abonnement Unibet Coolblue
pi_55238566
Poolse zoekt hier [Nederland] werk en man
quote:
Veel Poolse vrouwen komen op eigen houtje naar Nederland, op zoek naar werk en avontuur. Of een huwelijkspartner, want Nederlandse mannen zijn zorgzamer en minder drankzuchtig.

Adriana Stachurska (21) komt uit Przenorno, een klein dorpje in het oosten van Polen. Sinds vijf maanden werkt ze via het uitzendbureau Flexworx als productiemedewerkster. „Vorig jaar heb ik mijn middelbare school afgemaakt. Ik wilde economie gaan studeren maar dat was financieel gezien niet haalbaar. Goed betaald werk was ook moeilijk te vinden”, vertelt ze. Met haar baantje in Nederland verdient ze bijna vier keer zoveel als bij de slagerij in Polen waar ze een paar maanden heeft gewerkt.

Stachurska is geen uitzondering, blijkt uit de officiële migratiecijfers. Elk jaar komen tienduizenden vrouwen uit Polen, Roemenië en Bulgarije naar Nederland; een flink deel alleen. In de statistieken is de groep veel omvangrijker dan die van bijvoorbeeld de welbekende Poolse klusjesmannen. „Meisjes hebben veel meer lef en durven eerder de stap te nemen om naar het buitenland te gaan”, verklaart Adriana Starchurska.

Antropologe Cathelijne Pool promoveert op de migratie van Polen in Europa. Volgens haar is sinds 2004 de arbeidsmigratie van vrouwen naar Nederland sterk toegenomen. Door de hoge werkloosheid in Polen en in het bijzonder onder jongeren is werk tegenwoordig het belangrijkste motief voor de Poolse vrouwen om naar Nederland te komen. Pool: „Nu het vinden van werk zo moeilijk is speelt vriendjespolitiek een doorslaggevende rol. Je vader moet connecties hebben om kans te maken op een baan. Werk betaalt bovendien slecht. Jongeren hebben soms wel drie baantjes naast elkaar om rond te kunnen komen”.

Voor Starchurska is niet alleen het geld een reden om voorlopig in Nederland te blijven. „Ik heb hier veel meer vrijheid dan in Polen, waar ik bij mijn ouders woonde. Daar had ik door onze financiële situatie nooit zelfstandig kunnen gaan wonen. Nu woon ik in Werkhoven in een appartement met vijf andere Polen”, vertelt ze. Volgend jaar hoopt Starchurska economie te gaan studeren in Utrecht. Tot die tijd blijft ze via het uitzendbureau werken. Hoogste prioriteit: Nederlands leren.

Hoewel de arbeidsmigratie van vrouwen de afgelopen jaren is toegenomen blijft volgens Pool de huwelijksmigratie een belangrijke oorzaak voor de oververtegenwoordiging van vrouwen. Tot 2004 spanden de bruiden met hun aantal de kroon in de formeel geregistreerde migratie. Onderzoekster Pool ziet de vraag naar bruiden uit het oosten nog niet zo snel afnemen.

Voor haar promotieonderzoek was zij in Polen. „Ik ben 28 jaar, maar binnenkort is mijn probleem opgelost hoor”, vertrouwde een vrouw haar toen toe. „Ze doelde op het ontbreken van een ring aan haar vinger. Een vrouw hoort in Polen te trouwen tussen 18 en 25 jaar, zeker op het platteland. Dit is een ongeschreven regel, die ook in landen als Rusland heerst. Deze sociale norm speelt mee bij de beslissing van vrouwen om te migreren. Via specifieke relatiebemiddelingsbureaus komen zij in contact met een West-Europese man”, zegt Pool.

Amor is het grootste bureau in Nederland dat bemiddelt tussen Nederlandse mannen en vrouwen uit Polen, Rusland en Oekraïne. De Poolse dames zijn ruim in de meerderheid: jaarlijks brengt Amor honderden vrouwen naar Nederland.

„Poolse vrouwen zijn veel vrouwelijker, huishoudelijker en zorgzamer dan Nederlandse vrouwen. Dat spreekt veel mannen aan”, zegt dertiger Alex Mooren, directeur van het bureau. Hij spreekt uit eigen ervaring. Vorig jaar trok zijn toekomstige vrouw Anna Bloch (24) bij hem in. Volgend jaar willen ze gaan trouwen.

Mooren: „De toenmalige directeur van Amor had een probleem met de computers. Ik hielp hem een handje en toen ik de digitale fotoboeken bekeek kwam ik meteen bij Anna uit.” Hij had net twee relaties met Nederlandse vrouwen achter de rug. In 2005 ging hij naar Polen om Bloch te ontmoeten. Vlak daarna besloot zij naar Nederland te komen. Ze hoefde daar niet lang over na te denken. „De Nederlandse man heeft een heel andere mentaliteit. Hij is rustiger, drinkt niet zoveel en gebruikt minder geweld dan de Poolse mannen. Ik heb slechte ervaringen met mijn Poolse ex-vriend. De perspectieven zijn in Nederland bovendien veel beter”, vertelt ze.

Volgens Bloch staat de Nederlandse man hoog in het vaandel in Polen. „Nederlandse mannen bieden een stabieler leven. Ze zijn zorgzamer en hebben meer respect voor vrouwen. Oudere mannen zijn beter verzorgd en van karakter jonger. In Polen zijn de mannen van dezelfde leeftijd niet meer zo actief. Bovendien tolereren Poolse mannen weinig terwijl ze hoge eisen aan hun partner stellen.”.

Meer dan de helft van de Poolse vrouwen die via Amor naar Nederland komt is gescheiden, weet ze. „De goedkope wodka zorgt voor veel problemen thuis. Veel vrouwen besluiten te scheiden vanwege het alcoholgebruik van hun man en gaan liever verder met een Nederlandse partner.” Volgens het Statistisch Ambt Warschau was in 2006 voor 48 procent van de vrouwen te veel alcoholgebruik de reden om te scheiden.

Kasia Tyrybon (29) uit het Zuid-Poolse Lgota kwam in 1998 als au pair naar Nederland. „Ik had mijn middelbare school afgemaakt en wilde gaan studeren. Maar dat bleek veel te duur te zijn. De dichtstbijzijnde universiteit is in Krakau en ik kon de huur van een kamer niet betalen. Om mee te kunnen komen op de universiteit zou ik bovendien dure bijlessen moeten nemen, omdat mijn school niet gericht was op studeren.”

Bovendien was en is het nog steeds moeilijk om een plek op de universiteit te bemachtigen. „Zeker voor populaire studies vecht je soms met twintig studenten om één plek. Je moet dan of heel getalenteerd zijn of corrupt”, aldus Tyrybon. Via een bureau in Krakau kwam ze op het idee om als au pair in Nederland te gaan werken.

Ze woonde een jaar bij een gezin in Bussum en zorgde voor de twee kinderen. Haar verblijfsvergunning liep na dat jaar af maar ze was vastbesloten om in Nederland te blijven. In 2002 kreeg ze een studentenvisum. Ze studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam en werkt nu bij het Nuffic in Den Haag.

Veel van haar vriendinnen zijn haar de afgelopen jaren achterna gekomen. „Veel meisjes willen weg uit Polen, nog steeds. De hoge werkloosheid en het alcoholisme zorgen voor veel gebroken gezinnen. Mannen laten hun vrouw en kinderen in de steek of overlijden door overmatig alcoholgebruik. Dochters zijn bang om in dezelfde situatie als hun moeder terecht te komen en vluchten naar het buitenland”, zegt Tyrybon.

Maar, voegt ze er lachend aan toe: „Veel meisjes zijn ook gewoon op zoek naar avontuur en hebben zin om in Nederland iets nieuws op te bouwen.”
Bron
(Zie ook de Fok!frontpage.)


Een Poolse vrouw op weg naar Nederland

Wat vinden wij hier nu van? Zouden die Poolse vrouwen net zo kieskeurig zijn als de Nederlandse vrouwen?
pi_55238691
concurrentie is altijd goed voor de marktwerking
pi_55238695


Waar kan ik mijn bestelling plaatsen !!!??!!?11111!!
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_55238716
Ik denk niet dat Ewa Sonnet op weg is naar Nederland
pi_55238734
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:33 schreef Roellie80 het volgende:
concurrentie is altijd goed voor de marktwerking
Zeker weten en dan vooral hopen dat deze Poolse dames zich wat minder mannelijk gedragen, dat dwingt de Nederlandse vrouw om zich ook aan te passen. Want dat is de harde wet van de vrije markt: wanneer je de concurrentie niet aankunt, ga je kopje onder.
  donderdag 13 december 2007 @ 10:39:36 #6
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_55238840
Dus ook voor Frank van Putten is er nog hoop.

Maar ik wil een lekkere blonde meid. Maar ik heb geen blonde meid. "Ja, dat weet ik, moeder, want daar ben ik voor behandeld."
pi_55238925
Als je per se een vrouw wilt die vrouwelijker, huishoudelijker en zorgzamer zijn dan Nederlandse vrouwen, moet je een Surinaamse vrouw nemen.

Maar Hollandse mannen die een poolse vrouw (of een andere oostblok golddigger) nemen, zijn verraders!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55238980
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:44 schreef JohnDope het volgende:
Als je per se een vrouw wilt die vrouwelijker, huishoudelijker en zorgzamer zijn dan Nederlandse vrouwen, moet je een Surinaamse vrouw nemen.

Maar Hollandse mannen die een poolse vrouw (of een andere oostblok golddigger) nemen, zijn verraders!
Dus Geert Wilders is inderdaad een verrader ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 13 december 2007 @ 10:47:24 #9
3185 Adelante
To let it go now
pi_55238997
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:44 schreef JohnDope het volgende:
Als je per se een vrouw wilt die vrouwelijker, huishoudelijker en zorgzamer zijn dan Nederlandse vrouwen, moet je een Surinaamse vrouw nemen.

Maar Hollandse mannen die een poolse vrouw (of een andere oostblok golddigger) nemen, zijn verraders!
probleem van een surinaamse vrouw is dat daar drie poolse vrouwen in gaan meestal
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 13 december 2007 @ 10:47:59 #10
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_55239007
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:44 schreef JohnDope het volgende:
Als je per se een vrouw wilt die vrouwelijker, huishoudelijker en zorgzamer zijn dan Nederlandse vrouwen, moet je een Surinaamse vrouw nemen.

Maar Hollandse mannen die een poolse vrouw (of een andere oostblok golddigger) nemen, zijn verraders!
Eigen bloed eerst!
pi_55239017
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:46 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dus Geert Wilders is inderdaad een verrader ?
Alle politici hebben nadelen; Fortuyn was een verwerpelijke homosexueel en Geert doet het met een pauper en al die andere politici zijn hypocriet en hebben de maatschappij naar de klote geholpen.
Dus als je alles afweegt, komen Fortuyn ondanks hij misschien in hel zit voor zijn homosexualiteit en Geert toch als beste uit de test.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55239023
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:47 schreef Adelante het volgende:

[..]

probleem van een surinaamse vrouw is dat daar drie poolse vrouwen in gaan meestal
Heb je het nu alleen over het achterwerk?
  donderdag 13 december 2007 @ 10:48:46 #13
171509 ObviousClone
Adventure is just bad planning
pi_55239024
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:47 schreef Adelante het volgende:

[..]

probleem van een surinaamse vrouw is dat daar drie poolse vrouwen in gaan meestal
QFT
He's the kind of a guy who lights up a room just by flicking a switch
pi_55239052
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:48 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Alle politici hebben nadelen; Fortuyn was een verwerpelijke homosexueel en Geert doet het met een pauper en al die andere politici zijn hypocriet en hebben de maatschappij naar de klote geholpen.
Dus als je alles afweegt, komen Fortuyn ondanks hij misschien in hel zit voor zijn homosexualiteit en Geert toch als beste uit de test.
Jij moet solliciteren bij Kassa of TROS Radar !
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_55239053
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:47 schreef Adelante het volgende:

[..]

probleem van een surinaamse vrouw is dat daar drie poolse vrouwen in gaan meestal
Die polen hebben gewoon te weinig te vreten gehad en hebben zo'n lelijk catwalk figuur. Surinaamse vrouwen hebben echt een vrouwlijk lichaam met alles er op en er aan.
En als een surinaamse vrouw een kilootje te veel heeft, dan zit ze nogsteeds strak in haar vel.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 13 december 2007 @ 10:54:04 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_55239139
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Die polen hebben gewoon te weinig te vreten gehad en hebben zo'n lelijk catwalk figuur. Surinaamse vrouwen hebben echt een vrouwlijk lichaam met alles er op en er aan.
En als een surinaamse vrouw een kilootje te veel heeft, dan zit ze nogsteeds strak in haar vel.
Zoals dat suri-varken uit GTST?
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_55239174
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:54 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Zoals dat suri-varken uit GTST?
Dan noem je ook wel weer wat op.

Maar als je haar gaat vergelijken met iemand van haar kaliber, zegmaar een erica terpstra, dan kan je toch duidelijk de genetische verschillen zien.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 13 december 2007 @ 10:55:33 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_55239181
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Die polen hebben gewoon te weinig te vreten gehad en hebben zo'n lelijk catwalk figuur. Surinaamse vrouwen hebben echt een vrouwlijk lichaam met alles er op en er aan.
En als een surinaamse vrouw een kilootje te veel heeft, dan zit ze nogsteeds strak in haar vel.
Surinaamse vrouwen
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 13 december 2007 @ 10:57:44 #19
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_55239240
Tja, zo`n lekker pools sletje dat het huishouden doet terwijl ik het geld verdien, om s`avonds het eten klaar te hebben en op dr rug te gaan liggen, klinkt ideaal
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_55239276
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:57 schreef Scorpie het volgende:
Tja, zo`n lekker pools sletje dat het huishouden doet terwijl ik het geld verdien, om s`avonds het eten klaar te hebben en op dr rug te gaan liggen, klinkt ideaal
Maar je moet wel beseffen dat als je misschien kinderen met die golddigger wilt, dat ook een deel van haar karakter in jouw kinderen komt te zitten.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55239285
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Die polen hebben gewoon te weinig te vreten gehad en hebben zo'n lelijk catwalk figuur. Surinaamse vrouwen hebben echt een vrouwlijk lichaam met alles er op en er aan.
En als een surinaamse vrouw een kilootje te veel heeft, dan zit ze nogsteeds strak in haar vel.
Kan best zijn maar ik voel me totaal niet aangetrokken tot dergelijke vrouwen. Ik bedoel het absoluut niet racistisch, maar voor seksuele aantrekkelijkheid gaat mijn voorkeur altijd uit naar blanke Westerse vrouwen of, wanneer het een mooi exemplaar betreft, Aziatischen.
  donderdag 13 december 2007 @ 11:01:57 #22
3185 Adelante
To let it go now
pi_55239347
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Maar je moet wel beseffen dat als je misschien kinderen met die golddigger wilt, dat ook een deel van haar karakter in jouw kinderen komt te zitten.
Lekker dan als je een dochter krijgt en zich ontpopt tot een pools sletje. Dan krijg je grijze haren.
ach het alcoholgebruik onder nederlandse jongeren is al het grootst binnen Europa, dus een zuipende breezah is inmiddels wel ingeburgerd
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_55239369
quote:
Op donderdag 13 december 2007 10:57 schreef Scorpie het volgende:
Tja, zo`n lekker pools sletje dat het huishouden doet terwijl ik het geld verdien, om s`avonds het eten klaar te hebben en op dr rug te gaan liggen, klinkt ideaal
1 Tip doe het niet!

Ik had er een die best leuk was hoor, leuke kop, lief etc.

Maar op een ochtend was ik dr opeens kwijt, stond ze in de keuken alles af te wassen etc. "Dat is mijn taak als vrouw zijnde"

GVD ik wil neuken doos! Oftewel, het lijkt ideaal maar het strookt gewoon niet met mijn opvattingen .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_55239402
quote:
Op donderdag 13 december 2007 11:01 schreef Adelante het volgende:

[..]

ach het alcoholgebruik onder nederlandse jongeren is al het grootst binnen Europa.
Dit is ook zo'n hoax.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 13 december 2007 @ 11:06:07 #25
3185 Adelante
To let it go now
pi_55239429
quote:
Op donderdag 13 december 2007 11:02 schreef HeatWave het volgende:

[..]

1 Tip doe het niet!

Ik had er een die best leuk was hoor, leuke kop, lief etc.

Maar op een ochtend was ik dr opeens kwijt, stond ze in de keuken alles af te wassen etc. "Dat is mijn taak als vrouw zijnde"

GVD ik wil neuken doos! Oftewel, het lijkt ideaal maar het strookt gewoon niet met mijn opvattingen .
mwoah... lekker schoon aanrecht neukt prima
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')