Precies zoals ik het gedaan heb dus. Gewoon uitschrijven in NL, inschrijven in BE, hier verzekering afsluiten en je stufi hou je gewoon. Ik krijg zelfs nog huurtoeslag, al weet ik niet zeker of ik daar wel recht op heb.quote:Op zaterdag 26 april 2008 18:22 schreef Fancy_Me het volgende:
even een vraagje over verzekering en IBG;
Situatieschets:
Ik studeer in Belgie, maar sta in NL ingeschreven voor de studiefinanciering, dit is trouwens ook meer dan wat je in belgie krijgt pj dus vandaar.
Ik wil me wel in laten schrijven in het land omdat de verzekering, naar horen zeggen, 12euro per kwartaal is, dit is dus een verschil van ruim 300euri met NL. Tevens is de parkeerkaart ook wel handig enz.
MAAR, als ik me laat inschrijven in Belgie, (tijdelijke visa voor studenten) kan ik me dan ook daar laten verzekeren?
ALS ik me in laat schrijven en dus kan verzekeren ben ik dan mijn studiefinanciering dan niet kwijt die ik nu vanuit NL krijg?
Ik ondervind de nadelen eigenlijk niet. Het is wel een kwestie van hoeveel je doet om een vriendenkring op te bouwen en in welke mate je je aanpast. Ik had binnen een paar weken mijn draai al gevonden eigenlijk. Ja, de opleidingen zijn wel degelijk zwaarder.quote:Op zaterdag 26 april 2008 20:26 schreef Remco026 het volgende:
Zijn er ook grote nadelen vergeleken bij Nederland?
Dan heb ik het dus over nadelen die voor iedereen gelden, dus niet een lagere stufi oid.
Ik woonde ook met veel plezier jaren in Luik. Had een fijne vriendenkring. Ik woonde ook in Parijs, en vond Luik het "Petit Paris". Met dat verschil dat er Luik geweldige cafés etc. waren. Ik woonde er midden in het centrum. (Vinave d'Ile). Na 2000 kochten we we een alleraardigst chalet in de bossen vd Ardennen, en op 10 km hier vandaan is er een alleraardigst "vilette", dat een quartier van ouderwets Parijs zou kunnen zijn. Véél gewone restaurants/ brasseries en terrassen. Op de uitvalsweg grote winkels zoals Delhaize, GB, Aldi, Lidl, Hubo, en alles wat je nodig hebt. Heerlijk hiero.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:26 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Herkenbaar! Ik heb 3 jaar in Luik gewoond en vond (en vind) inderdaad de gemiddelde Waal meer open dan de gemiddelde Vlaming.![]()
quote:Op zondag 27 april 2008 23:55 schreef pepu het volgende:
[..]
Ik woonde ook met veel plezier jaren in Luik. Had een fijne vriendenkring. Ik woonde ook in Parijs, en vond Luik het "Petit Paris". Met dat verschil dat er Luik geweldige cafés etc. waren. Ik woonde er midden in het centrum. (Vinave d'Ile). Na 2000 kochten we we een alleraardigst chalet in de bossen vd Ardennen, en op 10 km hier vandaan is er een alleraardigst "vilette", dat een quartier van ouderwets Parijs zou kunnen zijn. Véél gewone restaurants/ brasseries en terrassen. Op de uitvalsweg grote winkels zoals Delhaize, GB, Aldi, Lidl, Hubo, en alles wat je nodig hebt. Heerlijk hiero.
Ergens ben ik wel jaloers. Ik zou zelf mijn dagen best willen slijten in Luxemburg na mijn pensioen.quote:Op zondag 27 april 2008 23:55 schreef pepu het volgende:
[..]
Ik woonde ook met veel plezier jaren in Luik. Had een fijne vriendenkring. Ik woonde ook in Parijs, en vond Luik het "Petit Paris". Met dat verschil dat er Luik geweldige cafés etc. waren. Ik woonde er midden in het centrum. (Vinave d'Ile). Na 2000 kochten we we een alleraardigst chalet in de bossen vd Ardennen, en op 10 km hier vandaan is er een alleraardigst "vilette", dat een quartier van ouderwets Parijs zou kunnen zijn. Véél gewone restaurants/ brasseries en terrassen. Op de uitvalsweg grote winkels zoals Delhaize, GB, Aldi, Lidl, Hubo, en alles wat je nodig hebt. Heerlijk hiero.
Luxemburg ken ik niet zo goed. De stad L. vind ik tikkeltje saai. En ik vind de natuur in de Waalse Ardennen interessanter. Bovendien ben ik francofieler. Verder heb je hier toch nog behoorlijk veel kleine aardige stadjes. En uiteraard Luik. En wil je alléén voor shopping gaan, dan ligt er ten zuiden vd stad (aan de E25) een magnifieke shoppingmall met 99 commerces, inclusief computers/ le grand optical etc. etc.quote:Op maandag 28 april 2008 14:33 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ergens ben ik wel jaloers. Ik zou zelf mijn dagen best willen slijten in Luxemburg na mijn pensioen.
atquote:Op zaterdag 3 mei 2008 13:56 schreef saban het volgende:
Is het makkelijk om in omgeving Hasselt werk te vinden als ICT-er (MBO niveau)?
Dan is Leuven toch iets makkelijker denk ikquote:Op zondag 4 mei 2008 00:02 schreef pepu het volgende:
[..]
at
Ik denk van wel, als je een actieradius neem van 25 km, dan is er heel wat aanbod. Ook NL Limburg, de provincie Luik, en makkelijk bereikbaar (per trein) Brussel...
Genoeg te doen voor IT'ers in Vlaanderen.quote:Op zondag 4 mei 2008 16:12 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoe zit het dan met de ICT in Vlaanderen op HBO niveau?
Zit nu pas in het eerste jaar, maar ben van plan de officiële certificeringen te halen.
quote:Op zondag 11 mei 2008 12:17 schreef blondie22 het volgende:
Ik heb ff een paar vraagjes mbt de belastingaangifte. Ik woon in Belgie en werk in Nederland. Nu moet ik dus toch belasting aangeven in Belgie ivm de personenbelasting. Ik heb daar een tooltje voor gedownload zodat ik vooraf al eens kan gaan berekenen wat dat grapje gaat kosten. Ik moet mijn buitenlandse inkomsten (NL dus) aangeven in vak IV, punt M. Mijn vraag is echter moet ik daar mijn brutosalaris invullen of mijn brutosalaris minus de ingehouden loonbelasting? Op je belastigsaangifte moet je altijd de "bruto belastbare bezoldiging" vermelden. Dit is de nettobezoldiging verhoogd met de ingehouden bedrijfsvoorheffing. Op een belgische loonfiche staat dit bedrag onder code 250. In vak IV geef je dit aan door bij punt M, de code 1250 en het bedrag in te vullen..Als ik de loonbelasting namelijk invul bij bedrijfsvoorheffiing (waar het eigenlijk hoort ingevuld te worden) zou ik duizenden euro's terugkrijgen, wat natuurlijk niet kan. Als je onder code 1250 je BBB hebt ingevuld en onder code 1286 je bedrijfsvoorheffing zou het moeten kloppen.
Verder heb ik de aftrekpost voor de interesten van de hypothecaire lening ingevuld. Maar hoe zit het met de auto van de zaak? Mag ik de bijtelling van mijn auto (25%) in mindering brengen op het brutoloon?
Hoe het precies met die bijtelling zit weet ik niet. Bij een belgische firmawagen moet je gewoon het getal dat bij code 254 staat op je loonfiche aangeven in code 1254 op je aangifte. Dit bedrag is berekend aan de hand van de afstand tot de werkplaats en de fiscale pk van de wagen.
Vergeet ik nog iets misschien?
En voor de mensen die al wat langer in Belgie wonen, aan welk bedrag personenbelasting moet ik uiteindelijk ongeveer denken met een modaal salaris?
Als iemand mij deze vragen zou kunnen beantwoorden zou ik heel erg blij zijn!
Ach man dat is je reinste onzin. Bij het katholieke volksdeel leeft inderdaad nog het idee dat katholieke scholen strenger en (dus?) beter zijn dan staatsscholen. Baseer jij je op jarenlang onderzoek waarbij de data gecontroleerd werden op storende variabelen, of geef je gewoon uiting aan je eigen vooroordelen? In het standaardwerk "Politieke Geschiedenis van België" (uitgegeven door de Vrijmetselaarsuniversiteit Brussel Press) wordt dit misplaatste superioriteitsgevoel in het hoofdstuk 'Sociaal-cultureel katholicisme" geanalyseerd en uitgebreid geduid. Wat je wel kan zeggen is dat katholieke scholen in de praktijk Vlaanderens "white flight"-scholen zijn, en dat je dus een instroom hebt waarin de sociaal sterkere groepen oververtegenwoordigd zijn. Op die manier hebben studenten automatisch betere schoolresultaten en zijn ze van thuis uit meer gewend aan discipline en structuur.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De verschillen tussen het zogenaamde "Vrije onderwijs" en "Gemeenschapsonderwijs/Provinciaal onderwijs" scholen zijn vaak vrij groot. En dan nog vooral op het niveau-vlak. De scholen uit het "vrije onderwijs" (doorgaans katholieke scholen en zo'n 75 % van alle scholen in Vlaanderen) zijn vaak strenger, maar hoger van niveau dan die 'staatsscholen'.
Daar zijn we weer met de stereotypen. België als land van happy-go-lucky olijkerds waar een gezellige, ondeugende vorm van corruptie en cliëntelisme blijkbaar in de volksaard zit. Hoeveel mensen denk je nou dat er écht met wijn naar de ambtenaar gaan om iets gedaan te krijgen? Natuurlijk, als je bevriend bent met mensen weet je dat je mag verwachten dat ze jouw aanvragen sneller behandelen, en als ambtenaar weet je dat de verhoudingen buiten de werkuren niet strikt te scheiden zijn van de professionele verhoudingen... Denk je dat er landen zijn waar het er anders aan toe gaat? Kijk, die schrijver geeft zelf al aan dat het het "gehoord heeft van Nederlanders die in België wonen". Nederlanders hebben een bepaald beeld van België als betrekkelijk corrupt en regelloos land, en in zo'n gevallen is er héééél weinig confirmatie nodig om zo'n Nederlander te doen besluiten dat in België "alles te regelen valt". Als ik denk dat Nederlanders directer zijn, en ik wordt terwijl ik in Nederland woon een aantal keer heel direct te woord gestaan, dan zal ik ook geneigd zijn te denken dat Nederlanders inderdaad directer zijn. Indien dezelfde situatie zich even vaak of vaker zou voordoen in België in dezelfde tijdspanne, zou ik daaruit niet concluderen dat Belgen direct zijn, want dat maakt namelijk geen deel uit van mijn ideeën over Belgen.quote:Op zondag 9 maart 2008 12:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De mening van de Amsterdamse reisschrijver Dylan Van Eijkeren in zijn nieuwste boek :
België is het beste land ter wereld. Dat meen ik serieus. België is een westerse democratie, het ligt op een gunstige geografisch plek, heeft een uitstekende grondwet, een prima medische zorg en veel uitkeringen. Natuurlijk wordt er wel wat gemarchandeerd in België, maar de corruptie bijvoorbeeld neemt niet de excessieve vormen van Zuid-Europese landen aan. België combineert het goede van het noorden en het goede van het zuiden, want Belgen gunnen zichzelf graag een pleziertje, zonder zich daar naderhand schuldig over te voelen. Alles valt te regelen in België. Dat hoorde ik van Nederlanders die in België wonen en ervaring hebben met het Belgische administratieve apparaat. In Nederland is er een procedure en die ligt vast. In België heb je die ook, maar je hoeft ze niet te volgen. Als je ze wel volgt, dan gebeurt er niks. Dus ga je hoogstpersoonlijk met je aanvraagformulier én een fles wijn naar het stadhuis. Je geef beide af aan de ambtenaar en als het even meezit, wordt de zaak diezelfde middag nog geregeld. Helemaal zuiver is het niet, maar het lijkt me wel een prettige manier van werken: het bespaart tijd, rompslomp en uiteindelijk ook geld.
quote:Op donderdag 5 juni 2008 04:57 schreef MLI het volgende:
Nou sorry hoor, maar dat beeld heb ik ook wel van België.
Je moet hier niet als arrogante Hollander luidruchtig komen doen. Mijn ervaring is wel dat, als je dingen wil regelen, dan ga je persoonlijk naar de betreffende instantie toe en dan regel je het. Niet met een fles wijn maar door gewoon vriendelijk te lachen, iemand bij voorkeur in zijn eigen taal aanspreken en wat geduld. Dan kom je veel verder dan in Nederland met alle telefonische helpdesken waar je relatief vaak weinig aan hebt.
Voorbeeldje: ik loop al sinds oktober te klooien met mijn ziektekostenverzekering. Ik wilde me inschrijven bij CM maar om de één of andere reden lukt dat niet. Dus ik in november een keer wat opgestuurd, in januari een keer langs geweest. Ga ik eind april weer omdat ik nu eindelijk de juiste papieren heb. Dus ik kom daar, leg kort uit wat het probleem is, zegt die man 'Ah, je adres is .....straat?'. Hij staat op, grijpt in een gigantische kast vol dossiers binnen 2 seconden mijn dossier uit het rek. Maakt en passant nog een opmerking dat ik met dit tempo in juli wel verzekerd ben en hij geeft me het juiste formulier mee waarmee alles geregeld is. Wel jammer dat mijn werkgever dat formulier kwijtgeraakt is, maar OK.
Nou ja, voor mij is zoiets in Nederland ondenkbaar.. Ik zie mezelf al staan bij de balie van Menzis.
Ik zie België niet als een corrupt land. Maar het is mij wel opgevallen dat hier wel heel veel mensen heel hard hun best doen om zo weinig mogelijk belasting te betalen. Ik heb er niet veel verstand van maar als ik die verhalen hoor, dan heb ik wel bewondering voor de creativiteit waarop Belgen met de belastingdienst omgaan.
quote:Een Nederlander op de vijf wil in Vlaanderen wonen
Nederlanders zijn volgens enquête ontevreden over alles in eigen land
Eén Nederlander op de vijf wil liever in Vlaanderen wonen dan in Nederland. Omgekeerd wil amper één Vlaming op de twintig naar onze noorderburen emigreren, blijkt uit een enquête bij 1.500 deelnemers.
Vlamingen klagen wel, maar als het puntje bij paaltje komt, willen ze toch het liefst hier blijven wonen. En Nederlanders hebben misschien wel de naam zich superieur te voelen tegenover Vlaanderen, maar toch willen heel wat noorderburen definitief afzakken naar het zuiden.
Dat antwoorden ze in een enquête die het bureau TNS Media afnam in opdracht van onze zusterkrant De Standaard. In totaal werden 1.500 mensen ondervraagd, 750 Nederlanders en 750 Vlamingen uit verschillende leeftijdscategorieën en regio's.
Op de vraag welk land de voorkeur geniet om te wonen, antwoordde 20 procent van de Nederlanderss Vlaanderen, 5 procent van de Vlamingen antwoordde Nederland.
De belangrijkste reden waarom Vlamingen voor Vlaanderen kiezen en Nederlanders toch voor Vlaanderen is een cliché zo hoog als een huis: lekker eten (zie grafiek). Dat je in Nederland niét lekker kunt eten, dateert al van een ver verleden maar is nog niet doorgedrongen bij de Vlamingen. En eigenaardig genoeg ook niet bij de Nederlanders, want 65 procent denkt dat hij in Vlaanderen beter kan eten.
Nog een belangrijke reden waarom Nederlanders liever in Vlaanderen zouden wonen, is het wonen zelf. 'Nederlanders wonen zo krap', zegt Maarten Huyghe, journalist opinie bij NRC Handelsblad. 'Wij hebben veel natuur maar weinig tuin, in Vlaanderen is het net omgekeerd. Zo'n grote tuin waarmee je kunt doen wat je wilt. Dat vrijheidsgevoel, zo weinig regeltjes, heerlijk.'
Maarten Huyghe woont in Maastricht, op een kilometer van de Belgische grens, en kent beide landen zeer goed. Het verbaast hem niet dat er zoveel Nederlanders in Vlaanderen zouden willen wonen. 'Nederland voelt te bekrompen aan. Wij hebben hoe dan ook al de verzuchting om ons land te verlaten. Dat ze in Vlaanderen dezelfde taal spreken, is mooi meegenomen.'
'Nederland heeft ook de gewoonte om met elke mode mee te gaan. Dat heeft zijn voordelen: er gebeurt altijd wel wat. Maar het gevolg is ook dat er soms wel rare, heel vervelende dingen gebeuren. Kijk naar het onderwijs. Jarenlang heeft men daar vernieuwd, elke nieuwe trend achternagelopen. We zijn nu revolutiemoe. In het onderwijs in Vlaanderen heerst veel meer discipline. Daar kijken Nederlanders nu met heimwee naar.'
Opmerkelijk is dat Vlamingen voor bijna alles liever in Vlaanderen zouden willen wonen. Vlamingen en Nederlanders werden over 16 categorieën ondervraagd. Alleen om te fietsen kiezen wij massaal voor het noorden en allochtoon kun je volgens de Vlamingen ook maar beter in Nederland zijn. Ook om te winkelen kijken veel Vlamingen naar de buren. Maar Nederlanders zijn over bijna alles ontevreden. Eten, wonen, verplaatsen naar het werk, naar school gaan, hogere studies doen, een onderneming beginnen, kinderopvang, uitgaan, ziek zijn. De Nederlander vindt het in eigen land maar niks.
Tien jaar geleden zou de uitslag er anders hebben uitgezien. Vóór de moord op Pim Fortuyn was alles immers anders. Sindsdien realiseren Nederlanders zich dat ze Vlaanderen misschien wel beschouwden als een bananenrepubliek, maar dat ook bij hen toch niet alles zo koek en ei is.
'Nederlanders zijn de jongste jaren erg kritisch geworden tegenover hun eigen land', legt Huyghe uit. 'Ze hadden de illusie dat de overheid alles kon oplossen. Nu blijkt dat dat niet kan, krijgt de overheid ook overal de schuld van. Terwijl de Vlaming altijd al kritisch tegenover de overheid stond, en als er iets niet goed loopt, hij gewoon zijn schouders ophaalt.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |