abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 juni 2007 @ 14:29:15 #51
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50059932
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:28 schreef maartena het volgende:

[..]

Precies Handelen in een winkel is in de VS ook niet normaal trouwens, maar het geven van een fooi bij de kapper bijvoorbeeld weer wel. Maar dat is in Belgie en Duitsland ook, alleen in Nederland doen ze dat niet.

Er kwam laatst alweer een artikel voorbij hoe Nederlanders op cruiseschepen - waar het heel normaal is om bij diverse handelingen fooi te geven aan het cruiseschip personeel - op alle mogelijke manieren onder de fooitjes proberen uit te komen. Het is zelfs zo erg, dat rederijen momenteel overwegen om Nederlanders per definitie een hoger tarief te laten betalen voor de cruise, zodat het verschil naar het personeel kan.
Ja maar het feit dat jij in een 2e wereld land woont dat gebaseerd is op een fooien maatschappij waar de gemiddelde cop een bijbaan moet hebben als nachtwaker om rond te komen en de diner waitress smekend om een fooi de rekening geeft betekend nog niet dat je als nederlander 10% fooi MOET geven. Ik lach dan ook altijd om het feit dat genatrualiseerde (spelfautje?) Nederlanders altijd laagdunkend neerkijken op Nederlanders die geen 50 $ fooi neertellen als ze met een groep uit eten zijn geweest.
Ik zou me eerder schamen voor het feit dat je in de US geeneens een normaal loon krijgt en dat de sociale voorzieningen om te huilen zijn. Mensen met schotwonden wegsturen omdat ze niet verzekerd zijn....
Een fooi geven om je koffer te laten dragen of om de liftknop in te drukken. Betaal die mensen beter een menswaardig loon. Erg zielige maatschappij. Ik voel me erg ongemakkelijk om mensen een fooi te geven aan de hand van "Verleende diensten". En een denigrerend gebaar.

Sorry dat ik een sociale Nederlander ben maar voor dat weekje zakenreis elk half jaar ga ik echt niet de weldoener uithangen ook al is het Land's wijs..... Vind het fooien systeem dus ook het toppunt van asocialiteit.
pi_50060671
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:29 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Ja maar het feit dat jij in een 2e wereld land woont dat gebaseerd is op een fooien maatschappij waar de gemiddelde cop een bijbaan moet hebben als nachtwaker om rond te komen en de diner waitress smekend om een fooi de rekening geeft betekend nog niet dat je als nederlander 10% fooi MOET geven. Ik lach dan ook altijd om het feit dat genatrualiseerde (spelfautje?) Nederlanders altijd laagdunkend neerkijken op Nederlanders die geen 50 $ fooi neertellen als ze met een groep uit eten zijn geweest.
Ik zou me eerder schamen voor het feit dat je in de US geeneens een normaal loon krijgt en dat de sociale voorzieningen om te huilen zijn. Mensen met schotwonden wegsturen omdat ze niet verzekerd zijn....
Een fooi geven om je koffer te laten dragen of om de liftknop in te drukken. Betaal die mensen beter een menswaardig loon. Erg zielige maatschappij. Ik voel me erg ongemakkelijk om mensen een fooi te geven aan de hand van "Verleende diensten". En een denigrerend gebaar.

Sorry dat ik een sociale Nederlander ben maar voor dat weekje zakenreis elk half jaar ga ik echt niet de weldoener uithangen ook al is het Land's wijs..... Vind het fooien systeem dus ook het toppunt van asocialiteit.
Over vooroordelen gesproken In Nederland helpen ze je ook niet hoor, moet je de Elsevier eens lezen, was een redacteur die een longziekte veinste (ernstige symptomen, ziekte waarop de dood zou volgen mits onbehandeld) en die werd ook overal weggestuurd. Mooi man, het nieuwe zorgsysteem in Nederland!

Ook in Amerika moeten artsen je helpen en ja daar moet voor betaald worden, ze hebben echter ook hun eed afgelegd en helpen je dan dus ook echt wel, alleen krijg je dan daarna de deurwaarder op bezoek. Tsja, het kost geld. Zelfde nu in Nederland hoor, je moet minstens ID bij je hebben of je zorgpas anders gaan ze je niet zomaar helpen tenzij je spoedeisend bent.

Verder is Nederland een groot drugsland. Dat is wat alle buitenlanders denken en waarom sommige buitenlanders met kinderen zelfs Amsterdam mijden als transfer naar een ander land. Zelf meegemaakt dat een moeder met kinderen uit Amerika (jongens waren 19 en 19) niet via Amsterdam vlogen omdat daar te veel drugs zouden zijn en andere verleidingen en daarom maar via Johannesburg waren gevlogen (was richting Tanzania). Toen ik zei dat ze misschien haar kinderen wat beter moest vertrouwen kreeg ik zo'n domme blik mijn kant op
  zondag 3 juni 2007 @ 14:54:46 #53
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_50060727
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:29 schreef Buschetta het volgende:
Of je nou een fooi geeft of een algeheel hoger bedrag betaalt (een 'fixed price'), wat maakt dat nou uit? Mensen in de horeca daar die leven nu eenmaal voor een deel voor fooien en een aantal doet echt hun stinkende best om jou goed te bedienen. Het is prestatiegericht. Bovendien kun je zelf aangeven hoeveel fooi je wilt geven (of geen).

Moet je niet ineens de hele maatschappij er bij gaan halen om jouw afkeer voor fooien te 'rechtvaardigen'.
  zondag 3 juni 2007 @ 15:14:20 #54
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50061315
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:52 schreef colourAgga het volgende:

[..]

Over vooroordelen gesproken In Nederland helpen ze je ook niet hoor, moet je de Elsevier eens lezen, was een redacteur die een longziekte veinste (ernstige symptomen, ziekte waarop de dood zou volgen mits onbehandeld) en die werd ook overal weggestuurd. Mooi man, het nieuwe zorgsysteem in Nederland!

Ook in Amerika moeten artsen je helpen en ja daar moet voor betaald worden, ze hebben echter ook hun eed afgelegd en helpen je dan dus ook echt wel, alleen krijg je dan daarna de deurwaarder op bezoek. Tsja, het kost geld. Zelfde nu in Nederland hoor, je moet minstens ID bij je hebben of je zorgpas anders gaan ze je niet zomaar helpen tenzij je spoedeisend bent.

De realiteit is anders helaas.
Als je kind kanker krijgt o.i.d dan stapelen de rekeningen zich op. Heel anders als in Nederland hoor.
Medicijnen zijn dan ook belachelijk duur.
Kan wel een hoop linkjes gaan aanhalen met schrijnende verhalen. Maar google maar een beetje en lees die verhalen maar.

Het zijn geen vooroordelen... slechts de feiten. Heb zelf in het ziekenhuis in de U.S gelegen een aantal dagen. En dan leer je een hoop hoor. Laatst nog die film van Michael Moore gezien, zou je ook moeten doen. (Ja hij overdrijft een aantal dingen maar het beeld word duidelijk)
En ja het nieuwe zorgsysteem is erg slecht en hopelijk passen ze het aan.
quote:
Verder is Nederland een groot drugsland. Dat is wat alle buitenlanders denken en waarom sommige buitenlanders met kinderen zelfs Amsterdam mijden als transfer naar een ander land. Zelf meegemaakt dat een moeder met kinderen uit Amerika (jongens waren 19 en 19) niet via Amsterdam vlogen omdat daar te veel drugs zouden zijn en andere verleidingen en daarom maar via Johannesburg waren gevlogen (was richting Tanzania). Toen ik zei dat ze misschien haar kinderen wat beter moest vertrouwen kreeg ik zo'n domme blik mijn kant op
This is where you lost me..... Alle buitenlanders . Dat er coffeeshops zijn weten ze wel maar mensen met enige realiteitszin hebben allang van vrienden die de tulpen en molens gingen bekijken gehoord dat het allemaal best wel meevalt. En dat verhaal van omvliegen om een luchthaven te mijdden.... ach ja domme mensen heb je overal.
quote:
Of je nou een fooi geeft of een algeheel hoger bedrag betaalt (een 'fixed price'), wat maakt dat nou uit? Mensen in de horeca daar die leven nu eenmaal voor een deel voor fooien en een aantal doet echt hun stinkende best om jou goed te bedienen. Het is prestatiegericht. Bovendien kun je zelf aangeven hoeveel fooi je wilt geven (of geen).

Moet je niet ineens de hele maatschappij er bij gaan halen om jouw afkeer voor fooien te 'rechtvaardigen'.
Dat maakt wel degelijk uit want Ali met de kromme rug krijgt systematisch minder fooien als Kimberly met het blonde haar en de "big knockers". Terwijl ze hetzelfde werk doen en even hard werken.
Dan kan je er tegen in gaan met ja maar dat hangt af van de klant... etc. Maar uit onderzoek blijkt dat knappere mensen gewoon meer fooi krijgen. Dat is dus oneerlijk.

Alle lonen in de Horeca zijn daar op gebaseerd dus dat is wel degelijk een groot deel van de maatschappij. Ik heb geen afkeer van fooien en geef ze over het algemeen vrij vaak. Gelukkig in de meeste Europese landen word het ook als iets vreemds gezien om een fooi te geven is mijn ervaring. Maar het feit dat een loon in de US bestaat uit een fooien gedeelte is gewoon triest. Bereken dat door in de lonen en stap af van het fooien systeem. Het is eerlijker en je weet waar je aan toe bent aan het eind van de maand.

*toevoeging is allemaal wel een beetje offtopic maar ik ergerde me aan het feit dat iemand opmerkingen maakt over de "gierigheid" van Nederlanders gebaseerd op een achterhaald ouderwets Fooien systeem wat in mijn ogen denigrerend is en in een sociale maatschappij overbodig zou moeten zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Buschetta op 03-06-2007 15:21:35 ]
pi_50061436
Een equadoriaanse huisgenoot tijdens m'n stage in Finland (hij is nog nooit in NL geweest)
- we lopen op klopen
- we zijn continu stoned
- er zijn geen meiden boven de 14 die nog maagd zijn

Met hem trouwens wel eens een discussie gehad of het nu wel of niet betekend dat een vrouw sex wil als ze met een fles wijn bij je op bezoek komt.. In equador wel, maar volgens mij in NL toch echt niet (of mis ik iets?), wie weet hoe dit zit in andere landen?
  zondag 3 juni 2007 @ 15:23:18 #56
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50061549
quote:
[b]Op zondag 3 juni 2007 15:18
Met hem trouwens wel eens een discussie gehad of het nu wel of niet betekend dat een vrouw sex wil als ze met een fles wijn bij je op bezoek komt.. In equador wel, maar volgens mij in NL toch echt niet (of mis ik iets?), wie weet hoe dit zit in andere landen?
Al die jaren sex misgelopen zie ik hehe,

Mij werd ooit gevraagd of ik in een molen woonde. En pas later had ik door dat het een serieuze vraag was.

zondag 3 juni 2007 @ 17:53:28 #57
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_50065556
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:57 schreef Giraffe het volgende:
[afbeelding]
Iemand deze gelezen?

Het gaf mij een erg gemengd beeld van Nederland, maar een vriend van me werd er erg trots van op NL.
Pure humor. Zelf helemaal gelezen. Heb het boek al meerdere keren aan mensen cadeau gegeven.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  zondag 3 juni 2007 @ 17:55:39 #58
164682 Hakmet
Leuk he O+
pi_50065620
Jullie hebben altijd lol met bier
hoi
  zondag 3 juni 2007 @ 17:57:17 #59
165512 MASD
Music is dead.
pi_50065666
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:55 schreef Hakmet het volgende:
Jullie hebben altijd lol met bier
oh ja bier en frituur word hier echt overgewaardeert
Long live music.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:02:36 #60
164682 Hakmet
Leuk he O+
pi_50065813
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:57 schreef MASD het volgende:

[..]

oh ja bier en frituur word hier echt overgewaardeert
De snacks doen het wel goed.

Bitterballen,kroketten en ga zo maar door

KAASSOUFLES!!!
hoi
pi_50065838
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:57 schreef Giraffe het volgende:
[afbeelding]
Iemand deze gelezen?

Het gaf mij een erg gemengd beeld van Nederland, maar een vriend van me werd er erg trots van op NL.
Dat heb ik hier liggen

- nederlands geven altijd 1 koekje per kopje koffie, 1 maar !
  zondag 3 juni 2007 @ 18:13:55 #62
133435 DropjesLover
Shit Happens
pi_50066169
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:03 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

[..]

Dat heb ik hier liggen

- nederlands geven altijd 1 koekje per kopje koffie, 1 maar !
ik zet dan gewoon een zak/pak met knabbels (koekjes/dropjes/chocola) op tafel, met pak wat je wil. maar in mijn ogen is het bijv ook redelijk onbeleefd om ergens op de koffie te gaan en bij t eerste kopje alle koekjes al op te eten... en veel mensen geven een koekje bij de koffie, als ze dr nog eentje willen moeten de gasten er om vragen of (als ze op tafel staan) gewoon pakken...

maar sowieso vind ik al die boekjes over "de inwonders van land X, gewoontes en cultuur" vaak wel heeeel erg statisch/hard op papier staan. alsof niemand gezellig wil/kan zijn...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_50066271
kijk ook eens de 2 programmadelen van de VPRO thema-avond 'Niet van hier'
http://www.vpro.nl/programma/nietvanhier/
Erg interessant .
bye
pi_50066896
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:13 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

maar sowieso vind ik al die boekjes over "de inwonders van land X, gewoontes en cultuur" vaak wel heeeel erg statisch/hard op papier staan. alsof niemand gezellig wil/kan zijn...
Het kan wel zo zijn dat het statisch en hard is, maar het is toch de algemene strekking geworden. Niet alle gezinnen zijn natuurlijk zo, maar schijnbaar maken die kenmerken toch typerend "Nederlands".

Een ander (persoonlijk) voorbeeldje is als je op bezoek komt bij een Nederlands gezin dat toevallig aan het eten is. De algemene strekking is toch:
1. Je komt ongelegen, dus ze vragen of je later komt.
2. Ze zuchten ff, maar wegsturen is zo onbeleefd, dus je mag wel even in de woonkamer wachten totdat het gezin klaar is met eten.

Dit beeld wordt trouwens ook door iemand anders in het filmpje wat Petre quotte bevestigd.
pi_50067332
Ik eet met mn gasten altijd alle koekjes op en iedereen mag mee eten
bij mn tantes en zo is dat wel anders
maar ja t geld niet voor alle nederlanders maar gemiddeld gezien
pi_50068168
quote:
  • The Netherlands is as flat as Kansas.
  • The Dutch are as blunt as New Yorkers.
  • Hollanders are more attractive than Californians, but they drive worse than Texans.
  • The food is like the Midwest, nothing to write home about.
  • They live in row houses like San Francisco.
  • Everything is as neat and proper as Maine.
  • Cloggies are the opposite pole from the big spenders in Las Vegas, but as festive as the people in New Orleans.
  • The weather is as wet as in Washington.
  • The Dutch people are as loyal as people in Montana, and complain like the people in Washington D.C.
  • Aldus een Amerikaanse.
    (blz 270 van The Undutchables, Fourth Edition, 2001)
    pi_50068453
    grote bek, arrogant (vooral als ze in groepen zijn), geen culinaire (zowel eten als drinken) kennis, lachwekkend Frans, geile vrouwen.
      zondag 3 juni 2007 @ 20:01:44 #68
    133435 DropjesLover
    Shit Happens
    pi_50069309
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 19:22 schreef Giraffe het volgende:

[..]

Aldus een Amerikaanse.
    (blz 270 van The Undutchables, Fourth Edition, 2001)
    en dat is allemaal ook wel zo, behalve dat van de slechte chauffeurs...
    pi_50069950
    Ik vind jullie toffe mensen! Jullie draaien tenminste niet rond de pot, zijn lekker rechtstreeks. Hier in Belgie kunnen ze daar wat van leren!

1 ding dat ik nog steeds niet begrijp is jullie keuken... Wat eten jullie op een ordinaire dag? Wat is de hollandse keuken? Toch niet altijd hutsepot?
      zondag 3 juni 2007 @ 20:34:49 #70
    133435 DropjesLover
    Shit Happens
    pi_50070285
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 20:23 schreef katerwater het volgende:
    Ik vind jullie toffe mensen! Jullie draaien tenminste niet rond de pot, zijn lekker rechtstreeks. Hier in Belgie kunnen ze daar wat van leren!

1 ding dat ik nog steeds niet begrijp is jullie keuken... Wat eten jullie op een ordinaire dag? Wat is de hollandse keuken? Toch niet altijd hutsepot?
    klassiek zou dat zijn aardappeltjes groenten vlees (met wat jus)
    maar tegenwoordig ook al wat normaler is, zijn makkelijke gerechten als nasi/bami of macaroni...

wat eten jullie over de grens dan op een normale dag?
    pi_50070328
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 20:23 schreef katerwater het volgende:

Hollandse Keuken is gaaf man Heel veel Indonesische invloeden. Eigenlijk een mengelmoes van van alles, je ziet wel veel pasta en pizza bij een gemiddeld Nederlands gezin Maar vaak gewoon stukje vlees, aardappelen, groente en sla met een beetje saus
    pi_50070446
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 15:14 schreef Buschetta het volgende:

[..]

De realiteit is anders helaas.
    Als je kind kanker krijgt o.i.d dan stapelen de rekeningen zich op. Heel anders als in Nederland hoor.
    Medicijnen zijn dan ook belachelijk duur.
    Kan wel een hoop linkjes gaan aanhalen met schrijnende verhalen. Maar google maar een beetje en lees die verhalen maar.

Het zijn geen vooroordelen... slechts de feiten. Heb zelf in het ziekenhuis in de U.S gelegen een aantal dagen. En dan leer je een hoop hoor. Laatst nog die film van Michael Moore gezien, zou je ook moeten doen. (Ja hij overdrijft een aantal dingen maar het beeld word duidelijk)
    En ja het nieuwe zorgsysteem is erg slecht en hopelijk passen ze het aan.
    Dat klopt dan weer wel, maar in Nederland is het systeem pas geleden ook nog op de schop gegaan dus ik ben benieuwd hoe het daar verder gaat
    quote:
    This is where you lost me..... Alle buitenlanders . Dat er coffeeshops zijn weten ze wel maar mensen met enige realiteitszin hebben allang van vrienden die de tulpen en molens gingen bekijken gehoord dat het allemaal best wel meevalt. En dat verhaal van omvliegen om een luchthaven te mijdden.... ach ja domme mensen heb je overal.
    Mja je snapt dat ik niet generaliseer maar de 'overgrote meerderheid' van de mensen buiten Nederland en zeker bij ons in Zuid-Amerika denkt dat Nederland een groot drugsland is Ook al mogen wij eigenlijk nergens over klagen .

Michael Moore vind ik maar een eenzijdige zak die gewoon de excessen eruit haalt en het laat zien alsof het totaal normaal is. In Nederland kun je ook wel een documentaire maken over dat iedereen blowt en pillen slikt
    pi_50070515
    @katerwater:
    Knorr wereldgerechten
    Shoarma af en toe.
    Patat met bitterballen/frikadellen/kroketten/kaassoufflé.
    Gekookte/Gebakken aardappelen, <insert groente>,vlees van gehaktballen of schnitzels tot biefstuk.
    Rijst met een breed assortiment van sauzen.
    Soms weleens pannenkoeken, poffertjes
    Pizza
    Wij eten thuis weinig vis, hooguit een paar keer kibbeling. (zalm of tonijn is trouwens ook wel lekker)
    pi_50070753
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 20:43 schreef Giraffe het volgende:
    @katerwater:
    Knorr wereldgerechten (internationale keuken)
    Shoarma af en toe. (turks)
    Patat met bitterballen/frikadellen/kroketten/kaassoufflé.
    Gekookte/Gebakken aardappelen, <insert groente>,vlees van gehaktballen of schnitzels(duits) tot biefstuk.
    Rijst met een breed assortiment van sauzen. (aziatisch)
    Soms weleens pannenkoeken, poffertjes
    Pizza (italiano)
    Wij eten thuis weinig vis, hooguit een paar keer kibbeling. (zalm of tonijn is trouwens ook wel lekker)
    Het is een mix van alles en nog wat: dus geen typische regionale keuken
      zondag 3 juni 2007 @ 21:00:09 #75
    133435 DropjesLover
    Shit Happens
    pi_50071063
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 20:49 schreef katerwater het volgende:

[..]

Het is een mix van alles en nog wat: dus geen typische regionale keuken
    nou, aardappelen-vlees-groenten is redelijk nederlands, en pannenkoeken/poffertjes zijn 100% nederlands (stamt uit de middeleeuwen, ver voor de komst van de aardappel)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')