abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54964040
Hoi,

Voor mijn berging ga ik een vloertje storten (1.2m3). Hiervoor zit ik met een aantal betonvragen:

* Waarom lees ik o.a. hier op dit forum, mensen die zelf een BG-vloer storten en hiervoor honderd(en) zakken betonmix laten komen. Is het niet veel handig kant en klaar te laten voorrijden?

* Is betonmix (5 euro per 25 kg doorgaans bij bouwmarkt) niet alleen bedoeld voor paaltjes van je tuinschutting en is het niet interessant voor grote oppervlakten vanwege de prijs per zak?

* Hoeveel zakken betonmix heb je nodig voor 1 m3 beton (hoeveel liter beton krijg je uit 1 zak 25 kg)? Ik heb ergens gelezen 16 liter per zak 25 kg, dus 63 zakken per kuub. Klopt dit?

* Als ik zelf draai: hoeveel liter kun je in een doorsnee betonmolen draaien? Oftewel: hoeveel keer moet je draaien per kuub. Nu is dit niet zo relevant, want het zwaarste werk is het erin doen van die zakken en daarna verdelen, maar geeft toch aan hoeveel keer je dit moet herhalen.

* Als ik kant en klaar beton laat voorrijden verlies ik dan geen controle over de zaak? Die firma wil zo snel mogelijk het beton kwijt (we moeten het kruien naar achter), dus als blijkt dat er tijdens het storten iets mis gaat, kun je niet even stoppen.

* Voor iedereen die al ooit beton gestort heeft: wat doe je de volgende keer anders, wat heb je onder- of overschat. Kortom: welke lessen heb je geleerd?

Alvast bedankt!
pi_54964834
Volgens mij gaan er 23 a 24 zakken in een m3.

Hoe groot is de vloeroppervlak en hoe diep moet de fundering worden?
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:23:00 #3
89681 Twanstra
Dat weet je zelf ook........
pi_54964835
1 kuub = 1000 liter. Plus, Lijkt me sterk dat als je 1.2 M2 meter vloer wilt leggen dat je dan een kuub beton nodig hebt.

Ik denk dat je een liter of 100 wel voldoende is. Dus een 8 zakken plus water natuurlijk. Dit kan je prima zelf mengen. Voor laten rijden gaat vanaf grote hoeveelheden. Ook is het niet lang houdbaar, wat het verschrikkelijk duur maakt. (voor kleine hoeveelheden dan).
pi_54965345
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:23 schreef Twanstra het volgende:
1 kuub = 1000 liter. Plus, Lijkt me sterk dat als je 1.2 M2 meter vloer wilt leggen dat je dan een kuub beton nodig hebt.

Ik denk dat je een liter of 100 wel voldoende is. Dus een 8 zakken plus water natuurlijk.
Nou ik denk het niet 3 meter bij 4 meter bij 0.1 meter dik is toch echt 1.2 m3 en dat is toch echt 1200 liter beton.
pi_54966127
volgens mij kost een m³ beton laten komen rond de ¤200,-.
Als je dan zelf gaat kijken hoeveel zand, cement en grind je nodig hebt, plus nog bijbehorende tijd dat je aan het draaien bent zal het niet zo gek veel schelen qua kosten. Het voordeel van zelf doen is zoals je al zegt eigen tempo. Zo'n betonmolen wil z'n spul dumpen en weer wegwezen.
Ook weet ik niet of er een minimum afname is, maar ik kan me dit goed voorstellen. En dan lijkt 1m³ me inderdaad wat krapjes.

Als ze met een betonmolen langskomen dan moet je zorgen dat je minimaal 2, en liever nog, 3 kruiwagens hebt. Dan kan er namelijk bijna continu gelost worden.

Belangrijkste waar je op moet letten als je gaat storten is dat je het gebied goed hebt afgesloten. Heb je overal een randbekisting getimmerd en kan er geen beton zomaar weglopen. Eventuele wapening aanwezig (op tegeltjes), leidingwerk, sparingen etc.
Ook moet je de hoogte in de gaten houden. Meteen afreien van de vloer is handig, want dan kun je meteen zien hoeveel beton je nog nodig hebt.

Als je kaal op zand gaat storten wordt hier doorgaans eerst een laag folie opgelegd. Zorg dat de vloer goed aangetrild is, want eventuele zettingen geeft geheid scheuren. Op de folie leg je dan tegeltjes waar je wapening op ligt. De wapening moet namelijk compleet omsloten worden door het beton. Bij vloeren is een dekking op je wapening van 35mm vaak voldoende.
pi_54967077
de betoncentrale wil wel 1m3 brengen , maar je betaalt toeslag voor de missende m3 .
mow je betaalt bij een 6m3 auto toeslag over 5m3 die er niet inzitten.
en als je aangeeft dat je xx aantal meters moet kruien , houden ze rekening met de planning.
pi_54967801
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:23 schreef sybsyb het volgende:
de betoncentrale wil wel 1m3 brengen , maar je betaalt toeslag voor de missende m3 .
mow je betaalt bij een 6m3 auto toeslag over 5m3 die er niet inzitten.
en als je aangeeft dat je xx aantal meters moet kruien , houden ze rekening met de planning.
Inderdaad.
Je betaalt ook extra kosten indien ze langer moeten wachten dan gebruikelijk.
Ga je er overheen dan betaal je extra.
Met kruien zit je hier al snel overheen, misschien is het dan weer verstandiger om een pomp erbij te huren.

van een willekeurige leverancier:
http://www.delaerestortbe(...)51fe49e0c5f96bba5c6f

Wanneer worden supplementen aangerekend?
Indien u minder dan 6 m³ / 7 m³ bestelt ( afhankelijk van de afstand), wordt een transportkost per ontbrekend m³ aangerekend. Indien er langer gelost wordt dan 5 min / m³, wordt een overlostijd aangerekend.

Hoe wordt er geleverd? Bereikbaarheid?
Het leveren van gestabiliseerd zand – chape – droge beton gebeurt per kipper (10 m³ / 15 TON) of oplegger-kipper (18m³ / 30 TON).

Het leveren van beton: bij de bestelling is het belangrijk te vermelden :
- hoe er gelost wordt : met kraan / losbuis / kruiwagens
pi_54969596
Wat ik ervan heb geleerd:

Afgezien van alle berekeningen hierboven:
je tilt je een breuk aan het vervoeren van het materiaal.
OK je kunt het ook laten afleveren.
Is er een betonmolen ? Huren en halen/brengen.
Dan ben je op een mooie en/of droge dag met (veel) hulp aan het mengen, draaien en uitrijden.
Plus waterpas afstrijken etc.
Plus schoonmaken van de kruiwagens etc.
Dit hebben wij een keer of drie meegemaakt.

De laatste keer in 2005 : via de aannemer met zo'n losbuis ( op > 40 meter afstand) lag het erin met een uur.
Oppervlakte : 7 x 4 meter x 5 cm.
Daarna gladstrijken en droogtijd.
Eitje.
pi_54970207
Ik heb twee keer een betonnen vloer gestort en die kwam van de centrale. Beton koste toen zo'n 100 euro/m3 Plus nog eens 100 euro voorijkosten (of iets in die richting)
Heb voor binnen ook een x een aantal kuub zelf gedraaid. Je hebt natuurlijk grind en zand nodig en cement. Maar 1,2m3 is natuurlijk niet zo heel veel. Per keer draaien heb je een kruiwagen vol dus dat is zo'n 80 liter, dus een keer of 15 draaien en dan ben je er wel. Een dagje zal je wel bezig zijn als je het zlef doet, maar kan wel wat geld schelen als je zand en grind zelf haalt.
ALs je de centrale laat komen ben je meet een uurtje wel klaar, ff kruien en zo vool gooien die vloer.

succes ermee
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:03:22 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54971488
Wij hebben een vloer van ca. 26 m2 zelf gedraaid en gestort. Reden: omdat we dan op zondag konden werken.

Waren ongeveer 156 zakken.

Heb alleen twee dagen last gehad van mijn rug, verder niets.

Foto's staan in mijn topic (deel 1)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2007 @ 18:58:29 #11
17893 Forno
pi_54972607
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 30 a 40 zakjes (a 25 kilo) kant-en-klare betonmix met een molen te doen is met twee man per dag. Met z'n drieen kun je denk ik 50 a 60 zakken halen per dag. Dus 450 tot 900 liter per dag is te doen.

Als je meer dan een kuub beton nodig hebt, dan zou ik persoonlijk een betonmixer laten voorrijden met pomp. Die blubbert je hele vloer er binnen no-time in. Heel belangrijk is de voorbereiding. Het enige dat nog gedaan moet worden is in prinvipe storten en afreien. Het uitvlakken, folie leggen, isoleren, wapening leggen en eventueel vloerverwarming leggen doe je vooraf. Het liefst met een dagje speling.

Beton is beton, ook de beton bij een bouwmarkt is prima om een vloertje mee te storen. Je moet alleen even naar de houdbaarheidsdatum kijken op de zakken, want beton hard (heel langzaam) uit in de zakken door het vocht in de lucht. Beton dat over datum is, heeft sterkte verloren. Dus niet een jaar van tevoren kopen en dan nog even de restjes opmaken en of gebruiken. Gewoon weggooien.
pi_54980099
Wij hebben een beton vloer gegoten van 80m² op een 15cm dikte, hebben de beton droog laten aanleveren, dus gereed gemengd zonder water, en dan een grote betonmolen gehuurd en zelf gedraaid op 1 dag, was zo een 7kuub als ik het goedvoorheb, en was goed te doen (waren wel met 4man en 2vrouwen).
Wat je ook kan laten doen is van die big bags laten leveren, is exact 1m³, daarvan hebben we er in het begin van onze werken ook laten brengen 3met grind en 3met zand, en naargelang we beton nodig hadden tijdens de werken cement gaan halen en dit opgewerkt, (op 5maand tijd is dit allemaal op)

betonpomp zou ik zeker niet huren kost veel te veel voor wat het maar is, 1,2m³ is echt niks van beton om zelf te draaien vindt ik zelf, een uurtje werk en je bent klaar?
wij maakten hem met 2 kruiwagens grind, 2 zand, en 2.5zakken cement, en dit allemaal in 2x draaien, betonmolen was een zeer grote en op die manier ben je snel rond .
Have no fear, exept when you're running out of beer
pi_54984646
volgens mij is verhouding cement:grind:zand 1:2:3 en niet zoals als plastis zegt: 1,25:1:1
Als je bigbags laat bezorgen met zand en grind kan je denk ik net zo goed meteen beton laten komen. Want het bezorgen van zand en grind kost ook zo 75 euro..
pi_54988452
quote:
Op zondag 2 december 2007 09:41 schreef voorroel het volgende:
volgens mij is verhouding cement:grind:zand 1:2:3 en niet zoals als plastis zegt: 1,25:1:1
Als je bigbags laat bezorgen met zand en grind kan je denk ik net zo goed meteen beton laten komen. Want het bezorgen van zand en grind kost ook zo 75 euro..
Hij kan niet echt rekenen 80m2 x 0,15 = 7m3 ? , dan kom ik 5m3 tekort.
pi_55004164
niet overal moest het 15cm zijn, maar heb levernota nog eens nagekeken en 7kuub was het idd.

En zelf maken, tjah, was voor vloertje voor later tuinhuis op te plaatsen, sterk genoeg hoor
pi_55008576
1,2 kuub zijn 15 tot 18 kruiwagens vol, daarvoor hoef je geen pomp te laten komen hoor.

Ik weet niet of je wat handige vrienden hebt en de beschikking over een betonmixer en aanhangwagen, maar dan zou ik die 1,2 kuub lekker zelf storten.

In de aanhanger zand en grind halen en dan vervolgens op een zaterdagmiddag aan de slag.
Ik doe het meestal met emmers:
- 3 emmers zand
- 2 emmers grind
- halve zak cement
En dan gewoon met de tuinslang water toevoegen zoveel als nodig.

Dan zit een normale betonmolen netjes vol, en kun je het makkelijk legen in de kruiwagen en wegkruien.
10 zakken cement á 7 euro: 70 euro
1 kuub zand: 25 euro
3/4 kuub grind: 35 euro

Als je een betonmixer moet laten komen, dan moet je rekening houden met het volgende:
- goed plannen dat je klaar staat als de betonmixer komt.
- zeker weten dat je niet te weinig besteld hebt.
- zorgen dat je eventueel teveel geleverde beton kwijt kunt (als je dus 1,1 kuub nodig blijkt te hebben, 1,3 kuub besteld hebt, en dus 2,5 kruiwagen over hebt aan het einde)
Let wel op dat je niet de dupe wordt van de betoncentrale, want die mensen gokken ook wel eens met het vullen van de mixer (dus of te weinig in de molen, en dan beweren dat je echt 1,2 kuub hebt gekregen, of dat ze 1,5 kuub in de mixer hebben, en ze jouw de laatste 0,2 kuub willen laten afnemen, want anders moet de chauffeur zelf de mixer leegstorten)
pi_55008621
Wat je eventueel wel kunt doen, maar dat kan alleen als je dicht bij een betoncentrale woont:

Zelf met je aanhangertje kant en klaar beton halen en dit meteen de vloer op kruien. Dan moet je alleen wel zeker weten dat je binnen 30 minuten na het vullen van de aanhanger je de beton verwerkt kan hebben
pi_55009008
of zoals wij gedaan hebben (en ik vermoed dat in nederland ook wel bestaat) is droog gemixte beton laten komen, heel simpel zelf water toevoegen en kees is klaar, en je hebt een perfecte mengverhouding voor de beton, nog nooit zo snel en simpel beton gemaakt
  maandag 3 december 2007 @ 10:50:59 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_55009122
quote:
Op maandag 3 december 2007 10:43 schreef plastic het volgende:
of zoals wij gedaan hebben (en ik vermoed dat in nederland ook wel bestaat) is droog gemixte beton laten komen, heel simpel zelf water toevoegen en kees is klaar, en je hebt een perfecte mengverhouding voor de beton, nog nooit zo snel en simpel beton gemaakt
Dat kun je ook gewoon in de bouwmarkt kopen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_55009152
quote:
Op maandag 3 december 2007 10:43 schreef plastic het volgende:
Was dat dan incl grind, of moest je dat zelf toevoegen?

Wat ze bij de bouwmarkt verkopen is iig zonder grind
  maandag 3 december 2007 @ 11:11:37 #21
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_55009497
Volgens mij is het al heel erg snel goekoper om losse zand/cement/grind te kopen ten opzichte van kant-en-klaar spul.

Ik heb ooit eens een fundering voor een schutting gestort (voornamelijk in verband met hoogteverschil tussen de tuinen waardoor de aarde wegspoelde, een soort keermuur dus), Was een wmiddagje werk en een weekje spierpijn.
pi_55012013
quote:

Waren ongeveer 156 zakken.
Waarom heb je dan niet los zand/grind/cement geregeld?? 156 zakken is al snel 800 euro. Bij wat voor zaak heb je de zakken gehaald, want ongetwijfeld zijn er grote verschillen qua prijs of valt dit wel mee?
pi_55013406
Laat het brengen door OF halen bij Imabo http://www.imabo.nl
Is voor de bouwwereld en particulier plus professioneel meedenken.
Dan weet je vrijwel zeker dat je vers spul hebt !
pi_55013734
quote:
Op maandag 3 december 2007 10:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat kun je ook gewoon in de bouwmarkt kopen
Ik zie me nog niet snel 7kuub in de bouwmarkt gaan halen hoor
Was met grind erin, en product erbij gemengd voor beter te hechten enzo, het water dan,
Die 7kuub heeft me dacht ik een 350 euro gekost, dus duur was het toch niet, heb niet moeten sleuren met zakjes en niet tig keren moeten rijden naar de bouwmarkt, geen gigantische afval berg van zakken, en het werk bespaard met het mengen
  maandag 7 maart 2011 @ 22:16:14 #25
293639 verstopt_riool
Riool onstopping
pi_93792559
Vanaf welke hoeveelheid is het beter beton door de betoncentrale te leveren? Als ik het hier zo lees is dat vanaf 1m3. Voor mijn tuinhuis moet 3,5 m3 beton gestort worden? Kan ik dit dan beter kant en klaar aan laten voeren?
Als ik het aan laat voeren moet de beton nog 40 meter verplaatst worden vanaf de betonauto. Is 3,5 m3 te verplaatsen met de kruiwagen of kan de beton dan beter gestort worden met een betonpomp?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')