abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55152696
In de badkamer hebben we een lamp welke met een wisselschakeling aan en uit gaat.

Zojuist heb ik de gloeilamp die daar in zat vervangen door een spaarlampje.

Ik draai 'm er in en deze begint eerst te 'glimmen' om vervolgens aan en uit te knipperen. Ik schakel de schakelaar en hij gaat normaal branden. Dus wanneer ie knipperde stond de schakeling uit.

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
  zondag 9 december 2007 @ 20:21:07 #2
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_55152749
Waarschijnlijk maakt die ergens nog half contact in dat geval de bekabeling controleren.
Bij mij thuis is het zo dat als ik mijn schakelaar half ingedrukt hou hij begin te knipperen
happen naar de baas
  zondag 9 december 2007 @ 20:29:57 #3
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_55153001
sluiting in de schakelaar waarschijnlijk. springt iig een vonkje in over.
I mean no harm
pi_55153173
In ieder geval zeer goed je schakelaars en bedrading controleren in verband met brandgevaar.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_55153235
Maar met de gloeilamp die er in zat, had ik het niet dat deze knipperde.
pi_55154152
Zit hem in de spaarlamp.. Kan het technische verhaal niet geven. Maar heb hier het zelfde effect... Zit volgensmij een soort van starter (zoals een TL lamp) in, die mogelijk nog wat spanning heeft ofzo?
* In een snel rijdend voertuig gaat de tijd langzamer
* SMILE...... it confuses people
pi_55154245
quote:
Op zondag 9 december 2007 20:38 schreef Keiichi het volgende:
Maar met de gloeilamp die er in zat, had ik het niet dat deze knipperde.
Een gloeilamp zal de lekstroom direct weg laten vloeien, een spaarlamp kan dat dus niet, en spaart dus blijkbaar de stroom op tot de spanning hoog genoeg geworden is, en ontlaad dan wat dus het knipper effect geeft (dit dus even in volledig niet technische taal )
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_55154280
Ik heb het hier in een splinter nieuw appartement. Lijkt me sterk dat het aan de bedrading ligt. Hij doet het overigens alleen een tijdje nadat de lamp is uitgeschakeld. Ik weet niet of hij dit bij jou constant blijft doen ?

p.s. het zijn goedkope (blokker - aanbieding) spaarlampen.
pi_55154560
Dat het een nieuw appartement is maakt niet zo veel uit, overal kunnen fouten gemaakt worden. Waarschijnlijk is per abuis bruin en blauw verwisseld (bij de schakelaar of daar waar de bruine draad bij de schakelaar vandaan komt. Als je ipv de fase (bruine) de nul (blauw) onderbreekt blijft er een klein spanning staan over de lamp. (inductiespanning) Deze spanning heeft weinig vermogen waardoor een gloelamp zo minimaal licht geeft dat je dat niet ziet. Neon lampen blijven er redelijk goed op branden, spaar en TL lampen (als deze warm genoeg zijn) proberen af en toe op te starten (zo nu en dan knipperen).

Een andere oorzaak zou vocht achter het lamp armatuur, in de centraaldoos, bij de schakelaar kunnen zijn. Er staat dat een laahke water van b.v. een lekage waardoor er een kleine stroom blijft lopen.
pi_55155496
quote:
Op zondag 9 december 2007 21:29 schreef tnimble het volgende:
Dat het een nieuw appartement is maakt niet zo veel uit, overal kunnen fouten gemaakt worden. Waarschijnlijk is per abuis bruin en blauw verwisseld (bij de schakelaar of daar waar de bruine draad bij de schakelaar vandaan komt. Als je ipv de fase (bruine) de nul (blauw) onderbreekt blijft er een klein spanning
Het is een hotelschakeling. Dan kan het niet verkeerd zijn aangesloten....
  zondag 9 december 2007 @ 22:28:06 #11
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_55156297
Momenteel hangt er nog een soort van verhuisarmatuur welke er reeds hing toen we hier kwamen wonen. Morgen bij daglicht zal ik even een eigen verhuisarmatuur er op zetten en kijken wat er dan gebeurd.

Het is trouwens een philips spaarlamp.
pi_55156408
quote:
Op zondag 9 december 2007 21:20 schreef nicket84 het volgende:
Ik heb het hier in een splinter nieuw appartement. Lijkt me sterk dat het aan de bedrading ligt. Hij doet het overigens alleen een tijdje nadat de lamp is uitgeschakeld. Ik weet niet of hij dit bij jou constant blijft doen ?

p.s. het zijn goedkope (blokker - aanbieding) spaarlampen.
Spaarlampen moeten altijd effe op gang komen voordat ze hun normale hoeveelheid licht geven, zeker de goedkope varianten.
quote:
Op zondag 9 december 2007 21:33 schreef veldmuis het volgende:
> TRU
Dat dacht ik ook toen ik de TT las
pi_55156740
quote:
Op zondag 9 december 2007 22:03 schreef nicket84 het volgende:

[..]

Het is een hotelschakeling. Dan kan het niet verkeerd zijn aangesloten....
Als je al het verschil tussen een wissel-, een kruis-, en een hotelschakeling niet weet ga dan ook geen rare dingen lopen roepen. Bij elke schakeling kun je de nul op de schakelaar (of een van de schakelaars) aansluiten en de fase op de lamp.
  zondag 9 december 2007 @ 22:51:19 #14
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_55157023
Bij een TL balk heb ik het glimmen bv al wel eens meegemaakt, schakelaar uit. En dan met je vingers aanraken de balk Dan begint ie te glimmen van het begin (Ik neem aan waar de fase is) naar waar ik 'm aanraak.

Aangezien ik in een huurhuis zit (bouw uit 2003 overigens) lijkt me dit een mooi klusje voor de woningbouw om op te lossen . (Dit is overigens al niet het eerste electrische manco dat ik aantref hier )
pi_55160117
is iets met lekken van stroom, neem een klein gloeilampje op in je schakeling en het probleem is opgelost naar het schijnt.
  maandag 10 december 2007 @ 01:20:58 #16
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_55160565
quote:
Op zondag 9 december 2007 21:18 schreef Sakura het volgende:

[..]

Een gloeilamp zal de lekstroom direct weg laten vloeien, een spaarlamp kan dat dus niet, en spaart dus blijkbaar de stroom op tot de spanning hoog genoeg geworden is, en ontlaad dan wat dus het knipper effect geeft (dit dus even in volledig niet technische taal )
Vergeet dan ook niet om de mogelijkheid van een onder spanning staande Nul even toe te voegen.
pi_55257714
wissel de fase en de nul even om
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 22:08:10 #18
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_60692182
Ik had mijn douche geboend, en had ineens hetzelfde probleem.
Nu heb ik de spaarlamp er uit gedraaid, en er een gewone lamp ingezet. En het probleem is weg.
Maar helemaal vertrouwen doe ik het niet. Morgen toch maar even met de föhn gaan blazen, en vannacht de stroom van die groep af.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:25:01 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100944494
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2007 20:18 schreef Keiichi het volgende:
In de badkamer hebben we een lamp welke met een wisselschakeling aan en uit gaat.

Zojuist heb ik de gloeilamp die daar in zat vervangen door een spaarlampje.

Ik draai 'm er in en deze begint eerst te 'glimmen' om vervolgens aan en uit te knipperen. Ik schakel de schakelaar en hij gaat normaal branden. Dus wanneer ie knipperde stond de schakeling uit.

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
Even een oud topic kicken: ik heb exact hetzelfde probleem, met een goedkope 20W spaarlamp van de Action. Het leek leuk, veel meer licht dan een 60W gloeilamp, maar ten eerste stinkt de lamp (typische heet plastic stank) als-ie lang aanstaat, en ten tweede lig je dan 's nachts naar een knipperlichtje aan het plafond te kijken!
De oplossing is simpel: gloeilamp zit er weer in... Spaarlampen zijn rare dingen, ik las ook dat de Duitse ingenieursvereniging adviseert om ze niet te gebruiken.
censuur :O
  Moderator vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:37:50 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_100949280
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Even een oud topic kicken: ik heb exact hetzelfde probleem, met een goedkope 20W spaarlamp van de Action. Het leek leuk, veel meer licht dan een 60W gloeilamp, maar ten eerste stinkt de lamp (typische heet plastic stank) als-ie lang aanstaat, en ten tweede lig je dan 's nachts naar een knipperlichtje aan het plafond te kijken!
De oplossing is simpel: gloeilamp zit er weer in... Spaarlampen zijn rare dingen, ik las ook dat de Duitse ingenieursvereniging adviseert om ze niet te gebruiken.
Met duurdere spaarlampen heb je vaak dat probleem niet; de electronica in de spaarlamp is dan van betere en automatisch duurdere componenten gebouwd. Een spaarlamp van de blokker of de action die je voor ¤ 2,95 per drie kunt kopen is geen kwaliteitslamp en daar krijg je dat gezeur mee dat ze nagloeien.

Dat zelfde probleem heb je ook bij goedkope led-lampen :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:32:53 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100951257
De 20 W spaarlampen kosten altijd zo'n 3 euro per stuk, dus ze zijn niet zo goedkoop. Maar het is niet echt "nagloeien", het zijn echt korte lichtflitsen, terwijl de schakelaar uitstaat. En na het verwijderen van de lamp is het over, dus het heeft ergens iets met de bedrading te maken.
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')