abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54800451
quote:
Zeeuwse scholieren hebben vrijdag
geprotesteerd tegen de poging van de
overheid om scholen te houden aan 1040
verplichte lesuren. In de praktijk
halen de meeste scholen die norm nu
niet en hebben leerlingen dus minder
les.

Honderden scholieren van de CSW in
Middelburg hebben vrijdagochtend
gestaakt. Ze gingen de straat op om
ook leerlingen van andere scholen bij
hun actie te betrekken. Ook op het
Zeldenrust-Steelantcollege in
Terneuzen hebben leerlingen actie
gevoerd
quote:
Verbazing over optreden van politie

Leerlingen van de CSW in Middelburg
zijn verbaasd over het harde optreden
van de politie. Een woordvoerder van
de scholieren geeft toe dat de actie
uit hand is gelopen. Zo werd er
vuurwerk afgestoken en zijn agenten
met eieren bekogeld.

Maar er was volgens hem geen reden
voor agenten om met wapenstokken te
slaan. Zeker drie leerlingen zijn zo
hard geslagen dat ze ziek naar huis
zijn gegaan. Het lesprogramma op de
CSW is vrijdag rond 12.00 uur weer
hervat.
quote:
Politie Middelburg slaat protest uit elkaar.

De politie heeft geweld gebruikt om
een einde te maken aan de demonstratie
van scholieren in Middelburg. Zij
gingen vrijdag de straat op omdat ze
vinden dat ze teveel les krijgen.

Agenten hebben wapenstokken gebruikt
om demonstrerende leerlingen uit
elkaar te drijven. Dat gebeurde toen
leerlingen de bevelen van de politie
niet opvolgden.

De politie heeft drie leerlingen
aangehouden. Volgens een woordvoerder
van de scholieren zijn zeker drie
scholieren ziek naar huis gegaan
Ik kom net van school..Heb ook klappen gekregen van de politie omdat ik tegen de cameraman zei dat hij opnames moest maken van scholieren die geslagen werden.
Ik heb zelfs gezien dat 1 jongen van rond de 15 jaar een politiebus in werd GEKNUPPELD.
Later zette de politie zelfs honden in om de massa te verdrijven
pi_54800493
stommie hippies met je wilde staking! Heb je ook onderbouwde argumenten waarom je aan het staken bent?
pi_54800500
Ik heb ook klappen gehad maar dan in Purmerend
><(({°>
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:25:17 #4
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54800505
Terecht dus als je vuurwerk afsteekt en met eieren naar agenten gooit.
Wie wind zaait zal storm oogsten.

Klacht ongegrond.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_54800513
Agossie, ze zijn zo hard geslagen, dat ze ziek naar huis zijn gegaan...wat de fuck
pi_54800525
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:24 schreef 4VAlien het volgende:
stommie hippies met je wilde staking! Heb je ook onderbouwde argumenten waarom je aan het staken bent?
Er zijn nu al te weinig leraren en dan moeten MEER les krijgen?
Waar halen ze die leraren vandaan?
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:27:34 #7
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_54800531
Tegen scholieren durven ze wel!?! Jullie hebben het verdiend hoor, een flink pak rammel op je luie reet is nooit slecht, maar een beetje jammer dat de politie dat nooit bij echte relschoppers doet!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_54800552
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:25 schreef Pikkebaas het volgende:
Terecht dus als je vuurwerk afsteekt en met eieren naar agenten gooit.
Wie wind zaait zal storm oogsten.

Klacht ongegrond.
Er werd geen vuurwerk gegooit naar agenten en er zijn maar 2 eieren gegooid ofzo..Er is echt geen 100-en eieren gegooid
Het is gewoon schandalig dat scholieren van 12 tot 19 jaar worden neer geknuppeld omdat ze op een straat staan (er werden geen wegen geblokkeerd tot dat de politie ging dreigen)
pi_54800583
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:26 schreef BobRooney het volgende:
Agossie, ze zijn zo hard geslagen, dat ze ziek naar huis zijn gegaan...wat de fuck [afbeelding]
Die knuppels kwamen best hard aan..zo hoer begon als een gek zomaar op leerlingen te staan..heel veel mensen kregen klappen omdat ze gewoon niet weg konden omdat het zo druk was..Iedereen begon opeens te duwen etc.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:33:40 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_54800636
Geweld tegen studenten!? Ik denk dat de overheid nu massel heeft dat het al vrijdag is, en maybe de boel in het weekend iets zal bedaren. Want ik DENK dat wanneer dit op een dinsdag ofzo zou zijn gebeurd, dat je de volgende dag nog veel meer rellen zou hebben...

Ach... gewoon iedereen massaal staken. Lekker thuisblijven, kerstvakantie vieren, lekker op vakantie in januari en februari... dan zoeken ze het maar uit met hun waardeloze kutonderwijs (te veel uur verlicht aanwezig moeten zijn om 'zelfstandig' te werken, maar intussen GEEN echte lessen krijgen, en te veel onzin opdrachten/vakken. Ik zou ook pissig zijn als student.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:34:40 #11
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54800653
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:28 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Er werd geen vuurwerk gegooit naar agenten en er zijn maar 2 eieren gegooid ofzo..Er is echt geen 100-en eieren gegooid
Het is gewoon schandalig dat scholieren van 12 tot 19 jaar worden neer geknuppeld omdat ze op een straat staan (er werden geen wegen geblokkeerd tot dat de politie ging dreigen)
Knul, op jouw leeftijd hoor je het nog in je broek te doen als een agent tegen je praat. En zeker als je gesommeert wordt om de weg vrij te maken.
Klappen waren dus terecht en van mij hadden ze de honden en het traangas ook mogen inzetten.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_54800679
Birmese toestanden.
pi_54800702
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:34 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Knul, op jouw leeftijd hoor je het nog in je broek te doen als een agent tegen je praat. En zeker als je gesommeert wordt om de weg vrij te maken.
Klappen waren dus terecht en van mij hadden ze de honden en het traangas ook mogen inzetten.

Er wordt toch alleen maar gestaakt voor het vrij zijn
pi_54800721
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:34 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Pff..er waren eerst 5 agenten..ze begonnen opeens te knuppelen toen er meer agenten kwamen..die tering lijers
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:38:22 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54800735
Vroeger ging je als scholier gewoon rellen op het Binnenhof. En dan wel met duizenden scholieren. Niet in Middelburg met een paar honderd.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_54800738
tvp
.mwep
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:39:22 #17
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_54800751
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:38 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vroeger ging je als scholier gewoon rellen op het Binnenhof. En dan wel met duizenden scholieren. Niet in Middelburg met een paar honderd.
ze demonstreren nu in elke stad zowat.

en ik vind het een goeie zaak dat ze demonstreren en een minder goede zaak dat de politie er vrij hardhandig mee om gaat.
put
your
clothes
on!
pi_54800757
Goh, hebben de slapers van de politie eindelijk eens iets nuttigs gedaan?

Die kutkinderen ook altijd. Gewoon terug hun schooltje inrossen, dat zal ze leren!
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_54800763
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:38 schreef Angel_of_Dth het volgende:
In heel Nederland word gestaakt
NIet alleen Middelburg
pi_54800765
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:37 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Pff..er waren eerst 5 agenten..ze begonnen opeens te knuppelen toen er meer agenten kwamen..die tering lijers
Wie niet horen wil moet maar voelen
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:40:00 #21
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54800768
Gut.
pi_54800787
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:39 schreef Jerruh het volgende:

[..]

ze demonstreren nu in elke stad zowat.

en ik vind het een goeie zaak dat ze demonstreren en een minder goede zaak dat de politie er vrij hardhandig mee om gaat.
Die leerlingen die ziek naar huis gingen schijnen keihard in hun maag geslagen te zin door de politie..Hoorde het net op de radio.
Wel lullig als je aan een uiteende van de groep stond..Die waren het meest rustig maar klegen de meeste klappen !!
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:41:26 #23
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54800789
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:39 schreef Jerruh het volgende:
Ik vind het prima dat ze demonstreren. Maar wordt er ook nog iets centraal geregeld? Doet het LAKS nog iets? Dat was destijds immers een van de initiatiefnemers ('99 ofzo?), waarna op veel scholen mensen dingen gingen organiseren.
pi_54800798
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:39 schreef Piles het volgende:

[..]

Wie niet horen wil moet maar voelen [afbeelding]
Ja..een schreeuwende menigte spreek je aan zonder microfoon etc. met 5 agenten

!
pi_54800808
ze zijn ook fout bezig, staken ok.. maar hier staken ze ook al vuurwerk af, belachelijk.
Zo niet.. dan toch!
pi_54800825
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik vind het prima dat ze demonstreren. Maar wordt er ook nog iets centraal geregeld? Doet het LAKS nog iets? Dat was destijds immers een van de initiatiefnemers ('99 ofzo?), waarna op veel scholen mensen dingen gingen organiseren.
Het laks had liever dat er volgende week gestaakt zou worden omdat er volgende week gesprekken hierover zijn in de 2e kamer (dacht ik)
pi_54800844
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:42 schreef NrSiX het volgende:
ze zijn ook fout bezig, staken ok.. maar hier staken ze ook al vuurwerk af, belachelijk.

Ach kom op zeg..alsof dat vuurwerk zo erg is..De politie middelburg had gewoon zin om eens op mensen te kunnen slaan.
Ze dachten vast..het is nu of nooit
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:44:58 #28
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54800853
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:43 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Het laks had liever dat er volgende week gestaakt zou worden omdat er volgende week gesprekken hierover zijn in de 2e kamer (dacht ik)
En waarom doen scholieren dat dan niet? Lijkt me veel effectiever om landelijk iets op te zetten, dan zoals het nu gaat.
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:42 schreef NrSiX het volgende:
Vuurwerk, schande! Als hier mensen met vuurwerk rondlopen worden die echt niet neergeknuppeld hoor, en ze zijn toch al een week of 4 bezig. Nog geen politie gezien al die tijd.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:45:05 #29
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54800855
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:42 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Ja..een schreeuwende menigte spreek je aan zonder microfoon etc. met 5 agenten

!
Tsja, je zou ook in debat kunnen treden en normaal doen. Ergens anders was een hek geforceerd en hadden ze politiescooters omgegooid. Ik kan me indenken dat ze dit voor willen zijn.

Kortom, doe gewoon effe normaal.
pi_54800862
Als alle demonstranten (scholieren) zouden weten waar het precies over gaat, een mening hebben, en openstaan voor argumenten dan is staken terecht.

Maar dit is toch puur rellen om het rellen?
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:46:25 #31
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_54800878
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

met dit onderwijs zou ik het ook zat zijn telkens op dingen te moeten wachten en er komt niks van en er wordt niks mee gedaan. We mauwen telkens over slecht onderwijs hier, kabinet doet het niet goed etc etc en nu is de groep die daar last van heeft het zat mee, gaat demonstreren en nu lopen de bankzitters hier te klagen dat ze maar afgeranseld moeten worden. dubbele wereld weer.

laat die kiddo's lekker demonstreren en reageer er als overheidsapparaat ook naar behoren op.
put
your
clothes
on!
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:47:37 #32
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_54800909
Ik mis denk wat?
waarom zou je protesteren tegen meer naar school mogen?

als ik mn werkgever vertel dat hij die 40 uur in de week in zn reet kan steken krijg ik denk ook klappen?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:47:46 #33
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54800911
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:46 schreef Jerruh het volgende:

[..]

met dit onderwijs zou ik het ook zat zijn telkens op dingen te moeten wachten en er komt niks van en er wordt niks mee gedaan. We mauwen telkens over slecht onderwijs hier, kabinet doet het niet goed etc etc en nu is de groep die daar last van heeft het zat mee, gaat demonstreren en nu lopen de bankzitters hier te klagen dat ze maar afgeranseld moeten worden. dubbele wereld weer.

laat die kiddo's lekker demonstreren en reageer er als overheidsapparaat ook naar behoren op.
Er zit een een verschil tussen demonstreren en de politie bekogelen.
pi_54800913
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:45 schreef Piles het volgende:
Als alle demonstranten (scholieren) zouden weten waar het precies over gaat, een mening hebben, en openstaan voor argumenten dan is staken terecht.

Maar dit is toch puur rellen om het rellen?
Als er politie dreigt met het neerknuppelen van mensen etc blijft het dus natuurlijk niet rustig
pi_54800919
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:47 schreef dubidub het volgende:

[..]

Oh noes..2 eieren..de wereld gaat eraan
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:48:28 #36
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_54800926
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:47 schreef dubidub het volgende:

[..]

met twee eitjes.
vroeger demonstreerden volwassen nog wel hardhandiger hoor... nu nog steeds.
put
your
clothes
on!
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:49:05 #37
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_54800947
quote:

[..]

Juist!
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:49:37 #38
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54800958
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:48 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Oh noes..2 eieren..de wereld gaat eraan
Volgens een demonstrant waren het 2 eieren. Hoeveel eieren waren het werkelijk? Ik kan me overigens indenken dat die 5 agenten waar jij het over hebt, het vrij benauwd kregen als daar een paar honderd man op ze af komt lopen. Dit terzijde.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:50:00 #39
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54800969
quote:
nu lopen de bankzitters hier te klagen dat ze maar afgeranseld moeten worden. dubbele wereld weer.
Maar dat hoor je mij niet zeggen.
quote:
Maar denk je niet dat acties zoals destijds op het Malieveld, waar ook politici uitgenodigd waren, effectiever is dan dit? Ok, moeten ze niet weer met eieren gaan gooien, maar in theorie.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:50:25 #40
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_54800978
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:47 schreef Jumparound het volgende:
Ik mis denk wat?

als ik mn werkgever vertel dat hij die 40 uur in de week in zn reet kan steken krijg ik denk ook klappen?
Volgens mij krijg jij geen huiswerk mee van je baas, of wel soms!? En volgens mij hoef jij je niet iedere 2 weken weer te moeten bewijzen anders is je toekomst in gevaar... of wel soms!?
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:50:40 #41
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_54800982
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:49 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Juist!
als het aan de PVV ligt wordt elke demonstratie die niet louter uit WASP's bestaat uit elkaar geslagen...
dus de politie handelde correct
Ecosia
pi_54800985
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:47 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Als er politie dreigt met het neerknuppelen van mensen etc blijft het dus natuurlijk niet rustig
Nu draai je het om: nu is het de schuld van de politie dat jullie met eieren en vuurwerk gooien
pi_54800998
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:49 schreef dubidub het volgende:

[..]

Volgens een demonstrant waren het 2 eieren. Hoeveel eieren waren het werkelijk? Ik kan me overigens indenken dat die 5 agenten waar jij het over hebt, het vrij benauwd kregen als daar een paar honderd man op ze af komt lopen. Dit terzijde.
Niemand liep op de agenten af..de agenten kwamen naar de demonstranten toe en zei dat als we niet opflikkerden ze hardere maatregelen zouden nemen
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:51:36 #44
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_54801005
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:47 schreef Jumparound het volgende:
Ik mis denk wat?

daar gaat het niet om
leerlingen moeten tegenwoordig naar school komen om in een klaslokaal opdrachtjes te doen in plaats van goed gericht les te krijgen. zowel vanuit leerlingen als vanuit leraren is er aangegeven dat dit niet de manier van scholieren is, maar het moet maar zo. Kinderen krijgen tegenwoordig na de kleuterschool al een citotoets en een stempel op hun voorhoofd en daar wordt naar gekeken. in de tussentijd, tot ver op de middelbare school moet men maar zelfstudie doen en naar de leraar gaan als ze het niet snappen. waar is de tijd gebleven dat een leraar nog goede lessen gaf en dat je daarover huiswerk kon maken? iets wat achteraf blijkt dat dat veel beter werkte dan het vmbo-basisvormingsstelsel van nu?
put
your
clothes
on!
pi_54801013
Wat een hoop geblaat om niets.
Je weet het als je gaat lopen rellen, gooien of wat dan al niet meer, je een reactie kan verwachten.
Kom nu niet aan dat er alleen kjoorknapen vredelievend aan het demonstreren waren.
En ziek naar huis daardoor...sommige vinden in alles een excuus om geen les meer te hoeven volgen.
pi_54801018
Hier in Ede is niet echt ingegrepen, maar het gemeentehuis werd bekogelt met gestolen eieren, fruit en melkpakken. Er is een auto omgegooit, auto's bekrast met sleutels en vuurwerk afgestoken enzo. Klom er ook eentje in zo'n dubbele lantaarnpaal en ging daar Jezus aan het kruis na doen, het schijnt dat hij wel afgevoerd werd.
De helft weet niet eens waarom ze nou eigenlijk zijn weg gegaan toen andere scholen onze school binnenkwam om ons op te halen.
Mooie was wel dat toen er een aantal binnen waren, de deuren op slot werden gedaan. Na een tijdje kwamen ze erachter dat de nooduitgangen wel gewoon open konden. Op een andere school hadden ze ook de hekken dichtgegooit en is een leerling vol op zijn bek geslagen door een leraar.
Onze rector stond ook bij het gemeentehuis te kijken met wat andere leraren.
Leuk dat ze een punt willen maken met die stakingen, maar stom dat ze er herrie bij moeten schoppen.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:53:01 #47
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_54801030
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:50 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Volgens mij krijg jij geen huiswerk mee van je baas, of wel soms!? En volgens mij hoef jij je niet iedere 2 weken weer te moeten bewijzen anders is je toekomst in gevaar... of wel soms!?
Oh nee?
ik moet me elke dag bewijzen en daarnaast zit ik een stuk meer op mn werk dan jij op school...

niet alles wordt je maar "even" aangerijkt hoor!
Is het al tot die botte hersens doorgedrongen dat je daadwerkelijk wat moet doen voor je diploma?

In die tijd dat ze nutteloos op straat stonden hadden ze misschien ook al een SO of proefwerk wiskunde kunnen voorbereiden
Ecosia
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:54:03 #48
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_54801046
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Maar dat hoor je mij niet zeggen.
[..]

Maar denk je niet dat acties zoals destijds op het Malieveld, waar ook politici uitgenodigd waren, effectiever is dan dit? Ok, moeten ze niet weer met eieren gaan gooien, maar in theorie.
ik snap wel dat dat gerichter kan zijn, maar als je kijkt wat er uiteindelijk van het malieveldgebeuren is gekomen zie je nu het eindresultaat: er is niks mee gedaan, in feite is het er blijkbaar erger op geworden. Ik kan me dan best voorstellen dat leerlingen en leraren (die ik ook nog wel zie staken in de komende periode) het zat zijn.
put
your
clothes
on!
pi_54801048
Hehe..het staat op de FP
quote:
Bij het scholierenprotest tegen de 'hoge werkdruk' en 1040 uur les in Middelburg zijn een aantal mensen aangehouden. Politieagenten lopen met wapenstokken op straat.

Bij het protest bij de openbare scholengemeenschap Nehalennia hebben zich ook leerlingen van het Christelijke Scholengemeenschap Walcheren aangesloten. Volgens reacties onder een eerder nieuwsbericht op FOK! gaat het er op meer scholen hard aan toe.
Scholierenprotest loopt uit de hand

xD
pi_54801049
quote:

[..]

Precies. Het meest triest is nog wel dat als er geen relletjes ontstaan zouden dat de demonstraties waarschijnlijk nauwelijks tot niet de aandacht zouden krijgen die deze problematiek verdient.

Maar ja, ervaringen uit het verleden leren natuurlijk ook wel dat het politieapparaat makkelijk op durft te treden tegen scholieren- en studentenprotesten en zelfs zeker niet vies is van een beetje provocatie.
pi_54801054
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:51 schreef Jerruh het volgende:

[..]

daar gaat het niet om
....
Kijk, jij hebt er een onderbouwde mening over, en gaat ook in discussie.
Maar het grootste deel wat op zo'n schoolplein staat zijn toch gewoon meelopers die wel wat sensatie willen
En als de politie je dan sommeert op te rotten, en je luistert niet: eigen schuld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')