Las net het nieuwe nummer van Torpedo, een tijdschrift dat een beetje geinspireerd is op Hard Gras maar dan over het brede spectrum van de journalistiek gaat en verhalen publiceert die over het vak gaan of
Wat het verhaal van Karin Overmars er in doet, is me niet helemaal duidelijk maar het staat er wel. Karin alias Nadine26 (Nadine S.) reconstrueert de hele 'dagboekaffaire'. Het verhaal staat helaas niet online (ik zal nog even een keer goed zoeken maar het blad heeft geen site) dus ik kan het hier niet posten.
Ze reconstrueert de hele 'grap', hoe het van niks naar serieus ging, hoe de forummers reageerden , hoe ze er zelf in stond en het haar eigen leven ging beheersen en de twee identiteiten door elkaar heen gingen lopen. Ze is wel vrij eerlijk, al heeft ze dat ronkende toontje wat ze in het boek ook steeds heeft wat de geloofwaardigheid niet ten goed ekomt. Ze vertelt ook duidelijk over het wantrouwen en soms de slimheid van users, zoals diegene die naar de uitgeverij belde.
De aardigste passages:
De eigenaar van het forum, Danny Roodbol, voelde zich genomen. Bedrog, Misbruik, Geldwolverij. En dat allemaal over zijn rug. En terwijl Roodbol met advocaten dreigde, ontstond er opheft over de copyrights van het boek, want ik had ook een selectie van lezersreacties opgenomen. Diefstal Plagiaat! Het zou nog lang onrustig blijven op het forum want hoe bestaat het dat die fantoomschrijfster, ik dus, zoveel goedgelovige lezers had genaaidZelf was ik trouwens net zo achterdochtig. Ik bouwde in korte tijd een vaste lezersgroep op, maar wie waren die mensen eigenlijk? Waar haalden ze de tijd vandaan om zoveel uren op het forum door te brengen? Moesten ze 's nachts om half vier, als ik mijn nieuwe hoofdstuk postte, niet in ed liggen? Wilde ik het eigenlijk wel weten. Ik besloot van niet - maar onwillekeurig drong zich het beeld van een groep internettende fraks en gestoorden zich aan me opDe ontmaskering op het forum, maanden later, nam eigenlijk Danny Roodbol voor zijn rekening. De roman lag koud een dag in de winkel of hij achterhaalde mijn emailadres waarmee ik me destijds had moeten registreren. Zo maakte hij de persoonlijke gegevens van een van zijn gebruikers openbaar. Een doodzonde, op een internetforum. Maar nood breekt wet. En ach, met de verschijning van het boek was het digitale spel ook wel uitgespeeld. Het was mooi geweest. Nadine26 kon rustig van een flat springenVoor de rest vraag ik me af of haar verhaal niet wederom nogal opgeklopt is maar dat kan ik niet beoordelen omdat ik niet de hele topicreeks goed heb gevolgd en eigenlijk pas ben ingesprongen toen het boek er al was.
Wisten jullie al wel dat er een tweede versie van het boek is onder de echte naam van de auteur Karin Overmars dat nu gewoon Nadine heet.