quote:Ik kan niet echt zeggen dat ik zal rouwen om zijn dood.
Landverrader Poncke Princen overledenRIJSWIJK - Poncke Princen is op 76-jarige leeftijd in zijn woning in Jakarta (Indonesië) overleden. Dat maakte zijn broer Kees Princen donderdagavond bekend.
Poncke Princen, geboren op 21 november 1925, koos als Nederlands militair in Nederlands-Indië tijdens de zogeheten politionele acties in 1948 de kant van de Indonesische vrijheidsstrijders. Vele voormalige dienstmakkers namen hem dat kwalijk en beschouwden hem als landverrader.
Princen was al tijden ziek. In november lag hij na twee beroertes in kritieke toestand in het ziekenhuis. Hij kon alleen nog maar met zijn ogen knipperen. Daarvoor had hij een aantal hersenbloedingen en huidkanker.
Princen is altijd in Indonesië blijven wonen. Hij zette zich daar in voor de mensenrechten. Dankzij zijn uitgesproken mening belandde hij tijdens het regime van Soeharto tien jaar in de gevangenis. Hij was verder actief lid van de politieke partij PUDI (Verenigde Democratische Indonesische Partij), een van de radicaalste linkse partijen in Indonesië.
Poncke leverde tot op hoge leeftijd nog felle kritiek uit op de Indonesische politiek. Zo noemde hij bij het aantreden van de voormalige president Wahid hem een man zonder spierballen. Hij zei het belachelijk te vinden dat een blinde man Indonesië moet gaan leiden. Hij vond de huidige president Megawati Soekarnoputri meer geschikt voor het presidentschap.
Ook bleek de Nederlandse militair een waar romanticus. Na de ziekenhuisopname heeft Kees Princen contact gezocht met een uitgever om de liefdesgedichten van Poncke uit te geven. In 1999 zei Princen nog dat hij er niets voor voelde om zijn laatste jaren in zijn geboorteland door te brengen. Hij was daar naar eigen zeggen nog niet aan toe en had ook nog te veel te doen in Indonesië.
Vijf jaar geleden werd in Nederland speciaal voor de omstreden mensenrechtenactivist de Stichting Poncke Princen opgericht. Die zamelde geld in voor het mensenrechtenwerk van Princen, die dit van zijn pensioen niet meer kon betalen. De stichting hield zich ook bezig met de ontwikkelingen in Indonesië.
Bron: www.nu.nl
Dat neemt niet weg dat iemand die de wapens richt op zn voormalige wapenbroeders wel degelijk een landverrader is.
quote:Dus Nederlandse soldaten die hun plicht deden in Indonesie waren Nazi's?
Op vrijdag 22 februari 2002 08:55 schreef kikkerlikker het volgende:
inderdaad strolie net als die gaste die een aansalg op hitler probeerden te plegenlandveraaierts
Imbeciele vergelijking.
Aan de andere kant zijn er duizenden Molukkers die zich tijdens de Politionele Acties ( er waren er twee ) aan de kant van de Nederlanders schaarden. Zij deden dat al eerder, maar hier werd het overduidelijk. Dit was wel goed voor ons ( de Nederlandse Staat ), en daar kraait geen haan naar.
quote:Inderdaad, NA zijn desertatie en NADAT hij op zijn langenoten geschoten had. Het feit dat hij zich hierna voor de mensenrechten heeft ingezet verexcuseerd helemaal niks!
Op vrijdag 22 februari 2002 08:59 schreef indahnesia.com het volgende:
Maar Princesn heeft zich na zijn desertie ingezet voor mensenrechten in Indonesië ( bestonden toen nauwelijks, en nu is het nog steeds erg slecht gesteld ). Dat werd hem niet in dank afgenomen, en zo belandde hij in het totaal 10 jaar achter de tralies.
quote:Precies. Als je in gewetensnood komt kan je verschillende dingen doen:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:53 schreef Strolie75 het volgende:
Iemand die in een oorlog de kant van de vijand kiest een op zijn eigen landgenoten schiet noem ik geen mensenrechtenactivist! Ook al was Nederland nog zo fout bezig in Indonesie.
Echter als je de kant kan de vijand kiest heb je nog 2 opties:
- politiek die kant kiezen om een einde te maken aan de oorlog
- je makkers verraden
De eerste optie is niet leuk en stelt je gelijk aan een NSBer, de tweede optie gaat nog verder en maakt je tot volksvijand nummer 1. Heeft dan dus ook niks met je geweten te maken. Je vroegere maten verneuken is vrij koelbloedig en gewetenloos de strijd aangaan. Iemand die beweerd hier een schoon geweten mee te hebben is in mijn ogen zwaar fout.
quote:Want? Hij is veroordeeld als landverrader. De titel klopt dus.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:15 schreef Juan Zueco het volgende:
Kan Landverrader even uit de topic titel?J.
quote:Vergelijkbaar met de goorste Vietnam film die je kent.
Op vrijdag 22 februari 2002 08:53 schreef Strolie75 het volgende:
Ook al was Nederland nog zo fout bezig in Indonesie.
quote:Zou er hier ook maar iemand doorhebben wat een geniale opmerkingen je maakt?
Op vrijdag 22 februari 2002 08:55 schreef kikkerlikker het volgende:
inderdaad strolie net als die gaste die een aansalg op hitler probeerden te plegenlandveraaierts
quote:Hoezo? Dat heeft hij toch op zijn geweten? Hij heeft toen hij is overgelopen naar de andere partij doelbewust informatie doorgespeeld die Nederlanders het leven heeft gekost. Hij hield zich echt niet neutraal na zijn desertie. Dat heet dus landverraden.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:15 schreef Juan Zueco het volgende:
Kan Landverrader even uit de topic titel?J.
land·ver·ra·der (de ~ (m.))
1 iem. die landverraad pleegt
land·ver·raad (het ~)
1 ontrouw aan het eigen land, waardoor de veiligheid in gevaar gebracht wordt
quote:Zou er iemand ook maar doorhebben wat een verschrikkelijk domme opmerking hij maakt door Nederland te vergelijken met Nazi-Duitsland?
Op vrijdag 22 februari 2002 09:20 schreef yvonne het volgende:[..]
Zou er hier ook maar iemand doorhebben wat een geniale opmerkingen je maakt?
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:27 schreef X-Ray het volgende:[..]
Zou er iemand ook maar doorhebben wat een verschrikkelijk domme opmerking hij maakt door Nederland te vergelijken met Nazi-Duitsland?
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:20 schreef Eightball het volgende:[..]
Vergelijkbaar met de goorste Vietnam film die je kent.
quote:Volgens mij was die opmerking van Yvonne redelijk sarcastisch. Tenminste, dat hoop ik!
Op vrijdag 22 februari 2002 09:27 schreef X-Ray het volgende:
Zou er iemand ook maar doorhebben wat een verschrikkelijk domme opmerking hij maakt door Nederland te vergelijken met Nazi-Duitsland?
quote:Goedemorgen
Op vrijdag 22 februari 2002 09:29 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Volgens mij was die opmerking van Yvonne redelijk sarcastisch. Tenminste, dat hoop ik!
quote:Nee niks Yvonne.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:28 schreef yvonne het volgende:[..]
Het Nazi-beleid en de daaruit voortvloeiende 55 miljoen doden, de systematische 'Endlosing' van de joden, zigeuners, homos etc. en de Ubermensch theorie staan in geen, en ik herhaal GEEN, vergelijking met de politionele acties.
Nederland was allesbehalve netjes, maar het was GEEN genocide, GEEN verschrikkelijk vuile smerige oorlog.
Het is ronduit een belediging en een teken van onwetendheid met je eigen geschiedenis om deze vergelijking te trekken.
quote:Laten we het hopen.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:29 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Volgens mij was die opmerking van Yvonne redelijk sarcastisch. Tenminste, dat hoop ik!
quote:Een vredesactivist verraad niet zijn oud strijdmakkers. Die gooit zijn geweer aan de kant en zegt 'ik stop er mee, ik doe niet meer mee aan moordpartijen'. Dat is in dit geval niet gebeurd. Hij ging vechten aan de andere kant.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:30 schreef KingShakur het volgende:
Landverrader? Wat een suggestieve titel. Voor sommigen was hij een vredesactivist.
quote:Osama volgens sommigen ook.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:30 schreef KingShakur het volgende:
Landverrader? Wat een suggestieve titel. Voor sommigen was hij een vredesactivist.
quote:Juist.
Op vrijdag 22 februari 2002 09:32 schreef plok het volgende:
Hij ging vechten aan de andere kant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |