Wees gewaarschuwd: pittige teksten in het vooruitzicht
Om verdere verwarringen te voorkomen: we sluiten dit forum weer als het ruwweg boven de 50 posts is gekomen. Wie wil sluiten: eerst in het vorige topic een post plaatsen met een aankondiging zodat er geen misverstanden ontstaan en bij voorkeur niet middenin een drukke discussie doen, maar bijvoorbeeld de volgende ochtend. Citeer dan vervolgens even de laatste post in de nieuwe topic. Zo houden we de beste kans dat het een coherent verhaal blijft. Er wordt veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden.
van de officiele BB-site:
Bart’s allerbeste vriend Tim Loos: “Bart heeft echt geen zeikwijf nodig.”
[...]
Tim Loos, Bart’s beste vriend sinds de middelbare school, weet wel zeker van niet.
Loos: “Nee, Bart stapt niet op. Hij zal eerst proberen om er wat van te maken. Hij gaat zijn maatje missen maar hij is niet iemand die zomaar opgeeft. Zijn moeder hoor ik wel eens roepen: ‘ik haal hem uit dat huis’. Maar ik denk dat Bart zelf kan uitmaken wanneer het niet meer leuk is. Hij is wel zo bij de tijd dat hij zelf weet of hij moet opstappen of niet.”
Over zijn relatie met Sabine wordt veel gespeculeerd. Sabine heeft duidelijk gezegd dat het voor haar meer iets was ‘for the time being’. Hij is in ieder geval haar maatje, maar of er echt een liefdesrelatie in zit weet ze niet. Maar hoe zit het met Bart, is hij nou wel of niet verliefd op haar?
“Zijn moeder denkt niet dat hij echt verliefd is op Sabine. Zelf ben ik ervan overtuigd dat hij haar wel heel leuk vindt.”
Is Sabine eigenlijk wel wat voor hem?
“Ik denk het wel. Zeg nou zelf, ze is spontaan en ze ziet er lekker uit. Het enige waar Bart misschien moeite mee gaat krijgen, is dat ze af en toe zo kan zeuren. Wat Bart echt niet nodig heeft is een zeikwijf. Hij heeft echt een hekel aan zeurende Nederlanders.”
Bart wordt zowel binnen als buiten het huis gezien als een stoere macho. In het huis hebben een aantal van zijn medebewoners hier wat moeite mee. Bianca vond het zelfs reden genoeg om hem te nomineren: “Hij is gesloten en geeft zich niet bloot. Ik ben zelf heel open en ik heb graag mensen om me heen die dat ook zijn.” Klopt dit met de Bart die jij kent? Is Bart wel zichzelf in het BB huis?
“De laatste tijd niet. Zoals hij in het begin was, zo stoer, dat is Bart. Nu lijkt hij zich niet zo goed te kunnen uiten. Ik begrijp niet wat er aan de hand is. Bart is in dagelijkse leven nadrukkelijk aanwezig. In het Big Brother-huis is hij dat niet. Ik denk dat het te maken heeft met de aanwezigheid van Ruud. Dat is ook zo’n popie jopie, net als Bart. Het is wel goed voor hem als Sabine vertrekt. Dan wordt hij zichzelf wel weer. Wat mij opvalt is dat hij de laatste twee weken vaak met zijn ogen knippert. Hij heeft hier vroeger ook last van gehad. Maar hij was er al een tijdje van af. Ik weet niet hoe het komt. Het is niet echt een tic, ofzo.”
Bart’s medebewoner Maurice zegt: “Hij wil zich altijd bewijzen.” Is dit terecht?
“Het is typisch Bart om anderen te willen helpen. Ik begrijp wel wat Maurice bedoelt als hij zegt dat Bart zich overal mee bemoeit. Alleen, Bart ziet het zelf niet zo. Hij denkt dat hij je helpt. Als je hem niet kent, denk je dat hij een betweter is. Bij mij hoeft hij hier niet mee aan te komen. We kennen elkaar al acht jaar, dus tegen mij doet hij dat allang niet meer.“
Bart is tijdens beide nominatierondes genomineerd. Had je dit verwacht?
“Bart kon het zelf niet geloven dat hij een van de genomineerden was. Ik snap dit eigenlijk niet. Het is toch logisch! Als twee mensen zich binnen een groep afzonderen dan krijg je dit. Ik vind het echt raar dat Bart dit niet snapt. Maar ik kan me voorstellen dat zijn tweede nominatie hard aan kwam. Het probleem met Bart is dat hij door iedereen leuk gevonden wil worden. Hij wil altijd in middelpunt van belangstelling staan. Dan is zo’n nominatie wel een koude douche.”
De invloed van Big Brother reikt ver. Dankzij het programma ontstaan ook buiten het huis vriendschappen.
Tim zegt hierover: “Vlak voordat de bewoners het huis ingingen, heeft iedereen met een vriend of partner een nacht in een hotel doorgebracht. Daar heb ik Femke ontmoet, de beste vriendin van Sabine. Ook Martin heb ik tijdens een live-uitzending leren kennen.We trekken nu veel met z’n drieën op. Nadat Martin was vertrokken uit Big Brother huis, heeft hij mij nog gebeld om zijn excuses aan te bieden. Hij had er spijt van dat hij Bart een homo had genoemd. Dit kon ik echt waarderen.”
[...]
Genoeg info voor enig commentaar, dacht ik zo!
Ben ik trouwens de enige die inmiddels helemaal doodziek word bij het horen van het woord "maatje"???
Groetjes, Toxygen
quote:
op 10-23-1999 om 02:19 PM schreef Toxygen het volgende:Ben ik trouwens de enige die inmiddels helemaal doodziek word bij het horen van het woord "maatje"???
Het kan erger: het had ook 'Buddy' kunnen zijn.
Het veelvuldig gebruik van het woord 'maatje' is op zich heel interessant. Het is een duidelijk eufemisme. Ze zeggen allemaal 'maatje', maar wat bedoelen ze eigenlijk? Iemand om mee te praten, iemand om mee te kroelen, iemand om mee te vrijen, mannen onder mekaar, vrouwen onder mekaar?
Mona: vis
Sabine: vis
There are 2 things in the world that smell like fish...
Ik ben alleen heel benieuwd of Bart ook van iedereen een kans krijgt een nieuw begin te maken. Ik denk dat Ruud en Willem 'm wel oppikken, maar Maurice heeft Bart nooit leuk gevonden en ik denk nog steeds niet.
Wat de dames betreft, dat gedoe van Karin in de tuin nadat Sabje weg was, vind ik werkelijk verwerpelijk en om van te ! Ik denk ook niet dat Karin dit meent en Bart een neiwe kans gunt.
Mona moet wel, want Bart en Sabje waren haar beste "maatjes". Mona zal er dan ook veel aan genegen zijn maatje te blijven met Bart.
En tsja, Bianca..... Ze zal voor Bart wel weer heel veel wijsheid in pacht hebben en z'n hoofdje volstorten met emo-verantwoordelijke prietpraat, maar of Bart daar blij van wordt.....
Tot zover mijn analyse van de nieuwe start.
------------------
"Sabine rechts en Daphne op links..."
[Dit bericht is gewijzigd door Goter (Datum 23 Oktober 1999).]
Mensen van dit type kennen we allemaal wel 1 of meer in onze kringen. Natuurlijk heeft bijna iedereen er wel wat van, maar sommige opvallend veel. In de astrologie komt het overeen met het teken Leeuw.
De psychologie typeert het oa. als een ir-rationeel zelfbeeld. Je kan nl. niet door iedereen leuk gevonden worden, daarvoor verschillen de smaken van de mensen teveel. Het is in die terminologie dus een illusie. En je medemensen gaan, ofwel met die illusie mee, en proberen zo iemand te behagen, of er dwars tegen in, en gaan zich enorm eraan irriteren.
Wat zegt dit over de positie van Marice (zoals Mona hem noemt)?
17.33: Willem heeft zojuist een lange broek aangetrokken. Lezen ze mee.
------------------
Ruud: "Dan moet je groene zeep gebruiken."
[Dit bericht is gewijzigd door Darkthorn (Datum 23 Oktober 1999).]
quote:
op 10-23-1999 om 01:14 PM schreef tanjalies het volgende:
Mag ik aan de buitengewone schoonmaakwoede die er nu vandaag ontstaan is, een diepere betekenis geven. Hebben ze onbewust soms het gevoel van een b.v. nieuwe start na het vertrek van Sabine. Ik ben niet deskundig op dit gebied en ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht zoek ik het te diep, maar de nestbevuiling van de laatste tijd is plotseling over.
Ha Tanjalies,
leuk dat ook jij hier weer eens komt meebabbelen Laat dit vooral geen 'elite'-topic worden, maar juist een plek om wat dieper te gaan en het hele BB-gebeuren te verheffen boven het platte commercie-nivo.
Ik vind het meer getuigen van 'levend' zijn, om 'het BB-monster te vuur en te zwaard telijf te gaan' met een gezonde dosis zelf-overschatting, dan zich afstandelijk op te stellen met de uitspraak: 'het gaat om de dollars, dat wisten we toch al, wat maak je je druk'. Ofwel: alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee.
Wat je oppert: 'een nieuwe start', lijkt mij zeker 'energetisch' gezien treffend:
Bart komt nu te staan tegenover Ruud als 'rivaal', en tegenover Karin als 'oedipus-moeder' (gewaagde term hè, maar ik gooi 'm er maar ff tegenaan).
Tegenover Maurice stond hij al, maar dat is meer een clash vanwege 'spiegelbeeld-gelijkenis'. De anderen daaromheen zullen dit duel nog wat verder compliceren, maar dit is een beetje de hoofd-as van strijd die ik zie opkomen.
Om Willem te citeren: wat vind je er zelf van ?
groeten van een don-quichotte-tegen-wil-en-dank
Het is erg pril voor speculaties m.b.t. de volgende nominatie en IK wil me daar op dit moment zeker nog niet aan wagen. Maar toch kan ik bijna niet wachten om te vragen,wat rekening houdend met de nieuwe verhoudingen in de groep, de mening is van die gene die zich met name in deze topic regelmatig uiten. Zal Bart zijn meerdere algemene kennis binnen de groep tegelijkertijd zijn ondergang betekenen, wordt instinct een factor die een meer dan grote rol gaat spelen, of is die gene winnaar die het meest op de gemiddelde nederlander lijkt. Het zijn zo maar een paar losse ideen waar ik toch benieuwd naar ben. En dan niet te vergeten, soms is het voorbestemd dat iemand wint.
Anyway, die voorspelling lijkt me in ieder geval moeilijker dan te voorspellen wie er zal gaan winnen. Mijn centen zou ik toch zetten op Ruud. Ruud zal wellicht snel genomineerd gaan worden door de bewoners (hij is immers de populairste van het stel en iedereen wil toch wel graag dat kwart miljoen opstrijken), maar er zijn altijd 2 genomineerden waaruit het publiek mag kiezen, en ik acht de kans erg klein dat het publiek voor Ruud zal kiezen.
Mijn voorspelling voor de winnaar is dan ook Ruud.
Ook ik laat die voorbestemming voor wat hij is. Wat blijft is de groei van waardering, of hem niet durven nomineren omdat hij binnen de groep steeds meer betekenis krijgt en dan denk ik aan, hij was degene die de balletjes erg lang in de lucht wist te houden, hij was degene die foutloos 25 postcodes exstra wist op te noemen zodat er meer boodschappen te bestellen waren. Dit laatste zou hem wel eens aankomende keer buiten de nominaties kunnen houden. Wat ik bedoel te zeggen is dat hij regelmatig zaken verricht waar de groep bewondering voor heeft of waar ze hem dankbaar voor moeten zijn. Iets anders is dat, sinds het verhaal de ronde doet dat er wat gepasserd zou zijn tussen Karin en Maurice, beide lang zo klef net meer doen als voorheen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zowel de streams als het forum te gelijk kan waarnemen en wat meer vrije tijd dan normaal gaf mij al kijkend dit gevoel.
Ik vond dit schitterend. Echt! Bart kan blijkbaar veel kracht halen uit het functioneren binnen een collectief. Functionerend als belangrijk radertje in het geheel. Zo'n instelling is heel goed bruikbaar binnen BB. Mijn waardering voor hem is sinds Sabbeliens vertrek met sprongen omhoog gegaan. Eigenhandig het budget verhogen, Keihard een VETO uitspreken over de nieuwe huisdieren (katten). Heel goed. Daarnaast heeft hij heel wat relativeringsvermogen (ondanks zijn enorme EGO), is zich bewust van eigen zwakheden (gesloten persoonlijkheid) en sterke punten (ik laat NIET met mij sollen). Hij lijkt zichzelf te kennen :essentieel!
Daarentegen is mijn dunk van Bi-Jank geKELDERD. Ze is ongetwijfeld intelligent (onweerstaanbare neiging tot zelfreflectie en introspectie) maar LABIEL. Zeg maar gerust BORDERLINE. Iemand zei "Ze is gewend om op therapeutisch nivo te spreken over zichzelf en met anderen" en dat is de spijker op z'n kop. Constant DIEP graven en geforceerd uiten van emoties (dat MOET immers!), interpreteren/evalueren van de gevoelens van een ander (groepssessies), het *zelf* bevestigen van de eigen persoonlijkheid. Denk aan de enorm overdreven zoen voor Bart, de overtrokken analyse van Sabellien, het LIJDEN tijdens het vertrek van Sabje, het met naam en toenaam opsommen van de vriendenkring (dit is echt OPMERKELIJK). Misschien ziet ze BB als voortzetting van een eerdere psychoanalyse/therapie? Eng.
Na het vertrek van Sab moet/moest er weer een nieuw soor evenwicht komen. Het punt is wel dat de bewoners dit keer veel minder tijd hebben (vorige keer ongeveer een maand en nu is Sab koud vertrokken of ze moeten volgende zondag de 30ste al weer nomineren).
Dit kan volgens mij van groot belang zijn voor de groepjes vorming en de nominatie redenen.
Nu er de komende ruime maand de afvallers snel achter elkaar zullen volgen zal dit volgens mij de bewoners meer met de neus op de finale drukken. Ik denk dat "zweverige" argumenten als: hij stelt zich niet open voor de groep" niet zo relevant meer zullen zijn en dat de aandacht zal verschuiven naar de 250k.
Ik denk dat het schoolreisjes idee er snel vanaf gaat en de bewoners steeds meer met elkaar in competitie zullen gaan.
v. probeert dit aan te wakkeren door weekopdrachten zo te formuleren dat een individu uit de groep de opdracht kan verprutsen. Door Bart als een redder te zien van de weekopracht haal je een positief element er uit, maar als de groep degenen gaat aanwijzen en verantwoordelijk houden voor het falen van de opdrachten (mona/Bi/Ka allen 2x) dan hebben we de poppen aan het dansen. Ik denk dat onderbewust dit misschien mee speelt, hoewel met de weekopdrachten zeer laconiek wordt omgesprongen. Ze hebben al op een minimum gezeten dus echt heel erg is het nu ook weer niet. Ik denk niet dat het het nominatie gedrag bepaald.
He, ik weet niet of ik iets heb kunnen overbrengen van mijn hersenspinsels.
Ik stuur hem toch maar op.
quote:
op 10-23-1999 om 08:22 PM schreef Sniper het volgende:
>>ik vond zijn 'performance' achter de schutting met die soldaatjes erg illustrerend.
<snip>
Daarentegen is mijn dunk van Bi-Jank geKELDERD. Ze is ongetwijfeld intelligent (onweerstaanbare neiging tot zelfreflectie en introspectie) maar LABIEL. Zeg maar gerust BORDERLINE.
Beste Sniper,
ofschoon ik de algemene strekking van je post meen te begrijpen, wilde ik je toch beleefd maar dringend uitnodigen, op het Net wat definities van het begrip/de psychopathologische term "borderline" erop na te slaan. Want wat Bianca ook toont, het is niet wat onder "borderline" verstaan wordt.
Ik weet dat ook woorden als 'schizofreen" al in het dagelijks taalgebruik zijn doorgedrongen, maar zou het verwarrend vinden als dit hier ook gebeurt. Kan je m'n punt begrijpen ?
Hetzelfde zou zijn als we een bewoner die klaagt over hoofdpijn meteen tot lijdend aan migraine zouden bestempelen.
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 23 Oktober 1999).]
Ik gebruik de term borderline niet losjes. Heb er zelf indirect ervaring mee..een vriendin van mij valt onder die categorie.
Van het net:
Symptoms:
There is a deep-seated feeling that one is flawed, defective, damaged or bad in some way ("Mijn broer...yadayada... Maar..met Bianca gaat het altijd OK", zeer sarcastich uitgesproken), with a tendency to go to extremes in thinking, feeling or behavior. Under extreme stress or in severe cases there can be brief psychotic episodes with loss of contact with reality or bizarre behavior or symptoms. (zoen voor Bart, de ultieme fysieke manifestatie van Weltschmertz bij het vertrek van Sabje, that was HARD to watch).
A person with this disorder can often be bright and intelligent (is Bi-Jank zeker), and appear warm, friendly and competent. They sometimes can maintain this appearance for a number of years until their defense structure crumbles, usually around a stressful situation like the breakup of a romantic relationship or the death of a parent. (er komen nog genoeg 'stressful situations' aan, bijvoorbeeld het gedwongen vertrek van B. Dat belooft dus nog wat).
"Fear can hold you prisoner, Hope can set you free." (Shawshank Redemption)
Over de reactie van Bianca op het weggaan van Sabine is al veel gesproken: de groep bevindt zich in een onnatuurlijke geisoleerde omgeving, als daar een vast onderdeel van verdwijnt is dat altijd emotioneel. Op basis van deze reactie zou je net zo goed Willem tot psycho kunnen benoemen.
Het begint me een beetje te ergeren dat er hier maar al te makkelijk met psychiatrische stoornissen wordt gegooid, het woord psychose is mbt Bianca ook al meerdere malen gevallen. Mijn advies: neem eerst eens een kijkje in een psychiatrische inrichting, dan heb je misschien enig idee waar het over gaat.
Amerika neem ik trouwens terug. Intelligentie was ook een vereiste
[Dit bericht is gewijzigd door phileine (Datum 24 Oktober 1999).]
Als gezegd, ik heb hier indirect (via een vriendin) persoonlijke ervaring mee. Je hoeft me daar dus niks over te vertellen. Volgens de statistieken zijn 1 a 2 op de 10 mensen te kenmerken als 'borderline'.
Veel van Biancas reacties en gedragingen zijn herkenbaar. Misschien opgeroepen door de extreme situatie waarin zij zich bevinden, maar toch.
"Ask a question and Mr. 44 will answer"
(From Dusk till Dawn)
over borderline gsproken, wisten wij al het verschil tussen een borderline persoonlijkheid en ienmand die borderline kenmerkne heeft..?
ik denk dat onze bianca onder de laatste valt dus is er (nog) geen reden tot paniek.
maar wat is kan nog komen. zij heeft toch van die vrienden die kook gebruiken enzo? ge wit ooit nooit nie...
esther
quote:
op 10-24-1999 om 12:27 AM schreef phileine het volgende:
Met jouw interpretatie bestempel je iedereen die intelligent is en af en toe zijn gevoelens op een nogal extreme wijze laat zien, tot psychiatrisch patient. Dat is dus ongeveer half Nederland en heel Amerika.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |