quote:
Op zondag 8 september 2013 22:01 schreef Red_85 het volgende:[
afbeelding ]
[..]
Dit.
Thuis krijg ik dat niet voor elkaar. Dan moet ik een bbq hebben en die dingen daar 8 uur rustig aan op laten garen.
Maar dan heb je een meesterlijk stuk vlees.
Thuis doe ik de rauwe meestal marineren en op 110 graden tot bijna gaar en het laatste stukje op 180 a 200 voor het knapperige korstje. Doet t ook wel.
Ik marineer ze ook altijd zelf als ze nog rauw zijn.
Eerst ontvliezen aan de holle zijde (kutwerk). En dan met een dryrub insmeren en een nacht laten intrekken.
Dan gaan ze uit de koelkast en mogen op kamertemperatuur komen, en gaan ze ingepakt in aluminiumfolie met de holle kant onder zo'n 6 tot 8 uur op 110 graden in de oven of zonder folie indirect met wat houtsnippers op de bbq boven een waterbak voor 2 uur en dan nog 4 tot 6 uur in de folie.
Ik hou niet van sauzen erop dus ze krijgen alleen een dryrub en worden niet in de saus geprepareerd, serveer er losse bbq saus bij voor wie het wel wil.
Daarna worden ze pas gegrild en zijn ze afhankelijk van hoe lang ze hebben gehad op 110 graden van zeer mals (vanaf 4 uur) tot zo zacht dat als je een botje pakt het vlees blijft liggen (vanaf zo'n 7 uur).
Als ik ze helemaal kaal maak dus zonder marinade of rub ga ik ze eerst rond met de gasbrander en gaan ze daarna een paar uur op 110 op de bbq direct in de folie.