Aug/Sept 2005 gestopt met de pil, lijkt alweer zolang geleden dat ik het niet meer eens exact weet. In eerste instantie met het idee van wat komt dat komt begonnen. Beetje bij beetje toch een kalendertje gemaakt en op mijn voeding gaan letten. Je wil niet weten wat er allemaal niet goed is voor de zwemmers

26 Mei 2006, krap 10 weken zwanger - eindigt in een miskraam.
In de weken erna bleek er bij controle op de baarmoeder een endometriose cyste te zitten.
Toen nog te klein voor operatie, komt bij veel vrouwen voor kregen we te horen. Behandelplan was toen vooral niets aan doen - wellicht gaat ie vanzelf weg. Het lichaam was goed in staat om zoiets af te breken.
Maandje later - Weer in het ziekenhuis voor controle. De cyste niet kleiner maar groter... jay... inmiddels gebruikt mijn vrouw heftig spul om de pijn een beetje relaxed te houden. Tramadol slaap je best lekker op.
September 2006, druk in het ziekenhuis een beetje opgevoerd. Door de gebruikte meds begrijpen ze nu ook ineens in het ziekenhuis hoever "we" zijn qua pijn van de endometriose. De inmiddels geplande operatie datum van eind november kan naar voren. Nieuwe datum 2 november.
De operatie zelf ging dankzij de matige inzet van het ziekenhuis vanaf de start al niet geweldig. Bang voor naalden en dan zonder een roesje de zaal op. Echt niet te begrijpen. Zelf heb ik van begin tot einde door huis lopen ijsberen.
Score na 2,5 uur operatie, cyste van 8 bij 5cm verwijderd & beginnende endo op blaas en buikwand verwijderd. 1e wat mijn vrouw de arts vertelde toen ze bij kwam was dat ze geen last had.
Vooraf aan de operatie kregen we de keuze, in de overgang (medisch op gewekt) of direct aan de slag om zwanger te worden. We hebben gekozen voor de laatste.
Bij de 1e controle na de operatie ergens half december (6 weken later) werd een bloedprop gevonden. Dat was te verwachten na de operatie. Geen stress dus.
Februari 2007 laat in de middag, bezoekje aan de huisarts omdat mijn vrouw "dubbel klapte van de pijn". De huisarts vatte het wel relaxed op, deed wat onderzoekjes en verklaarde dat het te vroeg kon zijn voor een nieuwe cyste.
22 Maart 2007, niks geen bloedprop -> het was doodleuk een nieuwe cyste die er 6 weken na de operatie alweer zat. Inmiddels 4 bij 3cm. Nieuw behandelplan; we gaan toch met Lucrin & Kliogest medisch de overgang in. Bij het verlaten van de kamer krijgen we tussen neus en lippen door te horen dat we waarschijnlijk in de zwaarste groep zitten qua endometriose en dat we maar eens over IVF moeten gaan na denken...
Net getrouwd, beide 30, zonder voor masseren te horen krijgen dat we aan de IVF mogen.
Leuker kunnen we het niet maken, wel ongemakkelijker...
10 Mei, weer naar het ziekenhuis voor controle. De Lucrin & Kliogest deden niet echt veel. Ongesteld 2 weken op 2 weken af. Hoezo in de overgang??? Op de echo cyste nu 3,7 bij 2.8.
Wellicht de medicatie te laag - nieuw is de Lucrin & Femoston combinatie.
De opvliegers, stemmingswisselingen en bloedingen werden er niet echt minder van.
21 Juni, weer naar het ziekenhuis - Provera aan het lijstje van medicatie toegevoegd.
Tja, de arts weet ook niet waarom het niet aanslaat... We krijgen een beetje gevoel dat we er zo niet gaan komen.
25 Juni, briefje geschreven voor de verzekering om te kijken of we in de fertiliteitkliniek van Universitair Ziekenhuis Leuven terecht kunnen. Ons google onderzoek wees uit dat hier de slimmeriken zitten.
De rest volgt...