abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55191201
quote:
Eijk nieuwe aartsbisschop Utrecht
Bisschop Wim Eijk van het bisdom Groningen-Leeuwarden is door de paus benoemd tot de nieuwe aartsbisschop van Utrecht. Eijk volgt kardinaal Simonis op, die zaterdag afscheid nam.

De 54-jarige Eijk werkte eerst als arts voor hij begon aan zijn opleiding tot priester. In 1985 werd hij in Roermond tot priester gewijd en in 1999 benoemde paus Johannes Paulus hem tot bisschop.

Eijk staat bekend als een conservatieve moraaltheoloog die onverkort vasthoudt aan de strenge standpunten van de kerk over abortus en homoseksualiteit. Eijk werd een aantal jaren geleden door een hersenbloeding getroffen.
Bron: NOS.nl

Een conservatieve moraaltheoloog... Ik ontkom niet aan de indruk dat deze man meer mensen bij de katholieke kerk zal wegjagen dan aantrekken. Waarom houdt het Vaticaan niet een beetje rekening met de in Nederland levende opvattingen? Het lijkt er sterk op dat het Vaticaan geen centimeter wil wijken in zijn conservatieve opvattingen. De afstand tussen Nederland en het Vaticaan zal alleen maar groeien.

Stelling: Het Vaticaan had beter een wat minder conservatieve aartsbisschop kunnen benoemen.
pi_55191377
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 14:04 schreef Elfletterig het volgende:
Stelling: Het Vaticaan had beter een wat minder conservatieve aartsbisschop kunnen benoemen.
Oneens, als je voortdurend ruimte geeft aan afwijkende en vernieuwende opvattingen kan je het katholicisme net zo goed opheffen. De hervormingsdrang van de katholieke kerk in de jaren 60 en 70 heeft ze enorm veel schade berokkend.
pi_55191525
quote:

[..]

Een conservatieve moraaltheoloog... Ik ontkom niet aan de indruk dat deze man meer mensen bij de katholieke kerk zal wegjagen dan aantrekken. Waarom houdt het Vaticaan niet een beetje rekening met de in Nederland levende opvattingen? Het lijkt er sterk op dat het Vaticaan geen centimeter wil wijken in zijn conservatieve opvattingen. De afstand tussen Nederland en het Vaticaan zal alleen maar groeien.

Kernjaartal is 1853... dat is het jaar geweest waarin het mis ging.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55191548
oh noes!

Krijgen we nu ook neo-cons in Nederland?
pi_55191549
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 14:10 schreef Commensaal het volgende:
Oneens, als je voortdurend ruimte geeft aan afwijkende en vernieuwende opvattingen kan je het katholicisme net zo goed opheffen. De hervormingsdrang van de katholieke kerk in de jaren 60 en 70 heeft ze enorm veel schade berokkend.
Dat is één manier om ernaar te kijken, maar je kunt toch ook niet ontkennen dat de katholieke kerk in Nederland kampt met een enorme leegloop. Mensen zich herkennen zich niet meer in de conservatieve koers die het Vaticaan vaart. Daarmee scoor je misschien in bolwerken als Polen, maar niet in het liberale Nederland. De katholieke kerk graaft zo feitelijk zijn eigen graf. De vraag is wat erger is: meegaan in vernieuwingen, of uiteindelijk je eigen graf graven?
pi_55191609
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 14:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat is één manier om ernaar te kijken, maar je kunt toch ook niet ontkennen dat de katholieke kerk in Nederland kampt met een enorme leegloop. Mensen zich herkennen zich niet meer in de conservatieve koers die het Vaticaan vaart. Daarmee scoor je misschien in bolwerken als Polen, maar niet in het liberale Nederland. De katholieke kerk graaft zo feitelijk zijn eigen graf. De vraag is wat erger is: meegaan in vernieuwingen, of uiteindelijk je eigen graf graven?
Ik denk dat het CDA wel erg content zal zijn met deze benoeming.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55191677
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 14:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik denk dat het CDA wel erg content zal zijn met deze benoeming.
Ik heb nog geen reaties van Eurlings of Verhage gehoord, maar je zal wel weten waar je het over hebt.

Verder eens met TS, de benoeming van iemand die nog in de jaren 50 leeft zal niet helpen de kerkbankjes weer vol te krijgen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55191688
Ik heb wel eens een mis van Eijk bijgewoond en ik kan je vertellen dat het geen fijne persoonlijkheid is.
pi_55191715
FuifDuif.
pi_55191761
-edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 11-12-2007 20:09:17 ]
pi_55191764
quote:

[..]

Die leegloop is volgens mij juist begonnen toen het Vaticaan begon te hervormen. Net zoals bij de hervormingen in de Sovjet-Unie is de katholieke kerk toen in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. Mensen namen de kerk niet meer serieus. Katholicisme kan niet duurzaam zijn zonder een strenge gecentraliseerde leiding.
pi_55191776
==.

[ Bericht 49% gewijzigd door paddy op 11-12-2007 20:11:16 ]
pi_55191804
==.

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 11-12-2007 20:12:53 ]
pi_55191896
Waarom zou de kerk hier leger van moeten worden? Balkenende scoorde ook goed met "normen en waarden". Dat succesje voor deugdelijkheid zou de kerk zo kunnen overnemen.
pi_55191930
-edit- Probeer het nog eens zonder geneuzel

[ Bericht 45% gewijzigd door paddy op 11-12-2007 20:19:30 ]
pi_55192691
Het was ook niet mijn eerste keuze geweest... Maarja, gelukkig is er na vacticanum II veel veranderd. Zolang hij dit goed voor ogen houdt kan er niet zo heel veel mis gaan. Los daarvan. Er zijn maar weinig mensen die tegenwoordig nog luisteren naar de paus, laat staan naar een aartsbisschop. De parochies zijn vrij autonoom. En na vaticanum II valt niet zo veel meer te hervormen binnen de kerken. Het enige dat wel kan is dat de hervormingen ook worden toegepast. Het is jammer dat veel van die hervormingen niet bekend zijn bij de parochianen... Hopelijk wel bij deze aartsbisschop.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 11 december 2007 @ 15:16:04 #17
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_55192906
quote:
Daarmee scoor je misschien in bolwerken als Polen, maar niet in het liberale Nederland.
Is het nou de bedoeling om te scoren of om het geloof neer te zetten zoals het vaticaan daarvoor staat?

Ik hoop dat die man de mensen zal laten zien dat ze beter van het geloof kunnen afstappen.

Ik vindt het trouwens altijd erg vermakelijk om te zien hoe gelovigen zich proberen te redden met de dingen die we in deze tijd weten of vinden. In de bijbel staan genoeg passages die volgens gelovigen nu niet meer van toepassing zijn. Dus ze gaan zelf beslissen wat er wel of niet goed is aan het boek dat het woord van god moet dragen? Of je volgt dat boek, of je moet ermee kappen.
pi_55193182
quote:

[..]

Het maakt geen flikker uit of hij conservatief is of niet, de huidige generatie tieners zal toch nooit meer een religie aan gaan hangen. Behalve een paar fanatieke EO'ers zijn er niet veel volgelingen meer, toch?
pi_55193237
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 15:16 schreef KaiN het volgende:
Is het nou de bedoeling om te scoren of om het geloof neer te zetten zoals het vaticaan daarvoor staat?
Ik hoop dat die man de mensen zal laten zien dat ze beter van het geloof kunnen afstappen.
Als ik het Vaticaan zou zijn, zou ik toch wat binding met de samenleving willen. Ik kan me dan indenken dat je daar wat rekening mee houdt bij het aanstellen van een aartsbisschop.
quote:
Ik vindt het trouwens altijd erg vermakelijk om te zien hoe gelovigen zich proberen te redden met de dingen die we in deze tijd weten of vinden. In de bijbel staan genoeg passages die volgens gelovigen nu niet meer van toepassing zijn. Dus ze gaan zelf beslissen wat er wel of niet goed is aan het boek dat het woord van god moet dragen? Of je volgt dat boek, of je moet ermee kappen.
Wat ze vooral doen, is selectief lezen. Ze pakken alleen de dingen op die ze van belang vinden. Ga alleen al eens kijken hoeveel mensen er tegenwoordig scheiden.
pi_55193355
quote:

[..]

De overleveringen van Plato zijn voor grote delen ook achterhaalde concepten. Toch is het interessant om dat te lezen omdat het wel wat zegt over de gedachtegang van de mens. Hetzelfde geld ook voor de Bijbel. Natuurlijk worden er delen van de bijbel historisch kritisch in twijfel getrokken, maar desalnietemin zeggen die boeken wel iets over de mens als sociaal wezen, en over de zoektocht van dat wezen naar vervulling van zijn religieuze behoefte. Dat is ook iets wat veel mensen niet beseffen. De bijbel bestaat uit meerdere boeken waarvan sommige wel goed aansluiten, andere niet, daarom zijn er menselijke nuanceringen nodig. En tegenwoordig zijn de meeste westerse theologen het er wel over eens dat de bijbel het woord OVER god is en niet het woord VAN god. Hierdoor opent zich de mogelijkheid om de bijbel te verstaan in het historisch tijdvak waarin het geschreven is. Het is logisch dat de bijbel niet goed aansluit op deze tijd.
pi_55193459
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 15:27 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Het maakt geen flikker uit of hij conservatief is of niet, de huidige generatie tieners zal toch nooit meer een religie aan gaan hangen. Behalve een paar fanatieke EO'ers zijn er niet veel volgelingen meer, toch?
Na de verzuiling zijn er vele nieuwe rituelen ontstaan onder de jongeren waarmee ze hun behoefte naar religie en/of levensbeschouwing vervullen. Ze komen samen op afgesproken tijden. Ze drinken dezelfde dranken. Ze wisselen verhalen uit, fictief of non-fictief, die zij van belang achten en vormen op die manier elkaars levensbeschouwing. Religie/levensbeschouwing is niet verdwenen onder de jongeren, het heeft enkel een (iets) andere invulling en verschijningsvorm gekregen.
pi_55193748
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 15:38 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Na de verzuiling zijn er vele nieuwe rituelen ontstaan onder de jongeren waarmee ze hun behoefte naar religie en/of levensbeschouwing vervullen. Ze komen samen op afgesproken tijden. Ze drinken dezelfde dranken. Ze wisselen verhalen uit, fictief of non-fictief, die zij van belang achten en vormen op die manier elkaars levensbeschouwing. Religie/levensbeschouwing is niet verdwenen onder de jongeren, het heeft enkel een (iets) andere invulling en verschijningsvorm gekregen.
Heb je gelijk in, maar ik doelde meer op het Christelijke geloof. Christenen, Moslims etc, zijn toch allemaal behoudend, terwijl dat absoluut niet interessant is voor de huidige tijd. Zondag naar de kerk, zondag mag je geen arbeid verrichten en weet ik allemaal veel... zwaar achterhaald natuurlijk.
pi_55194969
*komt binnenvallen

Ik zie een paar mensen zeggen dat je met conservatieve opvattingen tegenwoordig geen mensen meer trekt en dat alleen een paar EO-fanatiekelingen nog zouden willen geloven... Helaas voor deze mensen: de laatste jaren raken jongeren steeds weer geïnteresseerder in het geloof en ze hangen bovendien meer dan hun geloofsgenoten uit de generatie ervoor een vrij conservatieve stroming aan. En dan heb ik het niet over jongeren in Polen ofzo, dan heb ik het over jongeren in Nederland.

Ikzelf studeer in Groningen en heb één keer een Mis bijgewoond die door hem gevierd is. Heb 'm bovendien daarbuiten een keer gesproken en ken mensen die 'm beter kennen. Ik kan uit eerste en tweede hand vertellen: het is weldegelijk een prettige persoonlijkheid, anders dan vriend floris.exe beweert.

Verder vind ik het absoluut niet verbazend dat de katholieke kerk zo conservatief is. Er zijn een aantal principes binnen het geloof die gericht zijn op een goede samenleving. Als voorbeeld: je belooft elkaar in het huwelijk trouw te blijven en elkaar de rest van je leven te steunen; een 'geestelijke en lichamelijke eenwording.' Dan moet je dus niet na een paar jaar roepen: 'Hee, ik vind jou niet zo leuk meer, de buurvrouw is veel interessanter' of 'Je bent ziek en ik ben het zat voor je te zorgen, ik laat je lekker aan je lot over.' Als je zegt er voor elkaar te zijn, doe dat dan ook. Als je niet die stap wilt nemen, blijf dan bij elkaar uit de buurt. De kerk zal dus nooit voor echtscheiding zijn. Laat staan voor het doden van ongeboren leven 'omdat dat handiger is' ofzo. Dat idee is ongeveer even idioot als je kat verzuipen omdat geen zin meer in 'm hebt.

//Added: zondag niet werken is trouwens alles behalve achterhaald. Soms heb je rust nodig. Om mensen tegen zichzelf te beschermen, word je dus 'gedwongen' om een dag in de week te besteden aan andere dingen. Kerk, familie, vrienden... Als meer mensen zich daar aan zouden houden, zou deze samenleving een stuk minder gestressd zijn en zouden mensen dus ook meer tijd voor vrienden en familie overhouden.
Ut in omnibus glorificetur Deus.
pi_55195334
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 16:39 schreef Lathund het volgende:
verhaal
*Kijkt naar onderschrift*
pi_55196290
Moeten ze zelf weten, religie is geen Idols. Ik heb meer respect voor katholieken die zich vastklampen aan hun achterlijke dogma's dan voor die wannabe hippe kerkelingen die constant populair proberen te doen door hun principes in te ruilen voor meer zieltjes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')