Ik vind Pratchett's latere boeken beter dan zijn eerdere werk. Met name de Watch vind ik erg tof, maar dat kan ook zijn doordat er zoveel verschillende karakters in zitten. De Discworld-boeken spelen zich wel in min-of-meer chronologische volgorde af, dus kan je ze beter ook van nummer één tot zoveel-en-dertig lezen.
Omdat de meeste hoofdpersonen meerdere keren terugkomen, kan je ook de serie in groepen per hoofdpersoon opdelen en op die manier door de serie gaan.
Veel terugkerende hoofdpersonen zijn: Rincewind, De heksen, De stadswacht (The City Watch), de Dood (Death), Moist von Lipwig en Tiffany Aching/Nac Mac Feegle
De Tiffany-groep is meer op jeugd gericht, al merk je daar niet veel van. Wel spelen de heksen een rol in die serie, maar omdat het voor een andere doelgroep geschreven is, wordt er niet van je verwacht dat je de boeken uit de heksen-groep kent.
Sowieso is de Discworld geen normale fantasy. Veel moderne aardse dingen worden op de discworld opgelost door een snufje magie en het mishandelen van een gnoom (De fotocamera op de Discworld bestaat bijvoorbeeld een houten kist met een kijkgaatje, waar een gnoom in zit die heel snel kan schilderen).
De Discworld is op veel vlakken een weerspiegeling van de aarde, maar met een twist. Er is een grote rol weggelegd voor magie en goden, maar er worden ook meer aardse dingen aangehaald als de multiculturele samenleving, de wrijving tussen conservatieven en liberalen binnen één van die culturen, emancipatie, het gevolg van oorlog, winstbejag vs gezonde bedrijfsvoering, etc.
En vaak in een humoristische en/of cynische manier verteld.
Absoluut de moeite waard om te lezen dus, maar die eerste boeken kan ik ook niet waarderen.
Deze Pasen wordt trouwens de verfilming van de boeken The Colour of Magic en Light Fantastic uitgezonden in een tweedelige TV-film op Sky One (Britse, commerciële zender).
Terry Pratchett heeft meegewerkt aan het script en zelf besloten welke delen uit de boeken geschrapt zijn en ook nieuw materiaal aangedragen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.