Daarom woon ik ook niet in Turkijequote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:08 schreef saban het volgende:
[..]
Niet zo klagen jij.
In Turkije draaien ze werkweken van 7 dagen. Hele jaar lang
quote:
* zarGon geeft de twee contestants een floret en kijkt toe.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:09 schreef Emel het volgende:
Aardig zijn voor elkaar he
quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:24 schreef zarGon het volgende:
[..]
* zarGon geeft de twee contestants een floret en kijkt toe.
Ja en ik ga nu slapenquote:Op dinsdag 1 januari 2008 21:57 schreef skippy22 het volgende:
Ze is er weer
Hij denkt dat hij aan 't feesten isquote:Op woensdag 2 januari 2008 20:12 schreef ClioSporT het volgende:
Bu gece bardaaa gonlum hovardaaaa calsin sazlar oynasin kizlaaaaarr, lalalalalalalalalalalala..![]()
![]()
jammer skip
Noh. 1 januari was eergisteren jarig, blijkbaar. Iedereen vierde het. Vandaag is 3 januari aan de beurt?quote:
Pfoe, het lijkt op een oliebol, of een suikerbiet, maar dat zal het vast niet zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:34 schreef Isegrim het volgende:
Kan één van de Fok-Turken mij misschien vertellen wat dit zijn:
[ afbeelding ]
Ik heb ze gekocht bij een Turkse supermarkt. De winkelmevrouw wist niet hoe ze in het Nederlands heten en haar Nederlands was niet goed genoeg om me te kunnen uitleggen hoe ze gegeten worden. Veel verder dan "Kan je eten, is lekker" kwam ze niet.
Nu je het zegt, het zou best eens gember (Turks: zencefil) kunnen zijn ja. In de streek waar ik vandaan kom wordt het niet zo gek veel gebruikt eigenlijk, maar je zou er bijvoorbeeld thee van kunnen maken. Het wordt in Turkije ook vaak als specerij gebruikt bij verschillende gerechten, bijvoorbeeld börek (met vlees of kaas gevulde broodjes). Ik las ergens dat het in salades gebruikt kan worden, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Je kunt er ook koekjes van maken.quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:52 schreef Isegrim het volgende:
Eh, nee, die heeft ze niet genoemd en er was geen bordje bij. Het zijn een soort wortels. Doet me in de verte aan gember denken. Ze wist nog te vertellen dat je ze moet schillen. Toen ik vroeg of je ze moet koken zei ze van niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ze bedoeld zijn om rauw te eten...
Dat zijn "yer elmasi" in het Turks. Letterlijke vertaling is "grond appel". Ze groeien in de grond, net zoals aardappelen (aardappel is ook grondappel, merk ik nu,quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:34 schreef Isegrim het volgende:
Kan één van de Fok-Turken mij misschien vertellen wat dit zijn:
[ afbeelding ]
Ik heb ze gekocht bij een Turkse supermarkt. De winkelmevrouw wist niet hoe ze in het Nederlands heten en haar Nederlands was niet goed genoeg om me te kunnen uitleggen hoe ze gegeten worden. Veel verder dan "Kan je eten, is lekker" kwam ze niet.
Kijk eens aan, dat kan natuurlijk ook. Ik lees net dat het in het Nederlands 'aardpeer' wordt genoemd.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:11 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zijn "yer elmasi" in het Turks. Letterlijke vertaling is "grond appel". Ze groeien in de grond, net zoals aardappelen (aardappel is ook grondappel, merk ik nu,).
Je kunt ze gewoon met een aardappelmesje ontdoen van hun omhulsel, zouten en dan opeten.
Ik zoek nog even naar de Nederlandse benaming.
D'r groeien aardperen in onze tuin. Net wat geluk gehad met herkennen dus. Tof, nu weet ik dus dat er daadwerkelijk meer peren in het Nederlands voorkomt. Ayva is kweeperen. Yer elmasi is aardpeer.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:16 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Kijk eens aan, dat kan natuurlijk ook. Ik lees net dat het in het Nederlands 'aardpeer' wordt genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardpeer
Edit: Te laat.![]()
Ja, dat is mooi meegenomen. Dankzij de vraag van Isegrim weet ik nu ook dat gember 'zencefil' is en dat er überhaupt zoiets bestaat als een 'aardpeer'.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
D'r groeien aardperen in onze tuin. Net wat geluk gehad met herkennen dus. Tof, nu weet ik dus dat er daadwerkelijk meer peren in het Nederlands voorkomt. Ayva is kweeperen. Yer elmasi is aardpeer.. Zo leer je nog eens wat.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:23 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ja, dat is mooi meegenomen. Dankzij de vraag van Isegrim weet ik nu ook dat gember 'zencefil' is en dat er überhaupt zoiets bestaat als een 'aardpeer'.
Ik wel. Net zoals men (aard)appels, wortels, komkommers, peren, etc. schilt, schil je ook een aardpeer. Het is hard, net als wortels. Lekker op kauwen en vergeet niet om zout te strooien.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:24 schreef Isegrim het volgende:
Maar 'jullie' eten ze dus inderdaad gewoon rauw? Ik ga het eens proberen. Ik zie veel recepten op internet. Leuk, weer een nieuwe (en naar blijkt zeer gezonde) groente ontdekt.
Ik heb het nog nooit op. Ik hoor er ook voor het eerst van. Maar zarGon heeft het blijkbaar al vaker gegeten.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:24 schreef Isegrim het volgende:
Maar 'jullie' eten ze dus inderdaad gewoon rauw? Ik ga het eens proberen. Ik zie veel recepten op internet. Leuk, weer een nieuwe (en naar blijkt zeer gezonde) 'groente' ontdekt.
Natuurlijk. Je bent altijd welkom met je vragen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]Ik denk dat ik jullie vaker dit soort dingen ga vragen. Ik ga steeds vaker naar een grote Turkse supermarkt bij mij in de buurt en ze verkopen veel dingen die ik niet ken. Ik kook nogal graag en ben op dat gebied wel avontuurlijk, dus ik vind het erg leuk om dingen te kopen die ik niet ken.
Yep. Zoals je ziet steken wij er ook iets van op.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:29 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Natuurlijk. Je bent altijd welkom met je vragen.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Yep. Zoals je ziet steken wij er ook iets van op..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |