Daar waar ik zowel een download-server nodig heb, ik ook af en toe een game wil kunnen spelen én ik volgende week een LAN-party heb word het maar eens tijd om een cheapo computer in elkaar te steken.
Mijn eisen:-Uitbreidbaar
-Kan enigszins recente games op 1280 * 1024 spelen
-Fluisterstil
-Budget van rond de 650 euro
Waar ik tot nu toe op uit ben gekomen:
Processor: Intel Core Duo E4600 2.4Ghz: ¤120Minder dan de E6600, maar wel een goedkope processor die ik eventueel op 3.0Ghz kan laten draaien. Daar waar dit systeem vrij veel gaat unrarren / parren is een snelle processor toch wel een pre. Waarom geen AMD? Omdat ik al sinds mijn luier periode met Intel processoren werk. Fanboy, och.
Moederbord: Asus P5B SE (775, P965, ATX, PCI-e, ATA, 5x SATA): ¤65Wat het moederbord betreft heb ik vrij simpele eisen: Socket 775, tot 4GB geheugen, 4x SATA, 1x eSATA, PCI-Express 16x en natuurlijk support voor de 65nm E4600. Helaas kan dit moederbord niet goed overclocken, maar dat neem ik met de lage prijs van dit bordje voor lief, al helemaal omdat hij aan de rest van de eisen wel voldoet en zelfs tot 8GB geheugen ondersteund, verspreid over 4 latjes.
Geheugen: Kingston KVR667D2N5: ¤35In eerste instantie ging ik voor 1 latje 2GB geheugen, maar ga ik ivm. de lange levertijd voor de kit van 2 * 1 GB dual channel. Simpelweg omdat het op voorraad is bij de webshop waar ik alles wil bestellen, en het vrij veel bang-for-your-buck kan leveren. Dat het ValueRAM is vind ik niet erg, overclocken zal ik er toch niet mee doen.
Hardeschijven: 2 * Seagate Barracuda 7200.10 500GB (500GB, SATA, 16MB, 7200): ¤200Op het moment heb ik twee externe hardeschijven, 250 en 500 gigabyte. Dit geeft veel kabelzooi en ze zijn traag, vandaar dat ik ze weg doe en iets bij leg voor twee van deze hardeschijven. Ik heb er voor gekozen omdat ik een hekel aan luide hardeschijven heb, en deze schijnbaar vrij stil zijn.
Videokaart: Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M,DDR3, PCI Express x16, 256MB: ¤95Zolang ik games in de categorie Need For Speed Underground 1 / 2 / Most Wanted en Half Life 2 @ 1280 * 1024 met de settings op medium kan spelen ben ik al tevreden. Dankzij de passieve koeling maakt hij verder geen geluid, en kan de casefan hem prima koelen.
Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Closed, Zwart): ¤95Niet een al te mooie kast, wel lekker stil en goed goedkoop kijkend naar de voeding die er bij geleverd word. Optie tot 5 hardeschijven Hierdoor is de keuze voor mij snel gemaakt.
Toekomstplannen:-RAID controller en twee extra 500GB hardeschijven voor een RAID-5 opstelling
-2GB extra geheugen als dit nodig is
-Stillere CPU koeler