abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 november 2007 @ 20:19:07 #1
53054 Kebab
Salvia Divinorum
pi_54833173
Hallo ik heb een rolletje film volgeschoten en heb daarna volgens de handleiding het filmpje terug gedraait. Maar blijkbaar heb ik teveel gedraaid want de hele filmrol zit nu in het rolletje er steekt dus niet een stukje eruit ofzo. Mijn vraag is of dit filmrolletje nog afgedrukt kan worden?
Het millennia oude levensbloed van mijn sjamanistische voorvaderen, dat door mijn nederige aderen stroomt, brandt heviger als nooit tevoren.
"...happy birthday son you got a bracelet!" - McManus
- ik heb 4 jaar aan de mafo gestudeert -
pi_54833211
pi_54833362
Geen probleem hoor...
  zondag 25 november 2007 @ 20:26:40 #4
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_54833404
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 25 november 2007 @ 20:36:52 #5
53054 Kebab
Salvia Divinorum
pi_54833692
Dat rolletje wordt in het filmlab helemaal uit elkaar gehaald ofzo?
Het millennia oude levensbloed van mijn sjamanistische voorvaderen, dat door mijn nederige aderen stroomt, brandt heviger als nooit tevoren.
"...happy birthday son you got a bracelet!" - McManus
- ik heb 4 jaar aan de mafo gestudeert -
pi_54834285
Nu wel
pi_54834317
quote:
Op zondag 25 november 2007 21:00 schreef XpectorNL het volgende:
Nu wel
pi_54834361
gooi maar weg en ga opnieuw op vakantie. Die foto's zijn op wonderbaarlijke wijze verdwenen, toen ze helemaal in de rol verdwenen.
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_54834659
quote:
Op zondag 25 november 2007 21:02 schreef daReaper het volgende:
gooi maar weg en ga opnieuw op vakantie. Die foto's zijn op wonderbaarlijke wijze verdwenen, toen ze helemaal in de rol verdwenen.
Mijn idee
  zondag 25 november 2007 @ 21:16:41 #10
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_54834729
Probeer eens een digicam
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_54835376
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:19 schreef Kebab het volgende:
Hallo ik heb een rolletje film volgeschoten en heb daarna volgens de handleiding het filmpje terug gedraait. Maar blijkbaar heb ik teveel gedraaid want de hele filmrol zit nu in het rolletje er steekt dus niet een stukje eruit ofzo. Mijn vraag is of dit filmrolletje nog afgedrukt kan worden?
Maakt geen ruk uit... in het lab wordt die cassette met een soort flesopener opengemaakt en het rolletje er keurig uitgevist. Mijn ervaring als fotohandelaar (in een grijs verleden....) is dat bijna de helft van de kleinbeeldrolletjes op die manier wordt ingeleverd.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
  zondag 25 november 2007 @ 21:47:30 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_54835561
Ik zag er toevallig laatst nog een filmpje over op Nat Geo, How stuff works geloof ik.
Het rolletje wordt in een apparaat gestopt en die drukt de binnenkant eruit.
Toen ik nog analoog fotografeerde rolde ik het filmpje ook altijd helemaal op, je wilnatuurlijk geen risico lopen dat je het rolletje nog niet ver genoeg terug hebt gedraait en foto's kwijt raken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 november 2007 @ 21:52:49 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54835718
De film wordt in fotolabs inderdaad uit de patroon gedrukt en dus maakt het niet uit of er nog een lip 'buiten de deur' hangt. Vanaf midden jaren 80 waren er maar weinig camera's die bij het automatisch terugspoelen niet de hele film naar binnen trokken, op een paar camera's kon je het als extra optie instellen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_54836230
Als ik het goed begrijp wordt de rol er dus uitgedrukt via de boven- of onderkant? Dan moet het rolletje toch helemaal opgerold worden, anders blijft het 'haken'.
Ik draaide het ook helemaal terug zodat er niks meer uitstak, dacht dat dat zo hoorde.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 november 2007 @ 22:24:22 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54836581
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:11 schreef wyccie het volgende:
Als ik het goed begrijp wordt de rol er dus uitgedrukt via de boven- of onderkant? Dan moet het rolletje toch helemaal opgerold worden, anders blijft het 'haken'.
Ik draaide het ook helemaal terug zodat er niks meer uitstak, dacht dat dat zo hoorde.
Maak je gerust, er blijft niks haken. De verantwoordelijke masjien in een groot lab draait eerst de film naar binnen en tikt hem daarna uit de patroon. Mocht ie volgens het principe flesopener werken, dan hoeft ie 'm niet eens terug te draaien, na het openen van een van de patroonflenzen kan de film er ongehinderd uit ook al hangt ie deels buitenboord. Kunstje is al duizenden keren gedaan (op 1 dag zelfs) en ging elke keer goed. Geen zorgen dus.
Bij een minilab draait het bedienend personeel die film vanzelf in de juiste positie om hem onbeschadigd in de ontwikkelmasjien te hangen. Ook geen zorgen dus.

zorgeloos bestaan eigenlijk, die filmpjes
pi_54840872
Ik spoelde altijd expres de filmpjes terug tot in de casette zodat ik de film niet twee keer kon gebruiken.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_54845932
Ik spoelde ze ook altijd helemaal terug. Mij was verteld dat je dan minder kans op krassen had, omdat ze hem in de centrale anders weer naar buiten zouden trekken door die vilten sleuf (waar stofjes, zandkorreltjes e.d. in konden zitten).
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 november 2007 @ 13:56:01 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54846726
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:16 schreef dvr het volgende:
Ik spoelde ze ook altijd helemaal terug. Mij was verteld dat je dan minder kans op krassen had, omdat ze hem in de centrale anders weer naar buiten zouden trekken door die vilten sleuf (waar stofjes, zandkorreltjes e.d. in konden zitten).
Bij een minilab gaat dat nog wel op. Voor labs waarin grootschaliger wordt gewerkt niet, daar wordt de patroon geknakt omdat er voor uittrekken helemaal geen tijd is/was.

Het is trouwens wanneer je nog filmpjes stookt en niet zelf ontwikkelt de beste optie om de flim helemaal naar binnen te draaien, je loopt dan in elk geval niet het risico dat je hem nóg een keer belicht, wat meestal met die film gebeurt waar die éne opname opstaat die niet meer over kan en die wanneer je digitaal fotografeert op dat kaartje staat dat je nét iets te vroeg formatteert
pi_54848085
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..] je loopt dan in elk geval niet het risico dat je hem nóg een keer belicht, wat meestal met die film gebeurt waar die éne opname opstaat die niet meer over kan en die wanneer je digitaal fotografeert op dat kaartje staat dat je nét iets te vroeg formatteert
Dat is me gelukkig nooit overkomen, maar ik heb wel ooit een idiote blunder begaan tijdens het ontwikkelen van een film. Gelukkig speelt dit erg lang geleden zodat ik nu wel zonder schroom over die zeer zwarte dag durf te praten..

Ik had m'n filmpje, ongetwijfeld vol prijswinnende shots, in het pikkeduister van het toilet keurig op de spoel gedraaid en in het ontwikkeltankje gedaan. Daarna in mijn kamer de ontwikkelaar erin gegoten, de luchtbelletjes losgeklopt, enfin het bekende ritueel. En dan volgden er altijd zo'n 8 minuten waarin je om de 30 seconden even aan het asje moest draaien zodat het filmpje met verse ontwikkelaar in contact bleef komen (kiepen mocht ook, maar ik draaide liever). Een nogal geestdodende activiteit waarbij niet zelden mijn gedachten naar heel andere dingen afdwaalden. Zó ver afdwaalden in dit geval, dat ik me na die 8 minuten -maar nog vóór het toedienen van stopbad en fixeer- afvroeg of het filmpje er al goed uit zou zien en ik de tank opendraaide om dat eens goed in het licht te bekijken..
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 november 2007 @ 15:41:59 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54848493
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:19 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat is me gelukkig nooit overkomen, maar ik heb wel ooit een idiote blunder begaan tijdens het ontwikkelen van een film. Gelukkig speelt dit erg lang geleden zodat ik nu wel zonder schroom over die zeer zwarte dag durf te praten..

Ik had m'n filmpje, ongetwijfeld vol prijswinnende shots, in het pikkeduister van het toilet keurig op de spoel gedraaid en in het ontwikkeltankje gedaan. Daarna in mijn kamer de ontwikkelaar erin gegoten, de luchtbelletjes losgeklopt, enfin het bekende ritueel. En dan volgden er altijd zo'n 8 minuten waarin je om de 30 seconden even aan het asje moest draaien zodat het filmpje met verse ontwikkelaar in contact bleef komen (kiepen mocht ook, maar ik draaide liever). Een nogal geestdodende activiteit waarbij niet zelden mijn gedachten naar heel andere dingen afdwaalden. Zó ver afdwaalden in dit geval, dat ik me na die 8 minuten -maar nog vóór het toedienen van stopbad en fixeer- afvroeg of het filmpje er al goed uit zou zien en ik de tank opendraaide om dat eens goed in het licht te bekijken..
En

Als je een zeer sterk verdunde ontwikkelaar zou hebben gebruikt was het nog wel te redden geweest ook met wat tegenwoordigheid van geest. 300cc Rodinal 1:50 heeft geen streep energie meer over als er zojuist anderhalve meter film in ontwikkeld is. Zou je dan bij constatering direct stopbad erop mikken dan was de boel nog te redden geweest met hooguit een klein sluiertje
Gebruik je een sterker sapje (pakweg Microphen 1:1), dan zie je dat wanneer het licht aangaat, eerst je ontwikkelaar wakker wordt en vrij kort daarna jijzelf
pi_54850083
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:41 schreef Ouwesok het volgende:

En
Voor zover ik me herinner was het filmpje meteen pikzwart! (of ik heb alleen de aanloopstrook bekeken en aangenomen dat de hele fim verpest was - ik nam meteen aan dat dat het geval was zonder zelfs maar te proberen hem nog te redden). Ik gebruikte geloof ik ontwikkelaar van Amaloco, daar kon je meerdere films in ontwikkelen. Ik vond er trouwens niets aan, films ontwikkelen, dus ik ben daarna die Ilford XP1 'kleurenfilm' gaan gebruiken voor zwartwit, die meteen als voordeel had dat je bij 400 ASA nog nauwelijks korrel had (de film had immers geen korrel) en dat je meer speelruimte in de belichting had. En je kon de ontwikkeling voor een paar gulden uitbesteden aan de 1-uurs-service.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')