Mijn ideequote:Op zondag 25 november 2007 21:02 schreef daReaper het volgende:
gooi maar weg en ga opnieuw op vakantie. Die foto's zijn op wonderbaarlijke wijze verdwenen, toen ze helemaal in de rol verdwenen.
Maakt geen ruk uit... in het lab wordt die cassette met een soort flesopener opengemaakt en het rolletje er keurig uitgevist. Mijn ervaring als fotohandelaar (in een grijs verleden....) is dat bijna de helft van de kleinbeeldrolletjes op die manier wordt ingeleverd.quote:Op zondag 25 november 2007 20:19 schreef Kebab het volgende:
Hallo ik heb een rolletje film volgeschoten en heb daarna volgens de handleiding het filmpje terug gedraait. Maar blijkbaar heb ik teveel gedraaid want de hele filmrol zit nu in het rolletje er steekt dus niet een stukje eruit ofzo. Mijn vraag is of dit filmrolletje nog afgedrukt kan worden?
Maak je gerust, er blijft niks haken. De verantwoordelijke masjien in een groot lab draait eerst de film naar binnen en tikt hem daarna uit de patroon. Mocht ie volgens het principe flesopener werken, dan hoeft ie 'm niet eens terug te draaien, na het openen van een van de patroonflenzen kan de film er ongehinderd uit ook al hangt ie deels buitenboord. Kunstje is al duizenden keren gedaan (op 1 dag zelfs) en ging elke keer goed. Geen zorgen dus.quote:Op zondag 25 november 2007 22:11 schreef wyccie het volgende:
Als ik het goed begrijp wordt de rol er dus uitgedrukt via de boven- of onderkant? Dan moet het rolletje toch helemaal opgerold worden, anders blijft het 'haken'.
Ik draaide het ook helemaal terug zodat er niks meer uitstak, dacht dat dat zo hoorde.
Bij een minilab gaat dat nog wel op. Voor labs waarin grootschaliger wordt gewerkt niet, daar wordt de patroon geknakt omdat er voor uittrekken helemaal geen tijd is/was.quote:Op maandag 26 november 2007 13:16 schreef dvr het volgende:
Ik spoelde ze ook altijd helemaal terug. Mij was verteld dat je dan minder kans op krassen had, omdat ze hem in de centrale anders weer naar buiten zouden trekken door die vilten sleuf (waar stofjes, zandkorreltjes e.d. in konden zitten).
Dat is me gelukkig nooit overkomen, maar ik heb wel ooit een idiote blunder begaan tijdens het ontwikkelen van een film. Gelukkig speelt dit erg lang geleden zodat ik nu wel zonder schroom over die zeer zwarte dag durf te praten..quote:Op maandag 26 november 2007 13:56 schreef Ouwesok het volgende:
[..] je loopt dan in elk geval niet het risico dat je hem nóg een keer belicht, wat meestal met die film gebeurt waar die éne opname opstaat die niet meer over kan en die wanneer je digitaal fotografeert op dat kaartje staat dat je nét iets te vroeg formatteert
Enquote:Op maandag 26 november 2007 15:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is me gelukkig nooit overkomen, maar ik heb wel ooit een idiote blunder begaan tijdens het ontwikkelen van een film. Gelukkig speelt dit erg lang geleden zodat ik nu wel zonder schroom over die zeer zwarte dag durf te praten..
Ik had m'n filmpje, ongetwijfeld vol prijswinnende shots, in het pikkeduister van het toilet keurig op de spoel gedraaid en in het ontwikkeltankje gedaan. Daarna in mijn kamer de ontwikkelaar erin gegoten, de luchtbelletjes losgeklopt, enfin het bekende ritueel. En dan volgden er altijd zo'n 8 minuten waarin je om de 30 seconden even aan het asje moest draaien zodat het filmpje met verse ontwikkelaar in contact bleef komen (kiepen mocht ook, maar ik draaide liever). Een nogal geestdodende activiteit waarbij niet zelden mijn gedachten naar heel andere dingen afdwaalden. Zó ver afdwaalden in dit geval, dat ik me na die 8 minuten -maar nog vóór het toedienen van stopbad en fixeer- afvroeg of het filmpje er al goed uit zou zien en ik de tank opendraaide om dat eens goed in het licht te bekijken..
Voor zover ik me herinner was het filmpje meteen pikzwart! (of ik heb alleen de aanloopstrook bekeken en aangenomen dat de hele fim verpest was - ik nam meteen aan dat dat het geval was zonder zelfs maar te proberen hem nog te redden). Ik gebruikte geloof ik ontwikkelaar van Amaloco, daar kon je meerdere films in ontwikkelen. Ik vond er trouwens niets aan, films ontwikkelen, dus ik ben daarna die Ilford XP1 'kleurenfilm' gaan gebruiken voor zwartwit, die meteen als voordeel had dat je bij 400 ASA nog nauwelijks korrel had (de film had immers geen korrel) en dat je meer speelruimte in de belichting had. En je kon de ontwikkeling voor een paar gulden uitbesteden aan de 1-uurs-service.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |