abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54713853
quote:
Gepubliceerd: 15 november 2007 15:29 | Gewijzigd: 15 november 2007 15:44

Door onze redacteur Dirk Vlasblom

Na de wedstrijd Jong Oranje - Jong Marokko, afgelopen mei in Tilburg, bestormden tientallen Marokkaanse jongeren het veld.
(Foto WFA) Rotterdam, 15 nov. Hoe handhaaft een puber van Marokkaanse afkomst zich onder leeftijdgenoten in Amsterdam Slotervaart? Door ‘kapot moeilijk’ te doen – straattaal voor enorm stoer gedrag. Soms is dat gedrag strafbaar – diefstal, geweldpleging –, soms geeft het ‘alleen’ overlast: uitdagend rondhangen voor winkels en zo klanten afschrikken, passanten intimideren, politieagenten provoceren, vuilbekken naar ‘Hollandse’ meiden.

Kapot moeilijk is de titel van het proefschrift waarop criminoloog Jan Dirk de Jong vandaag promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. De ondertitel luidt Een etnografisch onderzoek naar opvallend delinquent groepsgedrag van ‘Marokkaanse’ jongens. Marokkaans tussen aanhalingstekens, want de hoofdrolspelers hebben Marokkaanse ouders, maar zijn opgegroeid in Nederland. Dat deze ‘Mokro’s’ zich in groepsverband uitdagend en agressief gedragen, schrijft De Jong, ligt niet aan hun Marokkaanse afkomst, maar aan de groepsdynamiek die hoort bij straatcultuur. En die werkt hetzelfde in alle stedelijke getto’s waar jongeren hun heil zoeken op straat en zijn aangewezen op elkaar.

Delinquent groepsgedrag van Marokkaanse jongens is door sociale wetenschappers wel verklaard uit hun culturele achtergrond. Dat gedrag zou voortkomen uit de vechtersmentaliteit die heerst in het Rifgebergte in Noord-Marokko. ‘Kapot moeilijk’ doen zou hun versie zijn van traditionele ‘eergevoeligheid’ en ‘krijgshaftigheid’. Dat Marokkaanse jongeren misdrijven tegenover de politie glashard ontkennen, tegen alle bewijs in, zou passen in een ‘schaamtecultuur’. Hun weerspannigheid zou zijn terug te voeren op het wantrouwen dat Berbers in Marokko vanouds koesteren tegen autoriteiten.

De Jong deed drie jaar onderzoek onder Marokkaanse straatjeugd in Overtoomse Veld, een buurt van Slotervaart, waar Marokkanen in de meerderheid zijn. Hij wist met vallen en opstaan hun vertrouwen te winnen. En hij ontdekte, eerst door interviews, later door mee te doen met het gezamenlijk ‘chillen’ op straat, dat deze jongens zich onder grote groepsdruk misdragen.

Geen netwerk

De straatgroep is het sociale verband waarop Marokkaanse straatjongens zijn aangewezen. Daarbuiten hebben zij geen netwerk en voelen ze zich uitgesloten (‘we zijn toch kut-Marokkanen’; ‘we krijgen toch geen stageplaats of werk’). In een straatgroep leren zij de waarden van de dominante samenleving neutraliseren (‘wie zijn zij nou helemaal?’) en maken ze zich alternatieve waarden eigen: autonomie, mannelijkheid, solidariteit en bevrediging van hun behoefte aan vertier en opwinding. Ze doen hun best om binnen de groep een reputatie op te bouwen met 'werken’ (stelen) en 'beuken’ (vechten).

Blijft de vraag waarom juist Marokkaanse jongeren opgesloten raken in deze straatcultuur. De Jong, in een telefonische toelichting daags voor zijn promotie: „Turkse, Surinaamse en Chinese migranten hebben een ondernemings- en verenigingscultuur. Zij hebben kleine zaakjes, clubs en moskeeën met jongerencentra. Jongens uit die kring hoeven niet op straat hun behoeften te bevredigen. Dat doen die gemeenschappen zelf. Er is werkverschaffing – je kunt bij oom Gümüs in de zaak gaan – er is opvang voor de jeugd, er is sport. Er is dus voortdurend begeleiding. Ook in die kringen zijn problemen, maar geen grote groepen onbegeleide jongeren die we tegenkomen in de publieke ruimte, in de bioscopen, in de tram, en van wie we last hebben. De Marokkanen in Nederland zijn als los zand. De oude dorpsverbanden zijn uit elkaar gevallen en er is geen gemeenschap ontstaan.”

De Jong heeft twee suggesties voor de politiek. „Je moet er niet steeds op hameren dat ze typisch Marokkaans gedrag vertonen, want zo sluit je hen juist op in hun straatcultuur. Dan maken meer jongens hun school niet af en komen er meer terecht in het criminele circuit. Verder moet je aan de voorkant van het probleem werken, niet aan de achterkant. Je moet hen niet van de straat lokken met aanbiedingen. Als ze er uitgaan, doen ze dat uit zichzelf, niet omdat een jongerenwerker dat vraagt. Hou ze goed in de gaten en pak ze aan als ze over de schreef gaan en er strafrechtelijke gronden zijn om dat te doen. En zorg dat komende generaties anders opgroeien. Dat ze wel hun behoeften kunnen bevredigen, maar begeleid, zodat er geen straatcultuur ontstaat waarin vooral het recht van de sterkste geldt.”
Een ticket zou een oplossing kunnen zijn

bron: NRC
  maandag 19 november 2007 @ 12:28:17 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54713993
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:21 schreef Binnenlander het volgende:

[..]

Jazeker. Maar dan ben ik er ook voor om iedere andere probleemjongere het land uit te zetten.
pi_54714008
nieuws van 15 november .. al 4 dagen laat
nieuws over tilburg is al een halve jaar laat.

je wilt gewoon bashen daarom plaats je deze topic
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_54714032
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:28 schreef Meki het volgende:

je wilt gewoon bashen daarom plaats je deze topic
Net zoals jij met je reply?
pi_54714035
Ach, uitzetten is ook weer lastig. Maar een mooi detentiekampje waar ze minimaal een jaar of 5 moeten blijven lijkt me wel wat.
pi_54714096
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:29 schreef N.icka het volgende:

[..]

Net zoals jij met je reply?
Nee TS is begonnen met een enkeltje vliegticket
  maandag 19 november 2007 @ 12:32:55 #7
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54714110
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:21 schreef Binnenlander het volgende:

[..]

Datgene dat jij hier vetdrukt, is juist niet de conclusie uit het proefschrift waar het artikel over gaat. Die onderzoeker zegt juist dat het niet ligt aan de afkomst, maar aan de straatcultuur hier in Nederland.
quote:
Dat deze ‘Mokro’s’ zich in groepsverband uitdagend en agressief gedragen, schrijft De Jong, ligt niet aan hun Marokkaanse afkomst, maar aan de groepsdynamiek die hoort bij straatcultuur. En die werkt hetzelfde in alle stedelijke getto’s waar jongeren hun heil zoeken op straat en zijn aangewezen op elkaar.
Dus niet het terugsturen is de oplossing, want dat kan niet eens, aangezien het vaak gaat om jongeren met een enkel Nederlands paspoort. De conclusie uit dit onderzoek zou moeten zijn, dat je de straatcultuur probeert te breken.
  maandag 19 november 2007 @ 12:33:24 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_54714121
We schijnen te vergeten dat veel van deze jongeren gewoon Nederlands staatburger zijn. En dus niet uitgezet kunnen worden. Intern zal er dus naar een oplossing moeten worden gezocht.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_54714161
Allochtonen worden niet erkent als Nederlanders. en daarom roept iedereen eruit met die gasten.

Terwijl het wel Nederlanders zijn
  maandag 19 november 2007 @ 12:36:58 #10
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54714204
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:35 schreef Meki het volgende:
Allochtonen worden niet erkent als Nederlanders. en daarom roept iedereen eruit met die gasten.

Als het Nederlanders zijn, waarom vallen ze dan zo op?

Als ik in Sydney woon pikt geen Aussie me eruit hoor...
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_54714244
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:36 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Als het Nederlanders zijn, waarom vallen ze dan zo op?

Als ik in Sydney woon pikt geen Aussie me eruit hoor...
Wie vallen er zo op.
Wij valllen helemaal niet op
  maandag 19 november 2007 @ 12:39:12 #12
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_54714264
komop; we importeren een stukje rifgebergte in Nederland.

Wie belt Femke even.
  maandag 19 november 2007 @ 12:39:16 #13
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54714267
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:33 schreef Megumi het volgende:
We schijnen te vergeten dat veel van deze jongeren gewoon Nederlands staatburger zijn. En dus niet uitgezet kunnen worden. Intern zal er dus naar een oplossing moeten worden gezocht.
Dat dus. En het feit dat het verlangen er is vind ik al triest genoeg.
  maandag 19 november 2007 @ 12:39:27 #14
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_54714269
Leuke ad hieronder

Een heropvoedingskamp voor zowel ouders als kinderen zou niet misstaan.

Eigenlijk spreekt die vent zich tegen. Eerst zegt ie dat het criminele gedrag niet komt omdat het marokkanen zijn, maar het aan de nederlandse samenleving ligt.
Daarna noemt ie de cultuur in het rifgebergte dat ze hier naartoe nemen en gewoon verdommen om zich normaal te gedragen.
Wél cultuurgebonden dus. En we zitten nu wel wat generaties verder van in nederland geboren mensen die weer kinderen krijgen. Die weten toch ook inmiddels wel beter en kunnen die kinderen dan toch iets meegeven?
Ik denk dat dit probleem nooit opgelost wordt.
  maandag 19 november 2007 @ 12:39:32 #15
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_54714270
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:38 schreef Meki het volgende:

[..]

Wie vallen er zo op.
alleen die geur he
  maandag 19 november 2007 @ 12:40:28 #16
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54714295
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:38 schreef Meki het volgende:

[..]

Wie vallen er zo op.
Ik zie anders geen "Nederlandse jeugd maakt wijk in Sydney onveilig" .
Get woke, go broke!
pi_54714339
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nou
In Polen heeft een Nederlander een aanslag gepleegd op onschuldige polen.
In Antwerpen heeft een Nederlander een mevrouw vermoord
in Belgie heeft een Nederlander een belg met een zaag vermoord

Dit is nieuws van 2 dagen geleden
  maandag 19 november 2007 @ 12:43:44 #18
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_54714385
[img]allyoucanupload.webshots.com/v/2004213365892145053]

maandag 19 november 2007 @ 12:46:09 #19
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54714438
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:41 schreef Meki het volgende:

[..]

Nou

In Polen werd die zwarte Nederlander aangevallen omdat ie Zwart was, maar dat keur jij nu dus goed. Hmmmzzz, zeker geen Marokkaan he? Klote negers altijd .
Get woke, go broke!
  maandag 19 november 2007 @ 12:46:43 #20
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_54714455
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:28 schreef Meki het volgende:

je wilt gewoon bashen daarom plaats je deze dit topic
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  maandag 19 november 2007 @ 12:46:49 #21
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54714461
Zoals de schrijver van het stuk al zegt, het is een jeugdcultuur wanneer jongeren op elkaar aangewezen zijn op straat, groepsgedrag dus.

Het is dus een nederlands probleem, en nederland zal hun kinderen eens wat meer aan het hoor moeten meesleuren.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  maandag 19 november 2007 @ 12:47:11 #22
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54714471
Maar dat gebeurd toch niet want gezinnen hebben het te druk met werken.
  maandag 19 november 2007 @ 12:47:43 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_54714486
quote:

[..]

Nou

Daar heb je als je in Slotervaart woont geen last van.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_54714489
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Het is ook 1 op 1 vergelijkbaar

En btw Australië is een angel-saksisch land dus er zijn minder cultuurbotsingen...
pi_54714514
quote:

[..]

Nou

Er is verschil tussen incidenteel en structureel.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 19 november 2007 @ 12:49:14 #26
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54714529
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:47 schreef Pulu het volgende:

[..]

Het is ook 1 op 1 vergelijkbaar

En btw Australië is een angel-saksisch land dus er zijn minder cultuurbotsingen...
Goh, misschien moet je dan eens naar een land gaan waar je eigen cultuur gewoon inpast? Of je past je evengoed gewoon. Altijd maar die slappe kutsmoesjes.

Aanpassen, het is niet moeilijk...
Get woke, go broke!
pi_54714578
Ik begrijp nooit waarom Meki met bepaalde posters en bepaalde posters met Meki in discussie gaan...enige wat jullie doen, is proberen elkaar te bashen/af te troeven door constant met voorbeelden te strooien...

"Groen"
"Geel"
"Paars"
"Rood"
"Blauw"
"Wit"
"Zwart"
"Grijs"

Zo gaat het elk topic steeds onder een nieuw item...
pi_54714580
quote:

Het zijn geen Nederlanders en ze doen ook totaal geen moeite om er één te worden. Ze moeten eerst maar eens de Nederlandse normen en waarden respecteren.
pi_54714581
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:46 schreef BaajGuardian het volgende:
Zoals de schrijver van het stuk al zegt, het is een jeugdcultuur wanneer jongeren op elkaar aangewezen zijn op straat, groepsgedrag dus.

Het is dus een nederlands probleem, en nederland zal hun kinderen eens wat meer aan het hoor moeten meesleuren.
Het is een Nederlands probleem waarbij de oplossing gezocht moet worden in een andere manier van opvoeding en opgroeien.
En blijvende aanwas van jongeren in deze straatcultuur moet doorbroken worden.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 19 november 2007 @ 13:09:55 #30
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54714934
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:51 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het is een Nederlands probleem waarbij de oplossing gezocht moet worden in een andere manier van opvoeding en opgroeien.
En blijvende aanwas van jongeren in deze straatcultuur moet doorbroken worden.
Ik ben dan geneigd te gaan voor de ouderwetse manier, hoewel het in vergelijking met nu niet zo vrij was (als je snoepjes blijft geven aan een kind wil het ook geen groenten meer, beetje doorgeschoten dus) was het wel respectabel. Mensen zeiden nog u tegen ouderen en konden opklimmen in eerbaar respect, nu vinden de meeste kinderen hun ouders maar lastposten die hun beletten.
Klein voorbeeldje maar.

Ik houd niet van upward balancing, oftewel dieper het doolhof in gaan vanwege conformismen.
Als we de wereld willen behouden zullen we moeten gaan nadenken over wat nu belangrijker is voor de samenleving, de wereldmarkt of de mens.
  maandag 19 november 2007 @ 13:23:41 #31
154676 AcidBurner
Beyond the Sun
pi_54715220
Effie offtopic : Ik stond deze morgen om 7.15 te wachten op mijn treintje... zitten daar zo 3 kleine marokkaantjes van 11-12 (zeker niet ouder) ...zijn ze in team-verband - eentje de blaadjes - eentje de tabak en eentje de blok hasj... een dikke toeter aan het rollen.... ik heb me kapot gelachen!!! Zo van die kinderen die al aan de drugs zitten.... te triest gewoon... en dan klagen dat ze geen werk vinden later LOOOOOOOOOOL! Was in belgie
  maandag 19 november 2007 @ 13:25:29 #32
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54715257
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:23 schreef AcidBurner het volgende:
Effie offtopic : Ik stond deze morgen om 7.15 te wachten op mijn treintje... zitten daar zo 3 kleine marokkaantjes van 11-12 (zeker niet ouder) ...zijn ze in team-verband - eentje de blaadjes - eentje de tabak en eentje de blok hasj... een dikke toeter aan het rollen.... ik heb me kapot gelachen!!! Zo van die kinderen die al aan de drugs zitten.... te triest gewoon... en dan klagen dat ze geen werk vinden later LOOOOOOOOOOL! Was in belgie
Die samenwerking!
pi_54715261
quote:

Als het ze uitkomt zijn ze Nederlander. Als je het ze vraagt zullen ze zeggen dat ze Marokkaan zijn.

Stelletje opportunisten .
pi_54715471
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:25 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Als het ze uitkomt zijn ze Nederlander. Als je het ze vraagt zullen ze zeggen dat ze Marokkaan zijn.

Stelletje opportunisten .
Inderdaad, voor een uitkering houden ze hun grijpgrage handjes wel op.
pi_54715485
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:49 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Goh, misschien moet je dan eens naar een land gaan waar je eigen cultuur gewoon inpast? Of je past je evengoed gewoon. Altijd maar die slappe kutsmoesjes.

Aanpassen, het is niet moeilijk...
Kom op zeg...je quote Oscar Wilde, maar je doet je intelligentie geen eer aan....aanpassen is niet moeilijk voor iemand vanuit jouw/mijn startpositie....dat is geen smoes maar een verklaring...

Disclaimer: dit heeft verder geen betrekking op de inhoud van de openingtopic maar meer een reactie op Heatwave
  maandag 19 november 2007 @ 13:38:15 #36
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54715513
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:36 schreef Pulu het volgende:

[..]

Kom op zeg...je quote Oscar Wilde, maar je doet je intelligentie geen eer aan....aanpassen is niet moeilijk voor iemand vanuit jouw/mijn startpositie....dat is geen smoes maar een verklaring...

Disclaimer: dit heeft verder geen betrekking op de inhoud van de openingtopic maar meer een reactie op Heatwave
En dan mij aanvallen op intelligentie, Oscar Wilde en commentaar op rap geven, 1+1 ook lastig voor je? .

Aanpassen voor iemand die hier geboren is en hier zijn hele leven woont is nog veel makkelijker dan bijv voor mij in Australie ook al is de cultuur hetzelfde. Klaar.
Get woke, go broke!
  FOK!Fotograaf maandag 19 november 2007 @ 13:39:06 #37
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54715531
Mja, wel weer zinnig onderzoek. Wat ik me dan afvraag, is of er dan geen enkel waardenstelsel bij die knulletjes wordt meegegeven door ouders? Groepsdruk is alleen voor degenen die er vatbaar voor zijn. Het blijft uiteindelijk toch een vrije keuze of je overlast (of erger) veroorzaakt. Er zijn genoeg uitwegen en ondersteuning om een baan te krijgen etc. Er moet echter wel enige wil zijn. Die ruggengraat moet je krijgen in je opvoeding volgens mij, dus daar zit ook een component die zeker een grote factor speelt.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_54715576
eh wit zwart rood of groen kan me niet schelen, elk een die zich niet weet te gedragen in deze maatschappij moet men flink aanpakken!
Simpel zat!

Lees dit:
Start campagne tegen wapengebruik onder jongeren
19 november 2007, 12:42 (2 reacties)

BUNNIK (ANP) - In een discotheek in Bunnik is maandag een campagne begonnen om het wapengebruik onder jongeren terug te dringen. Jongeren die een wapen dragen, doen dat vooral omdat ze zich daarmee veiliger voelen.

Volgens het ministerie van Justitie leidt het dragen van een wapen eerder tot onveilige situaties.
*ach meen je niet?*

,,Een wapen biedt dan schijnveiligheid'', aldus het departement. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren vooral in de horeca en op school het slachtoffer worden van wapenbezit. Om een tegengeluid te laten horen, gaf minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie samen met BNN-presentator Filemon Wesselink en andere jongeren in Discotheek Brothers het startsein voor de campagne ' Ik draag geen wapen'.

Boksbeugel

De actie is gericht op jongeren van vijftien tot twintig jaar en duurt tot januari 2008. Uit een veiligheidsmonitor in het voortgezet onderwijs blijkt dat ruim 10 procent van de leerlingen ziet dat leerlingen in hun klas wel eens een wapen bij zich hebben. Ongeveer 5 procent van de leerlingen geeft toe zelf wel eens een wapen mee naar school te nemen. Circa 20 procent van de jongeren neemt soms een wapen mee in het uitgaansleven.

Wapens komen dan in allerlei vormen en maten voor: van een mes, boksbeugel tot aan een honkbalknuppel, maar ook spuitbusjes deodorant, nagelvijltjes en zelfs sleutelbossen kunnen dienst doen als wapen.

Verdomme pak ze flink aan, iedereen moet aangepakt worden als men wapens bezit simpel zat, deed men vroeger wel waarom nu dan niet meer
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54715637
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:41 schreef zhe-devilll het volgende:
eh wit zwart rood of groen kan me niet schelen, elk een die zich niet weet te gedragen in deze maatschappij moet men flink aanpakken!
Simpel zat!

Lees dit:
Start campagne tegen wapengebruik onder jongeren
19 november 2007, 12:42 (2 reacties)

BUNNIK (ANP) - In een discotheek in Bunnik is maandag een campagne begonnen om het wapengebruik onder jongeren terug te dringen. Jongeren die een wapen dragen, doen dat vooral omdat ze zich daarmee veiliger voelen.

Volgens het ministerie van Justitie leidt het dragen van een wapen eerder tot onveilige situaties.
*ach meen je niet?*

,,Een wapen biedt dan schijnveiligheid'', aldus het departement. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren vooral in de horeca en op school het slachtoffer worden van wapenbezit. Om een tegengeluid te laten horen, gaf minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie samen met BNN-presentator Filemon Wesselink en andere jongeren in Discotheek Brothers het startsein voor de campagne ' Ik draag geen wapen'.

Boksbeugel

De actie is gericht op jongeren van vijftien tot twintig jaar en duurt tot januari 2008. Uit een veiligheidsmonitor in het voortgezet onderwijs blijkt dat ruim 10 procent van de leerlingen ziet dat leerlingen in hun klas wel eens een wapen bij zich hebben. Ongeveer 5 procent van de leerlingen geeft toe zelf wel eens een wapen mee naar school te nemen. Circa 20 procent van de jongeren neemt soms een wapen mee in het uitgaansleven.

Wapens komen dan in allerlei vormen en maten voor: van een mes, boksbeugel tot aan een honkbalknuppel, maar ook spuitbusjes deodorant, nagelvijltjes en zelfs sleutelbossen kunnen dienst doen als wapen.

Verdomme pak ze flink aan, iedereen moet aangepakt worden als men wapens bezit simpel zat, deed men vroeger wel waarom nu dan niet meer
Spuitbussen deodorant, nagelvijlen en sleutelbossen wapens?
  maandag 19 november 2007 @ 13:44:05 #40
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54715640
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:41 schreef zhe-devilll het volgende:
Simpel zat!
Dat dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')