abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54943209
Hoi Mensen,

Wanneer ik met mijn kookclub aan het koken ben dan is er eigenlijk altijd de vraag welke wijn hier het beste bij hoort.

Weten jullie toevallig een goede site waar je zoiets 'bij elkaar' kunt zoeken?

Ik kwam deze tegen die wel makkelijk is, maar misschien zijn er nog meer

www.wintersdranken.nl
bij assortiment en dan wijnen hebben ze iets van een zoekmachine staan.

Mochten jullie er meer hebben, houd ik me aanbevolen
  vrijdag 30 november 2007 @ 12:33:52 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54943302
Dit wil ik wel even volgen.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_54943316
Die had ik ook al gevonden, allleen ben ik geen wijnkenner. Dus zegt het mij niets als er dit staat:

Een wijn gemaakt van chardonnay druiven past perfect. Pak een Macon Villages, aan de onderkant van de Bourgogne.
  vrijdag 30 november 2007 @ 12:37:59 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54943346
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:36 schreef Kuupke het volgende:
Die had ik ook al gevonden, allleen ben ik geen wijnkenner. Dus zegt het mij niets als er dit staat:

Een wijn gemaakt van chardonnay druiven past perfect. Pak een Macon Villages, aan de onderkant van de Bourgogne.
Maarre, "Een Bourgogne", veel simpeler kan je iets toch niet uitdrukken lijkt me.
pi_54943421
Dat is allemaal bullshit. Bij dit gerecht hoort een rode wijn en bij dit een witte en dan het liefst van dit type blablabla, wie dat ooit verzonnen heeft is krank ins kopf.

Wat boeit het nou. Net of bij het ene gerecht een rode wijn niet lekker is en bij een ander gerecht diezelfde rode wijn wel

Trek gewoon een willekeurige lekkere fles wijn open en zuip die op.

[ Bericht 1% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:13:58 ]
  vrijdag 30 november 2007 @ 12:44:19 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54943505
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:41 schreef NED het volgende:
Dat is allemaal bullshit. Bij dit gerecht hoort een rode wijn en bij dit een witte en dan het liefst van dit type blablabla, wie dat ooit verzonnen heeft is krank ins kopf.

Wat boeit het nou. Net of bij het ene gerecht een rode wijn niet lekker is en bij een ander gerecht diezelfde rode wijn wel

Trek gewoon een willekeurige lekkere fles wijn open en zuip die op.

Het slaat nergens op wat je zegt. Er is een enorm onderscheid tussen verschillende soorten rode wijn en bij sommige gerechten smaakt rode wijn helemaal niet. Als je altijd hamburgers eet en daar een willekeurige huiswijn van 50 cent bij drinkt maakt het inderdaad niets uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:14:25 ]
pi_54943550
Nouja, laat ik het dan anders zeggen. Mij maakt het geen flikker uit.

Ook niet of dat wijn van 50 euro de fles is of van 50 cent de fles.

Ik drink om er aangeschoten van te worden en niet omdat het zo lekker is.

Dat doen 99% van de mensen, maar veel ontkennen dat.

[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 19:57:43 ]
pi_54943566
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:44 schreef TNA het volgende:

[..]

Het slaat nergens op wat je zegt. Er is een enorm onderscheid tussen verschillende soorten rode wijn en bij sommige gerechten smaakt rode wijn helemaal niet. Als je altijd hamburgers eet en daar een willekeurige huiswijn van 50 cent bij drinkt maakt het inderdaad niets uit.
En daarbij is het leuk als je met een groep een gerecht maakt, of als je eters hebt met kerst bv. En je kunt iets leuks vertellen over wat je bij het eten schenkt.
  vrijdag 30 november 2007 @ 12:50:06 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54943650
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:47 schreef Kuupke het volgende:

[..]

En daarbij is het leuk als je met een groep een gerecht maakt, of als je eters hebt met kerst bv. En je kunt iets leuks vertellen over wat je bij het eten schenkt.
Yep Ik weet niet of je enigszins verstand hebt van wijn, maar zo niet zou ik me eerst eens verdiepen in wat algemene soorten. Ben zelf geen kenner (student, jeweettoch ), maar heb het wel een beetje van huis uit meegekregen. Als je wat simpel onderscheid kent (bij Franse rode wijnen b.v. tussen Bordeaux, Beaujolais, Bourgogne e.d.) kom je al een heel eind
pi_54943924
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:50 schreef TNA het volgende:

[..]

Yep Ik weet niet of je enigszins verstand hebt van wijn, maar zo niet zou ik me eerst eens verdiepen in wat algemene soorten. Ben zelf geen kenner (student, jeweettoch ), maar heb het wel een beetje van huis uit meegekregen. Als je wat simpel onderscheid kent (bij Franse rode wijnen b.v. tussen Bordeaux, Beaujolais, Bourgogne e.d.) kom je al een heel eind
Ik was dat idd ook van plan ja. Veel kennissen zijn van bier over aan het stappen naar wijn.
We gaan ook regelmatig naar wijnproeverijen. Toch leuk allemaal om te weten over wijn enzo.
  vrijdag 30 november 2007 @ 13:16:12 #12
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_54944252
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:46 schreef NED het volgende:
Nouja, laat ik het dan anders zeggen. Mij maakt het geen flikker uit.

Ook niet of dat wijn van 50 euro de fles is of van 50 cent de fles.

Ik drink om er aangeschoten van te worden en niet omdat het zo lekker is.

Dat doen 99% van de mensen, maar veel ontkennen dat.

triest.......

als je het niet lust laat het dan lekker staan.........

[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:16:20 ]
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_54946570
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:47 schreef Kuupke het volgende:

[..]

Ja nouja, als je anders niks weet te vertellen dan wens ik je prettige feestdagen met dat kutvolk over de vloer.

Als ik eters heb is de wijn die geschonken word wel het laatste waar ik het over zou hebben met mijn gasten.

Maargoed, vooral lekker decadent doen en vrolijk meedoen met al die verplichte gezelligheid.
Ik zoek mijn gezelligheid iig ergens anders met kerst
pi_54946605
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 13:16 schreef Orval het volgende:

[..]

triest.......

als je het niet lust laat het dan lekker staan.........

k zeg niet dat ik het niet lust. Helemaal niet zelfs. Ik vind het goed te drinken, maar ik drink voor de gezelligheid en niet omdat het zo een lekkere dure exclusieve wijn is.

Dat hoeft vn mij ook helemaal niet, maargoed, suc6 met de wijn enzo

[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:19:30 ]
pi_54950276
Eerlijkgezegd, Kuupke, als ik echt de 'juiste' wijn bij een gerecht wil, ga ik naar een goede wijnhandel (geen Gall&Gall, dus) en overleg ik het daar.

Moet je wel een winkel treffen die je dan niet meteen de allerduurste wijnen aan wil smeren
Ik heb bijv. goede ervaringen met Wines & Whiskeys in Delft; ze zijn daar zo wel zo tof dat ze, als je hebt gezegd dat je budget een tientje is, rustig aan komen zetten met een verrukkelijk wijntje van 7 euro En het zijn allemaal dikke bourgondiers; ze kennen hun wijn, maar ook hun spijs.

En ja, onderwijl weet ik wel ongeveer het verschil tussen een shiraz en een pinotage. Maar het blijft vooralsnog een beetje gokken, om zelf dingen te combineren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Muck op 30-11-2007 19:36:45 (reactie op edit verwijderd) ]
  vrijdag 30 november 2007 @ 19:37:49 #16
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_54952966
een hoop gebagger en de reacties verwijderd.
nu graag ontopic weer verder mensen
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_54968992
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:31 schreef Kuupke het volgende:
Hoi Mensen,

Wanneer ik met mijn kookclub aan het koken ben dan is er eigenlijk altijd de vraag welke wijn hier het beste bij hoort.

Weten jullie toevallig een goede site waar je zoiets 'bij elkaar' kunt zoeken?

Ik kwam deze tegen die wel makkelijk is, maar misschien zijn er nog meer

www.wintersdranken.nl
bij assortiment en dan wijnen hebben ze iets van een zoekmachine staan.

Mochten jullie er meer hebben, houd ik me aanbevolen
Regel 1: Drink wat je zelf lekker vind. Wat 'hoort' is simpelweg gewoon een keer door iemand verzonnen en altijd zo gebleven....
Take on the situation, but not the torment ...
  zondag 2 december 2007 @ 13:08:36 #18
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_54987877
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:00 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Regel 1: Drink wat je zelf lekker vind. Wat 'hoort' is simpelweg gewoon een keer door iemand verzonnen en altijd zo gebleven....
Ben ik het absoluut mee oneens, ik ben geen wijnkenner of een purist wat betreft eten helemaal niet. Maar je proeft zelf toch ook wel dat sommige wijnen gewoon beter smaken maar vooral de wijnen laten de smaak van het eten beter tot zn recht komen. En niet omdat ik dat gehoord heb van iemand die er verstand van heeft maar omdat ik het zelf gewoon proef.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
  zondag 2 december 2007 @ 13:18:00 #19
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54988109
Ik moet NED toch echt gelijk geven.
Het zogenaamde uitzoeken van wijnen gaat helemaal nergens over. Als je dan toch zo'n liefhebber bent; duik dan eens in de verschillende druivensoorten; ga naar proeverijen; laat je EIGEN smaakpapillen beslissen wat je wel of niet lekker vind bij je zelfgemaakte spijzen!

En nee; het is echt bullshit dat je witte wijn bij kalf en vis drinkt; en rode wijn bij vlees . Er zijn tegenwoordig zoveel kruisingen en zoveel toevoegingen dat je prachtige rode wijnen bij spannende vissoorten kunt serveren.
Dit soort sites zijn een prima leidraad voor luie lafaards; maar als het aan mij lag dan dook iedereen eens per week met zijn snufferd in een willekeurige wijnkelder.
Eten en drinken moet wel een beetje speels blijven en is hartstikke persoonlijk. Ik moet er niet aan denken dat een site mij gaat vertellen wat ik bij mijn varkentje moet gieten.
Hautaine blabla.

Proef; zuip; geniet. Liefst veel en vaak.
  zondag 2 december 2007 @ 15:29:36 #20
111571 klaarover
klaar? over!
pi_54991229
Nou, als je nog niet zoveel ervaring hebt, dan adviseer ik toch om de klassieke wijn-spijs combinaties te raadplegen. En zeker ook de theorie en kennis die erachter zit.

Het voorkomt al te malle expirimenten ten koste van de disgenoten.
pi_54995734
quote:
Op zondag 2 december 2007 13:18 schreef SHE het volgende:
Ik moet NED toch echt gelijk geven.
Kijk. Dankjewel SHE

Dat bedoel ik precies, alleen leg jij het wat beter uit zegmaar

[ Bericht 27% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:28:15 ]
  zondag 2 december 2007 @ 19:46:39 #22
3869 David
Drum the drums
pi_54997341
En daarnaast heb je ongelijk. Het is natuurlijk waar dat je je zelf op je smaak kunt afgaan. Dat geldt voor alles. Als je die lijn doortrekt is het volgen van een recept ook niet nodig ('je proeft toch zelf of het lekker is of niet')... Ik kan me best voorstellen dat je als je niet zoveel van wijn kent, of als je er simpelweg meer over wilt leren kennen, dat zo'n gidsen en/of sites heel behulpzaam kunnen zijn. Je kunt achteraf met de informatie doen wat je zelf wilt!

[ Bericht 50% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:31:29 ]
pi_55007654
Hallo zeg, NED, hang eens even niet de vermoorde onschuld uit, zeg. Je beweerde dat er geen enkel verschil is tussen wijnen, of ze nou 50 cent of 50 euro kosten, en dat is natuurlijk bullshit!

Dat is heel iets anders dan wat SHE zegt, namelijk dat je niet stijf hoeft vast te houden aan de regeltjes, waar ze groot gelijk in heeft. Wel denk ik dat je behoorlijk veel ervaring nodig hebt met zowel wijn als spijs om zelf mooie combi's te kunnen maken, en ik denk niet dat het een schande is om je te laten adviseren door een wijnhandel of desnoods een website.
  maandag 3 december 2007 @ 20:03:19 #24
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_55019388
Okee jongens, alle offtopic reacties zijn verwijderd.
Voor vragen en opmerkingen kun je terecht in Foodback CUL, deel zoveel: voor al uw bedorven etenswaar!
Nu graag ontopic weer verder.

[ Bericht 93% gewijzigd door Muck op 03-12-2007 20:36:17 ]
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:55:58 #25
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_55029283
Op wikipedia is een artikel te vinden over wijnproeven waarin de karakteristieken van verschillende druiven staan...
Linkje naar onderdeel van artikel
Ondanks dat je nog wel wat inlevingsvermogen nodig hebt, kun je dit wel als leidraad gebruiken voor hetgeen je bij een bepaald als wijn kunt serveren.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')