abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 februari 2008 @ 11:16:37 #41
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_56680759
Tiffany begint anders aardig snel heel sterk te worden en dat kan ook voor problemen gaan zorgen natuurlijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 13:10:34 #42
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_56682691
Het is ook jammer dat Vimes al een keer terug-in-de-tijd is gegaan, dit zou hem nog enigzins af kunnen zwakken. Een scenario zou kunnen zijn, een particulier bedrijf dat de beveiliging van de stad over zou kunnen nemen waardoor Vimes zonder werk komt te zitten.

Verder zou hij ook meer kunnen doen over de verschillende gildes: tot nu toe is voornamelijk het moordenaarsgilde aan de beurt geweest.

De vraag is eigenlijk: Hoe blijven de bestaande karakters kleiner dan de schildpad die ze mee door de ruimte neemt?
pi_56682825
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:10 schreef the_RAVEN het volgende:
Het is ook jammer dat Vimes al een keer terug-in-de-tijd is gegaan, dit zou hem nog enigzins af kunnen zwakken. Een scenario zou kunnen zijn, een particulier bedrijf dat de beveiliging van de stad over zou kunnen nemen waardoor Vimes zonder werk komt te zitten.
Dat was al het geval in het eerste verhaal over de Watch.

Onder het beleid van Vetinari is het dievengilde verantwoordelijk voor het bestraffen van ongeregistreerde overvallers, etc... Waardoor de wacht overbodig is geworden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:07:56 #44
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_56683635
lol ik heb alle boeken meerdere keren gelezen, maar ik weet het niet meer. Er staat me alleen bij dat hij met pensioen zou gaan.
pi_56684106
Denk je? Hij was nog druk aan het werk in Going Postal en Making Money. Zou hij het wel los kunnen laten? Colon kwam ook al snel van z'n pensioenplannen terug.

Als Vimes al stopt, zal 'ie vast wel meer diplomatieke functies krijgen. Vetinari vindt het wel prettig als Vimes in verre landen de mensen kwaad maakt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:41:20 #46
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_56684203
Nee in een van de eerdere boeken zou hij toch met pensioen gaan (hij kan het inderdaad niet loslaten en Vetinari wil inderdaad zijn pitbull niet kwijt).

Colon + leiding over de wacht + suikerklontjes = humor.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:45:41 #47
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_56684279
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:41 schreef the_RAVEN het volgende:
Nee in een van de eerdere boeken zou hij toch met pensioen gaan (hij kan het inderdaad niet loslaten en Vetinari wil inderdaad zijn pitbull niet kwijt).

Colon + leiding over de wacht + suikerklontjes = humor.
Dat was in de Fifth Elephant. Vimes is op diplomatieke missie, Carrot neemt het over maar dient ontslag in als Angoua vermist is, waarna Vetinari tegen Colon de onsterfelijke woorden spreekt: "Promotion, alas, beckons"
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:07:10 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56686510
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:45 schreef stinkie het volgende:

[..]

Dat was in de Fifth Elephant. Vimes is op diplomatieke missie, Carrot neemt het over maar dient ontslag in als Angoua vermist is, waarna Vetinari tegen Colon de onsterfelijke woorden spreekt: "Promotion, alas, beckons"
Niet tegen Colon, maar over Colon, tegen Drumknott.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:20:31 #49
19297 stinkie
pi_56686691

Je hebt gelijk
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:36:10 #50
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56686881
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 17:20 schreef stinkie het volgende:

Je hebt gelijk
Ja, alsof ik niet weet wat ik tegen wie zeg, zeg
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:03:25 #51
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_56698527
fifth elephant vond ik toch een van de betere boeken.

Krijg weer zin om Discworld te gaan spelen, maar heb nog steeds the Last Hero & Making Money liggen om te lezen.
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:07:30 #52
19297 stinkie
pi_56698592
Z'n beste denk ik zelfs wel

Maar al zijn boeken uit die periode zijn erg goed. Ben nu vanaf het begin aan het lezen (kan ik meteen kopen wat ik nog mis) en je ziet zowel de karakters als Pratchett als schrijver groeien. Dingen kloppen steeds meer, steeds meer lijn in de verhalen (ook onderling) en de karakters worden steeds meer uitgediept.

Eerlijk gezegd vind ik de laatste paar boeken wat minder tov de vorige. De rek lijkt er wel een beetje uit te zijn, doordat alle avonturen inmiddels wel beleefd zijn.
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:06:56 #53
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_56700797
Dat met pensioen gaan is natuurlijk ook een running gag, in elke politiefilm zit wel een oude rot die tegen z'n pensioen aanloopt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 21:13:13 #54
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_57158410
Trailer is online @
http://www1.sky.com/colourofmagic/

Ziet er geslaagd uit.
Jammer dat pratchett ziek is... Misschien moet 'ie aan de marijuana, schijnt tegen alzheimer te werken
pi_57159391
Dat Anthill inside-logo'tje ook...

The Librarian ziet er tof uit!
pi_57159740
Ik dacht trouwens dat het een kerstfilm zou worden... Komt 'ie verdorie met pasen al uit...
  dinsdag 4 maart 2008 @ 22:17:50 #57
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_57160442
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 21:13 schreef Manke het volgende:
Trailer is online @
http://www1.sky.com/colourofmagic/

Ziet er geslaagd uit.
Jammer dat pratchett ziek is... Misschien moet 'ie aan de marijuana, schijnt tegen alzheimer te werken
En dan schrijven...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 5 maart 2008 @ 09:40:24 #58
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_57167546
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 21:54 schreef Jordy-B het volgende:
Ik dacht trouwens dat het een kerstfilm zou worden... Komt 'ie verdorie met pasen al uit...
Tja, zonder Sky One is het toch wachten op de DVD...
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:47:01 #59
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57168701
maar eens kijken of het al te downloaden is, anders mijn zus maar inschakelen of ze het wil opnemen.
pi_57170028
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 09:40 schreef Twoflower het volgende:

[..]

Tja, zonder Sky One is het toch wachten op de DVD...
Ik denk dat het een paar uurtjes na de uitzending te downloaden is, in HD-kwaliteit.
  donderdag 13 maart 2008 @ 07:30:05 #61
242 Pinball
Electric Monk
pi_57344534
quote:
LONDON - De Britse schrijver en alzheimerpatiënt Terry Pratchett doneert een miljoen dollar aan alzheimeronderzoek. Dat heeft de Britse zender BBC donderdag gemeld
http://www.ad.nl/cultuur/(...)heimeronderzoek.html
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_57431455
'k heb net de Making of Colour of Magic gezien...

Kippenvel bij de eerste beelden van Ankh-Morpork. De special effects zijn echt geweldig
  maandag 17 maart 2008 @ 14:14:55 #63
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57431754
oeh
die film moet ik echt gaan zien!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57433302
Er staan extra filmpjes op http://www1.sky.com/colourofmagic/

Onder andere een serie Discworld Tourist Guides... (al had ik internet explorer nodig om de filmpjes te kunnen zien)
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:43:53 #65
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57447636
net begonnen in making money, eindelijk tijd gevonden om eens rustig te lezen, ik ben benieuwd.

kan niet wachten op colour of magic
pi_57470352
Okee, ik weet niet wat het is, maar ik vind de verhalen van meneer Pratchett dus niet echt geweldig. (Don't hold it against me?)

Ik vind zijn stijl een beetje te gehaast, zijn humor nogal... corny en voorspelbaar. Zijn wereld komt me daardoor nogal cliché over. Ik zou willen dat het anders was, maar ja...

Nu moet ik natuurlijk wel even voetnoteren dat ik alleen maar The Colour Of Magic heb gelezen, en dit vlak nadat ik net uit een diepe onderdompeling in een andere fictieve wereld kwam. Dus wellicht was ik nog een beetje teveel in die sfeer verstrikt om T.P.'s boeken op waarde te kunnen schatten...

Misschien moet ik het volgende deel uit de Discworld-serie dan toch gaan aanschaffen en lezen, om zeker te zijn...

Overigens erg lullig van zijn ziekte...
Woods, women and wine.
Levenswijsheden
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:03:23 #67
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57470773
Tja het lijkt mij het beste dat je begint met de eerste paar boeken, pas na 4 a 5 boeken begin je er echt in te komen en ben je benieuwd naar hoe de Discworld zich evolueert. Persoonlijk vind ik the colour of magic en The light fantastic niet zijn beste boeken.

Thief of Time vind ik een van de slechtste boeken.
  woensdag 19 maart 2008 @ 12:55:27 #68
19297 stinkie
pi_57474294
Idd, zijn eerste boeken zijn niet super, karakters worden niet uitgediept, verhaal & tijdslijnen zijn nog echt helemaal losstaand van elkaar (en wat chaotisch). Pas toen de serie echt populair is geworden werd dat wat mee rop elkaar afgestemd.

Overigens vind ik zijn laatste boeken (op een uitzondering na) ook niet allemaal even super. Thief of Time vond ik ook altijd erg slecht, tot ik die afgelopen maand toch nog maar eens las, eigenlijkwas die nog best goed
The Thruth daarentegen zal ik denk ik nooit leuk gaan vinden.
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:15:45 #69
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57474705
the truth vind ik daarintegen wel weer leuk, een van de leukste.
pi_57474775
Ik vind Pratchett's latere boeken beter dan zijn eerdere werk. Met name de Watch vind ik erg tof, maar dat kan ook zijn doordat er zoveel verschillende karakters in zitten. De Discworld-boeken spelen zich wel in min-of-meer chronologische volgorde af, dus kan je ze beter ook van nummer één tot zoveel-en-dertig lezen.

Omdat de meeste hoofdpersonen meerdere keren terugkomen, kan je ook de serie in groepen per hoofdpersoon opdelen en op die manier door de serie gaan.

Veel terugkerende hoofdpersonen zijn: Rincewind, De heksen, De stadswacht (The City Watch), de Dood (Death), Moist von Lipwig en Tiffany Aching/Nac Mac Feegle

De Tiffany-groep is meer op jeugd gericht, al merk je daar niet veel van. Wel spelen de heksen een rol in die serie, maar omdat het voor een andere doelgroep geschreven is, wordt er niet van je verwacht dat je de boeken uit de heksen-groep kent.

Sowieso is de Discworld geen normale fantasy. Veel moderne aardse dingen worden op de discworld opgelost door een snufje magie en het mishandelen van een gnoom (De fotocamera op de Discworld bestaat bijvoorbeeld een houten kist met een kijkgaatje, waar een gnoom in zit die heel snel kan schilderen).

De Discworld is op veel vlakken een weerspiegeling van de aarde, maar met een twist. Er is een grote rol weggelegd voor magie en goden, maar er worden ook meer aardse dingen aangehaald als de multiculturele samenleving, de wrijving tussen conservatieven en liberalen binnen één van die culturen, emancipatie, het gevolg van oorlog, winstbejag vs gezonde bedrijfsvoering, etc.
En vaak in een humoristische en/of cynische manier verteld.

Absoluut de moeite waard om te lezen dus, maar die eerste boeken kan ik ook niet waarderen.

Deze Pasen wordt trouwens de verfilming van de boeken The Colour of Magic en Light Fantastic uitgezonden in een tweedelige TV-film op Sky One (Britse, commerciële zender).
Terry Pratchett heeft meegewerkt aan het script en zelf besloten welke delen uit de boeken geschrapt zijn en ook nieuw materiaal aangedragen.
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:25:00 #71
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_57474877
TerugVindPratchett
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_57475943
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:15 schreef the_RAVEN het volgende:
the truth vind ik daarintegen wel weer leuk, een van de leukste.
Vind ik ook! Misschien een beetje vanwege mijn eigen journalistieke neigingen. Die steeds weer hongerige drukpers en de frustraties over lezers die alleen willen lezen wat ze al denken te weten in plaats van wat er écht aan de hand is.. Zó scherp neergezet! Pin and Tulip vond ik dan weer zwakke elementen in dit boek, al hadden deze slechteriken wél een tof einde.

Ik word er onderhand wel een beetje mopperig van dat ik de paar boeken die ik nog mis nergens kan vinden. Ik lees de boeken in het Nederlands, en dat maakt het vinden van sommige delen vrijwel onmogelijk. Ik heb enkele boeken ook in het Engels geprobeerd, maar moest tot mijn spijt concluderen dat ik dat tóch niet zo lekker vond lezen. Ach, en ik heb wel eens ergens vernomen dat Venugopalan Ittekot algemeen gezien wordt als de beste Pratchett-vertaler, dus er is vast niet zoveel mis met de Nederlandstalige versies.

Verder hoop ik dat dat miljoen voor Alzheimeronderzoek goed besteed wordt. En dat ze er een beetje vaart achter zetten. Dat brein van Pratchett moet verdorie nog minstens twintig jaar mee!

[ Bericht 3% gewijzigd door minilotje op 19-03-2008 14:23:42 ]
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:50:02 #73
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57476641
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 12:55 schreef stinkie het volgende:
Idd, zijn eerste boeken zijn niet super, karakters worden niet uitgediept, verhaal & tijdslijnen zijn nog echt helemaal losstaand van elkaar (en wat chaotisch). Pas toen de serie echt populair is geworden werd dat wat mee rop elkaar afgestemd.

Overigens vind ik zijn laatste boeken (op een uitzondering na) ook niet allemaal even super. Thief of Time vond ik ook altijd erg slecht, tot ik die afgelopen maand toch nog maar eens las, eigenlijkwas die nog best goed
The Thruth daarentegen zal ik denk ik nooit leuk gaan vinden.
ik vond Thief of Time echt een van de leukste die ik gelezen heb eigenlijk

morgen begin ik in Wintersmith
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  woensdag 19 maart 2008 @ 15:15:01 #74
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_57477126
haha je bent de eerste die ik tegenkom Muck, het begin van Making Money begint een beetje vreemd. Vetinari is wel leuk maar hij is te open in zijn manipulatie en dat past niet echt bij hem.
pi_57479284
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 14:50 schreef Muck het volgende:

[..]

Ha, Dief van Tijd heb ik deze week eindelijk voor een normale prijs tweedehands gevonden. Ik ben benieuwd!
Daarentegen staan Zieltonen en Kleingoderij potverdorie alweer bijna op EUR 40,- op Marktplaats. Dat ga ik écht niet voor een tweedehands boek betalen. Geduld is een schone zaak.
Een tijdje geleden heb ik het symbolische bedrag van vijf euro betaald voor een splinternieuwe, ongelezen versie van "Maskerade": ik trof toevallig een mevrouw die het boek gekocht had in de veronderstelling dat het iets anders was.
Dat vind ik dan een stuk leuker dan op een veilingsite mensen moeten gaan zitten overbieden om uiteindelijk vijftig euro kwijt te zijn aan een verkreukelde, gelige paperback.
Er zijn nog zes boeken die ik (al een paar jaar) mis.. Ik moet toch eens wat fanatieker boekenmarktjes af.
pi_57479366
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 15:15 schreef the_RAVEN het volgende:
haha je bent de eerste die ik tegenkom Muck, het begin van Making Money begint een beetje vreemd. Vetinari is wel leuk maar hij is te open in zijn manipulatie en dat past niet echt bij hem.
Zijn manipulatie is eigenlijk alleen open tegenover tegenover Drumknott, Vimes en Moist von Lipwig. Vetinari houdt de achtergrond van Moist echter geheim voor Vimes.

Als Vetinari openheid geeft is het meestal al te laat om er nog iets aan te veranderen, zoals het geval was bij het dieven- en huurmoordenaarsgilde. Geweldige passage, was dat.
  woensdag 19 maart 2008 @ 16:58:47 #77
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_57479369
Tijd om in het Engels te gaan lezen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_57479521
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 16:58 schreef wonderer het volgende:
Mwah, niet echt. Als ik Pratchett in het Engels lees beleef ik er nu eenmaal heel wat minder plezier aan.
Mijn Engels is ruimschoots goed genoeg om alles zonder problemen te kunnen lezen, maar ik moet er toch nét iets teveel bij nadenken om echt fijn in een Schijfwereldverhaal gezogen te worden.

Zijn er hier nog meer die de voorkeur aan de Nederlandse vertaling geven?

[ Bericht 20% gewijzigd door minilotje op 19-03-2008 17:36:06 ]
pi_57479621
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 16:58 schreef wonderer het volgende:
Ik lees ze in het Engels (al gebruik ik de laatste tijd vooral audioboeken... Met name die van Steven Briggs zijn erg sterk)

Venugopalan Ittekot is een briljante vertaler (misschien wel een van de beste vertalers in het algemeen), maar hij drukt wel een beetje zijn stempel op de stijl van de boeken, door de manier waarop hij ook de namen vertaalt (Granny Weatherwax wordt Opoe Wedersmeer, bijvoorbeeld. Eerlijk is eerlijk, Pratchett maakt veel gebruik van typisch Britse dingen en gebruikt ook dat soort woordgrapjes, waardoor het voor vertalers een lastige klus is.
Venugopalan Ittekot doet het echt geweldig, maar als je het Engels machtig genoeg bent, en redelijk bekend bent met Britse begrippen, zou ik toch voor het origineel gaan.

Zie ook dit stukje uit de Discworld Companion: The Language barrier: 'It's all Klatchian to me.'
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:15:34 #80
19297 stinkie
pi_57479672
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 14:50 schreef Muck het volgende:

[..]

morgen begin ik in Wintersmith
Thief of Time vond ik eigenlijk alleen "leuk" omdat dat het eerste boek was dat ik in Engeland kocht, in een achteraf 2e hands boekenwinkeltje in Cambridge

Mara het verhaal is ook best leuk eigenlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')