Een gloeilamp zal de lekstroom direct weg laten vloeien, een spaarlamp kan dat dus niet, en spaart dus blijkbaar de stroom op tot de spanning hoog genoeg geworden is, en ontlaad dan wat dus het knipper effect geeft (dit dus even in volledig niet technische taalquote:Op zondag 9 december 2007 20:38 schreef Keiichi het volgende:
Maar met de gloeilamp die er in zat, had ik het niet dat deze knipperde.
Het is een hotelschakeling. Dan kan het niet verkeerd zijn aangesloten....quote:Op zondag 9 december 2007 21:29 schreef tnimble het volgende:
Dat het een nieuw appartement is maakt niet zo veel uit, overal kunnen fouten gemaakt worden. Waarschijnlijk is per abuis bruin en blauw verwisseld (bij de schakelaar of daar waar de bruine draad bij de schakelaar vandaan komt. Als je ipv de fase (bruine) de nul (blauw) onderbreekt blijft er een klein spanning
Spaarlampen moeten altijd effe op gang komen voordat ze hun normale hoeveelheid licht geven, zeker de goedkope varianten.quote:Op zondag 9 december 2007 21:20 schreef nicket84 het volgende:
Ik heb het hier in een splinter nieuw appartement. Lijkt me sterk dat het aan de bedrading ligt. Hij doet het overigens alleen een tijdje nadat de lamp is uitgeschakeld. Ik weet niet of hij dit bij jou constant blijft doen ?
p.s. het zijn goedkope (blokker - aanbieding) spaarlampen.
Dat dacht ik ook toen ik de TT lasquote:Op zondag 9 december 2007 21:33 schreef veldmuis het volgende:
> TRU
Als je al het verschil tussen een wissel-, een kruis-, en een hotelschakeling niet weet ga dan ook geen rare dingen lopen roepen. Bij elke schakeling kun je de nul op de schakelaar (of een van de schakelaars) aansluiten en de fase op de lamp.quote:Op zondag 9 december 2007 22:03 schreef nicket84 het volgende:
[..]
Het is een hotelschakeling. Dan kan het niet verkeerd zijn aangesloten....
Vergeet dan ook niet om de mogelijkheid van een onder spanning staande Nul even toe te voegen.quote:Op zondag 9 december 2007 21:18 schreef Sakura het volgende:
[..]
Een gloeilamp zal de lekstroom direct weg laten vloeien, een spaarlamp kan dat dus niet, en spaart dus blijkbaar de stroom op tot de spanning hoog genoeg geworden is, en ontlaad dan wat dus het knipper effect geeft (dit dus even in volledig niet technische taal)
Even een oud topic kicken: ik heb exact hetzelfde probleem, met een goedkope 20W spaarlamp van de Action. Het leek leuk, veel meer licht dan een 60W gloeilamp, maar ten eerste stinkt de lamp (typische heet plastic stank) als-ie lang aanstaat, en ten tweede lig je dan 's nachts naar een knipperlichtje aan het plafond te kijken!quote:Op zondag 9 december 2007 20:18 schreef Keiichi het volgende:
In de badkamer hebben we een lamp welke met een wisselschakeling aan en uit gaat.
Zojuist heb ik de gloeilamp die daar in zat vervangen door een spaarlampje.
Ik draai 'm er in en deze begint eerst te 'glimmen' om vervolgens aan en uit te knipperen. Ik schakel de schakelaar en hij gaat normaal branden. Dus wanneer ie knipperde stond de schakeling uit.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
Met duurdere spaarlampen heb je vaak dat probleem niet; de electronica in de spaarlamp is dan van betere en automatisch duurdere componenten gebouwd. Een spaarlamp van de blokker of de action die je voor ¤ 2,95 per drie kunt kopen is geen kwaliteitslamp en daar krijg je dat gezeur mee dat ze nagloeien.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even een oud topic kicken: ik heb exact hetzelfde probleem, met een goedkope 20W spaarlamp van de Action. Het leek leuk, veel meer licht dan een 60W gloeilamp, maar ten eerste stinkt de lamp (typische heet plastic stank) als-ie lang aanstaat, en ten tweede lig je dan 's nachts naar een knipperlichtje aan het plafond te kijken!
De oplossing is simpel: gloeilamp zit er weer in... Spaarlampen zijn rare dingen, ik las ook dat de Duitse ingenieursvereniging adviseert om ze niet te gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |