Kebab | zondag 25 november 2007 @ 20:19 |
Hallo ik heb een rolletje film volgeschoten en heb daarna volgens de handleiding het filmpje terug gedraait. Maar blijkbaar heb ik teveel gedraaid want de hele filmrol zit nu in het rolletje er steekt dus niet een stukje eruit ofzo. Mijn vraag is of dit filmrolletje nog afgedrukt kan worden? | |
admiraal_anaal | zondag 25 november 2007 @ 20:19 |
![]() | |
Maidenfan | zondag 25 november 2007 @ 20:25 |
Geen probleem hoor... | |
Shark.Bait | zondag 25 november 2007 @ 20:26 |
![]() | |
Kebab | zondag 25 november 2007 @ 20:36 |
Dat rolletje wordt in het filmlab helemaal uit elkaar gehaald ofzo? | |
XpectorNL | zondag 25 november 2007 @ 21:00 |
Nu wel ![]() | |
bluebit | zondag 25 november 2007 @ 21:01 |
quote: ![]() ![]() | |
daReaper | zondag 25 november 2007 @ 21:02 |
gooi maar weg en ga opnieuw op vakantie. Die foto's zijn op wonderbaarlijke wijze verdwenen, toen ze helemaal in de rol verdwenen. | |
baquelappe | zondag 25 november 2007 @ 21:13 |
quote:Mijn idee ![]() | |
eNaSnI | zondag 25 november 2007 @ 21:16 |
Probeer eens een digicam ![]() | |
diedrick | zondag 25 november 2007 @ 21:38 |
quote:Maakt geen ruk uit... in het lab wordt die cassette met een soort flesopener opengemaakt en het rolletje er keurig uitgevist. Mijn ervaring als fotohandelaar (in een grijs verleden....) is dat bijna de helft van de kleinbeeldrolletjes op die manier wordt ingeleverd. | |
SiGNe | zondag 25 november 2007 @ 21:47 |
Ik zag er toevallig laatst nog een filmpje over op Nat Geo, How stuff works geloof ik. Het rolletje wordt in een apparaat gestopt en die drukt de binnenkant eruit. Toen ik nog analoog fotografeerde rolde ik het filmpje ook altijd helemaal op, je wilnatuurlijk geen risico lopen dat je het rolletje nog niet ver genoeg terug hebt gedraait en foto's kwijt raken. | |
Ouwesok | zondag 25 november 2007 @ 21:52 |
De film wordt in fotolabs inderdaad uit de patroon gedrukt en dus maakt het niet uit of er nog een lip 'buiten de deur' hangt. Vanaf midden jaren 80 waren er maar weinig camera's die bij het automatisch terugspoelen niet de hele film naar binnen trokken, op een paar camera's kon je het als extra optie instellen. | |
wyccie | zondag 25 november 2007 @ 22:11 |
Als ik het goed begrijp wordt de rol er dus uitgedrukt via de boven- of onderkant? Dan moet het rolletje toch helemaal opgerold worden, anders blijft het 'haken'. Ik draaide het ook helemaal terug zodat er niks meer uitstak, dacht dat dat zo hoorde. | |
Ouwesok | zondag 25 november 2007 @ 22:24 |
quote:Maak je gerust, er blijft niks haken. De verantwoordelijke masjien in een groot lab draait eerst de film naar binnen en tikt hem daarna uit de patroon. Mocht ie volgens het principe flesopener werken, dan hoeft ie 'm niet eens terug te draaien, na het openen van een van de patroonflenzen kan de film er ongehinderd uit ook al hangt ie deels buitenboord. Kunstje is al duizenden keren gedaan (op 1 dag zelfs) en ging elke keer goed. Geen zorgen dus. Bij een minilab draait het bedienend personeel die film vanzelf in de juiste positie om hem onbeschadigd in de ontwikkelmasjien te hangen. Ook geen zorgen dus. zorgeloos bestaan eigenlijk, die filmpjes | |
buitenbeentje | maandag 26 november 2007 @ 07:42 |
Ik spoelde altijd expres de filmpjes terug tot in de casette zodat ik de film niet twee keer kon gebruiken. ![]() | |
dvr | maandag 26 november 2007 @ 13:16 |
Ik spoelde ze ook altijd helemaal terug. Mij was verteld dat je dan minder kans op krassen had, omdat ze hem in de centrale anders weer naar buiten zouden trekken door die vilten sleuf (waar stofjes, zandkorreltjes e.d. in konden zitten). | |
Ouwesok | maandag 26 november 2007 @ 13:56 |
quote:Bij een minilab gaat dat nog wel op. Voor labs waarin grootschaliger wordt gewerkt niet, daar wordt de patroon geknakt omdat er voor uittrekken helemaal geen tijd is/was. Het is trouwens wanneer je nog filmpjes stookt en niet zelf ontwikkelt de beste optie om de flim helemaal naar binnen te draaien, je loopt dan in elk geval niet het risico dat je hem nóg een keer belicht, wat meestal met die film gebeurt waar die éne opname opstaat die niet meer over kan en die wanneer je digitaal fotografeert op dat kaartje staat dat je nét iets te vroeg formatteert | |
dvr | maandag 26 november 2007 @ 15:19 |
quote:Dat is me gelukkig nooit overkomen, maar ik heb wel ooit een idiote blunder begaan tijdens het ontwikkelen van een film. Gelukkig speelt dit erg lang geleden zodat ik nu wel zonder schroom over die zeer zwarte dag durf te praten.. Ik had m'n filmpje, ongetwijfeld vol prijswinnende shots, in het pikkeduister van het toilet keurig op de spoel gedraaid en in het ontwikkeltankje gedaan. Daarna in mijn kamer de ontwikkelaar erin gegoten, de luchtbelletjes losgeklopt, enfin het bekende ritueel. En dan volgden er altijd zo'n 8 minuten waarin je om de 30 seconden even aan het asje moest draaien zodat het filmpje met verse ontwikkelaar in contact bleef komen (kiepen mocht ook, maar ik draaide liever). Een nogal geestdodende activiteit waarbij niet zelden mijn gedachten naar heel andere dingen afdwaalden. Zó ver afdwaalden in dit geval, dat ik me na die 8 minuten -maar nog vóór het toedienen van stopbad en fixeer- afvroeg of het filmpje er al goed uit zou zien en ik de tank opendraaide om dat eens goed in het licht te bekijken.. | |
Ouwesok | maandag 26 november 2007 @ 15:41 |
quote:En ![]() ![]() Als je een zeer sterk verdunde ontwikkelaar zou hebben gebruikt was het nog wel te redden geweest ook met wat tegenwoordigheid van geest. 300cc Rodinal 1:50 heeft geen streep energie meer over als er zojuist anderhalve meter film in ontwikkeld is. Zou je dan bij constatering direct stopbad erop mikken dan was de boel nog te redden geweest met hooguit een klein sluiertje Gebruik je een sterker sapje (pakweg Microphen 1:1), dan zie je dat wanneer het licht aangaat, eerst je ontwikkelaar wakker wordt en vrij kort daarna jijzelf ![]() | |
dvr | maandag 26 november 2007 @ 17:12 |
quote:Voor zover ik me herinner was het filmpje meteen pikzwart! (of ik heb alleen de aanloopstrook bekeken en aangenomen dat de hele fim verpest was - ik nam meteen aan dat dat het geval was zonder zelfs maar te proberen hem nog te redden). Ik gebruikte geloof ik ontwikkelaar van Amaloco, daar kon je meerdere films in ontwikkelen. Ik vond er trouwens niets aan, films ontwikkelen, dus ik ben daarna die Ilford XP1 'kleurenfilm' gaan gebruiken voor zwartwit, die meteen als voordeel had dat je bij 400 ASA nog nauwelijks korrel had (de film had immers geen korrel) en dat je meer speelruimte in de belichting had. En je kon de ontwikkeling voor een paar gulden uitbesteden aan de 1-uurs-service. |