Daar kunnen we heel makkelijk in zijn: met geen enkele. Pratchett is uniek!quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:10 schreef Darkenrahl het volgende:
Al tijden overweeg ik met Pratchet te beginnen, bedankt voor het schema hier! Print dat straks gelijk uit.
Ik lees voornamelijk fantasy boeken. Met welke auteur / welke serie in dat genre kan ik Pratchett vergelijken?
Ik ga mij er eens aan wagen. Ben bijna klaar met een boek van James Clemens, nu alvast een goed beginnersboek reserveren in de bieb zodat ik die over een paar dagen thuis heb liggen. Denk dat ik ook een fan ga worden als ik het zo lees, enige nadeel is dat ik dan gelijk alles wil lezen en dat is een flinke bult erbij (heb ook nog alle delen van Robert Jordan liggen en een stuk of 8 andere boeken die ik nog wil lezen). Maar beter teveel op de plank dan niks.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:58 schreef Jordy-B het volgende:
Onderwerpen als emancipatie, geloof, oorlog, kapitalisme, multiculturele samenleving en de daarbij behorende strijd tussen rassen zijn niet ongewoon voor Pratchett.
herkenbaar iets, als ik eenmaal een schrijver heb gevonden die ik wel goed vind, wil ik meteen alle boeken achterelkaar lezen..quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:54 schreef Darkenrahl het volgende:
[..]
Ik ga mij er eens aan wagen. Ben bijna klaar met een boek van James Clemens, nu alvast een goed beginnersboek reserveren in de bieb zodat ik die over een paar dagen thuis heb liggen. Denk dat ik ook een fan ga worden als ik het zo lees, enige nadeel is dat ik dan gelijk alles wil lezen en dat is een flinke bult erbij (heb ook nog alle delen van Robert Jordan liggen en een stuk of 8 andere boeken die ik nog wil lezen). Maar beter teveel op de plank dan niks.
Mijn ervaring met vertaalde boeken is dat je soms een deel van de humor mist omdat de vertaler een tekst te letterlijk neemt. Ik weet niet hoe dat met discworld zit omdat ik al jaren boeken in het engels lees.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:06 schreef Darkenrahl het volgende:
Zo, 3 boeken gereserveerd bij de bieb (wel in het Nederlands omdat ik dat fijner vind lezen), te weten:
Wacht! Wacht! (Guards! Guards!)
Te wapen (men at arms)
Lemen voeten (feet of clay)
Lijkt mij het beste om met de watch novels te beginnen gezien de reacties hier?
Ik zie dat er ook mensen zijn die ze in chronologische volgorde lezen, maar dan lopen de verhaallijnen toch door elkaar (van the light fantastic naar equal rites bijvoorbeeld)?
Mijn Engelse leeskunsten zijn wat zwak... maar luisteren is geen enkel probleem. En laat ik nu net de hele discworld serie in mp3 formaat op usenet zien staanquote:Op woensdag 1 oktober 2008 17:24 schreef ssebass het volgende:
Engels is prima te doen, daarbij wordt het alleen maar makkelijker naarmate je meer boeken leest. Dus heb je er ook nog wat aan.
Niet alleen.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Discworld wordt volgens mij gelezen door Tony 'Baldrick' Robinson.
Er zijn inderdaad radioversies van de Discworld-boeken gemaakt. Erg leuk, maar omdat er nogal een beperkte lengte is, mis je hele delen van het verhaal en gaat het nogal van de hak op de tak.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 11:21 schreef Darkenrahl het volgende:
Ik heb kennelijk hoorspellen van discworld gevonden. Heb gisteren maar liefst 2,5 uur geluisterd naar guards guards en dat was echt verbluffend. Net alsof je een film zat te kijken. In een pub hoorde je echte pubgeluiden en draken maakten echte brullen en je hoorde ze rochelen etc. Elke hoofdpersoon was ingesproken door een acteur en alles zat erin. Fantastisch, goede humor ook. Ik ga nu nog het normale luisterboek even binnenhalen en luisteren om te zien wat het verschil nu is en tevens ga ik het Nederlandse boek erop naslaan om te kijken of er echt grote verschillen inzitten.
Ik geloof dan Going Postal de volgende Sky One-film wordt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:34 schreef Lod het volgende:
Is er trouwens al iets bekend over een eventuele nieuwe Pratchett film?
Ah nee, kunnen ze er niet eerst een doen met de heksen? Die zijn veel leuker!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:00 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik geloof dan Going Postal de volgende Sky One-film wordt.
Ben ik niet helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:17 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Ah nee, kunnen ze er niet eerst een doen met de heksen? Die zijn veel leuker!
Of Maggie Smith? Die doet het als heks ook aardig in Harry Potter. (Misschien is dat juist ook wel een reden haar niet te nemen.)quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:31 schreef Jordy-B het volgende:
Wie zouden ze eigenlijk casten voor de rol van Nanny Ogg?
Dawn French?
Ik moest ff zoeken wie je bedoelde, maar ik kan me er wel in vinden ja.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 06:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Penelope Keith als Granny Weatherwax lijkt me wel
welke novels (serie) raad je aan voor iemand die voor het eerst Pratchett wil gaan lezen?quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:11 schreef DoomCow het volgende:
Ik ben al een 5-tal jaartjes fan van Pratchett, en vooral de Discworld serie. Ik heb dan ook alle volwassen Discworld Novels (van the Colour of Magic tot Making Money, maar exclusief The Last Hero), alle drie de Tiffany Achings (enige jeugdboek dat ik niet heb is dus the Amazing Maurice and his Educated Rodents), de niet Discworld samenwerking met Neil Gaiman (Good Omens The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch ) en natuurlijk nanny Oggs Cookbook.
Ik heb de serie leren kennen door het eerste point-and-click spel, waar ik toentertijd enorm van heb genoten. Zo erg dat ik naar de lokale bibliotheek ben gegaan om daar te kijken of ze iets hadden liggen. Echter nadat ik de volledige collectie aldaar had gelezen vond ik het niets speciaals (Wacht! Wacht! en Betoverkind, NL versies) Nadat ik een aantal jaar later via via op een Pratchetyt chatbox terecht kwam ben ik uiteindelijk overtuigd geraakt van de klasse van de stijl van Pratchett, en de absurditeit van sommige van de fans. En toen heb ik de stap gemaakt en ben ik de ware engelstalige boeken gaan lezen, en nooit meer gestopt. Eigenlijk is het alleen Pratchett wat ik de laatste 5 jaar aan boeken gelezen heb, en op Making Money en Wintersmith ook allemaal al minstens 2 keer en ik blijf genieten...
oke dank je .. dan ga ik beginnen in de Guards-serie (ik neem aan dat je hiermee de Watch-novels bedoeld)quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:09 schreef DoomCow het volgende:
Ligt eraan wat voor lezer je bent. Als je van fantasy houd zou ik de wizards/death serie aanraden om te beginnen. Ben je meer een klassieke (toneel) lezer bent is de heksen serie een aanrader (Shakespear analogy), en de Guards zijn meer van het politie/thriller genre.
Over het algemeen zou ik zeggen de guards-serie, omdat hierin de politiek van Ankh-Morpork het best tot zijn recht komt. En omdat dit toch belangrijk is in een modern Ankh-Morpork...
Maar toch, het hangt af van de smaak van de lezer waar hij het best kan beginnen.. Ik kan zelfs begrijpen dat "the Wee Free Men" als eerste boek wordt genomen...
Ben ik ook in begonnen. Vind ik eigenlijk het leukste uit de hele serie. Kan ik alleen maar aanraden dus,quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:13 schreef ArcturusMengsk het volgende:
[..]
oke dank je .. dan ga ik beginnen in de Guards-serie (ik neem aan dat je hiermee de Watch-novels bedoeld)
The New Year's Honours Listquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:49 schreef De_Hertog het volgende:
Ik dacht, even opzoeken hoe het met Terry Pratchett gaat. Blijk ik het ineens over Sir Terry Pratchett te moeten hebben. Proficiat, Terry
Ja, maar die is alleen in de UK te bekijken. Je zult dus moeten wachten op een herhaling, hopen dat ie binnenkort te downloaden is, of hem/haar bij jou langs laten komenquote:Op woensdag 4 februari 2009 17:32 schreef StreepjesSok het volgende:
Ooow, en nou ga ik net toevallig vanavond bij mijnop bezoek, die geen kabelaansluiting heeft
Heeft bbc ook een soort uitzending gemist?
downloaden bij de betere UK-only torrentsite.quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:32 schreef StreepjesSok het volgende:
Ooow, en nou ga ik net toevallig vanavond bij mijnop bezoek, die geen kabelaansluiting heeft
Heeft bbc ook een soort uitzending gemist?
Ik heb nog een stapel nederlandse discworld boeken liggen. Als je interesse hebt, moet je het maar zeggen. Ik lees (en koop) ze alleen nog maar in het engels.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:49 schreef dgirl het volgende:
Is er niet een of andere zaak die een "collectie" Discworld-boeken verkoopt? Veel handiger dan om ze 1 voor 1 te bestellen...
Ik vind ze zo duur.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:49 schreef dgirl het volgende:
Is er niet een of andere zaak die een "collectie" Discworld-boeken verkoopt? Veel handiger dan om ze 1 voor 1 te bestellen...
Hangt er van af of je ze in het Nederlands of Engels wilt hebben. Nederlands heb ik geen idee van, maar Engelse versies zijn gewoon een normale pocketprijs. Of zelfs goedkoper, zeker bij de goedkopere webshops. Het zijn er alleen nogal veel.quote:
Ik heb ze op het Boekenfestijn een keer zien liggen, misschien helpt dat. Maar nogmaals: het is niet alleen vanwege economische reden een erg goed idee om ze in het Engels te proberen te lezen.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:53 schreef JimmyJames het volgende:
Ik bedoelde idd de NL-versies.
Al mis je volgens mij best veel grappen als je geen engelse achtergrond hebt...quote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik heb ze op het Boekenfestijn een keer zien liggen, misschien helpt dat. Maar nogmaals: het is niet alleen vanwege economische reden een erg goed idee om ze in het Engels te proberen te lezen.
Als je de nederlandse vertaling leest ook.quote:Op woensdag 6 mei 2009 08:38 schreef Cid het volgende:
[..]
Al mis je volgens mij best veel grappen als je geen engelse achtergrond hebt...
Dat is niet helemaal de reden. Deel 25 en 26, The Truth en Thief of Time, zijn nog wel geïllustreerd door Kirby maar al wel in de nieuwe stijl. Blijkbaar vond de uitgever het gewoon tijd voor een 'frisse look'.quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:15 schreef lizardtattoo het volgende:
Als je met 'de eerste 25' de kaften van Josh Kirby bedoelt heb je pech, die is dood.
Bullocks nou ja dan maar de rest in nieuwe stijl kopen. "What an embuggerance"quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:15 schreef lizardtattoo het volgende:
Als je met 'de eerste 25' de kaften van Josh Kirby bedoelt heb je pech, die is dood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |