quote:
Kreator schreef
zoals ik zei. Het gaat om 2 klasse c netwerken, die vol lopen, die moeten worden omgezet naar een klasse B netwerk, om zodoende meer ruimte te creeren en een beter IP plan te maken. Bijkomend voordeel is dat we straks eenvoudig 2 domeinen kunnen migreren naar 1 domain.
oftewel nu: 192.168.0.x/24 & 129.1.0.x/24
straks: 172.16.x.x/21
Dus even iets meer werk dan een subnetje uitbreiden.
Wat ik meer bedoel is: Wat houdt je tegen om naar 192.168.x.x/16 (of /21) te gaan? Nou ken ik de sitautie niet, dus het kan allemaal nks uitmaken. Maar wanneer de netwerken fysiek 1 geheel zijn (of makkelijk te maken zijn) is het naar mijn ervaring vaak een stuk simpeler om de nummering te houden, en alleen het masker aan te passen. Alles blijft werken, en blijft elkaar zien, en je kunt dan rustig gaan werken aan een nieuw nummerplan, mocht je dat willen, zonder dat je alles in één keer hoeft aan te pakken.
En voor Jarno:
De indeling die in den beginne eens gemaakt is met de klasse A, B en C netwerken wordt al heel lang niet meer als zodaning gebruikt. Subnetting wordt aangegeven met de hoeveelheid bits in het masker, dit omdat dat een stuk flexibeler is voor grote netwerken, en voor het verder opdelen van de oude /24 (C-klasse) netten in kleinere netwerken.
fijn, zo'n stukke quote