Euh... mirrorring is RAID 1, niet RAID 0.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:30 schreef NED het volgende:
Errrr...... gewoon Windows installeren op 1 schijf en daarna via disk management deze opgeven als mirror.
Dan gaat ie alles kopieren en dan moet het werken.
Als je dan je eerste HDD eruit trekt of die gaat stuk dan moet je even handmatig de boot.ini aanpassen
ik denk niet dat de TS data kwijt wil...quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:36 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
als er 1 schijf kapot gaat ben je je data kwijt. En dat wil TS dus.
IMHO vraag je er wel om, als je RAID 0 gebruikt. Maar goed, daar ging het hier niet om.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:38 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
ik denk niet dat de TS data kwijt wil...
Dit heb ik ook al gedaan, maar hij zegt in het Raid menu voordat je windows laat, dat je de HDD " bootable" moet maken, dit wil niet helemaal lukken...quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:37 schreef BroesWillems het volgende:
Zeg ie bij de setup van windows dat ie geen HD kan vinden? Dan moet je in het begin van de setup F6 drukken(staat wel onder in beeld). Dan kun je een diskette met RAID drivers inladen en kun je windows wel installeren...
Je moet je RAID 0 puur voor het besturingssyteem gebruiken, dan loopt het als een tierelier, belangrijke data kun je idd beter op een andere schijf zetten...quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:40 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
IMHO vraag je er wel om, als je RAID 0 gebruikt. Maar goed, daar ging het hier niet om.
?? begrijp niet wat je bedoeld, maar misschien met je in je bios je 'boot priority devices' even in goede volgorde zetten, en kijken of je schijfen er überhaupt wel tussen staan.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:40 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Dit heb ik ook al gedaan, maar hij zegt in het Raid menu voordat je windows laat, dat je de HDD " bootable" moet maken, dit wil niet helemaal lukken...
Lijkt me dat je gewoon raid 5 pakt dan. die lijkt me toch sneller. Raid 10 kost je zoveel harddisks.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:42 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
het mooiste is natuurlijk RAID 10, striping & mirror. Snelheidswinst en betrouwbaarheid.
Bij Vista ging het bij mij juist makkelijker dan bij een XP installatie, omdat je dan gewoon met je DVD/CD drivers in kunt laden, werkt direct.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:47 schreef Chinless het volgende:
Wil je toevallg Vista installeren? want dat probleem heb ik met vista ook! Ik moest namelijk persee een losse hadd als system disk maken (file van 160k). met XP heb ik dat probleem niet.
Ja, maar meer HD's is natuurlijk wel stoerder...quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:48 schreef Chinless het volgende:
[..]
Lijkt me dat je gewoon raid 5 pakt dan. die lijkt me toch sneller. Raid 10 kost je zoveel harddisks.
Het al dan niet bootable zijn van de raid schijf-set bepaal je niet in het raid-configuratie menu: daar zorgt Windows zelf voor. Wel dien je in het bios de raid-set op te nemen in het rijtje van apparaten waar eventueel van ge-boot kan worden.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:40 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Dit heb ik ook al gedaan, maar hij zegt in het Raid menu voordat je windows laat, dat je de HDD " bootable" moet maken, dit wil niet helemaal lukken...
Nee. Enkel de driver/het stuurprogramma voor de raid-controller is noodzakelijk.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:56 schreef jslavenburg het volgende:
Ik ga windows XP pro installeren, en hij ziet de schijf wel in mijn Bios boot sequence als 1 hd, maar de windows installatie ziet hem niet. Moet service pack 2 soms bijgeleverd zijn bij de install?
Goeiemorge NEDquote:Op vrijdag 16 november 2007 19:34 schreef jslavenburg het volgende:
ik wil raid 0 draaien, en niet raid 1 ;-) sorry dat ik dat niet had vermeld
Edit: Wel vermeld in TT, Raid 1 is mirror, Raid 0 is 2 HD's worden 1 grote.
Raid 0 voor je OS werkt niet echt sneller dan een single disk hoor, je hebt lage accestimes nodig en die verhoog je juist door je schijven in een raid0 te zetten. Ik heb zelf 2 raptors hangen voor mijn operating system. Eerst hingen die in raid0, nu in single disk (1tje voor het os, een 2de voor de programma's) en hij is nu sneller dan als ze in raid0 hingen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:42 schreef BroesWillems het volgende:
Je moet je RAID 0 puur voor het besturingssyteem gebruiken, dan loopt het als een tierelier, belangrijke data kun je idd beter op een andere schijf zetten...
en schijfverspillend, je kan dan beter voor Raid5 gaan op een deftige controller.quote:het mooiste is natuurlijk RAID 10, striping & mirror. Snelheidswinst en betrouwbaarheid.
Hoe kan je deze initializen, en waar zou ik dit moeten zien?quote:Op vrijdag 16 november 2007 20:24 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Raid 0 voor je OS werkt niet echt sneller dan een single disk hoor, je hebt lage accestimes nodig en die verhoog je juist door je schijven in een raid0 te zetten. Ik heb zelf 2 raptors hangen voor mijn operating system. Eerst hingen die in raid0, nu in single disk (1tje voor het os, een 2de voor de programma's) en hij is nu sneller dan als ze in raid0 hingen.
Je os inladen is nl allemaal kleine file's, en daarin win je met een raptor vanwege je lage accestimes.
[..]
en schijfverspillend, je kan dan beter voor Raid5 gaan op een deftige controller.
Om je array bootable te maken; krijg je in het biosmenu van je raidcontroller de keuze om je array te "initializen"? Ik moest dat met mijn raidcontroller ook doen voor de schijven herkenbaar waren voor windows, terwijl ze daarvoor al in de bios zichtbaar waren. (Duurde bij mij 5 uur om de boel te initializen)
Vanuit je Windows met de NVIDIA RAID toolquote:Op vrijdag 16 november 2007 20:29 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Hoe kan je deze initializen, en waar zou ik dit moeten zien?
ik heb zelf ook een MSI moederbordje met de nForce4, en daar kan ik gewoon in het bios van je raidcontroller aangeven met de B-toets op welke array ik de boot wil leggen. Als je dat doet lukt het mss wel?quote:Op vrijdag 16 november 2007 20:42 schreef jslavenburg het volgende:
Ik heb een nForce 4 moederbord, namelijk een MSI P4N SLi-XE
Dat gedeelte, van de B-toets indrukken kan ik niet, denk dus dat mijn Mobo alleen Sata1 raid ondersteunt, en niet s-ata 2 raid...heb tevens dat met de drivers in windows install geprobeerd, maar zonder succes...quote:Op zaterdag 17 november 2007 10:50 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ik heb zelf ook een MSI moederbordje met de nForce4, en daar kan ik gewoon in het bios van je raidcontroller aangeven met de B-toets op welke array ik de boot wil leggen. Als je dat doet lukt het mss wel?
Ben je trouwens zeker dat je beide benodigde drivers inlaadt als je je windows installatie begint? Bij het op F6 duwen moet je 2drivers aangeven, met 1tje werkt het niet.
In de gebruikershandleiding van mijn Moederbord en HDD's staat niets over RAID, en persoonlijk weet ik er niet veel van afquote:Op maandag 19 november 2007 04:22 schreef Stoomhamer het volgende:
Man, je kunt het beter uitbesteden, wat zoek je eigenlijk wel zelf uit aan de hand van de diverse gebruiksaanwijzingen?
Raid 5 is niet gebonden aan een aantal disks. Je kan ook 8 disks bijv in raid 5 zetten.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:51 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ja, maar meer HD's is natuurlijk wel stoerder...![]()
Kijk, met jou kan ik pratenquote:Op maandag 19 november 2007 11:52 schreef Laartje het volgende:
[..]
Raid 5 is niet gebonden aan een aantal disks. Je kan ook 8 disks bijv in raid 5 zetten.
Verder qua veiligheid is het een beetje suf als mensen gaan roepen dat raid zo onveilig is. Je moet gewoon zorgen dat je systeemschijven lekker snel zijn en dat je voor archiveringsmogelijkheden losse andere disks hebt of eventueel ook in raid.
Ik draaide op een vorig systeem:
2x 120gb raid 0 als windowssysteem
2x 200gb raid 0 als opslag.
Als je dan ook nog eens genoeg cpu en mem hebt, en je unrarred een dvd van C naar D, dan doe je er een ruime minuut over in tegenstelling tot unrarren op 1 enkele disk wel 4 a 5 min over kan doen.
En wekelijks je MyDocs en nog wat andere belangrijke folders automatisch laten archiveren naar een andere pc of interne schijf. Werkt perfectquote:Op maandag 19 november 2007 12:09 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Kijk, met jou kan ik praten
Wat ik dus ook doe is, zodra het werkt:
2X 500GB in RAID 0
1X 80Gb schijf voor muziek
1X 60Gb schijf voor Eigen Data (School, etc)
Ik denk niet dat je het snapt. Die raid0 heeft geen kont te maken met je windows installatie. Windows heeft echter je SATA drivers nodig om je hdd te herkennen. Dus als hij het floppy dingetje niet pakt, moet je ervoor zorgen dat hij die wel pakt, dan komt alles goed.quote:Op maandag 19 november 2007 13:56 schreef jslavenburg het volgende:
Heb het zojuist nog is geprobeerd, maar helaas.
Zolang ik via het RAID menu die Raid config niet "bootable" kan maken gaat het niet lukken denk ik...
Iemand nog een idee?
Hij ziet die Nvidia Raid driver en die Nvidia storage driver, die voeg ik toe bij dat menuutje van RAID/SCSI driver, daarna druk ik enter, dan laad hij nog wat drivers van de CD en dan zegt de Windows Install dat hij geen vaste schijven kan vinden...quote:Op maandag 19 november 2007 13:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het snapt. Die raid0 heeft geen kont te maken met je windows installatie. Windows heeft echter je SATA drivers nodig om je hdd te herkennen. Dus als hij het floppy dingetje niet pakt, moet je ervoor zorgen dat hij die wel pakt, dan komt alles goed.
Dan heb je de verkeerde driver, of een incompatible versie. Keep trying, ik had namelijk hetzelfde probleem. Heb uiteindelijk 5 versies geprobeerd van verschillende driversquote:Op maandag 19 november 2007 14:00 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Hij ziet die Nvidia Raid driver en die Nvidia storage driver, die voeg ik toe bij dat menuutje van RAID/SCSI driver, daarna druk ik enter, dan laad hij nog wat drivers van de CD en dan zegt de Windows Install dat hij geen vaste schijven kan vinden...
Ik vraag mij af welke drivers wel zouden moeten werken als de drivers van mijn Moederbord CD nog geeneens werken...quote:Op maandag 19 november 2007 14:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan heb je de verkeerde driver, of een incompatible versie. Keep trying, ik had namelijk hetzelfde probleem. Heb uiteindelijk 5 versies geprobeerd van verschillende drivers
Op Binsearch/FTD is er een iso te vinden van Windows Retestrak, met daarin 15 SATA drivers ingebakken. Probeer die eens, misschien heeft dat meer geluk?quote:Op maandag 19 november 2007 14:08 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Ik vraag mij af welke drivers wel zouden moeten werken als de drivers van mijn Moederbord CD nog geeneens werken...
Ja, dat is leuk als je op raid0 installeert. De minuten springen voorbij. ik geloof dat mijn installatie, wat normaal toch wel +- 20 min duurde, op raid0 binnen 10 min klaar wasquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |