abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54829645
Afgelopen september ben ik anderhalve week door Noorwegen heengereden met twee vrienden. Naast genieten van dit fraaie land heb ik af en toe ook wat met mijn camera lopen spelen. Naar aanleiding van FOT beginners clinic (Noord)Oost - de afloop ben ik benieuwd naar kritiek op onderstaande serie, met name op compositie en nabewerking.

Ik heb vooral de foto's uit zitten zoeken waar ik zeer tevreden over ben en heb vervolgens bij soortgelijke foto's er een uitgehaald. Uiteindelijk houd ik helaas nog een stuk of 12 foto's over:

1.

Heenweg, een van de twee tolbruggen die we genomen hebben: Great belt bridge.

2.

Oslo, het SAS gebouw naast het centraal station.

3.

Oslo, net buiten het centrum in een wijk die in Nederland als 'probleemwijk' te boek zou staan.

4.

Een van de vele riviertjes, onderweg van Drammen (nabij Oslo) naar de Sognefjord.

5.

De Flåmvallei met de bekende treinbaan rechts.

6.

Aurland bij nacht, gezien vanaf de camping.

7.

Road to nowhere, de oude bergweg tussen Aurland en Laerdal - gesloten vanaf mid september. Een paar km verderop reden we door wolken met 1-2 meter zicht.

8.

Een fraaie regenboog in de fjord rond Odda - Røldal.

9.

De Buarbreen, helaas mochten we op +- 150 meter afstand niet verder zonder gids.

10.

Een van de vele fraaie planten in de Baronie - Rosendal.

11.

Daar sta je dan op een bergweggetje, ik vind bij deze foto vooral contrast en licht-schaduw spel door de wolken erg fraai.

12.

De Mauranger fjord - deze gekozen ivm het flare effect.
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
  zondag 25 november 2007 @ 18:45:02 #2
111820 JeukAanMeNaad
Heb jij ook zo'n last?
pi_54830794
mooie foto's (wel gezien vanuit iemand die geen foto ervaring heeft)
pi_54831350
ik ga niet al je foto's beoordelen, maar een aantal dingen die ik wil opmerken:
1. Beetje fletse kleuren en je onderwerp ligt te ver weg.
2. Nice.
3. De veel groen eromheen, croppen?
4. Door de rare DOF weet ik niet wat ik van de plaat moet vinden.
5. Mooi uitzicht.
6. Mooi, maar misschien kan er iets van de onderkant af.
7. Laat de auto weg, en je hebt een mooi weglopend weggetje. Misschien was iets verder door de knieen nog leuker geweest.

Blaat.
Blaat,
Roy
pi_54831416
Ziet er aardig uit, alleen die probleemwijk vind ik niet echt aansprekend en de roos is me te overbelicht
bye
  zondag 25 november 2007 @ 19:30:05 #5
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_54831886
puike SPAM
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_54832781
Weet helemaal niets van foto's, maar weet wel dat Noorwegen mooi is :heart:

Die fotos zijn overigens gewoon mooi imo
pi_54833829
quote:
Op zondag 25 november 2007 19:30 schreef lipje het volgende:
puike SPAM [ afbeelding ]
Hoezo spam?
pi_54833957
1. Ik zie vooral een weg en een vangrail. Niet interessant. Oh wacht, achterin is een grote brug te zien! Compositie kan dus beter.
2. Beetje te druk, met kunstwerk en gebouw en ook nog scheef.
3. Vooral een foto vol met te donker gebladerte.
4. Niet onaardig
5. Te veel contrast tussen lucht en aarde, waardoor de lucht een groot wit vlak wordt en het landschap juist veel te donker.
6. en 7. Leuk, niks op aan te merken.
8. Horzizon even rechtzetten
9 t/m 12. Leuk.
  zondag 25 november 2007 @ 21:36:44 #9
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_54835330
En als deelnemer van diezelfde clinic mag ik natuurlijk ook even wat commentaar leveren.
1. doet me niet zoveel, kan dus niet zoveel erover zeggen. Maar misschien is dat juist wel mijn commentaar.
2. gebeurt net iets teveel. Voor mijn gevoel had je of het kunstwerk eruit moeten lichten of het SAS-gebouw. Kunstwerk leent zich perfect voor een goed foto.
3. iets teveel schaduw op het graffiti-gebouw.
4. verliefd . Die kleuren, dat wassende water wat je vast hebt weten te liggen, ben verkocht!
5. te grauw, al b/w geprobeerd?
6. mooi! mooi contrast!
7. het is dan wel een autoweg, maar hier had idd de auto weg gemoeten. en persoonlijk had ik 'm nog iets meer van opzij genomen, zodat de weg meer diagonaal was gelopen.
8. mooi moment
9. mooie plek, was alleen meer uit te halen denk ik als je dichterbij had kunnen komen of met een tele. Minder grauw geweest.
10. Nette foto
11. ik zie wat je bedoelt, maar.....
12. die is echt zo mooi. daar komt wat je zegt over 11 nog beter over.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_54844356
ik heb in maart een roadtrip door Noorwegen gedaan. Van Oslo naar Trondheim via de kust en alle fjorden Ze verklaarden ons voor gek om in de winter te komen :p maar het landschap was zoo mooi ene keer sneeuw, andere keer zon, ijs en groen etc. Daarom vind ik de laatste foto zo mooi, want zo heb ik t nog niet gezien, dus nu moet ik wel in de zomer nog een keer gaan
  maandag 26 november 2007 @ 12:15:54 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54844775
Lijkt me een mooi land!

4, 5, 8 en 9 vindt ik de beste 4
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54857007
In ieder geval veel reacties Alvast een paar antwoorden:
1. heb ik gemaakt als overzichtsfoto van de gehele 'brug' inclusief het eilandje met vuurtoren in het midden, niet zozeer als focus op de kabelbrug aan het eind. Mocht ik er weer eens langs rijden dan is het misschien een optie om eens op het vuurtoreneiland te gaan staan en vanaf daar op de kabelbrug te focussen.

2. lijkt inderdaad wat te druk, misschien het onderwerp voortaan beter op de voorgrond krijgen door o.a. DoF?

3. Ik heb deze foto gemaakt en gekozen vanwege het contrast van de lichte kleuren op het gebouw door het donkere gewas gezien. Hoe zou je deze verbeteren qua compositie, of is het gewas te donker zodat je deze foto beter over kunt slaan?

5. de onderkant vind ik ook wat te donker, maar hoe kan ik dat verbeteren in b.v nabewerking met photoshop/lightroom? Wat spelen met de witbalans bijvoorbeeld? B/w is helaas geen optie omdat het landschap dan veranderd in donkere onsamenhangende vlekken.

Bij 7 wilde ik juist de auto erop hebben om de manier van reizen te benadrukken. Misschien had ik beter een andere positie kunnen kiezen, bijvoorbeeld achter de auto met de lijn van de portieren als leidraad? Achteraf baal ik er wel wat van dat ik niet meer foto's van deze bergweg(en) gemaakt heb...

8 is de horizon recht volgens mij (zie de huisjes o.a.), het landschap glooit alleen heel erg.

En 9 zijn we wel dichterbij geweest (deze foto is ook gemaakt met een tele), maar bovenin was het ten eerste erg mistig (je liep praktisch in de wolken) en heb ik vooral foto's gemaakt van de ijslob. Leuk voor detailfoto's, maar niet heel boeiend. Het was wel een hele belevenis om hierheen te klimmen, o.a. met touwen 3 meter rots omhoog klimmen, over gammele brugjes bij riviertjes heen etc. Drie uur om tot het eindpunt te komen en iets van anderhalf uur terugwandelen was zeker de moeite waard
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')