveel problemen mee gehad?

EDIT: laat maar, daar hebben we het gitaristentopic voor

[ Bericht 10% gewijzigd door Fixxxer op 14-12-2007 19:19:40 ]
  vrijdag 14 december 2007 @ 19:16:05 #33
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_55275695
Als je elektrisch wil spelen moet je gewoon een elektrische gitaar gaan kopen.

Hard werken op een slechte akoestische is slechter voor je techniek dan niet hard te hoeven drukken op een goede elektrische. Maar dat hele verhaal over spieren en speeltechniek ga ik niet weer opschrijven
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_55278787
je kan gewoon meteen beginnnen met elektrische gitaar hoor dat je op akkoestisch moet beginnen is een beetje achterhaald
pi_55381976
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:08 schreef Pulsy het volgende:
ik ken twee mensen die allebei een akoestische gekocht hebben met de bedoeling uiteindelijk electrisch te leren spelen. Bij allebei lag het ding na 3 keer gebruiken in een hoekje stof te happen omdat het heel anders klinkt en voor geen meter leek op wat ze eigenlijk wilden leren. Dan maar allebei een electrisch beginners setje gehaald, en daar spelen ze wel mee.
Heb afgelopen weekend een accoustische gehaald, en net iets meer dan het goedkoopste instapmodel (solid top!). Komt een zeer aangenaam geluid uit, en ik denk dat ik hier wel een tijdje mee uit de voeten kan, ook al wil ik uiteindelijk wel over naar electrisch. Tot nu toe vermaak ik me hier ook wel mee, ik heb nog genoeg te leren voor dit gaat vervelen.

Maar het was al pijnlijk zat om in de winkel te zoeken naar wat bevalt zonder enige kennis over gitaar spelen. Een beetje hetzelfde als een piano kopen en ze met elkaar vergelijken door op allemaal één toets in te drukken en luisteren welke het beste klinkt.

Hoe lang duurt het eigenlijk om eelt te kweken? Want ik heb nu idd niet zo veel gevoel meer in mijn vingers...

Wat vooral lastig is, is iets vinden om mee te oefenen dat bekend voor komt. Sinds ik tabs voor "Fire water burn" (iig de intro) op ben gaan zoeken gaat 't allemaal een stuk beter.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_55382267
Dat eelt kweken duurt een poosje. Maar troostje, daar hoef je geen moeite voor te doen. Alleen spelen en veel oefenen is genoeg om eelt te kweken

Ik kan je alleen maar aanraden wel lessen te nemen, maar in de tussentijd zou je eens kunnen kijken naar het programma powertab (gratis) en er zijn letterlijk 10.000 enden tabs voor beschikbaar. Is midi-based dus je kunt de snelheid enzo aanpassen, metronoompje mee laten tikken etc etc etc. Leuk oefenspul! http://www.power-tab.net/guitar.php

En dat je nog jaren speelplezier mag hebben op je nieuwe aanwinst!
pi_55382272
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 21:27 schreef Maarten02 het volgende:
dat je op akkoestisch moet beginnen is een beetje achterhaald
Je hebt gelijk. Alle argumenten die hierboven werden gegeven zijn vorig jaar december verlopen .
  woensdag 26 maart 2008 @ 07:23:27 #38
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_57614906
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:52 schreef Litpho het volgende:

[..]

Een electrische gitaar, zeker met gain voluit gedraait, "vergeeft" je meer. Dat kan leiden tot het aanleren van fouten die je later in je carrière aardig wat moeite gaan kosten om af te leren. Dat daargelaten, als je electrische gitaar wil spelen (en niets kan met het geluid van een acoustische) ben ik het helemaal met Fixxer eens. Het moet in de eerste plaats leuk en inspirerend blijven, in plaats van "ik moet het leren op een acoustische zodat ik kan promoveren naar een electrische gitaar wat ik eigenlijk wil . .".
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_57624589
En een elektrische gitaar met gain niet voluit gedraaid? Op een elektrische gitaar valt meer te spelen dan alleen metal.

Andere "argumenten" die ik in dit topic tegenkwam:

-Bloedende vingertoppen. Ik ben op een elektrische gitaar begonnen, maar ik heb nooit last van mijn vingers gehad. Met name stratkloons en dergelijke hebben meestal snaren die een stuk dunner zijn dan op wat voor akoestische gitaar dan ook, en dus makkelijker in te drukken, zoals eerder gezegd. Dit heft het "snijeffect" op.

-"Het is moeilijker en dus beter voor je techniek." Dit snap ik niet helemaal. Als je op een moeilijk bespeelbaar instrument wilt kunnen spelen, heb je een techniek nodig die je dat toestaat, ja. Als je op een gitaar speelt met lichte snaren, heb je de "betere techniek" van het kunnen spelen op een gitaar met zwaardere snaren natuurlijk ook niet nodig. Als dat wel zo zou zijn, kun je beter meteen beginnen op een twaalfsnarige gitaar met een action van een centimeter.

-Elektrisch zou te duur zijn vanwege "de bak met effecten om elektrisch interessant en waardevol te maken". Zonder al die poespas is een elektrische gitaar natuurlijk evengoed interessant en waardevol. Bovendien hangt het helemaal van het budget van TS af wat er te duur is en wat niet.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')