abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54896973
quote:
Op woensdag 28 november 2007 16:39 schreef Ticker het volgende:

Dingen die niet goed verklaard kunnen worden staan over het algemeen niet op de voorpagina van de krant of een wetenschappelijke pagina. Die laten we liever links liggen totdat we er een theorie over hebben.
Ik zie in mijn dagelijks leven als "onderzoeker" heel veel zaken die we niet kunnen verklaren en waar nog geen theorie over is. Da's allemaal veel interessanter dan zaken waar we al wel verklaringen voor hebben. Artikelen waar nieuwe, onverklaarde fenomenen in worden behandelt zijn het interessantst.

Ik denk dat dit ook een beetje een flauwekul uitspraak is. En ik denk ook dat ik weet waar dit vandaan komt. Dergelijke uitspraken worden, denk ik dan, gebaseerd op wat de media voorschotelt. Heb jij ervaring met onderzoek doen op een universiteit? Heb je contact gehad met vakgroepen? Jij zult dit misschien elitaire vragen vinden, maar ik wil duidelijk maken dat deze uitspraken van je kant noch wal slaan. Wetenschap draait juist om het verklaren van onbekende fenomenen.
pi_54897186
quote:
Op woensdag 28 november 2007 15:53 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

...en wat de tv je verteld vriend.
Kijk, daar heeft Baaj wel een punt. Ik lees op Fok heel vaak uitspraken van mensen over wetenschap. Wetenschap is star, niet open voor nieuwe ideeën etc. Waar halen ze dat vandaan? Uit de Kijk, kranten, popi-jopi boeken... dan zeg ik: praat es met iemand die er echt midden in zit. De media brengt vaak een vertekend beeld van wetenschap. Rudeonline, onze oude WFL-vriend, baseerde zijn ideeën op een artikeltje uit de Kijk waar tenenkrommende flauwekul in stond.

Starheid wordt vaak verward met een kritische blik. Ja, als er iemand binnen komt wandelen bij ons op de universiteit met de mededeling dat die en die theorie niet klopt ( en dat gebeurt wel es ), dan staan de heren professoren niet gelijk te springen. Ten eerste omdat ze het druk hebben. En ten tweede omdat de ervaring leert dat het 9 van de 10 keer gebaseerd is op hele simpelde denkfouten, die je soms zelfs thuis kunt nameten.

Wat een heel belangrijk iets is wat school je leert, is nauwkeurig zijn. Analytisch denken. Of je daarna moeilijk in staat bent om buiten de gevestigde theorie te kijken, is je eigen keuze. Niet die van school. Ik denk dat mensen die zoveel kritiek leveren op het educatiesysteem als zijnde star zelf geestelijk niet in staat zijn om het op een succesvolle manier af te ronden. Da's makkelijk kritiek geven,denk ik dan.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:13:46 #53
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54897516
Je moet dan ook je vondsten uitdiepen, ik verdiep me dan ook altijd in waar ik naar zoek, en doe ik dat niet dan heb ik het al gedaan. Waar sommige mensen hun tijd steken in uitgaan en zichzelf bezatten doe ik dat met de oude geschiedenis bestuderen en ontleden.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:17:30 #54
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54897625
Haushofer, het huidige leermateriaal is relatief gezien zoals ik eens zei en nu zal quoten indoctrinatie ter bevordering van de industriële maatschappij met een piramide systeem van gewone man tot directeur tot corporatie tot bank.
"taught to fit in, not beyond"

Ik kan het dan ook niet als iets absoluuts zien, ik vind het te makkelijk te stellen dat iemand die kritiek levert op het educatiesysteem als zijnde niet in staat is het af te ronden, het heeft meer met prioriteiten en context te maken, en dat weet je zelf ook wel.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:30:12 #55
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_54898022
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:17 schreef BaajGuardian het volgende:
Haushofer, het huidige leermateriaal is relatief gezien zoals ik eens zei en nu zal quoten indoctrinatie ter bevordering van de industriële maatschappij met een piramide systeem van gewone man tot directeur tot corporatie tot bank.
Da's een conspiracy theorie, kun je die ook onderbouwen. Wie heeft hier baat bij?
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:36:18 #56
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54898160
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:30 schreef Pinobot het volgende:

[..]

Da's een conspiracy theorie, kun je die ook onderbouwen. Wie heeft hier baat bij?
Belachelijk, dat is een conspiracy theorie? Het is compleet na te trekken, als je dat al niet weet...
Wat doe jij dan de hele dag?
pi_54898338
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:17 schreef BaajGuardian het volgende:

Ik kan het dan ook niet als iets absoluuts zien, ik vind het te makkelijk te stellen dat iemand die kritiek levert op het educatiesysteem als zijnde niet in staat is het af te ronden, het heeft meer met prioriteiten en context te maken, en dat weet je zelf ook wel.
Wie spreekt er over absoluut? Ik zie het huidige onderwijssysteem als een toevoeging aan je geestelijke ontwikkeling. Het heeft zijn minpunten, dat ben ik met je eens. Maar dat heeft jouw methode, van "zelf op onderzoek gaan", ook. Er wordt te vaak beweerd dat je in het onderwijssysteem niet meer zelf leert nadenken. Dat is een belachelijk statement.
pi_54898347
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:36 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Belachelijk, dat is een conspiracy theorie? Het is compleet na te trekken, als je dat al niet weet...
Inderdaad, het mondeling examen Nederlands is een verkapte opleiding to bankier.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_54898389
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:13 schreef BaajGuardian het volgende:
Je moet dan ook je vondsten uitdiepen, ik verdiep me dan ook altijd in waar ik naar zoek, en doe ik dat niet dan heb ik het al gedaan. Waar sommige mensen hun tijd steken in uitgaan en zichzelf bezatten doe ik dat met de oude geschiedenis bestuderen en ontleden.
Wat dacht je nou, dat je daarin uniek bent? Ik ken zoveel mensen die in hun vrije tijd dingen bestuderen. Van geschiedenis en talen tot de bijbel. En iedereen doet dat op zijn eigen manier, met eigen materiaal. Je doet nou net alsof het zo bijzonder is dat je de locale bibliotheek hebt weten te vinden.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:46:38 #60
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54898423
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wie spreekt er over absoluut? Ik zie het huidige onderwijssysteem als een toevoeging aan je geestelijke ontwikkeling. Het heeft zijn minpunten, dat ben ik met je eens. Maar dat heeft jouw methode, van "zelf op onderzoek gaan", ook. Er wordt te vaak beweerd dat je in het onderwijssysteem niet meer zelf leert nadenken. Dat is een belachelijk statement.
Dat is de werkelijkheid als je het ontleed tot in de kansberekening van percentages mensen die voldoen aan het napraten van wat je aangeleerd wordt. Het is de formule voor het succes van die maatschappij en niets anders, iets anders zou namelijk een andere wereld tot gevolg hebben.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:47:35 #61
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54898462
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat dacht je nou, dat je daarin uniek bent? Ik ken zoveel mensen die in hun vrije tijd dingen bestuderen. Van geschiedenis en talen tot de bijbel. En iedereen doet dat op zijn eigen manier, met eigen materiaal. Je doet nou net alsof het zo bijzonder is dat je de locale bibliotheek hebt weten te vinden.
Dat is wat jij er in leest, ik leg nergens de nadruk op mezelf, ik zeg gewoon dat ik dat doe en dat dat mijn achtergrond is, ik niet zomaar uit mijn duim zit te lullen.
  woensdag 28 november 2007 @ 17:48:38 #62
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54898489
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:43 schreef Apropos het volgende:

[..]

Inderdaad, het mondeling examen Nederlands is een verkapte opleiding to bankier.
Ik heb het niet over praktijkonderwijs ik heb het over het basisonderwijs.
Wat met de paplepel wordt ingegoten.
Je wordt tot consument gemaakt, tot bijdrage leveraar aan het systeem.
En de hele maatschappelijke wereld draait daar in mee.
Alles wat normaal wordt geacht, omdat het is verteld dat dat normaal is.
pi_54898892
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:48 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Praktijkonderwijs Nederlandse literatuur? En kun je een concreet voorbeeld geven?
  woensdag 28 november 2007 @ 18:19:09 #64
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54899201
quote:
Op woensdag 28 november 2007 18:05 schreef Apropos het volgende:

[..]

Praktijkonderwijs Nederlandse literatuur? En kun je een concreet voorbeeld geven?
Dat doe je zelf al.
pi_54899236
quote:
Op woensdag 28 november 2007 18:19 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Dat doe je zelf al.
Niet waar!
  woensdag 28 november 2007 @ 18:27:55 #66
36311 Pinobot
pi_54899398
quote:
[..]
Tjonge wat een frustratie spreekt er uit jouw woorden.
De meeste mensen willen juist ergens bijhoren en een nuttige aanvulling zijn op de samenleving.
Voor mij zelf ligt 't iets anders, als kind zat ik op een Monessori-school, je mocht daar doen waar je zin in had, als je zin had om een week lang in de leeshoek een boek te lezen dan deed je dat gewoon, dit heeft mij echter geen goed gedaan.
pi_54899658
quote:

[..]

Slechte ervaringen op school?
pi_54913150
quote:
Op woensdag 28 november 2007 18:27 schreef Pinobot het volgende:

[..]

Tjonge wat een frustratie spreekt er uit jouw woorden.
De meeste mensen willen juist ergens bijhoren en een nuttige aanvulling zijn op de samenleving.
Voor mij zelf ligt 't iets anders, als kind zat ik op een Monessori-school, je mocht daar doen waar je zin in had, als je zin had om een week lang in de leeshoek een boek te lezen dan deed je dat gewoon, dit heeft mij echter geen goed gedaan.
Nee, da's erg naief inderdaad. Zelfs beginnende studenten zijn nog niet zelfstandig, hoe je dat van kinderen kunt verwachten is me een groot raadsel.
  donderdag 29 november 2007 @ 10:09:33 #69
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54913888
quote:

[..]

Alleen maar omdat je je gefrustreerd voelt omdat zo weinig mensen zich kunnen vinden in jouw wereldvisie betekend niet dat basisscholen trainingkampen zijn om de burgerij aan te vullen met kalme schaapachtige consumenten.

Ik weet niet wat voor basisscholen jij hebt aangedaan maar ik heb altijd geleerd kritisch en skeptisch te denken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 29 november 2007 @ 16:03:15 #70
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54921672
Mischien zijn kinderen ook wel nog niet oud genoeg om dingen werkelijk te leren als in begrijpen, kinderen praat je dingen aan, kinderen doorgronden materiaal niet voor hunzelf.
Daarnaast is het materiaal dat ze wordt aangepraat nogsteeds undebunked indoctrinatie.
pi_54921752
quote:
Op donderdag 29 november 2007 16:03 schreef BaajGuardian het volgende:
Mischien zijn kinderen ook wel nog niet oud genoeg om dingen werkelijk te leren als in begrijpen, kinderen praat je dingen aan, kinderen doorgronden materiaal niet voor hunzelf.
Daarnaast is het materiaal dat ze wordt aangepraat nogsteeds undebunked indoctrinatie.
"Undebunked indoctrinatie"? Kun je voorbeelden geven?
pi_54922908
quote:

[..]

Kan je daar een voorbeeld van geven?

Ik studeer zelf Onderwijskunde en ik ben het in zekere zin met je eens dat er bv. veel nadruk wordt gelegd op zaken als economie en management in het onderwijs (met name in het HBO, zo'n beetje 50% van de opleidingen bestaat hieruit). In het basisonderwijs zie ik het niet zo duidelijk terug..

Ik denk overigens niet dat iemand bewust het onderwijssysteem zo heeft opgezet om ons te indoctrineren. Ik heb onderwijsgeschiedenis gehad en ik kan je vertellen dat het zo niet is gegaan. Wat wij kinderen leren is voornamelijk gebasseerd op wat wij belangrijk vinden als maatschappij. Wij leven nu eenmaal in een voornamelijk materiële wereld dus zal daar ook de nadruk op gelegd worden. Ik ben zelf wel een voorstander van het meer aandacht geven aan zaken als persoonlijke ontwikkeling, seksualiteit en conflicthantering. Met name in het middelbaar onderwijs. Daar heb je later als persoon erg veel aan.

Overigens begint het kritisch denken bij kinderen volgens wetenschappelijk onderzoek rond de 11 jaar.
  donderdag 29 november 2007 @ 17:03:01 #73
36311 Pinobot
pi_54923035
quote:
Op donderdag 29 november 2007 16:03 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "undebunked indoctrinatie" maar kinderen leren een wereldbeeld zoals dit nu in de meerderheid wordt aangenomen. Het heeft geen zin om kinderen lastig te vallen met alle alternatieve wereldbeelden, laat ze eerst maar eens leren lezen, schrijven en rekenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')